Gå til innhold

Kulda kan brukes til noe :-)

Anbefalte innlegg

I dag har jeg fått aviset fryseboksen! Gjør det 1-2 ganger i året, og det passet jo veldig greit når det er mange kuldegrader ute, og all maten kan stå ute i timesvis uten å bli særlig varmere :-)

Har litt bad feeling på den fryseboksen vår. Den er diger, og kjøpt i 1994... Tro hvor lenge den holder...? Syntes motoren har gått litt mye i det siste. Men jeg så det var en greie som stakk litt høyt opp, som kanskje har tatt litt i i lokket...

Skal følge med den nå fremover med argusøyne og -ører!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356933-kulda-kan-brukes-til-noe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som vet sånt, hvordan skolder man mandler? Bare heller over kokende vann og lar det stå til skallet løsner?

Og punkt to: Hvordan unngå at sykkellåsen fryser til?

Ha olje i sykkellåsen, i gamle dager fikk vi kjøpt låsspray på bensinstasjonen til bildøra, kanskje de har det enda?

Annonse

Dere som vet sånt, hvordan skolder man mandler? Bare heller over kokende vann og lar det stå til skallet løsner?

1.)

Jeg pleier å ha mandlene oppi kokende vann, og la dem ligge der et minutts tid.

Så legger jeg dem i et håndkle og skrubber litt på det. Da er det meste av skallet fjernet. Bare litt finpuss til slutt :-)

2.) Olje. F.eks. denne: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Lasolje-PTFE/

Gjest høstløv

''Dere som vet sånt, hvordan skolder man mandler? Bare heller over kokende vann og lar det stå til skallet løsner?''

Googlet litt og fant dette:

''Jeg ble litt gammelmodig og sentimental og limer dermed inn denne til deg :

Naar Mandler skulle skoldes, maa de først overskjænkes engang med kogende Vand; men da dette sjelden er nok til at løsne Skallen, og der desuden er saa meget Ureent ved Mandler, saa heldes dette første Vand fra gjennem et Dørslag, og nyt kogende Vand skjænkes paa dem; naar dette er saa vidt afkjølet, at man kan taale at tage deri, saa er ogsaa Skallet let at faae af, og Mandlerne lægges da i koldt Vand for at fastne, aftørres i et Klæde, og sættes en Stund hen at tørres før de stødes. Skulle de skjæres, da tørres de ikke; thi derved gaae de lettere itu. ''

Jeg hadde nok prøvd clas Ohlsson isteden, jeg synes den olja der var dyr. Jeg skal olje julene mine men vet ikke hva slags olje det er. Kan ikke finne verktøyet mitt heller akkurat nå så jeg kan ikke hjelpe med noe navn

Jeg hadde nok prøvd clas Ohlsson isteden, jeg synes den olja der var dyr. Jeg skal olje julene mine men vet ikke hva slags olje det er. Kan ikke finne verktøyet mitt heller akkurat nå så jeg kan ikke hjelpe med noe navn

Jeg vet i hvert fall at det er noe som heter låsolje:-)

CRC har jeg liggende.

Huh, der kom jeg forøvrig akkurat tilbake etter at to timer forsvant i et vet-ikke-hva-jeg-skal-ha-på-meg-i-morra-gap.

Annonse

Jeg vet i hvert fall at det er noe som heter låsolje:-)

CRC har jeg liggende.

Huh, der kom jeg forøvrig akkurat tilbake etter at to timer forsvant i et vet-ikke-hva-jeg-skal-ha-på-meg-i-morra-gap.

Ikke snakk om det, jeg har fremdeles brannsår og kan fremdeles ikke ha på meg dongrybuksene mine

Du koker vann i en kjele, eller i en kopp i mikroen. Har oppi mandlene, og lar vannet koke til skallet blåser seg opp. Da kan du skvette skallet av :-)

Sykkellås aner jeg ingenting om...

Gjest Shira :o)

Ikke snakk om det, jeg har fremdeles brannsår og kan fremdeles ikke ha på meg dongrybuksene mine

''kan fremdeles ikke ha på meg dongrybuksene mine

''

Ikke jeg heller *syyyyyyyyyyyyte* ;o)

Jeg har dunjakke, men den er kort, så den passer best til jeans. *syte litt mer*

Jeg skal ut av huset i dag, er derfor jeg syter over klær.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1291188371' post='4484833]

''

Jeg har dunjakke, men den er kort, så den passer best til jeans. *syte litt mer*

Ja, jeg skal også ut av huset med guttejoggebukser, støvletter, dunjakke og lue. Lekkert :o(

[quote name=Shira :o)' timestamp='1291188371' post='4484833]

''

Og så skal jeg kjøre bil og her er det glatt tror jeg, men det er jo bare å hoppe i det og håpe at parkeringsplassen er måkt skikkelig så jeg kommer meg fra bilen og inn dit jeg skal.

Og så skal jeg kjøre bil og her er det glatt tror jeg, men det er jo bare å hoppe i det og håpe at parkeringsplassen er måkt skikkelig så jeg kommer meg fra bilen og inn dit jeg skal.

Dorthe; det er nesten ikke noe snø på bakken - så bortsett fra at det kan være glatt, så er det neppe _snø_ som hindrer deg om dagen...*s*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...