Gå til innhold

Uførhet går i arv

Anbefalte innlegg

Gjest gode bein

Ja, i hvert fall blant de jeg har møtt (utrolig nok skriker de høyt om det). Nå skal det sies at jeg ikke har peiling på hva som er årsaken til at disse har trygd, men de har både vært aktive og gode til beins da jeg har møtt dem, og skal man tro avisene er det ikke rent få trygda i Spania som er i full (svart) jobb i sitt nye land.

Man kan absolutt være god til bens og alikevel være uføretrygdet. Det hender jo at hodet svikter også..

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• palmebrus

11

• ShitDiddelyDo

7

• tonie

3

• Løvemamma

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest gode bein

Det er jo en vanskelig avveining å lage en ordning som treffer riktig. Sannsynligvis er terskelen for lav pr i dag og gir rom for å utnytte ordningen.

Selv har jeg vært yrkesaktiv i 30 år før jeg ble syk og til slutt endte opp som ufør. Det var veldig vanskelig for meg å slutte i jobb og bare "gi opp". Og det er jo ikke noe lettere når uføre er så uthengt som snyltere, man skammer seg jo for å være trygdet. I tillegg skal myndighetene gjøre hverdagen vår ennå værre med å krympe trygda vår. Vi er jo som gruppe ikke veldig velstående.

Det hyles om at det lønner seg å gå på trygd. Jeg merket lite til det. Gikk ned 150000 i året og boliglånet ble plutselig en veldig tung utgift. Har etterhvert funnet ut at de som tjener på å gå over på trygd er enslige foreldre som får veldig store barnetillegg. De kan gå ganske mye opp i inntekt.

Et av forslagene som muligens går igjennom nå er en endring i beregning av grunnlag for uførepensjonen. Den har hittil blitt regnet ut på samme måte som alderstrygd. Dvs i forhold til opparbeidede pensjonspoeng. Det nye skal bli at den regnes ut fra nåværende inntekt uten hensyn til opptjening. De som taper på dette er personer som har gått fra full stilling til deltidsstilling. Gjerne godt voksene kvinner. Jeg kjenner flere som av helsemessige årsaker har søkt seg over på deltid siste årene i arbeidslivet. Disse menneskene må nå heller bare holde ut på 100% til de blir så slitne at det havner på uføre.

Helt enig med deg i at dette er et holdningsspørsmål. Min mor er lammet og har blitt tilbudt full uføretrygd flere ganger, men har avslått. Hun mener at siden hun greier å gjøre litt husarbeide så fortjener hun ikke dette. Hun har halv ufør. Det er liksom noe skam med det å være uføretrygdet og dette har gått i arv til meg.

Noe bra ved dette, antar jeg.

Jøss, så hun er 50% ufør, altså... Rart hun ikke skammer seg over det da. Vet hun at hun fortjener den uføregraden, da? Er jo ikke sikkert det, vet du...

Jøss, så hun er 50% ufør, altså... Rart hun ikke skammer seg over det da. Vet hun at hun fortjener den uføregraden, da? Er jo ikke sikkert det, vet du...

Kanskje må man være 50 % lammet for å fortjene halv ufør? Hva med alle oss som har en sykdom som ikke er synlig fra utsiden, har vi egentlig krav på uføretrygd?

Dette tror jeg ikke man kan definere selv, det må legene og de på nav få gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...