Gå til innhold

FU:Hva spiser dere julaften?

Anbefalte innlegg

Ok.

Her er forresten oppskriften på Helstrøms pinnekjøtt:

Pinnekjøtt med stappe

(for 6 personer)

3 kg pinnekjøtt (saltet, røkt og tørket)

1 bunt persille eller gressløk

1 kvist timian

1- 1,5 kg kålrabi

500g smør

½ ts malt hvitt pepper

1 knivspiss kajennepepper

Div grønnsaker til Buljong:

3 stk. Gulrøtter

3 stk løk

½ selleri

1 stk purreløk

5 stk laurbærblad

15 stk einerbær

Pinnekjøttet må legges i vann og bløtes godt ut for å gjenskape kjøttets riktige struktur. Vi beregner fra tolv timer til et døgn i vann før sauen gjenoppstår.

Først lager vi en buljong. Vi kutter opp og renser løk, gulrøtter, purreløk og selleri. Sammen med laurbærblad, sort pepper, einebær, timian og en knivspiss kajennepepper legger vi dette i en kjele med 5 liter vann og lar dette koke en drøy time. Deretter siler vi av, og så kommer selve sjakktrekket. Pinnekjøttet koker vi direkte i buljongen! Sørg for at alt kjøttet er dekket med veske. La dette koke i ca en time.

Mens kjøttet koker lager vi stappe. Rens kålrabien og kutt den opp i terninger. Når den er ferdig kokt i saltet vann tar vi den varme kålrabien i en kjøkkenmaskin sammen med 250 g smør i terninger. Kjør dette til det er en fin pure og smak til med salt og pepper.

Til slutt er det sausen. Vi koker opp litt vann i en kjele og visper inn ca 250 gram smør. Litt etter litt. Til slutt visper vi inn hakket gressløk eller persille i sausen.

Vel bekomme!

Kul detalj å koke det i buljong! Jeg laga Hellstrøms ribbe på julaften i fjor, og kan anbefale den på det varmeste. Det var en helt ny opplevelse mht kvaliteten, jeg synes vanligvis ikke ribbe er så veldig godt. :)

Jeg pleier forresten å svi av pinnekjøttet et par minutter under grillen i ovnen rett før servering. Synes det gjør susen :)

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

13

• mariaflyfly

6

• morsan

5

• Axcia

4

Mest aktive i denne tråden

Kul detalj å koke det i buljong! Jeg laga Hellstrøms ribbe på julaften i fjor, og kan anbefale den på det varmeste. Det var en helt ny opplevelse mht kvaliteten, jeg synes vanligvis ikke ribbe er så veldig godt. :)

Jeg pleier forresten å svi av pinnekjøttet et par minutter under grillen i ovnen rett før servering. Synes det gjør susen :)

Er det denne ribbe-oppskrifta? fant den på vg med søkeord hellstrøms ribbe.

1 stykke tynnribbe, ca 2 kilo

Grovt havsalt

Knust svart pepper

Vann

8 sjalottløk, renset

10 hvitløksfedd, med skall

1 spiseskje hvetemel

1-2 spiseskjeer soyasaus

1 spiseskje worchestershiresauce

Medisterkaker

Medisterpølser

Ribbefett

Mandelpoteter

Smør

H-melk

1 radicchio rosso (salat)

2-4 spiseskjeer ribbefett

2 ss sherryeddik

1 ss honning

Tørkede fikener

Tørkede aprikoser

Rosiner

Rødvin

Rødvinseddik

Fremgangsmåte

Ribba Ha godt med salt på ribba. La den stå fra ett til tre døgn. Skyll av saltet.

Ha på rikelig med salt og pepper. Legg ribba i en ildfast form med svorsiden ned og hell på vann til det dekker svoren. Ha i sjalottløk og hvitløk. Sett ribba inn i ovnen på 180 grader. Snu den etter én time og stek ytterligere én time (med svorsiden opp). Den siste halvtimen (total steketid blir 2 og en halv time) skal man med jevne mellomrom øse over av skyen.

Hell skyen i en kjele. Mos hvitløksfeddene ned i skyen gjennom en sikt med baksiden av en sleiv. Dryss over mel og la det synke til bunnen før du pisker det inn. Ha i soyasaus og worchestershiresauce og la det koke i noen minutter.

Tilbehør Stek medisterpølser og medisterkaker i ribbefett.

Mandelpotetpuré lages ved å koke mandelpoteter møre og mose inn smør (ca 1/3 av vekten på potetene). Rør inn melk til puréen får passe konsistens.

Snitt raddichioen i grove biter og kok den i godt saltet vann. Sil av og ha den i en kjele sammen med noen spiseskjeer ribbefett, sherryeddik og honning.

Kok en blanding av tørket frukt (fiken, aprikoser, rosiner) i rødvin og noen spiseskjeer rødvinseddik i ca en halv time, eller til væsken er fordampet.

Skjær opp ribba og legg stykkene på varme tallerkener med medisterpølse, medisterkaker, radicchio rosso, vinterfruktkompott, mandelpotetpure og sausen.

Er det denne ribbe-oppskrifta? fant den på vg med søkeord hellstrøms ribbe.

1 stykke tynnribbe, ca 2 kilo

Grovt havsalt

Knust svart pepper

Vann

8 sjalottløk, renset

10 hvitløksfedd, med skall

1 spiseskje hvetemel

1-2 spiseskjeer soyasaus

1 spiseskje worchestershiresauce

Medisterkaker

Medisterpølser

Ribbefett

Mandelpoteter

Smør

H-melk

1 radicchio rosso (salat)

2-4 spiseskjeer ribbefett

2 ss sherryeddik

1 ss honning

Tørkede fikener

Tørkede aprikoser

Rosiner

Rødvin

Rødvinseddik

Fremgangsmåte

Ribba Ha godt med salt på ribba. La den stå fra ett til tre døgn. Skyll av saltet.

Ha på rikelig med salt og pepper. Legg ribba i en ildfast form med svorsiden ned og hell på vann til det dekker svoren. Ha i sjalottløk og hvitløk. Sett ribba inn i ovnen på 180 grader. Snu den etter én time og stek ytterligere én time (med svorsiden opp). Den siste halvtimen (total steketid blir 2 og en halv time) skal man med jevne mellomrom øse over av skyen.

Hell skyen i en kjele. Mos hvitløksfeddene ned i skyen gjennom en sikt med baksiden av en sleiv. Dryss over mel og la det synke til bunnen før du pisker det inn. Ha i soyasaus og worchestershiresauce og la det koke i noen minutter.

Tilbehør Stek medisterpølser og medisterkaker i ribbefett.

Mandelpotetpuré lages ved å koke mandelpoteter møre og mose inn smør (ca 1/3 av vekten på potetene). Rør inn melk til puréen får passe konsistens.

Snitt raddichioen i grove biter og kok den i godt saltet vann. Sil av og ha den i en kjele sammen med noen spiseskjeer ribbefett, sherryeddik og honning.

Kok en blanding av tørket frukt (fiken, aprikoser, rosiner) i rødvin og noen spiseskjeer rødvinseddik i ca en halv time, eller til væsken er fordampet.

Skjær opp ribba og legg stykkene på varme tallerkener med medisterpølse, medisterkaker, radicchio rosso, vinterfruktkompott, mandelpotetpure og sausen.

Ja, det er den. Men jeg laga rødkål etter en annen oppskrift. Rødkål, litt rødløk, tørka fiken, rødvin og litt portvin, tror jeg det var vi brukte.

Også stekte jeg ikke medisterkaker og pølser i ribbefettet. Der går grensa ;)

Ja, det er den. Men jeg laga rødkål etter en annen oppskrift. Rødkål, litt rødløk, tørka fiken, rødvin og litt portvin, tror jeg det var vi brukte.

Også stekte jeg ikke medisterkaker og pølser i ribbefettet. Der går grensa ;)

Herregud, nå blir jeg så sulten! Lurer på om jeg skal ta over jula og lage masse julemat.

Annonse

Gjest Hulderen

Da det ble klart for noen år siden at jeg ikke tåler svinekjøtt begynte vi med and på julaften. Jeg fortsatteå lage ribbe til de andre. De siste to årene har ingen rørt ribba, så i år blir det bare and. Nydelig kjøtt, mørt som smør, med sprøstekt skinn :) Jeg får vann i munnen bare jeg tenker på det. Ved siden av har vi ovnsstekte poteter , saus laget av skyen, blomkål og rødkål. Nam nam

And er kjempgodt! Har du prøvd med hasselbackpoteter og rødvinssaus til?

matmons1365381196

And er kjempgodt! Har du prøvd med hasselbackpoteter og rødvinssaus til?

Nei, det har vi ikke prøvd. I hvertfall ikke rødvinssaus. Men hva er hasselbackpoteter? Er det en potetsort eller poteter som er tillaget på en spesiell måte? Høres godt ut med rødvinssaus.

Gjest Hulderen

Nei, det har vi ikke prøvd. I hvertfall ikke rødvinssaus. Men hva er hasselbackpoteter? Er det en potetsort eller poteter som er tillaget på en spesiell måte? Høres godt ut med rødvinssaus.

Hasselbackpoteter er tillaget på en spesiell måte. Her ser du bilde og oppskrift.

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7747

De er virkelig gode, de beste poetene jeg vet. Det tar litt tid å tilberede dem, men det er vel verdt det!

Annonse

matmons1365381196

Hasselbackpoteter er tillaget på en spesiell måte. Her ser du bilde og oppskrift.

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7747

De er virkelig gode, de beste poetene jeg vet. Det tar litt tid å tilberede dem, men det er vel verdt det!

Mmmm.. Det ser virkelig godt ut :)

Jeg spiser helstekt and fylt med svisker og epler. Tilbehør er sukkerbrunede poteter, rødkål, waldorfsalat og saus. Rødkålen kjøper jeg ferdiglaget, men pleier å koke den opp med rødvin. Waldorfsalaten lages hjemme.

Til forrett har vi lett salat med bl.a. reker, radiser og appelsinsaus og til dessert ris'a'lamande med kirsebærsaus.

Til anden drikkes en god rødvin.

Jeg spiser helstekt and fylt med svisker og epler. Tilbehør er sukkerbrunede poteter, rødkål, waldorfsalat og saus. Rødkålen kjøper jeg ferdiglaget, men pleier å koke den opp med rødvin. Waldorfsalaten lages hjemme.

Til forrett har vi lett salat med bl.a. reker, radiser og appelsinsaus og til dessert ris'a'lamande med kirsebærsaus.

''Til anden drikkes en god rødvin.''

Bra du ikke drikker fæl vin til maten ;-)

Kommer gjerne på brsøk jeg:))

''Jeg pleier forresten å svi av pinnekjøttet et par minutter under grillen i ovnen rett før servering. Synes det gjør susen :)''

Enig! Uten det blir det litt for "kokt-kjøtt-aktig".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...