Gå til innhold

Farlig for barn å delta på gudstjeneste?

Anbefalte innlegg

Akkurat i Norge har ikke kristendommen hatt så mye å si i 3000 år, Norge ble først kristent på 1000-tallet. Før det hadde de midtvintersblot, de "drakk jol", de hadde barnsøl (barsel) når et barn ble født, og hadde gravøl når noen døde.

Her står det litt om julefeiring:

http://www.siste.no/jul/article3159819.ece

-og her om overgangsriter:

http://no.wikipedia.org/wiki/Overgangsrite

-så kristne ritualer og tradisjoner har nok ikke oppstått fra intet, de bygger på tidligere tradisjoner.

Ok, selvsagt har vi ikke vært kristna i 2000 - 3000 år...haha, sorry, tenkte meg ikke om. Men hvorfor har humanetikerne navnefest? hvorfor ikke barselfest?

Fortsetter under...

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

25

• trollemor;o)

17

• morsan

15

• Mandolaika

13

Mest aktive i denne tråden

Ikke les svaret inne på "svar til meg", klikk på Tråd der inne istedet, så ser du under hvilke innlegg svarene dine ligger. Krever litt leting iblant, om tråden er lang, så enig i at det er litt dumt.. :-)

Ja, jeg vet, men det er den litinga som er litt dum.

Hehe, du er jo noe eldre enn mine eldste og jeg ville ikke at de skulle ha kristendom. Var det livssyn når du gikk? Jeg synes egentlig det forsvant ganske fort og så var de tilbake til nesten det gamle opplegget igjen dvs det kommer jo an på læreren.

Livssynskunnskap kom inn som et fullverdig alternativ for elever med fritak i Kristendomskunnskap i 1974 med læreplanen M74

I M87 forandra faget navn til Livssynsorientering, men faginnholdet var det samme.

Sammenslåinga til KRL-faget (Kristendom, religion og Livssyn) kom med L97, og så har gærningene i HEF krangla på seg endinger i faglanen i 2001, 2004 og så endring av navnet til Religion, Livssyn og Etikk i 2006 med Kunnskapsløftet + en ny revisjon av faginnholdet i 2007 var det vel.

men hvilket tilbud får elevene om de slipper gudstjenesten? Sitter de i klassen og gjør lekser? Får de dra hjem?

Det er opp til hver enkelt skole å lage et likeverdig alternativ for dem som søker fritak. Hvorvidt dette gjennomføres i praksis, er omstridt.

Jeg hadde da ørten undervisningstimer i forkynnende kristendom i alle år. Ungene min hadde livssyn og selv om de også lærte om kristendommen så var den ikke forkynnende i motsetning til i kristendomstimene.

Det er først de siste årene at KRF, heter det det nå, ikke har vært forkynnende og at man lærer om andre religioner. Klart at det læreren forteller er viktigst for unger og har man en meget religiøs lærer som forteller om flammer og helvete så blir ungene skremt.

RLE, ikke KRF. De er enda gærnere ;)

''Er det skadelig for barn av ikke-religiøse foreldre å delta på skolegudstjeneste?''

Selvsagt er det ikke skadelig. Men må virkelig noe være skadelig for at en skal slippe?

Selv er jeg blant de som synes det er fint at barna får oppleve en vanlig gudstjeneste, uten at jeg dermed synes det skal være tvang for alle. Tross alt er kristendommen en viktig del av vår norske kulturbakgrunn. Når det er sagt skulle jeg gjerne se at barna får oppleve en tur i synagogen og moskeen også.

''Selvsagt er det ikke skadelig. Men må virkelig noe være skadelig for at en skal slippe?

Selv er jeg blant de som synes det er fint at barna får oppleve en vanlig gudstjeneste, uten at jeg dermed synes det skal være tvang for alle. Tross alt er kristendommen en viktig del av vår norske kulturbakgrunn. Når det er sagt skulle jeg gjerne se at barna får oppleve en tur i synagogen og moskeen også.''

Enig.

Annonse

''Det er vel ikke skadelig, men jeg ser heller ikke grunn til å tvinge dem med på religiøse handlinger. Besøk i moske er vel som regel mer informerende enn forkynnende, hvis ikke tror jeg nok mange ville reagert''

ja hvis barna skjønner arabisk så kan det være like mye forkynnelse;)

Jeg hadde forstått motstanden bedre hvis det var snakk om at barna måtte utføre religiøse handlinger som å delta på nattverd etc. Men det eneste som forventes er at de sitter der, de må gjerne sitte og tenke på andre ting. De trenger ikke å være med å synge. De trenger ikke å be. Det er helt valgfritt.

Slik jeg ser det så vil det bli lettere for en person å skulle ta standpunkt til egen tro/ikke , når en først har fått sett utvalget. Ellers blir det vanskelig å argumentere rasjonelt.

'Jeg hadde forstått motstanden bedre hvis det var snakk om at barna måtte utføre religiøse handlinger som å delta på nattverd etc.''

Jeg tror at jeg ville syntes det var spennende å delta i nattverd som barn :-) Da jeg meldte meg ut av statskirka, tenkte jeg at det var bittelittegranne dumt at jeg ikke hadde prøvd nattverd først, for jeg var litt nysgjerrig på hvordan dette brødet smaker.

Men etter hva jeg har skjønt er det vel like lite spennende som pinnebrød, så jeg har vel neppe gått glipp av noe. :-)

'Jeg hadde forstått motstanden bedre hvis det var snakk om at barna måtte utføre religiøse handlinger som å delta på nattverd etc.''

Jeg tror at jeg ville syntes det var spennende å delta i nattverd som barn :-) Da jeg meldte meg ut av statskirka, tenkte jeg at det var bittelittegranne dumt at jeg ikke hadde prøvd nattverd først, for jeg var litt nysgjerrig på hvordan dette brødet smaker.

Men etter hva jeg har skjønt er det vel like lite spennende som pinnebrød, så jeg har vel neppe gått glipp av noe. :-)

Det er mye kjipere enn pinnebrød. Vi smakte det under konfirmasjonsforberedelsene. ;)

Det er mye kjipere enn pinnebrød. Vi smakte det under konfirmasjonsforberedelsene. ;)

Da må det være kjipt, for pinnebrød er noe av det kjipeste bakverket jeg har smakt! :-) Svidd utenpå og rå inni, og smaker som våt papp!

Slik var det kanskje i gamledager, men slik er det ikke i dag. Mulig noen driver på slik,men ikke skjær alle under en kam.

''men ikke skjær alle under en kam''

- hvilket både bør gjelde omtale av kristne og omtale av humanetiker!! ;-)

Livssynskunnskap kom inn som et fullverdig alternativ for elever med fritak i Kristendomskunnskap i 1974 med læreplanen M74

I M87 forandra faget navn til Livssynsorientering, men faginnholdet var det samme.

Sammenslåinga til KRL-faget (Kristendom, religion og Livssyn) kom med L97, og så har gærningene i HEF krangla på seg endinger i faglanen i 2001, 2004 og så endring av navnet til Religion, Livssyn og Etikk i 2006 med Kunnskapsløftet + en ny revisjon av faginnholdet i 2007 var det vel.

Og mer og mer vekt på kristendommen eller?

Annonse

''Jeg vil vel heller si at kunnskaper om kristendommen nesten overskygges av kunskaper om de andre og mer ukjente religionene.''

Jeg er nysgjerrig på dette. Hvordan kan du si det når de andre verdensreligionene er sterkt underrepresentert i RLE-boka sammenligna med kristendommen? Nå tenker jeg dersom du teller antall sider, altså.

''"

Jeg vil vel heller si at kunnskaper om kristendommen nesten overskygges av kunskaper om de andre og mer ukjente religionene."

Jeg er nysgjerrig på dette. Hvordan kan du si det når de andre verdensreligionene er sterkt underrepresentert i RLE-boka sammenligna med kristendommen? Nå tenker jeg dersom du teller antall sider, altså.''

Hei,

Jeg har ikke sjekket innholdet i bøkene, men antar at togli mener "underrepresentert" i forhold til at dette jo er statsreligionen i Norge og også en del av kulturarven vår?

Jeg merker jo på sønnen min at han har atskillig mindre kunnskap om kristendommen enn det jeg har, men på den annen side har han jo hatt mye mer om de andre religionene enn det jeg hadde da jeg var på hans alder.

RLE, ikke KRF. De er enda gærnere ;)

Men jeg har ingen unger som har hatt det så det er ikke rart at jeg ikke vet det. Minstemann har det nå for første gang og da hjelper det ikke å kunne helgenene på rams og Hill deg, Maria

Og mer og mer vekt på kristendommen eller?

Nei, ikke i teorien. Det var mest vekt på kristendommen rett etter sammenslåinga, naturlig nok, siden faget het Kristendom, Religion og Livssyn. Etter ørten revisjoner, skal det være langt mer balansert nå.

Men jeg har ingen unger som har hatt det så det er ikke rart at jeg ikke vet det. Minstemann har det nå for første gang og da hjelper det ikke å kunne helgenene på rams og Hill deg, Maria

Men du trenger ikke ha hatt faget for å vite at KRF er noe helt annet, vettu. ;)

Nei, ikke i teorien. Det var mest vekt på kristendommen rett etter sammenslåinga, naturlig nok, siden faget het Kristendom, Religion og Livssyn. Etter ørten revisjoner, skal det være langt mer balansert nå.

OK. Jeg har ikke sett boka til minstemann, for alt jeg vet så har han kanskje ikke bok engang :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...