Gå til innhold

FU:Hva spiser dere julaften?

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderen

Jeg så nettopp Helstrøm lage pinnekjøtt på tv. Fikk vannvittig lyst på pinnekjøtt!

Lurer på om det er vanskelig å lage. Og om det blir mye jobb hvis det bare er til meg.

Pinnekjøtt er svært enkelt å tilberede. Men det tar tid. Først må kjøttet ligge i vann nesten et døgn. Så skal det dampes i 3.5 time. Her er det viktigtste at kjøttet må ligge over vannet (på en rist eller på trepinner) og at du stadig etterfyller vann så ikke gryta går tom. Til slutt putter du kjøttet i en ildfast form som du setter i steikeovnen i 30 min på 200 grader. Serveres med mandelpoteter og kålrotstappe.

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

13

• mariaflyfly

6

• morsan

5

• Axcia

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg vokste opp med ribbe, julepølse og innmatspølse på juleaften. Etter at jeg giftet meg, ble det pinnekjøtt. Ribba stekes likevel hver juleaften slik at jeg får kald ribbe til frokost 1. dag :)

Synes pinnekjøtt nesten er bedre enn ribbe :)

Annonse

Jeg så nettopp Helstrøm lage pinnekjøtt på tv. Fikk vannvittig lyst på pinnekjøtt!

Lurer på om det er vanskelig å lage. Og om det blir mye jobb hvis det bare er til meg.

Pinnekjøtt må vel være den enkleste julematen :-)

Men som Hulderen har svar: Tar veldig lang tid, pga bløtlegging i timesvis og deretter lang koketid.

Så jeg ville nok synes at det var ganske mye styr for mat til bare en person, men jeg vil likevel si: Kjør på! Ikke nødvendig å vente til den 15. desember heller! :-) *peker nese til frosken*

matmons1365381196

Da det ble klart for noen år siden at jeg ikke tåler svinekjøtt begynte vi med and på julaften. Jeg fortsatteå lage ribbe til de andre. De siste to årene har ingen rørt ribba, så i år blir det bare and. Nydelig kjøtt, mørt som smør, med sprøstekt skinn :) Jeg får vann i munnen bare jeg tenker på det. Ved siden av har vi ovnsstekte poteter , saus laget av skyen, blomkål og rødkål. Nam nam

Da det ble klart for noen år siden at jeg ikke tåler svinekjøtt begynte vi med and på julaften. Jeg fortsatteå lage ribbe til de andre. De siste to årene har ingen rørt ribba, så i år blir det bare and. Nydelig kjøtt, mørt som smør, med sprøstekt skinn :) Jeg får vann i munnen bare jeg tenker på det. Ved siden av har vi ovnsstekte poteter , saus laget av skyen, blomkål og rødkål. Nam nam

And høres glimrende ut. Hadde jeg hatt noe med maten å gjøre på julaften kunne jeg godt byttet til det. Har aldri vært noen julematfan.

Men jeg har litt med and å gjøre på julaften forresten, jeg pleier å se på Donalds jul...

Men som Hulderen har svar: Tar veldig lang tid, pga bløtlegging i timesvis og deretter lang koketid.

Så jeg ville nok synes at det var ganske mye styr for mat til bare en person, men jeg vil likevel si: Kjør på! Ikke nødvendig å vente til den 15. desember heller! :-) *peker nese til frosken*

''Ikke nødvendig å vente til den 15. desember heller! :-)''

Her vil jeg bare få påpeke at du uttaler deg om noe du har mangelfull kunnskap om! Det _er_ nemlig helt nødvendig at cathlin venter med slike ting til etter den 15.

*vurderer hvordan få skjermet cathlin mot all denne negative innflytelsen...*

Supert!

Jeg venter bare på at tv3 skal legge ut pinnekjøttoppskriften til Holmstrøm, så er jeg i gang.

Her vil jeg bare få påpeke at du uttaler deg om noe du har mangelfull kunnskap om! Det _er_ nemlig helt nødvendig at cathlin venter med slike ting til etter den 15.

Hun får satse på skikkelig langtidskoking av kjøttet, da;-)

Annonse

Jeg ser meg som sagt om etter et nytt s-e.

Hvor er det forresten man kjøper pinnekjøtt?

Pinnekjøtt er svært enkelt å tilberede. Men det tar tid. Først må kjøttet ligge i vann nesten et døgn. Så skal det dampes i 3.5 time. Her er det viktigtste at kjøttet må ligge over vannet (på en rist eller på trepinner) og at du stadig etterfyller vann så ikke gryta går tom. Til slutt putter du kjøttet i en ildfast form som du setter i steikeovnen i 30 min på 200 grader. Serveres med mandelpoteter og kålrotstappe.

Helstrøm kokte det med hjemmelaget buljong.

Noen spesialbestiller hos slaktere, men jeg kjøper i vanlige dagligvarebutikker.

Ok.

Her er forresten oppskriften på Helstrøms pinnekjøtt:

Pinnekjøtt med stappe

(for 6 personer)

3 kg pinnekjøtt (saltet, røkt og tørket)

1 bunt persille eller gressløk

1 kvist timian

1- 1,5 kg kålrabi

500g smør

½ ts malt hvitt pepper

1 knivspiss kajennepepper

Div grønnsaker til Buljong:

3 stk. Gulrøtter

3 stk løk

½ selleri

1 stk purreløk

5 stk laurbærblad

15 stk einerbær

Pinnekjøttet må legges i vann og bløtes godt ut for å gjenskape kjøttets riktige struktur. Vi beregner fra tolv timer til et døgn i vann før sauen gjenoppstår.

Først lager vi en buljong. Vi kutter opp og renser løk, gulrøtter, purreløk og selleri. Sammen med laurbærblad, sort pepper, einebær, timian og en knivspiss kajennepepper legger vi dette i en kjele med 5 liter vann og lar dette koke en drøy time. Deretter siler vi av, og så kommer selve sjakktrekket. Pinnekjøttet koker vi direkte i buljongen! Sørg for at alt kjøttet er dekket med veske. La dette koke i ca en time.

Mens kjøttet koker lager vi stappe. Rens kålrabien og kutt den opp i terninger. Når den er ferdig kokt i saltet vann tar vi den varme kålrabien i en kjøkkenmaskin sammen med 250 g smør i terninger. Kjør dette til det er en fin pure og smak til med salt og pepper.

Til slutt er det sausen. Vi koker opp litt vann i en kjele og visper inn ca 250 gram smør. Litt etter litt. Til slutt visper vi inn hakket gressløk eller persille i sausen.

Vel bekomme!

Ok.

Her er forresten oppskriften på Helstrøms pinnekjøtt:

Pinnekjøtt med stappe

(for 6 personer)

3 kg pinnekjøtt (saltet, røkt og tørket)

1 bunt persille eller gressløk

1 kvist timian

1- 1,5 kg kålrabi

500g smør

½ ts malt hvitt pepper

1 knivspiss kajennepepper

Div grønnsaker til Buljong:

3 stk. Gulrøtter

3 stk løk

½ selleri

1 stk purreløk

5 stk laurbærblad

15 stk einerbær

Pinnekjøttet må legges i vann og bløtes godt ut for å gjenskape kjøttets riktige struktur. Vi beregner fra tolv timer til et døgn i vann før sauen gjenoppstår.

Først lager vi en buljong. Vi kutter opp og renser løk, gulrøtter, purreløk og selleri. Sammen med laurbærblad, sort pepper, einebær, timian og en knivspiss kajennepepper legger vi dette i en kjele med 5 liter vann og lar dette koke en drøy time. Deretter siler vi av, og så kommer selve sjakktrekket. Pinnekjøttet koker vi direkte i buljongen! Sørg for at alt kjøttet er dekket med veske. La dette koke i ca en time.

Mens kjøttet koker lager vi stappe. Rens kålrabien og kutt den opp i terninger. Når den er ferdig kokt i saltet vann tar vi den varme kålrabien i en kjøkkenmaskin sammen med 250 g smør i terninger. Kjør dette til det er en fin pure og smak til med salt og pepper.

Til slutt er det sausen. Vi koker opp litt vann i en kjele og visper inn ca 250 gram smør. Litt etter litt. Til slutt visper vi inn hakket gressløk eller persille i sausen.

Vel bekomme!

Koking og ikke damping var interessant!

Jeg skal sette meg mer inn i oppskriften hans senere - nå skal jeg ordne meg & dra ut på sjalabais. .-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...