Gå til innhold

50 % sjanse for tidlig død?

Anbefalte innlegg

Gjest vil bli sunnere
Skrevet

Min mor fikk hjerneslag i 30 årene, overlevde med et nødskrik og er i dag sterkt innvalid. Det eneste legene kunne si etterpå var at hun hadde skyhøyt kolesterol. Jeg fikk beskjed om å følge med kolesterolet og tok en prøve som hadde en verdi på 5. Noe som var helt fint. Men etter å ha lest mer om dette får jeg litt hetta. Forstått det slik at høyt kolesterol har en arvelighet på 50 %. Nå er jeg 32 år.... Spiser lite fettholdig mat... Men det har visst ikke så mye å si visst en arver kolesterolet ha jeg forstått... Det er en del år siden jeg målte kolesterolet som var 5. Men slik jeg har forstått det, burde det egentlig være enda lavere siden moren min har hatt hjerneslag?

Farfaren min har også har slag, men han var da 70 år og har komt seg til igjen. Mormoren min døde også ganske ung, litt over 60 tror jeg... Jeg er livredd for å få hjerneslag... Bli så hjelpesløs og fanget i sin egn kropp uten stemme. Gosj.

Skal ringe i morgen å be om å få tatt en blodprøve. Er sannsynligheten stor for at jeg også vil ha høyt kolesterol? Røyker og drikker en del fordi jeg sliter psykisk :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første, røyking (og sikkert også drikking) er minst like vesentlig som kolesterolet.

For det andre, kolesterolet fikser de vanligvis helt greit med enten omlegging av kosthold, og/eller tabletter.

For det tredje, du kan bevege deg. Du trenger ikke bli noe trenings-guru, men gå tur, gå i trapper, og beveg den nok til at du svetter noen ganger i uken.

Med vennlig hilsen

Gjest vil bli sunnere
Skrevet

Røyking fordobler risiko for hjerneslag. Se http://www.helsedirektoratet.no/tobakk/royking/hjerte_og_kar/hjerneslag_og_r_yking_309394

Alkoholmisbruk og dårlig kosthold vil ytterligere øke risiko for helseplager i relativt tidlig alder.

Takk for at dere minner meg på det jeg allerede tenker på ørten ganger for dag. Men jeg var mer ute etter kunnskap om arvelig belastet kolesterol.

Skrevet

Takk for at dere minner meg på det jeg allerede tenker på ørten ganger for dag. Men jeg var mer ute etter kunnskap om arvelig belastet kolesterol.

''Men jeg var mer ute etter kunnskap om arvelig belastet kolesterol.

''

Hvorfor er du mer interessert i det som ligger utenfor din kontroll enn det du selv har kontroll over?

Hvis du skal ta nye blodprøver, så er det et poeng å se på mer enn totalkolesterolet. Se denne http://nhi.no/sykdommer/hjerte-kar/ulike-sykdommer/hoyt-kolesterol-hyperlipidemi-1130.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...