Gå til innhold

Farlig for barn å delta på gudstjeneste?

Anbefalte innlegg

Her burde nok noen klabba til human-fyren.

Ut I Vår Hage hadde en artig episode om humanetikerne. De flyttet inn i nytt lokale (som de av mystiske årsaker fikk veldig billig), og da møbler og diverse begynte å fly rundt i rommet på møtene deres, var det ikke måte på hva slags naturlige forklaringer de kom opp med. :)

Aha,. der har vi det! Sør er humanetiker!! (sorry Sør, bare måtte ;-))

Fortsetter under...

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

25

• trollemor;o)

17

• morsan

15

• Mandolaika

13

Mest aktive i denne tråden

Hehe, du er jo noe eldre enn mine eldste og jeg ville ikke at de skulle ha kristendom. Var det livssyn når du gikk? Jeg synes egentlig det forsvant ganske fort og så var de tilbake til nesten det gamle opplegget igjen dvs det kommer jo an på læreren.

Ja, man kunne søke om Livssyn, men det var ikke noe reelt alternativ. Tror det var tre stykker som hadde det. En hindu, en jøde og en raring. :)

Ikke kult for unger å skille seg ut på den måten, tror jeg.

Godt landet har tatt til vett, men selv om det snakkes om molboland nedover her, er ikke dette norges skyld, men en dom fra menneskerettighetsdomstolen i Haag (sa de nettopp på nyhetene).

Her burde nok noen klabba til human-fyren.

Ut I Vår Hage hadde en artig episode om humanetikerne. De flyttet inn i nytt lokale (som de av mystiske årsaker fikk veldig billig), og da møbler og diverse begynte å fly rundt i rommet på møtene deres, var det ikke måte på hva slags naturlige forklaringer de kom opp med. :)

Det kan jeg tenke meg.

Han fyren ble skikkelig sur over at jeg spurte også. Og det var ikke måte på hva han ville vite om faren min så det endte med at jeg sendte ham til tanta mi, jeg hadde ikke peil på noen ting jeg av det som han hadde opplevd før han fyllte 40.

Så plutselig fikk jeg vite både det ene og det andre jeg ikke visste om. Karakterene til faren min på skolen og hva lærer'n het og at bestekompisen hans ble nazist under krigen og falt på Østfronten. Men altså talen var grei den altså, men noen litt uvanlige opplysninger.

Det kan jeg tenke meg.

Han fyren ble skikkelig sur over at jeg spurte også. Og det var ikke måte på hva han ville vite om faren min så det endte med at jeg sendte ham til tanta mi, jeg hadde ikke peil på noen ting jeg av det som han hadde opplevd før han fyllte 40.

Så plutselig fikk jeg vite både det ene og det andre jeg ikke visste om. Karakterene til faren min på skolen og hva lærer'n het og at bestekompisen hans ble nazist under krigen og falt på Østfronten. Men altså talen var grei den altså, men noen litt uvanlige opplysninger.

Man skulle kanskje tro at noen som kaller seg humanetikere lot et religiøst barn få lov til å be en harmløs bønn for sin døde bestefar. Eller trodde kanskje humanfyren at noe kunne skje? ;)

Sånt kan være viktig for menneskers sorg, og sønnen din er i tillegg et barn.

Det holder med at skolen hamrer det inn i ungene og lærer dem om synd og skam og helvete flere skoletimer i uka.

Jeg skulle likt å se den skolen som driver med slik undervisning idag ;)

Jeg har jobbet på mange ulike skoler (og det på deler av vestlandet) de siste årene og har til gode å møte lærere som forkynner i RLE-timene. De finnes vel knapt idag - heldigvis.

RLE er et kjempespennende fag og RLE-bøkene er som regel gode og informative. Man lærer om de ulike religionene og om respekt for enkeltmennesket uansett bakgrunn. Flotte undervisningstimer med rom for mange gode diskusjoner... Jeg vil vel heller si at kunnskaper om kristendommen nesten overskygges av kunskaper om de andre og mer ukjente religionene. Da er det flott at elevene får delta i skolegudstjenester en gang i året. Finnes det andre trossamfunn i nærheten så besøker man gjerne også dem.

Annonse

Ja, man kunne søke om Livssyn, men det var ikke noe reelt alternativ. Tror det var tre stykker som hadde det. En hindu, en jøde og en raring. :)

Godt landet har tatt til vett, men selv om det snakkes om molboland nedover her, er ikke dette norges skyld, men en dom fra menneskerettighetsdomstolen i Haag (sa de nettopp på nyhetene).

Alle nordmennene, hele seks stykker, hadde livssyn. Resten slapp timene og hadde urdu tror jeg. Så ingen hadde kristendom på de alderstrinnene. Tror ikke de gjorde så mye, tegnet litt og leste.

Innimellom lurer jeg på hvor mye urdu eldstemann kan, han kan ikke ha gått alle de årene på barneskolen uten å lære noe urdu. Dattera mi gikk der bare tre år og kan minimalt.

Gjest gudstjeneste

men hvilket tilbud får elevene om de slipper gudstjenesten? Sitter de i klassen og gjør lekser? Får de dra hjem?

Man skulle kanskje tro at noen som kaller seg humanetikere lot et religiøst barn få lov til å be en harmløs bønn for sin døde bestefar. Eller trodde kanskje humanfyren at noe kunne skje? ;)

Sånt kan være viktig for menneskers sorg, og sønnen din er i tillegg et barn.

Han mente det ble helt feil siden jeg ikke hadde prest å blande sånn. Halloooo. Det var sikkert noen som trodde på gud i den begravelsen ved siden av minstemann da. Og jeg synes godt han kunne få lov, han var søt når han ba den for han ba litt feil så jeg flira for meg sjøl. Og velsignet er ditt livs frukt, Jesus, skjønte han jo ikke hva betydde så han sa noe helt annet

Jeg har jobbet på mange ulike skoler (og det på deler av vestlandet) de siste årene og har til gode å møte lærere som forkynner i RLE-timene. De finnes vel knapt idag - heldigvis.

RLE er et kjempespennende fag og RLE-bøkene er som regel gode og informative. Man lærer om de ulike religionene og om respekt for enkeltmennesket uansett bakgrunn. Flotte undervisningstimer med rom for mange gode diskusjoner... Jeg vil vel heller si at kunnskaper om kristendommen nesten overskygges av kunskaper om de andre og mer ukjente religionene. Da er det flott at elevene får delta i skolegudstjenester en gang i året. Finnes det andre trossamfunn i nærheten så besøker man gjerne også dem.

Min har RLE for første gang i fjor og kan ingenting.

Dattera mi skrev særoppgave om moskeen på Grønland og fikk ta mange bilder også der mennene ber og det er forbudt for damer. Men den ene imamen var naboen vår.

Det var fint der inne altså, blått og gull og høy hvelving.

Min har RLE for første gang i fjor og kan ingenting.

Dattera mi skrev særoppgave om moskeen på Grønland og fikk ta mange bilder også der mennene ber og det er forbudt for damer. Men den ene imamen var naboen vår.

Det var fint der inne altså, blått og gull og høy hvelving.

Jeg har vært i Muhammed Ali-moskeen i Kairo.. En fantastisk eventyrlig opplevelse.. Nesten til å bli religiøs av :) Fargene, de enorme dimensjonene, stemningen, stillheten og roen... Mektig!

Skjønner at datra di syntes dette var spennende:)

Hvorfor har ikke sønnen din hatt RLE før?

Jeg har vært i Muhammed Ali-moskeen i Kairo.. En fantastisk eventyrlig opplevelse.. Nesten til å bli religiøs av :) Fargene, de enorme dimensjonene, stemningen, stillheten og roen... Mektig!

Skjønner at datra di syntes dette var spennende:)

Hvorfor har ikke sønnen din hatt RLE før?

Han har hatt forkynnede katolisisme. Og det er helt forskjellig fra det ungene lærer i den vanlige skolen. Gått til skrifte og det tror jeg han gjør enda innimellom for han går bortom den gamle skolen. Da får han tilgivelse da vet du og blir sikkert tilgitt for den snusen han har snust siden sist som han ikke får lov til ;o)

Annonse

Gjest Tuppehøna

DOL er utrolig dårlig på den måten at jeg nå ikke vet hvilket innlegg du har svart på...

Ikke les svaret inne på "svar til meg", klikk på Tråd der inne istedet, så ser du under hvilke innlegg svarene dine ligger. Krever litt leting iblant, om tråden er lang, så enig i at det er litt dumt.. :-)

Jeg sender mine unger på julegudstjenestene med skolen. Det jeg kicker litt på med opplegget der, er at de har en såkalt elevaktiv gudstjeneste. Å sitte og høre på en halvtime, synes jeg er greit, men selve inviolveringen kjenner jeg at jeg har litt problemer med.

Når det er sagt, mener jeg at ungene bør komme seg i hindu- og buddhisttempler, moskeen og synagogen også via skolen slik at de får et innblikk i de ulike religionene.

Gjest halljula

De er vel redd de skal bli hjernevasket.

Husker da jeg var 10 år gikk jeg på barnegospel, tror det er indremisjonen som drev det. "Alle" i klassen var med der, for dette var noe nytt og spennende.

Vi sang, hadde leker, hadde kjøkken og hobbykrok, arrangerte karneval og lignende.

Det var veldig lite hjernevasking for å si d sånn annet enn at sangene vi sang hadde litt bibelsk innhold (Bygg ikke hus på en sandstrand...)

Men en jente måtte slutte, foreldrene var ikke kristne og syntes ikke datteren skulle være med lengre pga d.

Det syntes jo vi andre var trist, for dette var en fin måte å være sammen på...

Hverken jeg eller de andre vennene mine ble hjernevaska i alle fall, de fleste av oss ble enten litt sånn "avslappa kristen" eller rett og slett ateister....

Gjest sjøstjerna

Det er helt greit at barn får overvære en gudstjeneste i kirka.

Eller en bønn i en moske.

Det gjør da vel ingenting om de får viten om at det finnes ulike religioner og får demonstrert litt religiøse uskyldige religiøse handlinger.

He he. Litt rart det der. Når det er gudstjeneste før jul på skolen så er det helt valgfritt for elevene å være med, da med tanke på de utenlandske og deres tro.

Når ungdomsskolen derimot, skal på tur til Oslo og besøke moskeer og greier, da er det skulk om en ikke møter. Det er "møteplikt"

Molboland så det holder!

I følge Opplæringslovens §2-3a er det ikke anledning til å søke fritak fra kunnskapsinnholdet i faget. Et besøk i en moske regnes som ren opplysning, og det er selvfølgelig da ikke mulighet til å søke fritak fra dette - ergo vil det bli sett på som skulk å ikke møte opp.

§2-4 presiserer at undervisningen i faget ikke skal være forkynnende. Å skulle være til stede på en ren gudstjeneste vil utvilsomt regnes som forkynning, ergo er det grunn god nok til å søke fritak.

''Jeg vil vel heller si at kunnskaper om kristendommen nesten overskygges av kunskaper om de andre og mer ukjente religionene.''

Jeg er nysgjerrig på dette. Hvordan kan du si det når de andre verdensreligionene er sterkt underrepresentert i RLE-boka sammenligna med kristendommen? Nå tenker jeg dersom du teller antall sider, altså.

Gjest gudtjenester

Det er helt greit at barn får overvære en gudstjeneste i kirka.

Eller en bønn i en moske.

Det gjør da vel ingenting om de får viten om at det finnes ulike religioner og får demonstrert litt religiøse uskyldige religiøse handlinger.

jeg var bestevenninne med en jente i etasjen over, hvor faren var muslim. Hver dag så så jeg faren på bønneteppet. Jeg syntes det var utrolig festlig og også litt pinlig fordi jeg hadde så lyst til å le, men det ville jo vært uhøflig. Venninna var jo oppvokst med dette så for henne var det jo den mest naturlig ting i verden

Så jeg har fått en del innblikk i den pakistanske kulturen. Men har ennå ikke blitt muslim:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...