Gå til innhold

Migrene, p-iller, hjerneslag


Gjest CandyGirl

Anbefalte innlegg

Gjest CandyGirl

Jeg har fått veldig forskjellig infomasjon av leger om hva jeg bør gjøre og skal gjøre.

Jeg er 27 år gammel, har migrene, hadde en far som døde av hjerteinnfark i 30årene,jeg røyker også.

Har nå begynt på p-piller og lurer på hvor forsvarlig det egentlig er for meg? Er veldig takknemlig for et raskt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har også migrene, og har tidligere brukt p-piller. Men for et halvt år siden gikk jeg over til å bruke minipiller etter råd fra legen min. Hun mente at det kunne ha positiv innvirkning på migrenen. Og at sjansene for å få noen slags skader i hjernen (drypp???), var relativt stor ved bruk av p-piller når man har migrene...Men hun sa ikke noe om hjerteinfarkt.

Etter å ha gått over til minipiller, har både hyppigheten på migrene anfallene og smertene blitt redusert betraktelig!

Håper dette kan være til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære CandyGirl !

Det kommer an på om du har migrene uten eller med aura. Dersom du har migrene med aura, er det nok en klart høyere risiko for hjernedrypp når du bruker P-piller - kanskje seksdoblet risiko - den absolutte risko er dog likevel ikke større enn en på tusen for hvert år du bruker pillen.

Dersom du bare har migrene uten aura, er risikoen antakelig akseptabel dersom du først klarer å kutte røyken. Uansett er risikoen for hjernedrypp betinget i røking klart høyere enn risikoen betinget i p-piller.

Jeg har skrevet en artikkel om akkurat dette tema i Tidsskrift for den norske lægeforening i nummeret som kom ut 20.juni dette år.Der kan du finner mer inngående informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...