Gå til innhold

Flypassasjeres rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke sånn at man har krav på hotell ved store forsinkelser?

http://www.dagbladet.no/2010/12/02/nyheter/flyforsinkelser/veret/14551146/

Flyselskapet er ansvarlig for å gi deg som flypassasjer den informasjonen som du trenger.

Når flyet ditt er innstilt har du krav på å få velge mellom å bli omrutet til en senere avgang, eventuelt bli tilbudt alternativ transport, eller pengene tilbake for den delen av flybilletten som du ikke får benyttet.

I tillegg har du krav på forpleining som mat og drikke, og betalt hotell hvis du må overnatte.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nick

18

• ShitDiddelyDo

8

• Dorthe

7

• illuminatum

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest ingen nick
Skrevet

Ikke lett å skaffe hotellovernatting til 20.000 strandede passasjerer sånn på timen.

Jeg synes at Dagbladet slår på stortromme i negativitet overfor Norwegian for noe selskapet absolutt ikke har herredømme over.

Det ser ut som om store snømengder i London kom som julekvelden på kjerringa.

Skrevet

Ikke lett å skaffe hotellovernatting til 20.000 strandede passasjerer sånn på timen.

Jeg synes at Dagbladet slår på stortromme i negativitet overfor Norwegian for noe selskapet absolutt ikke har herredømme over.

Sneværet var varslet, og det er (i følge www.finn.no) 750 hoteller med ledige rom i London.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er London vi snakker om, ikke Bardufoss. Hoteller er det masse av, men det virker ikke som at de har fått tilbudet overhodet.

De har null personell på plassen, og det er ganske bemerkelsesverdig.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Dette er vel en av ulempene ved å fly med et selskap som er rimelige fordi de kutter ned på alt.

Går det galt ligger du dårlig an.

Du har normalt krav på kost og losji.

Gjest ingen nick
Skrevet

Det hjelper da ingenting når passasjerene ikke kommer fra flyplassen til London eller andre steder.

''..både tog- og busslinjer er også stengt fra Gatwick..''

Gjest ingen nick
Skrevet

Sneværet var varslet, og det er (i følge www.finn.no) 750 hoteller med ledige rom i London.

Med vennlig hilsen

Det hjelper da ingenting når passasjerene ikke kommer fra flyplassen til London eller andre steder.

Skrevet

Right, så du tror Gatwick har vært fullstendig isolert fra omverdenen i tre dager? Vi snakker om London, ikke en landsby i alpene.

Inget personell = lavere kostnader. Ingen service = enda lavere kostnader.

Gjest ingen nick
Skrevet

Right, så du tror Gatwick har vært fullstendig isolert fra omverdenen i tre dager? Vi snakker om London, ikke en landsby i alpene.

Nei, nei, men Norwegian sier at de refunderer alle kostnadene, så flypassasjerene kan derfor reise til London og sjekke inn på hotell til snøkaoset er slutt i stedet for å bli sittende på flyplassen og sutre og ringe Dagbladet.

Personlig initiativ kommer ofte godt med i stresstituasjoner.

Skrevet

Nei, nei, men Norwegian sier at de refunderer alle kostnadene, så flypassasjerene kan derfor reise til London og sjekke inn på hotell til snøkaoset er slutt i stedet for å bli sittende på flyplassen og sutre og ringe Dagbladet.

Personlig initiativ kommer ofte godt med i stresstituasjoner.

Ja, akkurat som de gjorde med askesaken der det tok mange måneder før folk fikk pengene sine. De spekulerer i dette. Det er ikke alle som tar seg bryet med å sende inn regninger etterpå, og da sparer de penger.

Service hadde vært å ha personell på plassen som bistår passasjerer som sitter fast. Ikke syt og grei dere selv er ikke bra nok i 2010.

Gjest ingen nick
Skrevet

Ja, akkurat som de gjorde med askesaken der det tok mange måneder før folk fikk pengene sine. De spekulerer i dette. Det er ikke alle som tar seg bryet med å sende inn regninger etterpå, og da sparer de penger.

Service hadde vært å ha personell på plassen som bistår passasjerer som sitter fast. Ikke syt og grei dere selv er ikke bra nok i 2010.

''Service hadde vært å ha personell på plassen som bistår passasjerer som sitter fast.''

Hvordan skal de greie å få på plass personell når flyplassen er stengt for omverdenen?

Telefonservicen burde ha vært mye bedre og det hadde vært enkelt å gi passasjerene beskjed via SMS.

Skrevet

''Service hadde vært å ha personell på plassen som bistår passasjerer som sitter fast.''

Hvordan skal de greie å få på plass personell når flyplassen er stengt for omverdenen?

Telefonservicen burde ha vært mye bedre og det hadde vært enkelt å gi passasjerene beskjed via SMS.

Få på plass? De greide jo fint å dra fra plassen, så da må de kunne finne veien tilbake. Norwegian har ikke servicepersonell på Gatwick, de betaler en ekstren leverandør for å sjekke inn baggasje og handle flyet. De betaler ikke for service utover dette, så da blir det ingen service.

Jeg var ute å fløy under askeskyen, eller, jeg kom meg ikke så langt. Jeg sto i kø hos SAS servicesenter i transitthallen innenriks. Det var lang kø, naturligvis.

Røros Flyservice som håndterer Norwegian har servicesenter rett ved siden av SAS. Hvor mange hadde de satt på jobben med å håndtere askefaste passasjerer?

0. De holdt stengt.

Norwegian er vårt eget Ryanair. Du flyr til Alicante og havner i Murcia som ligger langt faen i vold. Når det blir problemer så gir de F i passasjerene og skylder på dem i stedet for å hjelpe.

Rettighetene er helt klare, og de sier ikke: Klar deg selv og klag etterpå.

Gjest ingen nick
Skrevet

Få på plass? De greide jo fint å dra fra plassen, så da må de kunne finne veien tilbake. Norwegian har ikke servicepersonell på Gatwick, de betaler en ekstren leverandør for å sjekke inn baggasje og handle flyet. De betaler ikke for service utover dette, så da blir det ingen service.

Jeg var ute å fløy under askeskyen, eller, jeg kom meg ikke så langt. Jeg sto i kø hos SAS servicesenter i transitthallen innenriks. Det var lang kø, naturligvis.

Røros Flyservice som håndterer Norwegian har servicesenter rett ved siden av SAS. Hvor mange hadde de satt på jobben med å håndtere askefaste passasjerer?

0. De holdt stengt.

Norwegian er vårt eget Ryanair. Du flyr til Alicante og havner i Murcia som ligger langt faen i vold. Når det blir problemer så gir de F i passasjerene og skylder på dem i stedet for å hjelpe.

Rettighetene er helt klare, og de sier ikke: Klar deg selv og klag etterpå.

''Norwegian er vårt eget Ryanair. Du flyr til Alicante og havner i Murcia som ligger langt faen i vold.''

Jeg har faktisk bodd i dette området så jeg kjenner til begge flyplassene.

''Rettighetene er helt klare, og de sier ikke: Klar deg selv og klag etterpå.''

Personlig initiativ er en positiv egenskap, uten dette bør en holde seg hjemme.

Skrevet

''Norwegian er vårt eget Ryanair. Du flyr til Alicante og havner i Murcia som ligger langt faen i vold.''

Jeg har faktisk bodd i dette området så jeg kjenner til begge flyplassene.

''Rettighetene er helt klare, og de sier ikke: Klar deg selv og klag etterpå.''

Personlig initiativ er en positiv egenskap, uten dette bør en holde seg hjemme.

Jaja, passasjerene er idioter som bør klare seg selv. Det er bare så leit at vi som passasjerer har helt klare rettigheter, vi skal ikke stå med lua i hånden mens vi ber om å få refundert utgifter. Media er en bra opsjon for å få fart på saken.

http://www.aftenposten.no/reise/article3896877.ece

Gjest ingen nick
Skrevet

Jaja, passasjerene er idioter som bør klare seg selv. Det er bare så leit at vi som passasjerer har helt klare rettigheter, vi skal ikke stå med lua i hånden mens vi ber om å få refundert utgifter. Media er en bra opsjon for å få fart på saken.

http://www.aftenposten.no/reise/article3896877.ece

Det er ikke alle passasjerer som er like tafatte.

''Celine Kirkeng er en av de som er rammet.

- Vi fikk melding fra Norwegian på sms tidlig i dag om at flyet var kansellert, så da dro vi ikke ut på flyplassen. Heldigvis har vi klart å skaffe overnatting til i morgen, forteller hun Dagbladet. ''

http://www.dagbladet.no/2010/12/01/nyheter/utenriks/fly/14530623/

Skrevet

Det er ikke alle passasjerer som er like tafatte.

''Celine Kirkeng er en av de som er rammet.

- Vi fikk melding fra Norwegian på sms tidlig i dag om at flyet var kansellert, så da dro vi ikke ut på flyplassen. Heldigvis har vi klart å skaffe overnatting til i morgen, forteller hun Dagbladet. ''

http://www.dagbladet.no/2010/12/01/nyheter/utenriks/fly/14530623/

Kjempebra! En passasjer som ikke koster Norwegian noe som helst! Nå skal vedkommende få refundert utgiftene, og det kommer til å ta en måned. Eller tre.

Jeg legger merke til at du unngår rettighetene konsekvent. Standard Low Cost teknikk. Skyld på passasjerene, akkurat som O'Leary alltid gjør. Flytt fokus, spar penger.

Gjest Vizzvazz
Skrevet

Er sikkert noen selskaper som er flinkere enn andre til dette. Noen jeg kjenner skulle til USA; men flyet ble kraftig forsinket pga noe med motoren og en del de måtte ha?

Så da fikk de både mat og hotell og ny avgang dagen etter.

Gjest ingen nick
Skrevet

Kjempebra! En passasjer som ikke koster Norwegian noe som helst! Nå skal vedkommende få refundert utgiftene, og det kommer til å ta en måned. Eller tre.

Jeg legger merke til at du unngår rettighetene konsekvent. Standard Low Cost teknikk. Skyld på passasjerene, akkurat som O'Leary alltid gjør. Flytt fokus, spar penger.

''Jeg legger merke til at du unngår rettighetene konsekvent.''

Nei, men jeg prøver å finne løsninger. Det er ikke enkelt plutselig å skulle hoste opp med hotellovernatting for 20.000 passasjerer i løpet av no time.

Selvfølgelig skal flyselskapet dekke omkostningene, det har de jo hele tidensagt at de er villige til å gjøre, derfor har jeg ikke satt fokus på dette, for det har vært en selvfølgelighet.

Skrevet

Man får normalt det man betaler for.

Skrevet

''Jeg legger merke til at du unngår rettighetene konsekvent.''

Nei, men jeg prøver å finne løsninger. Det er ikke enkelt plutselig å skulle hoste opp med hotellovernatting for 20.000 passasjerer i løpet av no time.

Selvfølgelig skal flyselskapet dekke omkostningene, det har de jo hele tidensagt at de er villige til å gjøre, derfor har jeg ikke satt fokus på dette, for det har vært en selvfølgelighet.

Norewegian har ikke 20000 passasjerer på Gatwick disse dagene, og de håndterer tydeligvis ikke en eneste av de de har.

Hva med Tom og Lene som har tatt en shoppingtur til London. De har ikke 2-3000 kr i reserve for å betale hotell og mat i en situasjon der Norwegian ganske enkelt ikke stiller opp for passasjerene, men lar dem seile sing egen sjø.

Hva forventer du av disse? Reglene er klare. De har krav på losji, men selskapet gir F og forventer at de ordner seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...