Gå til innhold

Angst - Inderal

Anbefalte innlegg

Hei

Lurte på om det var noken som visste litt om bruken av Inderal i forbindelse med angst.

Var nemlig hos legen for nokre dager sidan, som igjen førte til vill flagring av reseptblokka. Går allerede på Cipramil, har gjort det i over 5 år no, og tar Sobril nokre få ganger i mnd. Eg sliter med angst og kvalme, blir forferdelig kvalm i visse situasjoner, kino, buss, tog, fly, restaurant, butikker... ja, egentlig det meste. Dette medfører til at eg blir meir og meir isolert, det er jo ikkje så gøy å kaste opp på offentlige steder. Men eg reagerte på at legen skreiv ut ein resept på noke som heiter Inderal, for etter det eg kan se på nettet, blir dette mest brukt som hjertemedisin? Og det eg fekk inntrykk av legen var at dette var "godt mot rødming, skjelving og svette"! Hallo? Er det det ho trur etter mange år at eg har problemer med? Iallefall... er veldig skeptisk mot å bruke denne medisinen, noken som har erfaringer fra denne?

Og en anna ting? Er det ikkje litt uansvarlig av ein lege å skrive ut resepter på 100 sovetabletter, 100 innsovningstabletter, 90 Sobril (beroligende) på en og samme konsultasjon? Fikk jo heilt sjokk etter at eg hadde vært på apoteket og levert fra meg resepten, apotekeren kom med det lasset med tabletter.

Dette vart litt langt... men eg håper virkelig at noken svarer, for eg veit virkelig ikkje kva eg no skal gjøre.. orker ikkje å leve på denne måten, eg klarer jo ikkje å gå i butikken og kjøpe meg middag eingang. Samboeren som ALLTID må gå og handle, kan klare å strekke meg til at eg blir med, men står uttafor og venter. Legen sier bare "men dette er ein del av din personlighet, det er sånn du er, det er iiiingenting å gjøre med det!" Det må det vel være? Skal eg bare innfinne meg med at eg er ein person som holder på å kaste opp bare av å gå 2 min fra utgangsdøra mi??

Hjelp meg? Noken?

Hilsen Tusse

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35859-angst-inderal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Inderal (betablokkere) kan noen ganger være til hjelp dersom angsten først og fremst gir seg utslag i hjertebank, svetting og skjelving. Dette ser en først og fremst ved lettere sosial fobi i fremføringssituasjoner som taler o.l.

Jeg synes ikke du skal ha stor tro på Inderal i ditt tilfelle. Dog kan du vel prøve det når du først har fått det.

Til mengden medisin. Trenden i dag er at pasienten i økende grad ansvarliggjøres. Dersom det ikke er grunn til å tro at du er selvmordstruet, er det ikke uforsvarlig å gi deg så store mengder. Du er en voksen person. Det er ditt ansvar og ditt valg å bruke medisinen som forskrevet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35859-angst-inderal/#findComment-137601
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...