Gjest overlærer Saugestad Skrevet 5. desember 2010 Skrevet 5. desember 2010 "Hawa Muuse mener det var respektløst at en eksamensvakt forrige krevde at hijaben hennes ble fjernet for å se om hun brukte øretelefoner for å jukse." http://universitas.no/nyhet/55633/eksamensvakt-dro-vekk-hijab/ Kan ærlig talt ikke se at dette er respektløst. Men hvis det nå er et problem: Forby hodeplagg på eksamen, så er saken løst. 0 Siter
Zelda77 Skrevet 5. desember 2010 Skrevet 5. desember 2010 Jeg synest det mest respektløse her var klappet hun fikk på hodet. Det ville jeg sett på som meget nedverdigende. 0 Siter
Angustia Skrevet 5. desember 2010 Skrevet 5. desember 2010 Jeg synest det mest respektløse her var klappet hun fikk på hodet. Det ville jeg sett på som meget nedverdigende. ''Jeg synest det mest respektløse her var klappet hun fikk på hodet. Det ville jeg sett på som meget nedverdigende.'' Enig! Man klapper små barn på hodet, eller kjæledyr - ikke voksne mennesker. 0 Siter
Angustia Skrevet 5. desember 2010 Skrevet 5. desember 2010 Her er hennes svar på nettsida (tillater meg å kopiere det): ''Det er viktig å påpeke og jeg forpliktet til å informere (igjen og atter igjen) i rettferdighetens ånd om at vakten ikke dro av meg hijaben!! Slik det står på trykk i avisen! Jeg ble bedt om, og selv vise frem ørene mine. Likevel er det viktig å utrykke seg om en slik sak fordi: 1. Dette er ...en merkelig måte å mistenke studenter på! -MED MINDRE man har all grunn til å mistenke, fordi man tror, og alle tegn tyder på at studenten blir servert informasjon teknologisk. Personlig vet jeg ikke hva i all verden jeg gjorde som var mistenksomt! Så slik jeg forsto hendelsen var det plaget hijab som var ledetråd A, og det holdt i massevis….(Mange vil tolke dette paranoid, noen foreslår at psykologen har en kur…jeg føler det er ugler i mosen) 2. Jeg tar en slik hendelse alvorlig! Etter alle disse debatter, hadde jeg håpet at de fleste i dette landet vet at hijab er veldig personlig, det er ikke som en jakke du kan legge til side under eksamen. Det som skuffer meg aller mest er at hijab på lik linje med alle andre klesplagg/gjenstander ikke blir nevnt før eksamen har begynt! (derfor blir en slik antagelse selvmotsigende). Med andre ord jeg hadde hatt stor respekt, dersom jeg viste eller det ble sagt at..å sjekke hijab er en del av reglemange, eller om dette ble gjort før min eksamen, uten at jeg ble klappet på hodet (ja i noen kulturer/og for noen personer er det en krenkelse og) 3. Og dersom man tidligere har erfart at studenter fusker ved hjelp av lytteverktøy, er det da ikke anstendig å si dette når reglene blir gjennomgått før eksamen, eller idet minste sjekke ørene til studenter før eksamen har begynt (da også de med langt hår, lue osv) 4. Mens eksamensvakter sitter på sidelinjen og passer på, er det mye de kan anta, jeg kan tro mange ideer flyr rundt i hodet, om hvem som er mulig juksemaker i denne salen. Men det gir da dem ikke rett til å uforske studenter på bakgrunn av falsk antagelser! Det er fornærmende! 5. Til neste gang, er det kanskje like greit informer meg om at inspeksjonstiden er en del av min 4 timers eksamen, slik at jeg slipper å bli sjokkert!! Til alle dere som mener annerledes og syns at det er greit at eksamensvakter inspiserer slik det passer dem best…stå på alle skal ha cred for sin mening! Men jeg kan ikke si meg enig i det synspunktet. Og når vi midt i det hele, kommer i tankene om etikk, moral og normer. Så angrer jeg på at jeg ikke tok det opp med vedkommende der og da…for alt jeg vet kunne det hele vært en feil gjort av vedkommende, som ikke helt var meningen... Det behøver ikke å være en hijabsak, dette er en prinsippsak. Jeg hadde reagert likeså dersom jeg var en etnisk norsk, uten religiøs hodeplagg som ble urettferdig behandlet i eksamenstiden. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå det…men men all respekt til alle som har en mening dog jeg alltid ikke kan si meg enig! Folkens lykke til med deres eksamener. Til eksamensvakter som leser dette, dere gjør en flott jobb, ved å holde orden og passe på at ting går riktig for seg under eksamen. Dere er en gjeng hyggelige mennesker! Virkelig!(Men akkurat den dagen følte jeg at noe ikke var helt rettferdig!) Hawa'' 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 5. desember 2010 Skrevet 5. desember 2010 ''Jeg synest det mest respektløse her var klappet hun fikk på hodet. Det ville jeg sett på som meget nedverdigende.'' Enig! Man klapper små barn på hodet, eller kjæledyr - ikke voksne mennesker. Jeg vet ikke hvordan det er med denne jenta og hodet, men i visse kulturer er det også dypt krenkende å ta noen på hodet. Ved tvil bør man være litt forsiktig med å ta folk på skallen. Ellers svarer hun jo godt for seg. 0 Siter
Angustia Skrevet 5. desember 2010 Skrevet 5. desember 2010 Jeg vet ikke hvordan det er med denne jenta og hodet, men i visse kulturer er det også dypt krenkende å ta noen på hodet. Ved tvil bør man være litt forsiktig med å ta folk på skallen. Ellers svarer hun jo godt for seg. ''Jeg vet ikke hvordan det er med denne jenta og hodet, men i visse kulturer er det også dypt krenkende å ta noen på hodet. Ved tvil bør man være litt forsiktig med å ta folk på skallen.'' Det veit ikke jeg heller, men kan svare for meg sjøl: Det å bli klappa på hodet eller kneet føles ydmykende og degraderende - 'lille venn', liksom. Ingen av delene er "intime sfærer", så det er ikke der problemet ligger for min del. Det handler vel meir om å bli tatt på alvor som voksenperson. Det er faktisk bedre å bli klapsa på rumpa (ikke si det til noen, for jeg er feminist) :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. desember 2010 Skrevet 5. desember 2010 Her er hennes svar på nettsida (tillater meg å kopiere det): ''Det er viktig å påpeke og jeg forpliktet til å informere (igjen og atter igjen) i rettferdighetens ånd om at vakten ikke dro av meg hijaben!! Slik det står på trykk i avisen! Jeg ble bedt om, og selv vise frem ørene mine. Likevel er det viktig å utrykke seg om en slik sak fordi: 1. Dette er ...en merkelig måte å mistenke studenter på! -MED MINDRE man har all grunn til å mistenke, fordi man tror, og alle tegn tyder på at studenten blir servert informasjon teknologisk. Personlig vet jeg ikke hva i all verden jeg gjorde som var mistenksomt! Så slik jeg forsto hendelsen var det plaget hijab som var ledetråd A, og det holdt i massevis….(Mange vil tolke dette paranoid, noen foreslår at psykologen har en kur…jeg føler det er ugler i mosen) 2. Jeg tar en slik hendelse alvorlig! Etter alle disse debatter, hadde jeg håpet at de fleste i dette landet vet at hijab er veldig personlig, det er ikke som en jakke du kan legge til side under eksamen. Det som skuffer meg aller mest er at hijab på lik linje med alle andre klesplagg/gjenstander ikke blir nevnt før eksamen har begynt! (derfor blir en slik antagelse selvmotsigende). Med andre ord jeg hadde hatt stor respekt, dersom jeg viste eller det ble sagt at..å sjekke hijab er en del av reglemange, eller om dette ble gjort før min eksamen, uten at jeg ble klappet på hodet (ja i noen kulturer/og for noen personer er det en krenkelse og) 3. Og dersom man tidligere har erfart at studenter fusker ved hjelp av lytteverktøy, er det da ikke anstendig å si dette når reglene blir gjennomgått før eksamen, eller idet minste sjekke ørene til studenter før eksamen har begynt (da også de med langt hår, lue osv) 4. Mens eksamensvakter sitter på sidelinjen og passer på, er det mye de kan anta, jeg kan tro mange ideer flyr rundt i hodet, om hvem som er mulig juksemaker i denne salen. Men det gir da dem ikke rett til å uforske studenter på bakgrunn av falsk antagelser! Det er fornærmende! 5. Til neste gang, er det kanskje like greit informer meg om at inspeksjonstiden er en del av min 4 timers eksamen, slik at jeg slipper å bli sjokkert!! Til alle dere som mener annerledes og syns at det er greit at eksamensvakter inspiserer slik det passer dem best…stå på alle skal ha cred for sin mening! Men jeg kan ikke si meg enig i det synspunktet. Og når vi midt i det hele, kommer i tankene om etikk, moral og normer. Så angrer jeg på at jeg ikke tok det opp med vedkommende der og da…for alt jeg vet kunne det hele vært en feil gjort av vedkommende, som ikke helt var meningen... Det behøver ikke å være en hijabsak, dette er en prinsippsak. Jeg hadde reagert likeså dersom jeg var en etnisk norsk, uten religiøs hodeplagg som ble urettferdig behandlet i eksamenstiden. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå det…men men all respekt til alle som har en mening dog jeg alltid ikke kan si meg enig! Folkens lykke til med deres eksamener. Til eksamensvakter som leser dette, dere gjør en flott jobb, ved å holde orden og passe på at ting går riktig for seg under eksamen. Dere er en gjeng hyggelige mennesker! Virkelig!(Men akkurat den dagen følte jeg at noe ikke var helt rettferdig!) Hawa'' Godt skrevet! Her handla det nok mer om respektløsheten hun ble møtt med enn det at hun måtte vise det som var under hijaben... Det blir vel omtrent som at jeg ville følt meg krenka om en eksamensvakt krevde at jeg skulle ta av meg CI'en (høreimplantatet) under eksamen fordi det kunne være avlyttingsutstyr... Og det hadde IKKE handla om at jeg ville syntes det var ubehagelig å ta av "hørselen" for det ville jeg uansett gjort under en eksamen... 0 Siter
Gjest FruH Skrevet 5. desember 2010 Skrevet 5. desember 2010 Som lærer syns jeg ikke det var respektløst å be om å få se ørene. Det kunne jo muligens vært gjort diskret, borte i en krok eller noe. Derimot er jeg helt enig med studenten i at man ikke kommer bort og avbryter etter at eksamen har startet. Da skal det meget gode grunner til å avbryte en student som er i godt i gang med sin oppgave. Og det med klappet på hodet er jo direkte respektløst. Har selv hatt flere elever som bruker hijab, men har aldri mistenkt noen av dem for å skjule propper i ørene. Må faktisk si, på generelt grunnlag og egenopplevelser, at for meg ser det ut som ikke-etniske norske kvinnelige elever jukser mindre enn de etnisk norske. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.