Gå til innhold

Inviterte ikke inn

Anbefalte innlegg

Gjest inntiloss

En meget god venninne av vår datter på 13 , har flyttet ,og det er ca 2 timer kjøreveg fra hvor vi bor.

De inviterte vår datter på besøk, nå nylig til overnatting, og det ble da til at vi kjørte henne da vi samtidig var ute og kjørte, men likevel ble det en lang omveg for oss.

Dette var planlagt ca 2 dager i forvegen, og jeg må innrømme at jeg hadde en liten forventning om å kanskje få komme innom og muligens få en kopp kaffe når jeg først hadde kjørt så langt, men jeg visste jo ikke.

Kan legge til at jeg har kjent moren i mange år, uten at vi har vært godt bekjente.

Da vi kom frem og var sliten etter kjøreturen, møtte de oss ute på trappen, og jeg følte at her var det ikke snakk om å invitere innenfor dørene.

Slike signaler tar jeg selvsagt, men innrømer at jeg ble litt skuffet.

Var dette uhøflig å ikke invitere inn,eller er dette mer og mer vanlig i dag?

Synest det hadde vært hyggelig med en lliten prat og en kopp kaffe jeg:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358513-inviterte-ikke-inn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Jeg ville nok også blitt litt overrasket.

Ville ment det var naturlig å invitere til en liten tur innom, særlig etter såpass lang kjøretur.

Men kanskej var det noe spesielt akkurat denne gangen, som gjorde at det ikke passet.

Ikke legg så mye i det. Inviter heller dem inn neste gang de kjører sin datter til dere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358513-inviterte-ikke-inn/#findComment-3091842
Del på andre sider

Gjest inntiloss

Uff, hva vi damer skal lage problemer av. At du hadde slike forventninger betyr jo ikke at alle andre tenker på samme måte. Det kan ha vært tusen grunner.

Da vet du det til en annen gang at det ikke er kaffe å få der. :-)

ja det vet jeg, så tar ingen sjanser,.:-) tror jeg stikker innom bensinstasjonen neste gang og tar meg en kaffe der:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358513-inviterte-ikke-inn/#findComment-3091852
Del på andre sider

Det _er_ første nyttårsdag, muligens var de litt reduserte og ikke så veldig interesserte i besøk? Hadde du kommet til oss,så kunne du godt kommet inn, men du ville funnet meg flat ut på sofaen. Hadde du vært en av de som jeg feiret nyttår sammen med i går, så hadde jeg smellt døra i trynet på deg.

Forøvrig, foreldrene til en av jr's kompiser formelig dytter seg inn gjennom døra når de skal hente poden sin, samtidig inviterer de aldri oss inn i motsatt situasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358513-inviterte-ikke-inn/#findComment-3091882
Del på andre sider

Annonse

Onsdag1365380628

Det _er_ første nyttårsdag, muligens var de litt reduserte og ikke så veldig interesserte i besøk? Hadde du kommet til oss,så kunne du godt kommet inn, men du ville funnet meg flat ut på sofaen. Hadde du vært en av de som jeg feiret nyttår sammen med i går, så hadde jeg smellt døra i trynet på deg.

Forøvrig, foreldrene til en av jr's kompiser formelig dytter seg inn gjennom døra når de skal hente poden sin, samtidig inviterer de aldri oss inn i motsatt situasjon.

''Hadde du kommet til oss,så kunne du godt kommet inn, men du ville funnet meg flat ut på sofaen. Hadde du vært en av de som jeg feiret nyttår sammen med i går, så hadde jeg smellt døra i trynet på deg.

''

Huff, håper ikke alle er som dere...normal høflighet hadde vært å bedd inn og satt over kaffen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358513-inviterte-ikke-inn/#findComment-3091938
Del på andre sider

Gjest derfor ønsker jeg ikke uanmeldt besøk.

Jeg er en av dem som aldri tar det som en selvfølge at jeg skal inviteres inn her og der og gjør heller ikke dette selv i mitt eget hjem.

Når datteren din var invitert så skjønner jeg at de ikke inviterte dere innom hus også. Det hadde vært rart synes jeg . Din datter var sikkert bare glad for at dere skulle videre?

Jeg liker ikke å få folk inn uanmeldt hos oss. Når jeg vet at det kommer besøk så vasker og rydder jeg godt. Til vanlig ser det ut som et krater her. Bikkjehår overalt, småbarn som har smulet med kjeks og leker over hele gulvet og kanskje et bad som trengte opprydding etter at søsken har dusjet og sprutet overalt. Jeg går ikke hele dagen og rydder, kun et skippertak om kveldingen når de minste er i seng og ryddingen varer mer enn fem minutter.

Så da ønsker jeg aldri å få inn besøk som ville fått sjokk og kanskje fortalt det videre til andre kjente. Kun nærmeste familie som godtar rotet hadde kommet inn , som ikke bryr seg om at det er pent eller ei i huset.

I ditt tilfelle så kan det være mye rot etter et selskap kvelden før osv, som ikke var ordnet opp i fordi man var veldig trøtt og ryddingen ble utsatt til langt på dag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358513-inviterte-ikke-inn/#findComment-3091990
Del på andre sider

''Forøvrig, foreldrene til en av jr's kompiser formelig dytter seg inn gjennom døra når de skal hente poden sin, samtidig inviterer de aldri oss inn i motsatt situasjon.

''

Du må da forstå at folk som vet å dytte seg selv inn gjennom døra ikke anser invitasjoner som nødvendige...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358513-inviterte-ikke-inn/#findComment-3092012
Del på andre sider

Jeg synes det var litt kjipt gjort av dem å ikke invitere deg inn siden du hadde kjørt såpass langt. Når det er sagt, så tipper jeg som enkelte andre her i tråden, at de ikke syntes huset var presentabelt nok til at de hadde lyst til å motta besøk. Jeg kan kjenne meg igjen i det. Har aldri motforestillinger mot at barn og ungdom kommer på besøk når kaoset råder, men kan ha ganske sterke motforestillinger mot å slippe deres foreldre inn når huset er i tilsvarende stand...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358513-inviterte-ikke-inn/#findComment-3092014
Del på andre sider

Jeg synes det var litt kjipt gjort av dem å ikke invitere deg inn siden du hadde kjørt såpass langt. Når det er sagt, så tipper jeg som enkelte andre her i tråden, at de ikke syntes huset var presentabelt nok til at de hadde lyst til å motta besøk. Jeg kan kjenne meg igjen i det. Har aldri motforestillinger mot at barn og ungdom kommer på besøk når kaoset råder, men kan ha ganske sterke motforestillinger mot å slippe deres foreldre inn når huset er i tilsvarende stand...

''Jeg synes det var litt kjipt gjort av dem å ikke invitere deg inn siden du hadde kjørt såpass langt.''

Enig, når man kjører såpass langt (og jeg antar at dem jenta skulle på besøk til var klar over dette), forventer man jo mer enn å bare levere på trappa.

'' Når det er sagt, så tipper jeg som enkelte andre her i tråden, at de ikke syntes huset var presentabelt nok til at de hadde lyst til å motta besøk.''

Dette har jeg også full forståelse for, men i en situasjon som beksrevet av trådstarter ville jeg nok tatt med dette i beregningen når folk kommer fra langtvekkistan for å levere et barn som er invitert, og tatt et lite ryddesjau før de kom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358513-inviterte-ikke-inn/#findComment-3092037
Del på andre sider

Annonse

''Jeg synes det var litt kjipt gjort av dem å ikke invitere deg inn siden du hadde kjørt såpass langt.''

Enig, når man kjører såpass langt (og jeg antar at dem jenta skulle på besøk til var klar over dette), forventer man jo mer enn å bare levere på trappa.

'' Når det er sagt, så tipper jeg som enkelte andre her i tråden, at de ikke syntes huset var presentabelt nok til at de hadde lyst til å motta besøk.''

Dette har jeg også full forståelse for, men i en situasjon som beksrevet av trådstarter ville jeg nok tatt med dette i beregningen når folk kommer fra langtvekkistan for å levere et barn som er invitert, og tatt et lite ryddesjau før de kom.

Enig, og dette besøket var planlagt to dager i forveien!

Besøket var til et av jentas bestevenninner som de sikkert ikke hadde sett på ei stund, da hadde det vært naturlig å invitere inn for en liten prat - servering eller ikke.

Når de til alt overmål kjørte fire timer (var det ikke ca to timer hver vei?), syns jeg det blir enda merkeligere.

Syns forøvrig det er litt synd at man må forhåndsavtale det meste av kontakt i dag. Om det ikke passer at noen kommer på uventa besøk, kan man jo bare si fra. Dessuten har vel de fleste av oss fem minutter å avse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358513-inviterte-ikke-inn/#findComment-3092122
Del på andre sider

Enig. Når noe er såpass planlagt på forhånd har man jo gjerne slengt unna litt rot og gjort det sånn ca presentabelt..Da ber man da inn,særlig når noen har kjørt i timevis!

Jeg ber stort sett alltid inn, og unnskylder heller rot og slenger ting litt fort i et hjørne og sånn, om det brå ringer på. Hvis det ser helt grønnforjævlig ut kommer jeg ut i stedet, men da forklarer jeg gjerne hvorfor - i stedet for at folk skal tro at jeg ikke ønsker besøk.

Jeg tror jeg hadde følt meg litt kjipt behandla om jeg ikke fikk tilbud om en liten kaffe etter en to-timers kjøretur.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358513-inviterte-ikke-inn/#findComment-3092127
Del på andre sider

Det kan også hende en av de voksne ikke var i form? Det er ikke alltid en sier slike ting.

''Det kan også hende en av de voksne ikke var i form? Det er ikke alltid en sier slike ting.''

Det kan godt hende, men er uenig i at man da ikke kan si det. Ingen har da noe med grunnen til den dårlige formen, og jeg tror de færreste vil spørre i en slik situasjon, med mindre en står vedkommende svært nær.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358513-inviterte-ikke-inn/#findComment-3092129
Del på andre sider

Enig. Dessuten tror jeg de aller fleste vil forstå at ikke huset er tipp topp relativt tidlig 1. nyttårsdag. Jeg ville i hvert fall senket "kravene" litt på både egne og andres vegne den dagen.

Ikke at jeg er veldig fordømmende dersom jeg ser litt støv hvis jeg sitter i noens stue en kort stund andre dager heller - snarere litt lettet.

Jeg ville helt sikkert spurt om sjåførene ville bli med inn en tur, men latt det skinne igjennom at det var snakk om å ta en kopp kaffe med litt tilbehør, ikke å utvide overnattingen til noe familietreff. Det siste ville sikkert ikke de som skulle overnatte sammen ønsket, heller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358513-inviterte-ikke-inn/#findComment-3092140
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...