Gå til innhold

Islam

Gjest CryNites

Anbefalte innlegg

Skrevet

De 10 budene er i GT.

Meg bekjent er de fremdeles gyldige for kristne.

Med vennlig hilsen

Og de ti bud er "onde"?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 155
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

52

• ShitDiddelyDo

19

• hidi, the scorpion

19

• Holmes

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Prester preker fortsatt fra GT.''

Jeg spurte om hva som følger GT i dag, og brukter GT som en rettesnor på hvordan leve.

De 10 budene er i GT.

Er de avskaffet?

Skrevet

Nå var det Islam jeg undret om. Hvis du vil diskutere religion generelt så kan du starte en annen tråd.

Svarene er jo gjerne de samme for tvillingreligionene kristendom og islam, samt judaisme og bah'ai.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Og de ti bud er "onde"?

De er i GT, som ble beskrevet som en "historiebok".

Konklusjon: GT er i aller høyeste grad gyldig.

Skrevet

De er i GT, som ble beskrevet som en "historiebok".

Konklusjon: GT er i aller høyeste grad gyldig.

Bortsett fra de ti bud, hvilken betydning har GT for kristne i dag (rent bortsett fra som en historiebok)?

Skrevet

Bortsett fra de ti bud, hvilken betydning har GT for kristne i dag (rent bortsett fra som en historiebok)?

''Bortsett fra de ti bud, hvilken betydning har GT for kristne i dag (rent bortsett fra som en historiebok)?''

Hele Bibelen er en hellig skrift for de kristne. Ikke bare deler av den. Slik sett har den enorm betydning for de kristne.

Skrevet

Sånn bortsett fra det sentrale? :knegg:

Sånn konkret:

Behandling av homofile.

Idéen om kreasjonisme, som holder på å ødelegge undervisningen i tusenvis av skoler i USA.

Idéen om at kvinner er menn underlegne.

Mange av idéene om hvordan man skal behandle de som tilber "andre guder".

Derimot tror jeg helvetes-doktrinen, og at alle skal tvinges til å være kristne ("misjonsbefalingen") er fra NT.

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på om du mener å spørre om hvorfor muslimer forblir muslimer, eller hvorfor folk konverterer til islam (derunder også "frafalne" muslimer).

Svaret på det første er vel akkurat de samme årsakene som for at folk forblir kristne.

Svaret på det andre er nok mer sammensatt. Noen konvertitter er nok mennesker som mener f. eks. at statskirken er for liberal.

Jeg tror svært mange gjør det som en protest mot trakasseringen av muslimer (velg ut 100 innlegg om islam på www.vg.no eller Nettavisen, så ser du), og at man har interesse og sympati for "the underdog".

Islam hadde aldri vært så populært i Norge uten Frp, ironisk nok. Jo mer idiot-kritikk som kommer, jo mer attraktivt vil det være for mange, og jo mer vil frafalne muslimer føle at de bør forsvare troen sin. (Det er derfor mange begynner med hijab.)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på om du mener å spørre om hvorfor muslimer forblir muslimer, eller hvorfor folk konverterer til islam (derunder også "frafalne" muslimer).

Svaret på det første er vel akkurat de samme årsakene som for at folk forblir kristne.

Svaret på det andre er nok mer sammensatt. Noen konvertitter er nok mennesker som mener f. eks. at statskirken er for liberal.

Jeg tror svært mange gjør det som en protest mot trakasseringen av muslimer (velg ut 100 innlegg om islam på www.vg.no eller Nettavisen, så ser du), og at man har interesse og sympati for "the underdog".

Islam hadde aldri vært så populært i Norge uten Frp, ironisk nok. Jo mer idiot-kritikk som kommer, jo mer attraktivt vil det være for mange, og jo mer vil frafalne muslimer føle at de bør forsvare troen sin. (Det er derfor mange begynner med hijab.)

Med vennlig hilsen

Hvordan kan du sitte å ufarliggjøre og forsvare en av verdens farligste religioner? Det e jo muslimene som står for det meste av terrorangrepene.

Skrevet

Hvordan kan du sitte å ufarliggjøre og forsvare en av verdens farligste religioner? Det e jo muslimene som står for det meste av terrorangrepene.

''Hvordan kan du sitte å ufarliggjøre og forsvare en av verdens farligste religioner? Det e jo muslimene som står for det meste av terrorangrepene.''

Hvordan i alle dager kan du skrive noe slikt? Tror du virkelig det?

''Baskere, korsikanere og irer står bak terroren i Europa

Av 294 terroraksjoner i Europa i fjor sto islamister bak ett.''

http://www.dagbladet.no/2010/07/21/magasinet/utenriks/terror/12636842/

Og dette er tall fra europeisk politi.

Gjest nordlig storm
Skrevet

''Hvordan kan du sitte å ufarliggjøre og forsvare en av verdens farligste religioner? Det e jo muslimene som står for det meste av terrorangrepene.''

Hvordan i alle dager kan du skrive noe slikt? Tror du virkelig det?

''Baskere, korsikanere og irer står bak terroren i Europa

Av 294 terroraksjoner i Europa i fjor sto islamister bak ett.''

http://www.dagbladet.no/2010/07/21/magasinet/utenriks/terror/12636842/

Og dette er tall fra europeisk politi.

Det begås da terror utenfor europa.

Gjest rosarød
Skrevet

Det er samme driten i all religion, og GT i Kristendommen, som også Islam har utgangspunkt i, er det ondeste av alt.

Selv i buddhismen, som er kjent som den svært snille religionen, er det undertrykking på høyt nivå. Kvinnen er f.eks. kvinne fordi hun har gjort noe galt i et tidligere liv. Ditt barn, som kanskje fødes med en defekt, er selv skyld i det (utifra handlinger i et tidligere liv), eller du som foreldre er skyld i barnets funksjonshemning.

Religion er roten til alt vondt. Likevel er vi som ikke har noen religion i mindretall.

Vi lever i en gal verden.

''Religion er roten til alt vondt. Likevel er vi som ikke har noen religion i mindretall.''

Jeg ville valgt å si at mennesker er roten til alt vondt, være seg om de bekjenner seg til en religion eller ikke.

Gjest rosarød
Skrevet

Det forundrer meg stadig vekk for kunnskapsløse mange folk er angående Bibelen. Du hadde blitt ganske forundret om du faktisk hadde studert den nøye. Og ikke spist hva alle "teologer" og "forskere" mener uten å ha undersøkt basisen for hva de sier.

Temmelig mye av det er nemlig ganske lett å avsløre og plukke fra hverandre.

Men men, verden vil bedras.

Enig med deg. De fleste som omtaler bibelen har ikke en gang lest den.

Skrevet

Jeg snakker often om Bibelen til mine kirkelige venner (prester osv.) selv om jeg ikke har lest den. Det går bra det.

Skrevet

Det begås da terror utenfor europa.

Ja, selvsagt, men hvis man ser bort fra krigsområder (Afghanistan og Irak), og tenker på at ca 25% av verdens befolkning er muslimer, er det neppe spesielt høyt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg vil påstå at svært mange av de som kaller seg kristne har ikke lest den, og ville neppe fortsatt å være kristne hvis de faktisk hadde lest den.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Religion er roten til alt vondt. Likevel er vi som ikke har noen religion i mindretall.''

Jeg ville valgt å si at mennesker er roten til alt vondt, være seg om de bekjenner seg til en religion eller ikke.

Ikke mer enn at mennesker er roten til alt godt, også.

Med vennlig hilsen

Gjest nordlig storm
Skrevet

Ja, selvsagt, men hvis man ser bort fra krigsområder (Afghanistan og Irak), og tenker på at ca 25% av verdens befolkning er muslimer, er det neppe spesielt høyt.

Med vennlig hilsen

http://en.wikipedia.org/wiki/Terrorism_in_Indonesia

http://en.wikipedia.org/wiki/Terrorism_in_Pakistan

http://en.wikipedia.org/wiki/Terrorism_in_Egypt

Og hvorfor er det kun muslimer som utfører selvmords-terrorangrep?

Gjest nordlig storm
Skrevet

Jeg vil påstå at svært mange av de som kaller seg kristne har ikke lest den, og ville neppe fortsatt å være kristne hvis de faktisk hadde lest den.

Med vennlig hilsen

Jeg vil påstå at du tar feil.

Skrevet

''http://en.wikipedia.org/wiki/Terrorism_in_Indonesia

http://en.wikipedia.org/wiki/Terrorism_in_Pakistan

http://en.wikipedia.org/wiki/Terrorism_in_Egypt''

Det er klart at terrorisme i vedens mest folkerike muslimske land gjerne er utført av muslimer. Mesteparten av terrorismen i Europa utføres av kristne.

''Og hvorfor er det kun muslimer som utfører selvmords-terrorangrep?''

Inntil for få år siden (da den ene siden vant konflikten) var antallet selvmordsbombere på Sri Lanka (uten muslimer) langt høyere enn resten av verden sammenlagt, så igjen tar du feil.

Hvorfor er selvmordsbombere verre enn vanlige bombere (som kan bombe flere ganger)?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...