Gå til innhold

paranoid mor

Anbefalte innlegg

Jeg er svært bekymret for min mor,som har fortalt usannsynlige historier i 5-6 mndr. nå.Min mor er 47 år og bor alene på en avsidesliggende gård. Det hun bl.a. forteller er at hun blir overvåket 24t i døgnet,av "folk" som vil ta fra henne trygden og "folk" fra dyrevernsnemden.hun har aldri sett disse folkene,bare funnet all slags spor etter dem.Noen eks. på "spor" er at folk har vasket sauene hennes;sauer er blitt jagd bort for så å komme tilbake etter ett par dager,fordi "folkene" ikke gadd ha dem lenger;nyfødte lam har blitt puttet inn igjen i sauene;døde padder er lagt ut for å sjekke hennes reaksjon på dem;forskjellig slags fisk blir lagt i garnet fra dag til dag;"folk skrur på båten hennes osv.Hvis hun nevner ulike saker på telefonen,så skjer de etter noen dager,fordi nesten alle telefoner er avlyttet.Dette er bare noen få eksempler.Hun harkuttet kontakten med nesten all familie og venner,fordi de står i ledtog med forfølgerne.Søstrene sine brøt hun kontakten med for flere år siden,og nå blir flere og flere personer kuttet ut.Hun har ringt til krisetelefoner fordi hun er så fortvilet,men dette hjalp ikke,fordi personene i den andre enden var blitt erstattet med politi.Dette er desverre ikke første gang hun forteller historier.Hun har ihvertfall holdt på siden jeg var elleve år gammel,da hadde hun liksom aids;siden har hun hatt kreft her og der;hun har vært overvåket før også,men da av andre instanser;hun har også truet med selvmord mange ganger.Dette har liksom gått i perioder,med normale år innimellom.Senest i dag truet hun med å ta livet av seg.Nå synes jeg det har gått så langt at noe må gjøres,men jeg vet ikke hva.Jeg har lest at det eneste som hjelper mot paranoia er å bli tvangsinnlagt,men jeg synes dette er en forferdelig ting å gjøre mot sin egen mor.Hva kan jeg gjøre?Bør jeg gå til min egen lege og fortelle om dette,eller til en uavhengig lege eller til psykolog?Hvor henvender jeg meg?Hvem regnes som nærmeste pårørende,jeg (eneste barn),hennes mor eller søstre?Hun er skilt fra min far.Dette er en stor belastning,så vær så snill å gi meg noen gode råd. Datter,25

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35830-paranoid-mor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du bør ta kontakt med hennes fastlege eller med kommunelege I i hennes kommune.

En vil prøve å få til et frivillig behandlingsopplegg, men om dette ikke går, kommer en ikke utenom tvangsinnleggelse. Dette er langt bedre enn å la henne leve med en alvorlig sinnslidelse. Det er utrolig smertefullt å være paranoid.

Medisiner (antipsykotika) er den viktigste behandling her. I dette tilfelle er det ingenting en psykolog kan gjøre.

Du er sannsynligvis hennes nærmeste pårørende. Om du kvier deg for å være tutor ved innleggelsen, kan du be om offentlig tutor. Slike ønsker er vanlige og blir alltid etterkommet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35830-paranoid-mor/#findComment-137602
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...