Gjest Signatura Skrevet 29. november 2010 Skrevet 29. november 2010 Tror det fort kan bli ekkelt i diverse familiesammenhenger og selskaper resten av livet ja, du må jo forholde deg til søskenbarnet og søskenbarnets nærmeste familie for alltid. Du vil jo etterhvert få vite om nye kjærester, ekteskap og barn osv, vanskelig å bryte kontakten og bare glemme hverandre etterpå hvis det bare er et ligg dere er ute etter. Mye enklere å la det bli med å være litt betatt, og heller ligge med andre. Hvis denne deilige kusinen er yngre enn deg, og du ikke er så gammel ville jeg holdt meg langt unna! 0 Siter
løvinne71 Skrevet 29. november 2010 Skrevet 29. november 2010 Har ingen søskenbarn, jeg, så tanken har aldri streifet meg, selv om jeg vet om søskenbarn som er gift. I mange kulturer er jo det å gifte seg med fettere og kusiner et velkjent fenomen. En av de egyptiske faraoene giftet seg visstnok med sin egen søster, og resultatet var visstnok et barn med diverse genetiske feil. Faren for barn med medfødte misdannelser er vel den risikoen som er sterkest tilstede hvis det blir for mye inngifte i en slekt. Mener at jeg har hørt at den norske regjeringen skal fremme et forslag om forbud mot søskenbarn-ekteskap, men 100 % sikker er jeg ikke. Jeg synes det er for nært. Men det er kanskje fordi min egen erfaring er at jeg vokste opp med mine jevngamle fettere hvor vi møttes i familiesammenheng fra vi var barn. Dermed ble det naturlig for meg å betrakte dem som familiemedlemmer / venner - ikke som potensielle sexpartnere.. Mulig det ville vært annerledes hvis man møtes først i voksen alder, eller har liten kontakt via familien. Men personlig tror jeg at jeg ville hatt en "sperre" for å involvere meg med et såpass nært familiemedlem. Juridisk sett er søskenbarn de "nærmeste" slektninger som har lov til å gifte seg. Og før i tiden forekom nok dette ganske ofte "på bygda" der det var små forhold og mange av de jevnaldrende var i slekt med hverandre. Men dette er nok ikke så vanlig lenger i vår kultur. Selvom det sikkert forekommer av og til. 0 Siter
Dorthe Skrevet 29. november 2010 Skrevet 29. november 2010 Jeg er veldig gode venner med fetter'n min, men jeg kunne ikke tenke meg å ha sex med ham. Han er det nærmeste jeg har av familie og han er familie, ikke noe sexobjekt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 29. november 2010 Skrevet 29. november 2010 ''Mener at jeg har hørt at den norske regjeringen skal fremme et forslag om forbud mot søskenbarn-ekteskap, men 100 % sikker er jeg ikke.'' Søskenbarn har midlertidig lov til å gifte seg mens regjerningen jobber ut lovforslaget der det vil bli forbudt. Ca en tredel av ekteskap inngått mellom norskpakistanere er søskenbarnekteskap. Dette er bakgrunnen for lovforslaget, da helseskadene for barna i disse ekteskapene nå er grundig dokumentert av Folkehelseinstituttet, Nesten alle de pakistanske ekteparene som bor her har en multihandikappet unge. Jeg tror virkelig at det bør bli slutt på denslags gifting. Jeg vil tro at dersom det er en engangsforeteelse at søskenbarn gifter seg så er det ikke så farlig, men hvis hver eneste slektsledd gjør det så går det ofte galt. 0 Siter
morsan Skrevet 29. november 2010 Skrevet 29. november 2010 Jeg synes det kommer helt an på hvor nært forhold man har hatt i oppveksten og hvor nære familiene stpr hveerandre og omgås. Det er jo lov å ha sex med voksne søskenbarn - dette regnes ikke som incestuøst. Så derfor må det være andre forhold som avgjør om det er ekkelt eller ikke, akkurat som om man har sex med andre som står en nær. 0 Siter
Gjest verinoca Skrevet 29. november 2010 Skrevet 29. november 2010 Hva mener du med at dere er søskenbarn, men ikke i nær familie? Søskenbarn er da en klar, definert relasjon. Om det ikke er inngifte? Man kan gifte seg med sin tremening i Norge. 0 Siter
Gjest verinoca Skrevet 29. november 2010 Skrevet 29. november 2010 Etter loven så er det helt greit å ligge med og også gifte seg med søskenbarnet sitt. Hvordan det føles for hver enkelt vil være forskjellig, for min del har jeg hatt et tett forhold til mine fettere oppover årene, og jeg fille ha følt det unaturlig å ha noe forhold seksuelt til noen av dem, men andre har mange søskenbarn og lite eller ingen kontakt med disse, da vil saken stille seg annerledes. ''Etter loven så er det helt greit å ligge med og også gifte seg med søskenbarnet sitt. '' Det var nytt for meg, trodde grensa gikk ved tremening. Urk.. 0 Siter
Sør Skrevet 29. november 2010 Skrevet 29. november 2010 ''Etter loven så er det helt greit å ligge med og også gifte seg med søskenbarnet sitt. '' Det var nytt for meg, trodde grensa gikk ved tremening. Urk.. Kong Olav var det vel som giftet seg med kusinen sin. Dette resulterte i Kong Harald. Det er litt vanskelig å forestille seg kongen signere en lov som ikke bare ulovliggjør hans foreldres ekteskap, men også at han selv ble født. 0 Siter
Gjest verinoca Skrevet 29. november 2010 Skrevet 29. november 2010 Kong Olav var det vel som giftet seg med kusinen sin. Dette resulterte i Kong Harald. Det er litt vanskelig å forestille seg kongen signere en lov som ikke bare ulovliggjør hans foreldres ekteskap, men også at han selv ble født. javel. 0 Siter
WaxonWaxoff Skrevet 29. november 2010 Skrevet 29. november 2010 Hva mener du med at dere er søskenbarn, men ikke i nær familie? Søskenbarn er da en klar, definert relasjon. Om det ikke er inngifte? Man kan gifte seg med sin tremening i Norge. ''Man kan gifte seg med sin tremening i Norge.'' Man kan gifte seg med søskenbarn også. 0 Siter
Gjest verinoca Skrevet 29. november 2010 Skrevet 29. november 2010 ''Man kan gifte seg med sin tremening i Norge.'' Man kan gifte seg med søskenbarn også. Har skjønt det :-) Men uff... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 29. november 2010 Skrevet 29. november 2010 Jeg har mange kjempekjekke fettere, men ikke søren om jeg kunne hatt sex med noen av dem! Tror jeg hadde følt det nesten like ille som å ha sex med broren min... 0 Siter
Gjest winda Skrevet 29. november 2010 Skrevet 29. november 2010 Hvor ekkelt dette er må jo kanskje være opp til dem selv å bestemme? Personlig kjenner jeg to par som har giftet seg og er søskenbarn. De har begge sterkt handicapede barn. Det er en grunn til at de som har fjøs ikke bruker samme bukken i mange år :/ 0 Siter
morsan Skrevet 29. november 2010 Skrevet 29. november 2010 Kong Olav var det vel som giftet seg med kusinen sin. Dette resulterte i Kong Harald. Det er litt vanskelig å forestille seg kongen signere en lov som ikke bare ulovliggjør hans foreldres ekteskap, men også at han selv ble født. Ja, det er litt pussig. Men samtidig så er det vel verre rent genetisk sett at søskenbarngifte skjer i flere generasjoner enn at det skjedde ´én gang! :-) 0 Siter
Sør Skrevet 30. november 2010 Skrevet 30. november 2010 Ja, det er litt pussig. Men samtidig så er det vel verre rent genetisk sett at søskenbarngifte skjer i flere generasjoner enn at det skjedde ´én gang! :-) Enig, men de europeiske kongehusene er jo fulle av innavl, over flere århundrer. Det er enda verre når både fetters og kusines familie allerede har mye felles, som du sier. Da blir ødelagt DNA videreført. Det har nok også vært mye innavl på isolerte steder i Norge gjennom århundrene før gode veier. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Nils Håvard Dahl, lege Skrevet 30. november 2010 Skrevet 30. november 2010 Enig, men de europeiske kongehusene er jo fulle av innavl, over flere århundrer. Det er enda verre når både fetters og kusines familie allerede har mye felles, som du sier. Da blir ødelagt DNA videreført. Det har nok også vært mye innavl på isolerte steder i Norge gjennom århundrene før gode veier. Med vennlig hilsen Jeg så et godt faktaprogram på TV for ca 6-8 år siden. Seriøs kanal - tror det var NG. Det begynte med sjeldne genetiske sykdommer illustrert ved nordøst i Finland hvor ungdommen dro på fest en gang i året for å finne en make og arbeidskamerat for resten av livet. Deretter kom det en meget skremmende beretning om det pakistanske folk. Forskerne var meget redde for at hele folkets eksistens var truet på så kort sikt som 3-5 generasjoner. På høyeste hod i regjeringen i Pakistan så en meget alvorlig på dette. En hadde satt i gang omfattende offentlige kampanjer for å hindre søskenbarngifte. Kampanjene rettet seg i hovedsak mot familienes eldste menn som legger føringer for de andre i familien. Dessverre kunne de rapportere meget liten fremgang hva gjaldt forståelse for å påvirke denne tradisjonen. En av de mest skremmende programmer jeg har sett på TV. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.