Gå til innhold

betennelse i ledd og bløtdeler


Gjest curly

Anbefalte innlegg

Kan noen si hva som er galt med meg? Jeg har betennelse i hele kroppen,noe er kronisk iflg.min lege,som betennelse i leddkapslene på tærne,håndledd,albuene,bihulene,smerter i knær,tørre slimhinner,må dryppe øynene med Oculac hver time,smører nesegangene med hvit vaselin,som Ø.N.H.-lege anbefalte meg.Fikk i juli beskjed av en legevakt at jeg hadde fått kronisk bihulebetennelse.Har i en måned hatt betennelse i tarmene med blodspor pga.tørre slimhinner.Vanskelig å svelge kjeks og brødmat pga.tørrhet i munnen.Ellers er fingrene smertefulle.

Har vært hos revmatolog i februar d.å.,men han kunne ikke se på blodprøver om det var noe giktsykdom.Han mente jeg hadde fibromyalgi,men det gir ikke betennelse i leddene.Jeg har blitt medlem i NRF(Norsk Revmatikerforbund),og kjøpt noen hefter med infomasjon om forskjellige leddgiktsykdommer.Symptomene mine kan ligne på Sjøgrens Syndrom,Lupus eller Bechtrev.Tannlegen min har skrevet et brev til revmatologen om mine plager,og jeg håper å komme inn på ny undersøkelse,da jeg har lest at leddgikt ikke er lett å oppdage i startfasen.Har prøvd tablettkurer mot betennelse,men har hatt tre begynnende mavesår dette året.

Håper det er en lege med bra erfaring her som kan hjelpe meg.

Begynner å bli lei av å måtte krangle hele tiden med min russiske lege,som også er blitt avslørt i å lyve til meg.

Hilsen

Tom For Krefter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Kjære Curly.

Symptomene dine er mange,og kan samlet peke i retning av en revmatisk- eller bindevevssykdom.Disse sykdommene er i startfasen ikke alltid like lett å påvise sikkert,som du selv nevner,og jeg synes det vil være fornuftig å få en kontroll hos revmatologen.Hvis plagene dine har vært mindre nå i sommer,og igjen blitt verre når det ble kaldere,kan det peke i retning av revmatisk sykdom.Det finnes en rekke bra medisiner,men de fleste kan gi øket mavesyre,og være risikable når man har hatt mavesår.Det er dog denne sommeren kommet 2 nye medisiner som ikke skal gi disse bivirkningene,og kanskje er det noe du kan prøve,men det må du drøfte med legen din.Fibromyalgi er ikke alltid lett å skille fra revmatiske sykdommer,men jeg er sikker på at revmatologen er den rette til dette.Mitt råd er at du nå avventer til neste undersøkelse er gjort hos revmatologen.Disse sykdommene krever ofte noe utredningstid,men hvis forholdet ditt til primærlegen er så dårlig som du skriver,ville jeg tatt dette opp med vedkommende,eller byttet lege,da dette bør løses slik at situasjonen blir holdbar både for deg og legen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Curly.

Symptomene dine er mange,og kan samlet peke i retning av en revmatisk- eller bindevevssykdom.Disse sykdommene er i startfasen ikke alltid like lett å påvise sikkert,som du selv nevner,og jeg synes det vil være fornuftig å få en kontroll hos revmatologen.Hvis plagene dine har vært mindre nå i sommer,og igjen blitt verre når det ble kaldere,kan det peke i retning av revmatisk sykdom.Det finnes en rekke bra medisiner,men de fleste kan gi øket mavesyre,og være risikable når man har hatt mavesår.Det er dog denne sommeren kommet 2 nye medisiner som ikke skal gi disse bivirkningene,og kanskje er det noe du kan prøve,men det må du drøfte med legen din.Fibromyalgi er ikke alltid lett å skille fra revmatiske sykdommer,men jeg er sikker på at revmatologen er den rette til dette.Mitt råd er at du nå avventer til neste undersøkelse er gjort hos revmatologen.Disse sykdommene krever ofte noe utredningstid,men hvis forholdet ditt til primærlegen er så dårlig som du skriver,ville jeg tatt dette opp med vedkommende,eller byttet lege,da dette bør løses slik at situasjonen blir holdbar både for deg og legen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Jan Petter Høeg.Hjertlig takk for svar.Når det gjelder min lege,har jeg sendt og mottatt brev av fylkeslegen,og skal få en annen lege.

Er takknemlig for at noen bryr seg om.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...