Gå til innhold

Damer i burka observert på Karl Johan i jan-91

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Vil du påstå at du ikke kjenner igjen fetteren eller tanta di på gata hvis de er iført solbriller?

Akkurat som jeg vil gjenkjenne dem hvis de har på niqab.''

Hæ? Sier du at du gjenkjenner alle uansett om de har niqab, eller sier du at du ikke gjenkjenner noen om de har solbriller? Dette skjønte jeg faktisk ikke.

''Har de en stor jakke på, og kjører motorsykkel med hjelm kan du ikke identfisere dem sikkert.''

På samme måte som du ikke kan identifisere en person som kjører forbi i en bil, om han så skulle sitte der inne naken. Poenget er at niqab er antrekket i seg selv. De andre tingene du nevner er tilbehør.

''Hæ? Sier du at du gjenkjenner alle uansett om de har niqab, eller sier du at du ikke gjenkjenner noen om de har solbriller? Dette skjønte jeg faktisk ikke.''

Du brukte fetter/tante (eller hva det var som eksempel). Selvsagt ville jeg gjenkjenne dem hvis de hadde på niqab.

Så hopper du plutselig til fremmede, og de ville man selvsagt ikke "kjenne" om de hadde store solbriller.

=====

''På samme måte som du ikke kan identifisere en person som kjører forbi i en bil, om han så skulle sitte der inne naken. Poenget er at niqab er antrekket i seg selv. De andre tingene du nevner er tilbehør.''

Så hvis hodedekket var løst (som solbriller, eller en motorsykkelhjelm) så er det OK?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

54

• morsan

24

• tonie

4

• megler Smekk

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Så nå skal de plutselig identifiseres bakfra likevel?

Bakfra var da din idé.

Skrevet

''Men folk på motorsykkel tar den ikke av, og kan ikke identifiseres.

Og en motorsykkel er langt farligere enn en kvinne i en niqab som kan stoppes hvis det skulle være et problem.'

Dette er så idiotisk at det skuklle ikke være mulig. Sitter du der og tror på dette selv? Hvis JA - da er det ingen poeng i å diskutere mer med deg, du er på en annen planet.

Hvis NEI - sier du dette som forsøk på å gjøre narr av andre debattanter her så er det heller ingen poeng i å diskutere videre med deg.

Jeg ser bare idiotiske, fjollete påstander som ikke har med saken å gjøre.

Påstanden er at et forbud skal være et generelt forbud mot å dekke ansiktet, og anonymisere seg. Og derfor skal niqab forbys, for eksempel.

Det er åpenbart bare tull, for hvis hensiktet var å forby anonymitet så måtte man også forby motorsykkelhjelmer, store dunjakker, skibriller og alt mulig annet som gjør en person minst like anonym som en niqab.

Sannheten er selvsagt at hensikten her er å ramme muslimer, men det er forkledt som "vi diskriminerer ikke".

Gjest verinoca
Skrevet

''Hæ? Sier du at du gjenkjenner alle uansett om de har niqab, eller sier du at du ikke gjenkjenner noen om de har solbriller? Dette skjønte jeg faktisk ikke.''

Du brukte fetter/tante (eller hva det var som eksempel). Selvsagt ville jeg gjenkjenne dem hvis de hadde på niqab.

Så hopper du plutselig til fremmede, og de ville man selvsagt ikke "kjenne" om de hadde store solbriller.

=====

''På samme måte som du ikke kan identifisere en person som kjører forbi i en bil, om han så skulle sitte der inne naken. Poenget er at niqab er antrekket i seg selv. De andre tingene du nevner er tilbehør.''

Så hvis hodedekket var løst (som solbriller, eller en motorsykkelhjelm) så er det OK?

''Så hopper du plutselig til fremmede, og de ville man selvsagt ikke "kjenne" om de hadde store solbriller. ''

Men jøss, du det visste jeg ikke. Var vel nettopp derfor jeg satte premisset med at de skulle være kjente av deg skjønner du vel.

Om du ser en ukjent med burka eller en ukjent naken er han like lite identifiserbar for deg.

En venn/fetter/tante vil kunne identifiseres med solbriller -- om det så var bakfra.

Men - ikke selv en venn7tante7fetter vil kunne identifiseres bakfra ikleddf niqab.

Skjønner du nå?

Skrevet

Ja, hvem skulle tro Mārtha og Sonja stilte i burka i Oslo i 1991 - så langt hadde det altså gått allerede da!

Gjest verinoca
Skrevet

Påstanden er at et forbud skal være et generelt forbud mot å dekke ansiktet, og anonymisere seg. Og derfor skal niqab forbys, for eksempel.

Det er åpenbart bare tull, for hvis hensiktet var å forby anonymitet så måtte man også forby motorsykkelhjelmer, store dunjakker, skibriller og alt mulig annet som gjør en person minst like anonym som en niqab.

Sannheten er selvsagt at hensikten her er å ramme muslimer, men det er forkledt som "vi diskriminerer ikke".

''Det er åpenbart bare tull, for hvis hensiktet var å forby anonymitet så måtte man også forby motorsykkelhjelmer, store dunjakker, skibriller og alt mulig annet som gjør en person minst like anonym som en niqab.''

Om du ble stoppet på motorsykkel av politet, ikledd motorsykkeljakke, hjelm, briller osv - og ble bedt om å kjøre inn til siden for en prat - ville det da vært naturlig å ta alt tilbehøret av? Om ikke frivillig så i det minste om politiet insisterte? Og: Ville du i så fall kunne identifiseres?

Selvsagt.

Om en niqabkledd kvinne kommer ut for det samme, og blir bedt om å ta av hjelm, briller og motorsykkeljakke, ville det da være mulig å identifisere henne? Nei, for hun har fremdeles på niqab, som ikke er et tilbehør som kan tas av når det passer seg, eller på hvilken som helst forespørsel, fra politiet eller Jens Jensen.

Gjest verinoca
Skrevet

Bakfra var da din idé.

Og at identiteten skjules ved hjelp av solbriller skibriller eller hva det er - er åpenbart tull og tøys.

Skrevet

Wow. Første gang jeg ser noe sånt i Oslo.

Men er det en kongelig de går sammen med? Bildet er litt lite.

De er kongelige selv, faktisk ;-)

Skrevet

Ja, hvem skulle tro Mārtha og Sonja stilte i burka i Oslo i 1991 - så langt hadde det altså gått allerede da!

Ja, dette var bare forløperen til alt Märtha har 'funnet på' i nyere tid :-)

Skrevet

Ja, Burka du liksom;)

Skrevet

Men folk på motorsykkel tar den ikke av, og kan ikke identifiseres.

Og en motorsykkel er langt farligere enn en kvinne i en niqab som kan stoppes hvis det skulle være et problem.

Vil du forby motorsykkelhjelmer?

''Men folk på motorsykkel tar den ikke av, og kan ikke identifiseres.''

Ikke i farta, nei, men jeg har sett flere bensinstasjoner ha oppslag om at man må ta av seg motorsykkelhjelmen før man går inn. Synes du de kunne ha sagt at man også må ta av seg niqaben?

Skrevet

Men folk på motorsykkel tar den ikke av, og kan ikke identifiseres.

Og en motorsykkel er langt farligere enn en kvinne i en niqab som kan stoppes hvis det skulle være et problem.

Vil du forby motorsykkelhjelmer?

Ikke i farta, nei, men jeg har sett flere bensinstasjoner ha oppslag om at man må ta av seg motorsykkelhjelmen før man går inn. Synes du de kunne ha sagt at man også må ta av seg niqaben?

Skrevet

''Så hopper du plutselig til fremmede, og de ville man selvsagt ikke "kjenne" om de hadde store solbriller. ''

Men jøss, du det visste jeg ikke. Var vel nettopp derfor jeg satte premisset med at de skulle være kjente av deg skjønner du vel.

Om du ser en ukjent med burka eller en ukjent naken er han like lite identifiserbar for deg.

En venn/fetter/tante vil kunne identifiseres med solbriller -- om det så var bakfra.

Men - ikke selv en venn7tante7fetter vil kunne identifiseres bakfra ikleddf niqab.

Skjønner du nå?

''Men - ikke selv en venn7tante7fetter vil kunne identifiseres bakfra ikleddf niqab.

''

Ei heller i en motorsykkelhjelm, med stor jakke (bare prøv), eller en stor jakke generelt.

Skrevet

Og at identiteten skjules ved hjelp av solbriller skibriller eller hva det er - er åpenbart tull og tøys.

Nei, det er jo nettopp derfor de ofte brukes til nettopp det formålet, gjerne sammen med en stor hettegenser.

Gjest verinoca
Skrevet

''Men - ikke selv en venn7tante7fetter vil kunne identifiseres bakfra ikleddf niqab.

''

Ei heller i en motorsykkelhjelm, med stor jakke (bare prøv), eller en stor jakke generelt.

Vel, da er neste skritt at tilbehøret du viser til kan tas av og personen identifiseres uten at det bryter med religiøse, kulturelle eller for den saks skyld intime, grenser.

Niqab er ikke et tilbehør som kan tas av på hvilken som helst forespørsel. Her er det milevide forskjeller.

Skrevet

Med niqab så ser man øynene, og mer enn med en motorsykkelhjelm.

Motorsykkelhjelmer blir brukt spesifikt for ran, men det har knapt skjedd med en niqab. (Og de som skal rane bryr seg neppe om skilt om å ta av masker ;-) .)

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Det er åpenbart bare tull, for hvis hensiktet var å forby anonymitet så måtte man også forby motorsykkelhjelmer, store dunjakker, skibriller og alt mulig annet som gjør en person minst like anonym som en niqab.''

Om du ble stoppet på motorsykkel av politet, ikledd motorsykkeljakke, hjelm, briller osv - og ble bedt om å kjøre inn til siden for en prat - ville det da vært naturlig å ta alt tilbehøret av? Om ikke frivillig så i det minste om politiet insisterte? Og: Ville du i så fall kunne identifiseres?

Selvsagt.

Om en niqabkledd kvinne kommer ut for det samme, og blir bedt om å ta av hjelm, briller og motorsykkeljakke, ville det da være mulig å identifisere henne? Nei, for hun har fremdeles på niqab, som ikke er et tilbehør som kan tas av når det passer seg, eller på hvilken som helst forespørsel, fra politiet eller Jens Jensen.

Kvinner med niqab identifiserer seg når nødvendig, fortrinnsvis foran en kvinne. Ikke fordi de er så kriminelle, men fordi de er mer bluferdige enn de fleste andre.

Skrevet

Vel, da er neste skritt at tilbehøret du viser til kan tas av og personen identifiseres uten at det bryter med religiøse, kulturelle eller for den saks skyld intime, grenser.

Niqab er ikke et tilbehør som kan tas av på hvilken som helst forespørsel. Her er det milevide forskjeller.

Se svar i det andre innlegget.

Gjest verinoca
Skrevet

Nei, det er jo nettopp derfor de ofte brukes til nettopp det formålet, gjerne sammen med en stor hettegenser.

Vel, det kan finnes mange andre kjennetegn som kommer til syne, f.eks halting, mangler en finger, føflekk på hånda, hjulbeint, ølmage, osv osv osv som kan brukes til identifisering. Alt dette vil skjules under en niqab.

Skrevet

Vel, det kan finnes mange andre kjennetegn som kommer til syne, f.eks halting, mangler en finger, føflekk på hånda, hjulbeint, ølmage, osv osv osv som kan brukes til identifisering. Alt dette vil skjules under en niqab.

Det er heller ikke noe argument. Det du sier vil skjules under jakker, kåper, frakker, osv. også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...