Gå til innhold

Etterisolering gammelt hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far bor i et hundre år gammelt hus. Ikke tømmerbygd.

Da jeg var liten (en gang mellom ca 1975-80) ble huset etterisolert, husker det ble bort huller i panelet og blåst inn isolasjon.

Nå har dette sikkert sunket sammen. Huset er iskaldt. Min far var borte et døgn, hadde på flere strømovner, men da han kom hjem i går var det bare 6 grader inne....

Han fyrer jo godt når han er hjemme, men det er jo kjipt å fyre sånn for kråka - med både ved om med strøm :-(

Hva kan gjøres med et sånt hus? Må kledningen av og isoleres helt på nytt for at det skal bli bra nok, eller går det an å blåse inn på nytt? Eller er det en dårlig løsning?

Fortsetter under...

Skrevet

Det går an å kle utenpå den gamle panelen, svigerfar og- mor fikk gjort det for noen år siden, og det hjalp visst en god del. Sikkert enda bedre hvis man legger et lag glava i tillegg. Har han isolert på loftet?

Skrevet

Det går an å kle utenpå den gamle panelen, svigerfar og- mor fikk gjort det for noen år siden, og det hjalp visst en god del. Sikkert enda bedre hvis man legger et lag glava i tillegg. Har han isolert på loftet?

Jeg vet faktisk ikke - men huset var ikke så kaldt på 70 og 80 tallet - da var vi der ganske mye og overnattet også på vinteren.

Det er kjeller i huset. I første etasje har han kjøkken, to stuer, bad og et soverom som ikke er i bruk.

Oppe har han loftstue og to soverom (det ene bruker han). Det er nok kaldt der oppe, men der bare sover han og liker å ha det kaldt. Det er nok verst nede.

Men kledning utenpå den gamle kledningen altså? Vil ikke huset bli litt rart utenpå da? Se litt tjukt ut? :-)

Skrevet

Det går an å blåse inn i de samme hullene som ble brukt forrige gang. Men om det er nok / det mest effektive kan dere få en fagkyndig til å se på. (Søk på enøk på nettet)

Dere bør ihvertfall sjekke alle vinduer og dører og se om tetningslistene fortsatt tetter nok, det er en lønnsom og effektiv start.

Skrevet

Det går an å blåse inn i de samme hullene som ble brukt forrige gang. Men om det er nok / det mest effektive kan dere få en fagkyndig til å se på. (Søk på enøk på nettet)

Dere bør ihvertfall sjekke alle vinduer og dører og se om tetningslistene fortsatt tetter nok, det er en lønnsom og effektiv start.

Husker vinduene ble skiftet da jeg var liten (sikkert på rundt samme tidspunkt) - men det er jo fort 30-35 år siden...

Sikkert mye gammelt og morkent av tetningslister ja.

Tror jeg får tipse ham om å ta skikkelig tak i dette til sommeren...

Skrevet

Vi har også et stort gammelt hus. Fyrte i ovnen i hele går (daglig), i tillegg til varmepumpe og panelovner. Til natten lukket jeg dørene til stuen, for å beholde varmen her. Det er her varmepumpen er. Nå er det 20 grader i stuen, men 7 grader i resten av huset - kjøkken, soverom osv. Bare det å gå på toalettet er en sykt kald affære.

Det er knapt så vi tør å forlate stuen, da resten av huset er iiiiskaldt. Jeg har bestilt enda en vedovn, og vil prøve å thermografere huset. Altså thermo = varme, og grafere er et slags forografi. Slik at vi kan se hvor de største varmetapene er. Dette bør gjøres om vinteren, for da kommer temperaturforskjellene best frem. Koster visstnok en 6-8 tusen kroner, men har ikke fått eksakt pris, da jeg ikke har komt igang enda. Men jeg tror det kan være verdt det. En idé for dere også?

Annonse

Skrevet

Vi har også et stort gammelt hus. Fyrte i ovnen i hele går (daglig), i tillegg til varmepumpe og panelovner. Til natten lukket jeg dørene til stuen, for å beholde varmen her. Det er her varmepumpen er. Nå er det 20 grader i stuen, men 7 grader i resten av huset - kjøkken, soverom osv. Bare det å gå på toalettet er en sykt kald affære.

Det er knapt så vi tør å forlate stuen, da resten av huset er iiiiskaldt. Jeg har bestilt enda en vedovn, og vil prøve å thermografere huset. Altså thermo = varme, og grafere er et slags forografi. Slik at vi kan se hvor de største varmetapene er. Dette bør gjøres om vinteren, for da kommer temperaturforskjellene best frem. Koster visstnok en 6-8 tusen kroner, men har ikke fått eksakt pris, da jeg ikke har komt igang enda. Men jeg tror det kan være verdt det. En idé for dere også?

Høres lurt ut å thermografere. Hvem gjør en slik jobb?

Ille å ha det så kalt da!

Pappa har forsåvidt en vedovn oppe også, men den har nok ikke vært i bruk på 25 år.... Kanskje han burde fyre litt med den også?

Skrevet

Høres lurt ut å thermografere. Hvem gjør en slik jobb?

Ille å ha det så kalt da!

Pappa har forsåvidt en vedovn oppe også, men den har nok ikke vært i bruk på 25 år.... Kanskje han burde fyre litt med den også?

Ja, jeg tror det kan være veldig lurt. Slik at en slipper å bruke haugevis med penger på å isolere der det kanskje ikke er mest nødvendig. Jeg fikk tipset fra Enova, ring dem og hør! Jeg tror de har folk både her og der, og ellers har de nok en liten oversikt over hvem som gjør det - vil jeg tro. Noen av de største eletrikerselskapene utfører visst thermografering.

Ja, det er lite gøy å ha det så kaldt. Både ungene og jeg ligger ofte i stuen når det er så kaldt som nå, og vi går gjerne rundt med boblejakker og luer osv. Fyrer fra tildlig morgen til sene netter, men det hjelper så lite, når varmen går rett ut. Strømregningene tar knekken på økonomien min, og det er litt irriterende å tenke på at pengene som går til de, kunne ha vært brukt på thermografering og etterisolering. Skulle gått an å lagt inn et års pause på betalingen til de.

Ja, jeg ville nok ha fyrt i den ovnen, dersom den fremdeles er ok. Gamle ovner blir gjerne ubrukelige over tid, så jeg ville nok ha hatt en fagmann (evt feier) til å se over den, samt uttaket til skorstenen. Vi fikk oss noen overraskelser her, og ble pålagt forbud mot å bruke den ene ovnen. Rett og slett for brannfarlig, samt forgiftingsfare fordi den ikke var tett.

Eller så er det også lurt å montere f.eks en varmepumpe i kjelleren. Varmen går som kjent opp, og det vil være gunstig for hele huset. Ikke minst for alle som oppholder seg i huset :) Vi har fått masse råd fra fagfolk, som skal gjennomføres så snart jeg finner et smutthull økonomisk.

Skrevet

Ja, jeg tror det kan være veldig lurt. Slik at en slipper å bruke haugevis med penger på å isolere der det kanskje ikke er mest nødvendig. Jeg fikk tipset fra Enova, ring dem og hør! Jeg tror de har folk både her og der, og ellers har de nok en liten oversikt over hvem som gjør det - vil jeg tro. Noen av de største eletrikerselskapene utfører visst thermografering.

Ja, det er lite gøy å ha det så kaldt. Både ungene og jeg ligger ofte i stuen når det er så kaldt som nå, og vi går gjerne rundt med boblejakker og luer osv. Fyrer fra tildlig morgen til sene netter, men det hjelper så lite, når varmen går rett ut. Strømregningene tar knekken på økonomien min, og det er litt irriterende å tenke på at pengene som går til de, kunne ha vært brukt på thermografering og etterisolering. Skulle gått an å lagt inn et års pause på betalingen til de.

Ja, jeg ville nok ha fyrt i den ovnen, dersom den fremdeles er ok. Gamle ovner blir gjerne ubrukelige over tid, så jeg ville nok ha hatt en fagmann (evt feier) til å se over den, samt uttaket til skorstenen. Vi fikk oss noen overraskelser her, og ble pålagt forbud mot å bruke den ene ovnen. Rett og slett for brannfarlig, samt forgiftingsfare fordi den ikke var tett.

Eller så er det også lurt å montere f.eks en varmepumpe i kjelleren. Varmen går som kjent opp, og det vil være gunstig for hele huset. Ikke minst for alle som oppholder seg i huset :) Vi har fått masse råd fra fagfolk, som skal gjennomføres så snart jeg finner et smutthull økonomisk.

Takk for tips. Han hadde egnetlig bestemt seg for varmepumpe etter vinteren i fjor, men så fikk han så mye ved i sommer, så han tenkte å drøye det et år.

Han hadde måtte gå med lue og jakke i går ja. Vet ikke om han ogs¨sover i stua når det er på det kaldeste. Han har utedo også, og det er jo svinkaldt... Da mine besteforeldre bodde der, var farmor alltid veldig nøye med å passe på at vannet ikke skulle fryse, og hun holdt nok mer jevn temperatur enn det min far gjør nå. Pluss at huset da var etterisolert på slutten av 70 tallet.

Det som er litt kjipt med pappa, er at selv om han har nok av penger, bruker han dem ikke. Han burde totalt renovert huset ift isolasjon, lagt nye vannrør og byttet ut alt det elektriske - slik at det flotte huset ikke forfalt... Det virker som om han ikke bryr seg om at risikoen for brann er større med ledninger fra kanskje 1920 (vet ikke når stømmen kom jeg) - eller at vannkvaliteten er dårlig når rørene er eldgamle... Og så lenge han er frisk, gjør han ikke så mye av å gå med uteklær inne, men jeg vil jo tro at han hadde syntes det var hyggeligere å ha et varmt hus.

Håper du finner økonomisk rom til å gjøre dette :-)

Gjest hardt liv ja
Skrevet

Husker vinduene ble skiftet da jeg var liten (sikkert på rundt samme tidspunkt) - men det er jo fort 30-35 år siden...

Sikkert mye gammelt og morkent av tetningslister ja.

Tror jeg får tipse ham om å ta skikkelig tak i dette til sommeren...

Jeg også bor i et over 100 år gammelt hus.... Den største trekken her kommer fra vinduer og dører... Merker stor forskjell på soverommet der det gamle vinduet er byttet ut med dobbel isolasjonsglass.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...