Gå til innhold

Ny jobb - hjemmekontor?

Gjest hvordan gjør man det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på jobbintervju på fredag. Er det vanlig å nevne hjemmekontor på jobbintervju?

Er det vanlig med hjemmekontor?

Skrevet

''Jeg skal på jobbintervju på fredag. Er det vanlig å nevne hjemmekontor på jobbintervju? ''

Det kommer an på hva slags jobb, selvsagt.

Dersom det er 2. eller 3. gangs intervju, kan det være naturlig at det kommer opp. Da er du utpekt som en kandidat de ser for seg går videre i prosessen.

Ved første gangs intervju, ville jeg ikke ha nevnt det..

''Er det vanlig med hjemmekontor?''

Det kommer nok litt an på hva slags type jobb, bransje, og hva slags kultur det er på arbeidsplassen. Noen steder er det rett og slett ikke kultur for å ha hjemmekontor, selv om teknologien og alt ligger til rette for det.

Men, jeg vil vel si at det begynner å bli ganske vanlig at det tilbys arb.takere å jobbe hjemmefra. Alt fra faste ukedager, til sporadisk noen ganger i måneden, eller til og med enda sjeldnere, tror jeg er helt vanlig.

Skrevet

Hadde ikke tatt det opp på intervjuet hvis det ikke ble naturlig penset inn på det fra arbeidsgivers side. Arbeidstid, overtid, avspasering osv.

Etter å ha vært med i en del ansettelsesprosesser har jeg reagert negativt mange ganger på folk som kommer inn og omtrent lurer på hva vårt firme kan gi av goder- før vedkommende på en måte har solgt inn hva h*n kan bidra med. Ikke akkurat positivt. Utspillet om hjemmekontor oppfatter jeg i en intervjusitusjon som å "be om fri".

Har du en unik kompetanse som du vet at firmaet må ha og du bor veldig langt unna bedriften kan det nok nevnes hvis det faller naturlig.

Lykke til på intervjuet.

Skrevet

Hadde ikke tatt det opp på intervjuet hvis det ikke ble naturlig penset inn på det fra arbeidsgivers side. Arbeidstid, overtid, avspasering osv.

Etter å ha vært med i en del ansettelsesprosesser har jeg reagert negativt mange ganger på folk som kommer inn og omtrent lurer på hva vårt firme kan gi av goder- før vedkommende på en måte har solgt inn hva h*n kan bidra med. Ikke akkurat positivt. Utspillet om hjemmekontor oppfatter jeg i en intervjusitusjon som å "be om fri".

Har du en unik kompetanse som du vet at firmaet må ha og du bor veldig langt unna bedriften kan det nok nevnes hvis det faller naturlig.

Lykke til på intervjuet.

Jeg har bare opplevd før at jeg har stilt spørsmål om jeg har noen krav.

Synes det er synd hvis det tenkes på som å be om "fri". For jeg jobber faktisk veldig godt på hjemmekontor. Uansett er det med tanke på reisetid at jeg lurer.

Skrevet

Lykke til på intervjuet.

Når synes du det er naturlig å nevne det om det ikke tas opp? Ved kontraktsskriving? Jeg ser også at det er vanskelig å spørre om før man har vært ansatt en stund. Men jeg kunne godt tenkt meg å vite det før jeg svarer på om jeg tar jobben eller ikke.

Dersom du har vært med i flere ansettelsesprosesser. Er det vanlig å få hjemmekontor der du jobber?

Skrevet

Jeg har bare opplevd før at jeg har stilt spørsmål om jeg har noen krav.

Synes det er synd hvis det tenkes på som å be om "fri". For jeg jobber faktisk veldig godt på hjemmekontor. Uansett er det med tanke på reisetid at jeg lurer.

Hos oss var det ikke vanlig med hjemmekontor. Noen få personer hadde det ved spesielle prosjekter. I teorien kunne nok mange flere ha hatt hjemmekontor innimellom, men det var ikke policy hos oss.

Hvis du er så langt i prosessen at du ligger an til en jobb er det vanlig å diskutere betingelser som lønn, frynsegoder, arbeidstider osv. I den settingen er det vel naturlig å spørre hvordan de ser på mulighet for hjemmekontor.

Men jeg ser ikke helt hvorfor man skal ta en jobb eller ikke utifra om man kan få jobbe hjemmefra en gang eller to i uken. Jobben skal gjøres uansett, så det er ikke fritid det er snakk om.

Lykke til i morgen.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville aldri spurt om hjemmekontor i et intervju, i hvertfall ikke førstegangsintervju. Mulig du er like effektiv hjemme som på jobb, men det kan oppfattes som at du er en litt bedagelig type.

Mange steder er det dessuten først mulig med hjemmekontor etter å ha vist at man duger og er tilliten verdig først.

Skrevet

Hos oss var det ikke vanlig med hjemmekontor. Noen få personer hadde det ved spesielle prosjekter. I teorien kunne nok mange flere ha hatt hjemmekontor innimellom, men det var ikke policy hos oss.

Hvis du er så langt i prosessen at du ligger an til en jobb er det vanlig å diskutere betingelser som lønn, frynsegoder, arbeidstider osv. I den settingen er det vel naturlig å spørre hvordan de ser på mulighet for hjemmekontor.

Men jeg ser ikke helt hvorfor man skal ta en jobb eller ikke utifra om man kan få jobbe hjemmefra en gang eller to i uken. Jobben skal gjøres uansett, så det er ikke fritid det er snakk om.

Lykke til i morgen.

''Men jeg ser ikke helt hvorfor man skal ta en jobb eller ikke utifra om man kan få jobbe hjemmefra en gang eller to i uken.''

Enig, det bør ikke være avgjørende for om en ønsker å ta jobben.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...