Gå til innhold

Er det normal allerede ved 50 års alder?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er da vel ikke FOR tidlig overhodet? Man begynner da gjerne å merke det enda tidligere enn det??

Da har jeg sikkert vært heldig.Jeg leser 10-30 sider per dag og elsker både krim og spionromaner.Helst engelske og amerikanske.Ken Follet og Robert Ludlum er mine favoritter.Men er egentlig altetende innen krim.Kan også lese kvinner om jeg finner noe bra.Både Marklund og Lindell er sikkert ok.Jeg får vel enten bytte briller eller skaffe meg en lupe?

Jeg merker at synet har endret seg de siste par årene og må vel en tur til optiker snart. :o) Tror jeg omsider har blitt litt mindre nærsynt, har vært -5, men nå må jeg liksom justere litt på avstanden når jeg leser og synes jeg må ha ting litt lengre unna. Og det er da enda noen år til jeg blir 50.

Gjest Bob Saget

Jeg merker at synet har endret seg de siste par årene og må vel en tur til optiker snart. :o) Tror jeg omsider har blitt litt mindre nærsynt, har vært -5, men nå må jeg liksom justere litt på avstanden når jeg leser og synes jeg må ha ting litt lengre unna. Og det er da enda noen år til jeg blir 50.

Veldig normalt. Det er i 40-50 års alderen at musklene i øyet stivner til og gjør at de fleste etterhvert må ha lesebriller.

Da har jeg sikkert vært heldig.Jeg leser 10-30 sider per dag og elsker både krim og spionromaner.Helst engelske og amerikanske.Ken Follet og Robert Ludlum er mine favoritter.Men er egentlig altetende innen krim.Kan også lese kvinner om jeg finner noe bra.Både Marklund og Lindell er sikkert ok.Jeg får vel enten bytte briller eller skaffe meg en lupe?

Ta en tur til en optiker og få en synsprøve. Må da være slitsomt å lese hvis det er anstrengende? Om det attpåtil er problematisk for deg å kjøre bil i mørket, synes jeg det ville være svært fornuftig å få tatt en sjekk. At synet forandrer seg i din alder er normalt, men noen øyesykdommer svekker mørkesynet som første symptom. Best å være på den sikre siden!

Annonse

Jeg synes de aller fleste jeg kjenner som ikke er nærsynte fra før av begynner å få for korte armer allerede når de er rundt 40 år gamle.

Mens dem som er nærsynte fra før av gjerne får noen ekstra år før de får samme problemet.

Unntak finnes selvsagt, men "allerede ved 50-årsalder" er ikke et uttrykk jeg ville brukt i sammenheng med alderslangsynthet.

hvorfor skjer dette??

Øyesykdommer i familien? Er billys mer plagsomt når du møter biler i mørket? Noe forandring av fargesyn?

- om ja, ville jeg heller gått om fastlegen og fått en henvisning til øyelege enn å oppsøke optiker.

Men på den andre siden skal optikere oppdage øyesykdommer, og de kan også henvise direkte til øyelege....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...