Gå til innhold

1800 kcal pr dag og ned i vekt

Anbefalte innlegg

Gjest Slankeoperasjon i 2011

Kan man spise 1800 Kcal pr dag uten å trene og gå ned i vekt?

Jeg har spist 800 kcal pr dag nå ei stund og gikk ned litt men så stoppet det opp. Legen mente at jeg spiste for litte og ville at jeg skulle spise 1800 kcal pr dag og da ville jeg gå ned.

Men jeg trener ikke noe men kan jeg gå ned alikevel?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357140-1800-kcal-pr-dag-og-ned-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mener jeg

Hvis du har en så stor vekt at det kvalifiserer til slankeoperasjon, er 800 kcal det samme som å sette kroppen på et kraftig sparebluss. Det legen din sier høres greit ut, og er sikkert mer enn tilstrekkelig for å gå ned i vekt for en som er sterkt overvektig.

Gjest 10kg slankere og føler meg sexy igjen! ;-)

Det kommer vel helt an på utgangspunktet ditt. Jeg meldte meg inn i VGs vektklubb og det ble beregnet at jeg burde spise 1350 kalorier pr dag for å nå målet mitt om - 10kg på 10 uker. Målet ble nådd uten trening. Problemet mitt var at jeg spiste for lite! Jeg spiste 2-3 ganger pr.dag, men etter jeg begynte i vektklubben spiste jeg ca 5 ganger om dagen. To av måltidene var f.eks en liten smoothie og en frukt. For min del slapp jeg å legge om kostholdet. Det viste seg at jeg spiste rimelig ok mat fra før. Kutta helt ut snop og søt drikke (på dagen, faktisk! Her er dama som var motivert!), men ellers spiste jeg det samme som før. Hvis du fører dagboken på vektklubben vil du se hvor mange kalorier det er i det du spiser, noe som for meg var utrolig nyttig.

For ordens skyld, mitt utgangspunkt var 93 kg og jeg er 178 cm høy. Jeg gikk ned fra BMI på 29 til 26. Har fremdeles noen kg igjen, men akkurat nå gleder jeg meg stort over det jeg har fått til, og ikke minst at jeg kan kjøpe klær i butikken uten å måtte lete meg halvt ihjel etter noe som passer.

Hvis du er "ekstremt" overvektig bør du snakke med lege og få lagt opp en plan der. Selv om jeg gikk ned i vekt uten trening, anbefales det sterkt at du begynner med en aktivitet som du liker. Jeg har blitt slankere, men er fremdeles litt "dau" i kroppen. Neste prosjekt er å bli strammere og litt fit.

Du får det til hvis du vil! Motivasjonen har alt å si. Se for deg hvordan du kommer til å se ut når du når den vekta du ønsker. Se for deg at du kan kjøpe de klærne du ønsker, hvis du, som jeg, liker å kle deg pent. Se for deg at du kan gå motbakker uten å pese som du gjør nå. Og, ikke minst, se for deg at gutta kikker langt etter deg på gata. ;-)

Jeg hadde ikke noe behov for "belønning" i form av søtsaker på lørdagene. Belønningen min var å se -1 kg på vekta hver uke, og kjenne at jeg peste mindre, at klærne ble for store, og at gutta kikka litt mer enn før. ;-)

Annonse

Hvilket kjønn er du?

Som de andre sier, så har nok kroppen din gått på sparebluss med 800 kcal om dagen.

Det minste vektklubben tildeler et kvinnelig medlem, er 1300 kcal om dagen. Mannlig er jeg usikker på.

Men 1800 kcal vil du gå ned i vekt. Husk å drikk masse vann og, gjerne med sitron om du synes det er bedre :)

ShitDiddelyDo

Som de andre sier er 800 altfor lite. Du skal ikke bare slanke deg, du skal også holde deg frisk og i form.

1800 høres veldig fornuftig ut.

Lykke til :-)

'' Du skal ikke bare slanke deg''

Og i uttrykket "slanke seg" ligger det, i hvert fall for de fleste, å miste fett, og så lite kalorier er en sikker vei hvis man vil det motsatte, altså lagre fett. Det man mister av vekt er muskler, og med mindre muskler går fettprosenten opp og forbrenninga ned - så tross lavere vekt er man på fryktelig gal vei.

Man bør aldri se seg blind på vekta. Den lyver.

Gjest verinoca

'' Du skal ikke bare slanke deg''

Og i uttrykket "slanke seg" ligger det, i hvert fall for de fleste, å miste fett, og så lite kalorier er en sikker vei hvis man vil det motsatte, altså lagre fett. Det man mister av vekt er muskler, og med mindre muskler går fettprosenten opp og forbrenninga ned - så tross lavere vekt er man på fryktelig gal vei.

Man bør aldri se seg blind på vekta. Den lyver.

Uansett, når man ikke trener er det viktig å passe på hvor mye man spiser.

Gjest verinoca

Det er utvilsomt viktig å passe på hvor mye man spiser, men i dette ligger også å passe på at man ikke spiser for lite.

Hvordan finner man den riktige balansen? Jeg har gått ned rett under 4 kg de siste 6 ukene, uten å trene. Litt krapp nedgang kanskje. Spiser jeg litt for lite, tro? Hvordan kan man holde øye med det uten å ha tilgang på måleapparater for fettprosent el.l

Annonse

ShitDiddelyDo

Hvordan finner man den riktige balansen? Jeg har gått ned rett under 4 kg de siste 6 ukene, uten å trene. Litt krapp nedgang kanskje. Spiser jeg litt for lite, tro? Hvordan kan man holde øye med det uten å ha tilgang på måleapparater for fettprosent el.l

Aner ikke. :)

Det beste er nok å lytte til kroppen, men det forutsetter at du kjenner den.

Jeg har ikke veid meg stort de siste årene, men veide meg for et par uker siden. Da veide jeg rett over 90 kilo.

Nå har jeg vært forkjøla i en uke, og jeg har derfor spist lite/dårlig, og når jeg har spist har det blitt mye ræl. Unormalt mye pizza, Cola, osv.

Formen min tar alltid en negativ tørn ved forkjølelse, og speilet har de siste dagene vist meg mer dvaskhet (jeg har kikket litt siden jeg om halvannen måned skal på stranda, så jeg vil helst stramme meg opp litt).

Jeg veide meg i dag og veide 88.1 kilo. Det er ca. 2 kilo mindre enn for to uker siden.

Dette er meget negativ vektnedgang, og fettprosenten har definitivt ikke gått ned de siste to ukene, tross 2 kilo mindre i vekt.

Mange ville jublet over 2 kilo ned på 2 uker, men mange av disse kjenner nok ikke sin egen kropp spesielt godt, og blindes av et virkemiddel som egentlig burde skifte navn til Judas - da den ofte lurer deg. Jeg snakker naturligvis om vekta.

(Vekta kan være fin, men alene sier den lite).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...