Gå til innhold

Diabetes?

Gjest forma var helt fin

Anbefalte innlegg

Gjest forma var helt fin
Skrevet

Prøvde et blodsukkerapparat i går kveld og hadde en verdi på 3,6. Er dette tegn på diabetes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du bekymrer deg for blodsukkeret ditt og diabetes, så burde du snakke med fastlegen.

Ingen enslig måling av blodsukker kan gi svar på dette.

3,6 er forøvrig helt fint. Det er lavt, men så lenge du følte deg vel, så er det i utgangspunktet ikke grunnlag for bekymring.

Skrevet

Diabetes diagnostiseres ved fastende blodsukker på over 7 tre ganger, eller en gang over 11.

Et blodsukker på 3,6 er litt lavt, men ikke alarmerende.

Skrevet

Nei, det er da helt normalt (litt lavt).

Da jeg fikk diabetes-diagnosen, var jeg oppe i nesten 9.

Skrevet

Nei, ved (ubehandlet) diabetes er blodsukkeret HØYT (f. eks. over 10 to timer etter man har spist), og ikke lavt. Normalområdet er 4 til 8, så 3,6 er faktisk lavt, og du burde spise litt mer/oftere/sunnere.

Med vennlig hilsen

Gjest forma var helt fin
Skrevet

Nei, ved (ubehandlet) diabetes er blodsukkeret HØYT (f. eks. over 10 to timer etter man har spist), og ikke lavt. Normalområdet er 4 til 8, så 3,6 er faktisk lavt, og du burde spise litt mer/oftere/sunnere.

Med vennlig hilsen

Er innimellom plaget med svetting, hjertebank og at jeg blir fort sliten. Har sett på dette som angst... Men kanskje det skyldest lavt blodsukker i stedet? Min mor har diabetes II, og jeg spiser ellers veldig sunt og ofte. Kom også på at jeg hadde drukket brus ca. en time før jeg målte blodsukkeret på min mors apparat.

Skrevet

Er innimellom plaget med svetting, hjertebank og at jeg blir fort sliten. Har sett på dette som angst... Men kanskje det skyldest lavt blodsukker i stedet? Min mor har diabetes II, og jeg spiser ellers veldig sunt og ofte. Kom også på at jeg hadde drukket brus ca. en time før jeg målte blodsukkeret på min mors apparat.

Når du drikker sukkerholdig brus så går blodsukkeret "rett til værs" og så reagerer kroppen med å produsere for mye insulin. Dette fører til at blodsdukkeret faller raskt, og gjerne for langt ned.

Det har intet med diabetes å gjøre.

Med vennlig hilsen

Gjest forma var helt fin
Skrevet

Når du drikker sukkerholdig brus så går blodsukkeret "rett til værs" og så reagerer kroppen med å produsere for mye insulin. Dette fører til at blodsdukkeret faller raskt, og gjerne for langt ned.

Det har intet med diabetes å gjøre.

Med vennlig hilsen

Ok. Da er det nok ikke noe slik følings-symptom.

Gjest ingen nick
Skrevet

''Er innimellom plaget med svetting, hjertebank og at jeg blir fort sliten. Har sett på dette som angst...''

Prøv å lese litt om hjerteflimmer.

http://www.sanofi-aventis.no/live/no/no/layout.jsp?scat=F06F4121-A47B-4038-BDC2-42490D3E9016

'' Atrieflimmer er en vanlig hjerterytmeforstyrrelse der de øverste hjertekamrene slår på en ukoordinert og uorganisert måte, noe som kan forårsake hjerteklapp, pustebesvær og tretthet.''

Gjest verinoca
Skrevet

Høyt stoffskifte, tenkte jeg, da jeg leste det du skrev.

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/diabetes-og-stoffskifte/hoyt-stoffskifte

Skrevet

Så og si alle symtomene stemmer, men de stemmer også for angst som legen mener jeg har :-(

Så generelle symptomer kan "passe" med nesten "alt".

Hypertyrodisme er sjeldent, og kan lett utelukkes ved en blodprøve. Det sagt, du ville trolig hatt symptomene mer eller mindre konstant.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvis du bekymrer deg for blodsukkeret ditt og diabetes, så burde du snakke med fastlegen.

Ingen enslig måling av blodsukker kan gi svar på dette.

3,6 er forøvrig helt fint. Det er lavt, men så lenge du følte deg vel, så er det i utgangspunktet ikke grunnlag for bekymring.

Signerer på dette. Dere som ikke har diabetes kan oppleve noe av det samme vi diabetikere opplever langt sterkere ved føling. Jeg snakker da blodsukker

Om man er bekymret for blodsukkeret sitt er det beste å få tatt en fastende måling eller flere hos fastlegen. Raske karbohydrater som i brus vil kunne gjøre akkurat som Sør skriver lengre opp. Andre er rett og slett skrudd sammen så de lettere får litt lavt blodsukker og det ubehaget dette medfører. Eneste som hjelper er ofte og regelmessige måltider av mat med langsomme karbohydrater.

Personlig hadde jeg 20 i blodsukker da jeg fikk diagnosen på rappen. Da var jeg dausjuk og da... Men heldigvis sitter jeg her idag.

Skal man bekymre seg for diabetes er de klassiske symptomene STERK tørste, hyppig vannlating, slapphet/utilpasshet, vekttap, man vil etter hvert føle seg skikkelig uttørket samme søren hvor mye man drikker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...