Avarian Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Begynte på et studium jeg lenge har vært interessert i, etter en del mer eller mindre "uvirksomme år". Antakeligvis har jeg en bipolar lidelse, men har ikke fått påvist dette. Skal heldigvis til utredning snart. Har fått tilbakemeldinger på nesten alle eksamener, og de har gått kjempebra! Enda så mye opp og ned det har vært med meg, har jeg klart å gjøre mitt beste føler jeg. Og det har gitt resultater. Føler meg nesten gira pga. dette, og er vel egentlig veldig redd for å ikke kunne fortsette å gjøre det like bra fremover. Det blir jo ikke akkurat lettere. Det har krevd mye disiplin i perioder, og spesielt i starten og i dårlige perioder. Jeg jobber slik at jeg kan ta et kvarter pause etter 45 min. intens jobbing (eller 30 min. etter 1,5 time). Jobbet 8 timer pr. dag + en del timer i helgene. Pga. ustabilitet skal jeg kanskje forsøke med Lamictal igjen (denne gang med tilskudd av folat). Får se det an om det går å bruke den når jeg studerer. Jeg har aldri lest noe studieteknikk, men lurte på om kanskje noen har noen lure tips å dele? Tror jeg behøver å legge forholdene max til rette med min psykdom, for best mulig resultat i 2011 nemlig. Takknemlig for innspill. Godt nytt år! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358480-studieteknikk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nerda Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Jeg synes det virker som du har jobbet strukturert, systematisk og disiplinert slik du skriver. Gode rutiner som gjør at man holder tritt selv om det er tøft er veldig viktig. Dette har jeg intrykk av at du har. Ellers ... jeg tror egentlig dette er veldig individuelt. Nå har ikke jeg studert seriøst på høyere nivå, men jeg ville f.eks. laget små kompendier med sammendrag, lagd "prøver" prøver til meg selv ved å lage litt omfattende spørsmål til tekten. Jeg har også alltid hatt god erfaring med å lese på noe så jeg kan noe av det, la det ligge noen timer, ta det oppigjen. Lage huskeregler av ord eller stavelser. En fra musikkteorien som alt er funnet på og ganske kjent er for f.eks. hvilke tonearter som har # og hvor mange. "Gå Du Anders Etter Henriks FIS(s)kestang" G-dur har ett kryss, mens Fiss-dur sesk." Dette er et utsnitt av mer, men det er regler for hele den såkalte "kvintsirkelen." Det ble kanskje litt rotete, men jeg tror du er på god vei. Synes det er tøft av deg å stå på når det svinger mye. Om du får en D er det ikke krise - du er inntilt på å gjøre ditt beste - og bedre kan du faktisk ikke gjøre! Man skal trives med studiet og, ikke bare jobbe vettet av seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358480-studieteknikk/#findComment-3091572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avarian Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 Jeg synes det virker som du har jobbet strukturert, systematisk og disiplinert slik du skriver. Gode rutiner som gjør at man holder tritt selv om det er tøft er veldig viktig. Dette har jeg intrykk av at du har. Ellers ... jeg tror egentlig dette er veldig individuelt. Nå har ikke jeg studert seriøst på høyere nivå, men jeg ville f.eks. laget små kompendier med sammendrag, lagd "prøver" prøver til meg selv ved å lage litt omfattende spørsmål til tekten. Jeg har også alltid hatt god erfaring med å lese på noe så jeg kan noe av det, la det ligge noen timer, ta det oppigjen. Lage huskeregler av ord eller stavelser. En fra musikkteorien som alt er funnet på og ganske kjent er for f.eks. hvilke tonearter som har # og hvor mange. "Gå Du Anders Etter Henriks FIS(s)kestang" G-dur har ett kryss, mens Fiss-dur sesk." Dette er et utsnitt av mer, men det er regler for hele den såkalte "kvintsirkelen." Det ble kanskje litt rotete, men jeg tror du er på god vei. Synes det er tøft av deg å stå på når det svinger mye. Om du får en D er det ikke krise - du er inntilt på å gjøre ditt beste - og bedre kan du faktisk ikke gjøre! Man skal trives med studiet og, ikke bare jobbe vettet av seg. Her var det gode forslag! Det å gi oppgaver og lage spørsmål til seg selv, er nok slett ikke dumt. Det skal jeg forsøke på. Sammendrag må jeg nok også blitt flinkere til. Synes at jeg husket bedre før, det kan nok være alderen, men i tillegg kan det være at jeg var flinkere til å lage sammendrag på egenhånd. Den gangen var det penn og papir, kanskje jeg tidvis skal forsøke å nedgradere fra knastatur til penn. Takk for veldig nyttig innspill! Godt nyttår! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358480-studieteknikk/#findComment-3092176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Wæow, så flink du er til å strukturere deg!:-) Det høres virkelig bra ut, og at du er på rett vei. Jeg har et par bøker om studieteknikk som jeg har fått anbefalt, kan finne tittelen når jeg har dem i nærheten. Jeg er en utsetter-type, men hos oss jobber vi mye når vi er på skolen, og vi er mye på skolen. Du er kanskje en del på lesesal? Skjønner at du kjenner presset når du har gjort det veldig bra til nå. Det er gjerne med på å øke presset. Og presset kan igjen bli for stort slik at det stresser en mer opp en nødvendig osv. Så jeg vet ikke hva du bruker å gjøre for å roe ned. Du trenger jo ikke toppkarrakterer i alle fag, regner jeg med. Men altså, utrolig bra, det mener jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358480-studieteknikk/#findComment-3092182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Her var det gode forslag! Det å gi oppgaver og lage spørsmål til seg selv, er nok slett ikke dumt. Det skal jeg forsøke på. Sammendrag må jeg nok også blitt flinkere til. Synes at jeg husket bedre før, det kan nok være alderen, men i tillegg kan det være at jeg var flinkere til å lage sammendrag på egenhånd. Den gangen var det penn og papir, kanskje jeg tidvis skal forsøke å nedgradere fra knastatur til penn. Takk for veldig nyttig innspill! Godt nyttår! Ja, det har jeg fått tips om. Å jobbe med konkrete oppgaver i forhold til teksten i stedet for bare å lese den som er mer "passivt". Skrible i bøkene, streke under, jobbe det mer under huden. Så har man forskjellige måter man lærer best på. Noen liker å lage tankekart, figurer, mer visuelt. Jeg vet ikke hvordan du lærer best. Kanskje variere litt på arbeidsmåter, tilnærmingsmåter. Dette finner du ut av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358480-studieteknikk/#findComment-3092187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avarian Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 Ja, det har jeg fått tips om. Å jobbe med konkrete oppgaver i forhold til teksten i stedet for bare å lese den som er mer "passivt". Skrible i bøkene, streke under, jobbe det mer under huden. Så har man forskjellige måter man lærer best på. Noen liker å lage tankekart, figurer, mer visuelt. Jeg vet ikke hvordan du lærer best. Kanskje variere litt på arbeidsmåter, tilnærmingsmåter. Dette finner du ut av. Hei! Ja, tror med fordel jeg kan forsøke å gjøre andre ting enn bare å lese og gjøre oppgaver som blir presentert. Har nok lett for å bli litt for passiv. Takk. Skal ta med meg tipsene dine om understrekning og notater. Merkepenner har jeg til gode å bruke i bøker, men kan med fordel bruke det mer i notater. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358480-studieteknikk/#findComment-3092271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Hei! Ja, tror med fordel jeg kan forsøke å gjøre andre ting enn bare å lese og gjøre oppgaver som blir presentert. Har nok lett for å bli litt for passiv. Takk. Skal ta med meg tipsene dine om understrekning og notater. Merkepenner har jeg til gode å bruke i bøker, men kan med fordel bruke det mer i notater. Hvis du ikke liker marker-tusj, går det an å streke under setninger med vanlig penn eller blyant. Bruke linjal. Da blir det mer "rent" i boka. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358480-studieteknikk/#findComment-3092279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avarian Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 Wæow, så flink du er til å strukturere deg!:-) Det høres virkelig bra ut, og at du er på rett vei. Jeg har et par bøker om studieteknikk som jeg har fått anbefalt, kan finne tittelen når jeg har dem i nærheten. Jeg er en utsetter-type, men hos oss jobber vi mye når vi er på skolen, og vi er mye på skolen. Du er kanskje en del på lesesal? Skjønner at du kjenner presset når du har gjort det veldig bra til nå. Det er gjerne med på å øke presset. Og presset kan igjen bli for stort slik at det stresser en mer opp en nødvendig osv. Så jeg vet ikke hva du bruker å gjøre for å roe ned. Du trenger jo ikke toppkarrakterer i alle fag, regner jeg med. Men altså, utrolig bra, det mener jeg. Jeg er nok ikke så flink altså. Jeg er en som typisk utsetter ting selv til tider, og føler at det er veldig hardt å komme i gang med ting. Men jeg har lært at dette er en av mine svakheter, og at det ikke kommer noe godt ut av å utsette alt som ikke er lystbetont. Saker og ting har som regel en tendens til å bli mer lystbetont etter hvert føler jeg. Jeg håper bare at jeg blir mer stabil, da har jeg mer tro på at jeg skal klare dette i det lange løp. Motivasjonen kan gå fra 120% til minus 1321 %. Det må legges til at jeg ikke har lært om prosentregning ennå. Men motivasjonen har svingt ekstremt, og det har holdt hardt. Men det gikk bra for denne gang iallefall. Puuh! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358480-studieteknikk/#findComment-3092285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avarian Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 Hvis du ikke liker marker-tusj, går det an å streke under setninger med vanlig penn eller blyant. Bruke linjal. Da blir det mer "rent" i boka. Det kan nok være lurt ja. I bøker jeg tenker å beholde selv får jeg bare klæsje på med markeringspenn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358480-studieteknikk/#findComment-3092291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Jeg er nok ikke så flink altså. Jeg er en som typisk utsetter ting selv til tider, og føler at det er veldig hardt å komme i gang med ting. Men jeg har lært at dette er en av mine svakheter, og at det ikke kommer noe godt ut av å utsette alt som ikke er lystbetont. Saker og ting har som regel en tendens til å bli mer lystbetont etter hvert føler jeg. Jeg håper bare at jeg blir mer stabil, da har jeg mer tro på at jeg skal klare dette i det lange løp. Motivasjonen kan gå fra 120% til minus 1321 %. Det må legges til at jeg ikke har lært om prosentregning ennå. Men motivasjonen har svingt ekstremt, og det har holdt hardt. Men det gikk bra for denne gang iallefall. Puuh! Jeg har også hørt at å jobbe jevnt og trutt er tingen. At du får gjort noe med det, er jo det som teller. Mange har klart å ta utdannelse selv om de svinger mye og er steinsyke innimellom. De har sikkert denne indre driven. For min del er det at jeg vet hva som skjer, eller i det hele tatt det kommer til å skje veldig lite hvis jegikke klarer det. Jepp. Du har vel dine motivasjonsfaktorer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358480-studieteknikk/#findComment-3092358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avarian Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg har også hørt at å jobbe jevnt og trutt er tingen. At du får gjort noe med det, er jo det som teller. Mange har klart å ta utdannelse selv om de svinger mye og er steinsyke innimellom. De har sikkert denne indre driven. For min del er det at jeg vet hva som skjer, eller i det hele tatt det kommer til å skje veldig lite hvis jegikke klarer det. Jepp. Du har vel dine motivasjonsfaktorer. Ja, det er mange som ikke er helt friske som klarer å jobbe godt. Noen som har en driv som er helt vannvittig. Tror det er viktig å få i seg variert og tilstrekkelig kost og være i regelmessig fysisk aktivitet, om man vil få mer "drive". I tillegg er det viktig å belønne seg selv og pleie relasjoner med familie/venner. Selv har jeg god driv i perioder, og periodevis dårlig driv. Så for meg gjelder det å være disiplinert og ha gode rutiner, spesielt i de dårlige periodene. Det er også viktig å se konsekvensen av hva som skjer/ikke skjer om man ikke arbeider godt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358480-studieteknikk/#findComment-3093508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Ja, det er mange som ikke er helt friske som klarer å jobbe godt. Noen som har en driv som er helt vannvittig. Tror det er viktig å få i seg variert og tilstrekkelig kost og være i regelmessig fysisk aktivitet, om man vil få mer "drive". I tillegg er det viktig å belønne seg selv og pleie relasjoner med familie/venner. Selv har jeg god driv i perioder, og periodevis dårlig driv. Så for meg gjelder det å være disiplinert og ha gode rutiner, spesielt i de dårlige periodene. Det er også viktig å se konsekvensen av hva som skjer/ikke skjer om man ikke arbeider godt. Du er herved ansatt!:-) Det er akkurat sånne påminnelser jeg også trenger. Også må jeg av og til tenke at det er ikke så farlig osv. Ikke så farlig om jeg får dårlige karakterer bare jeg står. Ikke så farlig om det sosiale ikke er tipp topp med en gang. Osv. Bedre å gå en tur enn å ikke gjøre noe. Bedre å komme seg opp og avgårde enn gi opp fordi en ikke har forberedt seg godt nok osv. Jaja. Det var nå meg. Uansett likte jeg tankene dine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358480-studieteknikk/#findComment-3093623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Ja, det er mange som ikke er helt friske som klarer å jobbe godt. Noen som har en driv som er helt vannvittig. Tror det er viktig å få i seg variert og tilstrekkelig kost og være i regelmessig fysisk aktivitet, om man vil få mer "drive". I tillegg er det viktig å belønne seg selv og pleie relasjoner med familie/venner. Selv har jeg god driv i perioder, og periodevis dårlig driv. Så for meg gjelder det å være disiplinert og ha gode rutiner, spesielt i de dårlige periodene. Det er også viktig å se konsekvensen av hva som skjer/ikke skjer om man ikke arbeider godt. Du er herved ansatt!:-) Det er akkurat sånne påminnelser jeg også trenger. Også må jeg av og til tenke at det er ikke så farlig osv. Ikke så farlig om jeg får dårlige karakterer bare jeg står. Ikke så farlig om det sosiale ikke er tipp topp med en gang. Osv. Bedre å gå en tur enn å ikke gjøre noe. Bedre å komme seg opp og avgårde enn gi opp fordi en ikke har forberedt seg godt nok osv. Jaja. Det var nå meg. Uansett likte jeg tankene dine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358480-studieteknikk/#findComment-3093624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avarian Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Du er herved ansatt!:-) Det er akkurat sånne påminnelser jeg også trenger. Også må jeg av og til tenke at det er ikke så farlig osv. Ikke så farlig om jeg får dårlige karakterer bare jeg står. Ikke så farlig om det sosiale ikke er tipp topp med en gang. Osv. Bedre å gå en tur enn å ikke gjøre noe. Bedre å komme seg opp og avgårde enn gi opp fordi en ikke har forberedt seg godt nok osv. Jaja. Det var nå meg. Uansett likte jeg tankene dine. Da er vi enige Vi får ansette hverandre 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358480-studieteknikk/#findComment-3093980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Da er vi enige Vi får ansette hverandre Dil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358480-studieteknikk/#findComment-3093984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.