Gå til innhold

Flypassasjeres rettigheter?


Anbefalte innlegg

Norewegian har ikke 20000 passasjerer på Gatwick disse dagene, og de håndterer tydeligvis ikke en eneste av de de har.

Hva med Tom og Lene som har tatt en shoppingtur til London. De har ikke 2-3000 kr i reserve for å betale hotell og mat i en situasjon der Norwegian ganske enkelt ikke stiller opp for passasjerene, men lar dem seile sing egen sjø.

Hva forventer du av disse? Reglene er klare. De har krav på losji, men selskapet gir F og forventer at de ordner seg selv.

Hadde jeg ikke hatt 2000-3000 tilgjengelig så hadde jeg ikke dratt til London for å handle.

Fortsetter under...

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • nick

    18

  • ShitDiddelyDo

    8

  • Dorthe

    7

  • illuminatum

    2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Hadde jeg ikke hatt 2000-3000 tilgjengelig så hadde jeg ikke dratt til London for å handle.

Jeg snakker om å ha 2-3000 til overs ETTER å ha handlet. Det ber det du trenger for å leve de extra dagene i London når flyselskapet ikke tar det ansvaret de helt klart har.

Hadde jeg ikke hatt 2000-3000 tilgjengelig så hadde jeg ikke dratt til London for å handle.

''Hadde jeg ikke hatt 2000-3000 tilgjengelig så hadde jeg ikke dratt til London for å handle.

''

Noen vil sjelden har noe særlig penger igjen etter en feriereise, men satser på å klare seg frem til neste lønning. Ser ikke noe galt i at også folk med dårlig økonomi prøver å få reist på ferie hvis de ønsker det:-)

''Hadde jeg ikke hatt 2000-3000 tilgjengelig så hadde jeg ikke dratt til London for å handle.

''

Noen vil sjelden har noe særlig penger igjen etter en feriereise, men satser på å klare seg frem til neste lønning. Ser ikke noe galt i at også folk med dårlig økonomi prøver å få reist på ferie hvis de ønsker det:-)

Nettopp, men da må de få den support som reglene tilsier når flyet blir kansellert. De kan ikke bare la folk sove på flyplassen.

Annonse

ShitDiddelyDo

''Hadde jeg ikke hatt 2000-3000 tilgjengelig så hadde jeg ikke dratt til London for å handle.

''

Noen vil sjelden har noe særlig penger igjen etter en feriereise, men satser på å klare seg frem til neste lønning. Ser ikke noe galt i at også folk med dårlig økonomi prøver å få reist på ferie hvis de ønsker det:-)

Nettopp.

Og det er derfor det er så viktig at vi har rettigheter i forhold til uforutsette problemer.

Dette kan også skje på utreise, og det er kjipt å komme til destinasjonen med flere tusen kroner mindre fordi man selv måtte dekke rom, mat og transportutgifter - og dermed få resten av ferien ødelagt fordi man rett og slett ikke har råd til det man hadde planer om.

Da betaler jeg heller noen kroner mer for flybilletten med et skikkelig selskap med gode rutiner også ved problemer.

Gjest ingen nick

Jeg snakker om å ha 2-3000 til overs ETTER å ha handlet. Det ber det du trenger for å leve de extra dagene i London når flyselskapet ikke tar det ansvaret de helt klart har.

Har en ikke såpass romslig økonomi så bør en avstå fra å reise utenlands.

Det holder å ha pengene tilgjengelig på kredittkort.

Har en ikke såpass romslig økonomi så bør en avstå fra å reise utenlands.

Det holder å ha pengene tilgjengelig på kredittkort.

Pisspreik! Man må ikke ha flere tusen kroner på konto når man kommer hjem fra ferie bare for å sikre seg mot at Norwegian ikke løper fra ansvaret sitt! Det er absurd!

Gjest ingen nick

Nettopp.

Og det er derfor det er så viktig at vi har rettigheter i forhold til uforutsette problemer.

Dette kan også skje på utreise, og det er kjipt å komme til destinasjonen med flere tusen kroner mindre fordi man selv måtte dekke rom, mat og transportutgifter - og dermed få resten av ferien ødelagt fordi man rett og slett ikke har råd til det man hadde planer om.

Da betaler jeg heller noen kroner mer for flybilletten med et skikkelig selskap med gode rutiner også ved problemer.

''Da betaler jeg heller noen kroner mer for flybilletten med et skikkelig selskap med gode rutiner også ved problemer.''

Det er billigere å reise med et lavprisselskap og ha den reserven i bakhånd i tilfelle en får bruk for å måtte legge ut kontanter.

Det kan også skje uforutsette hendelser under reisen som en må betale ekstra for å få håndtert på en tilfredsstillende måte og da er en nødt til å ha reservekapital tilgjengelig.

Det er simpelthen uansvarlig å reise til fremmede destinasjoner hvis en familie på fire ikke har kr 2-3.000 i reservekapital.

Gjest ingen nick

Pisspreik! Man må ikke ha flere tusen kroner på konto når man kommer hjem fra ferie bare for å sikre seg mot at Norwegian ikke løper fra ansvaret sitt! Det er absurd!

Det kan skje mange andre uforutsette ting under en reise for en familie på fire personer. Det er direkte uansvarlig å reise utenlands uten å ha en buffer på et par-tre tusen.

''Da betaler jeg heller noen kroner mer for flybilletten med et skikkelig selskap med gode rutiner også ved problemer.''

Det er billigere å reise med et lavprisselskap og ha den reserven i bakhånd i tilfelle en får bruk for å måtte legge ut kontanter.

Det kan også skje uforutsette hendelser under reisen som en må betale ekstra for å få håndtert på en tilfredsstillende måte og da er en nødt til å ha reservekapital tilgjengelig.

Det er simpelthen uansvarlig å reise til fremmede destinasjoner hvis en familie på fire ikke har kr 2-3.000 i reservekapital.

Du trenger den reserven dersom du skal betale for taxi fra Murcia (som ikke har noe med Alicante å gjøre) og til Alicante + alle de forvirrende avgiftene Norwegian legger på grunnprisen.

Lavkost er ikke så lavkost som de skal ha det til.

Annonse

ShitDiddelyDo

''Da betaler jeg heller noen kroner mer for flybilletten med et skikkelig selskap med gode rutiner også ved problemer.''

Det er billigere å reise med et lavprisselskap og ha den reserven i bakhånd i tilfelle en får bruk for å måtte legge ut kontanter.

Det kan også skje uforutsette hendelser under reisen som en må betale ekstra for å få håndtert på en tilfredsstillende måte og da er en nødt til å ha reservekapital tilgjengelig.

Det er simpelthen uansvarlig å reise til fremmede destinasjoner hvis en familie på fire ikke har kr 2-3.000 i reservekapital.

Disse uforutsette hendelsene har man gjerne en reiseforsikring som tar seg av, selv om man aldri kan gardere seg helt mot uforutsette hendelser - og hva som er "nok" for å dekke eventuelle uforutsette kostnader, er sånn sett en definisjonssak. Det kan være at 3000 er nok. Det kan være at 20000 ikke er nok.

Skal man tenke sånn bør man ikke reise i det hele tatt.

Det man derimot kan ha ordentlig forsikringer mot, er problemer med vær, vind eller tekniske flyproblemer - og her kan man i de fleste situasjoner helgardere ved å velge et solid selskap, som sørger for kost og losji og penger der og da hvis bagasjen blir et par dager forsinket, samt en reiseforsikring av typen hvor du ikke selv må bla ut 50000 i sykehusopphold der og da, for så å få penga tilbake 3 måneder senere.

Nettopp.

Og det er derfor det er så viktig at vi har rettigheter i forhold til uforutsette problemer.

Dette kan også skje på utreise, og det er kjipt å komme til destinasjonen med flere tusen kroner mindre fordi man selv måtte dekke rom, mat og transportutgifter - og dermed få resten av ferien ødelagt fordi man rett og slett ikke har råd til det man hadde planer om.

Da betaler jeg heller noen kroner mer for flybilletten med et skikkelig selskap med gode rutiner også ved problemer.

''Da betaler jeg heller noen kroner mer for flybilletten med et skikkelig selskap med gode rutiner også ved problemer.''

Problem solved :)

Jeg vet ikke så mye om rettigheter,- men jeg tror ikke jeg ville ha innbilt meg at min 100-krones billett fra RyanAir eller Norwegian gjorde meg berettiget til så mye assistanse. Har liksom tenkt at det der er et sjansespill. Som jeg av og til velger å ta...

''Da betaler jeg heller noen kroner mer for flybilletten med et skikkelig selskap med gode rutiner også ved problemer.''

Problem solved :)

Jeg vet ikke så mye om rettigheter,- men jeg tror ikke jeg ville ha innbilt meg at min 100-krones billett fra RyanAir eller Norwegian gjorde meg berettiget til så mye assistanse. Har liksom tenkt at det der er et sjansespill. Som jeg av og til velger å ta...

Det er der du tar feil, og det skor lavprisselskapene seg godt på. Du har akkurat samme rettigheter med dem som med fullserviceselskapene. At LoCo er eksperter til å vri seg unna er en helt annen sak. Jeg mistenker at hele organisasjonen er opplært til å være aktivt passive, som frosken så elegant kalte det. Og så er de utrolig flinke til å vri fokus bort fra seg selv, og over på passasjerene selv. De er jo noen uansvarlige idioter, det vet jo alle?

ShitDiddelyDo

''Da betaler jeg heller noen kroner mer for flybilletten med et skikkelig selskap med gode rutiner også ved problemer.''

Problem solved :)

Jeg vet ikke så mye om rettigheter,- men jeg tror ikke jeg ville ha innbilt meg at min 100-krones billett fra RyanAir eller Norwegian gjorde meg berettiget til så mye assistanse. Har liksom tenkt at det der er et sjansespill. Som jeg av og til velger å ta...

''Jeg vet ikke så mye om rettigheter,- men jeg tror ikke jeg ville ha innbilt meg at min 100-krones billett fra RyanAir eller Norwegian gjorde meg berettiget til så mye assistanse. Har liksom tenkt at det der er et sjansespill. Som jeg av og til velger å ta...''

Du har de samme rettighetene, men jeg tror heller ikke jeg ville satset på dem. ;)

Hvorvidt det lønner seg å ta sjansen på billigbillett av denne typen, blir opp til hver og en, og her ville jeg nok vurdert i forhold til hvor viktig det er for meg å komme fram med minst mulig problemer. Skal jeg Trondheim, og får en billett til 100 kroner, så selvsagt, og i verste fall kan jeg hoppe på toget og være der noen timer forsinket, men jeg ville f.eks. aldri tatt sjansen på RyanAir/Norwegian til Helsinki, for videre fly til Bangkok et par timer senere.

Gjest ingen nick

Disse uforutsette hendelsene har man gjerne en reiseforsikring som tar seg av, selv om man aldri kan gardere seg helt mot uforutsette hendelser - og hva som er "nok" for å dekke eventuelle uforutsette kostnader, er sånn sett en definisjonssak. Det kan være at 3000 er nok. Det kan være at 20000 ikke er nok.

Skal man tenke sånn bør man ikke reise i det hele tatt.

Det man derimot kan ha ordentlig forsikringer mot, er problemer med vær, vind eller tekniske flyproblemer - og her kan man i de fleste situasjoner helgardere ved å velge et solid selskap, som sørger for kost og losji og penger der og da hvis bagasjen blir et par dager forsinket, samt en reiseforsikring av typen hvor du ikke selv må bla ut 50000 i sykehusopphold der og da, for så å få penga tilbake 3 måneder senere.

Ja, du er inne på noe der som understreker poenget mitt, en må kalkulere med uforutsette hendelser kan skje og i alle fall være gardert med å ha et kredittkort en kan trekke på i tilfelle rottefelle.

Gjest ingen nick

Du trenger den reserven dersom du skal betale for taxi fra Murcia (som ikke har noe med Alicante å gjøre) og til Alicante + alle de forvirrende avgiftene Norwegian legger på grunnprisen.

Lavkost er ikke så lavkost som de skal ha det til.

Flyplassen i San Javier ligger nesten like langt fra byen Murcia som fra byen Alicante selvom Norwegian kaller den for Murcia-Alicante.

Alle avgiftene er betalt på forhånd, de blir oppkrevd sammen med den billige billettgrunnprisen.

ShitDiddelyDo

Ja, du er inne på noe der som understreker poenget mitt, en må kalkulere med uforutsette hendelser kan skje og i alle fall være gardert med å ha et kredittkort en kan trekke på i tilfelle rottefelle.

Selv helgarderer jeg med to debetkort med for mye penger på begge, samt to kredittkort, når jeg skal på tur, men det er bare fordi jeg liker tryggheten, og jeg vet at jeg i visse perioder av enkelte ferier er helt alene, og har få backupmuligheter hvis noe skjer, men det skal ikke være nødvendig å gjøre det på denne måten, og en familie på fire, som betaler relativt mye for hele familien hvis de drar to uker til Lanzarote, skal være sikra via rettigheter og forsikringer, og det skal være helt unødvendig å bruke eventuelle oppsparte reisepenger (eller backupkasse) på det de har krav på.

Og dette har de krav på. Og de har krav på å få det dekket der og da. Ikke tre måneder senere.

Det er spekulativt, og man ser det mange steder. NSB er nok et eksempel. De har nå en greie hvor du må betale 20 kroner ekstra dersom du ikke kjøper billett på forhånd, men det hender automaten på stasjonen ikke fungerer. Da må du betale 20 kroner ekstra likevel (tvilen er ikke på din side), og så må du ringe og styre noe jævlig for å få igjen disse 20 kronene.

Jeg satt ved siden av en sta fyr som gjorde dette, og han satt i telefon kontinuerlig mens jeg satt ved siden av ham i nesten 30 minutter. Han ble overført hit og ditt, og fikk til slutt beskjed om å skrive brev med dokumentert klage. Det var et byråkratisk helvete.

De spekulerer i at det er få som gidder dette, og det samme ser ut til å være tilfelle med Norwegian.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...