Mammantil3 Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 ''Gallesteiner består som oftest av kolesterol.'' Det viser seg at de som spiser lavkarbo, altså mindre karbohydrater og mer fett (og gjerne en god del egg) får mye bedre kolesterolverdier etter en liten stund. ) Og husk at siden margarinet ble innført på 30-tallet + at vi begynte å spise magrere mat så har forekomsten av hjerte/kar-sykdommer og hjerteinfarkt steget vanvittig mye! Da vi spiste naturlig mat, mye mer mettet fett og omtrent ikke sukker og sånt så var vi mye friskere enn i dag. Vi har jo aldri spist så magert som i dag og har heller aldri hatt så mange livsstilssykdommer. ''Vi har jo aldri spist så magert som i dag og har heller aldri hatt så mange livsstilssykdommer.'' Vi spiser vel atskillig mye mer sukker i dag enn "dengang da", så selv om _maten_ vår er mager, dytter vi i oss uante mengder godis i tillegg. Og vi rører mange ganger mindre på oss nå, og den daglige naturlige aktiviteten kan ikke mager mat oppveie for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358615-spise-sunnere/page/4/#findComment-3093878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 ''Vi har jo aldri spist så magert som i dag og har heller aldri hatt så mange livsstilssykdommer.'' Vi spiser vel atskillig mye mer sukker i dag enn "dengang da", så selv om _maten_ vår er mager, dytter vi i oss uante mengder godis i tillegg. Og vi rører mange ganger mindre på oss nå, og den daglige naturlige aktiviteten kan ikke mager mat oppveie for. ''Vi spiser vel atskillig mye mer sukker i dag enn "dengang da", så selv om _maten_ vår er mager, dytter vi i oss uante mengder godis i tillegg.'' Spiser alle så uante mengder godis da? Ingen jeg kjenner gjør det. Og jeg har hørt om flere som har gått over til å spise vanlig majones fremfor lettvarianten, smør fremfor margarin og helmelk fremfor skummet f.eks. og har gått ned i vekt. Vi trenger nemlig fettet! Vi har ett hormon som lagrer fett og det er insulin og når vi spiser karbohydrater så øker insulinnivået i blodet og fettlagringen starter. Om vi spiser fett skjer ikke dette, derimot forbrennes fett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358615-spise-sunnere/page/4/#findComment-3093880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 ''Vi spiser vel atskillig mye mer sukker i dag enn "dengang da", så selv om _maten_ vår er mager, dytter vi i oss uante mengder godis i tillegg.'' Spiser alle så uante mengder godis da? Ingen jeg kjenner gjør det. Og jeg har hørt om flere som har gått over til å spise vanlig majones fremfor lettvarianten, smør fremfor margarin og helmelk fremfor skummet f.eks. og har gått ned i vekt. Vi trenger nemlig fettet! Vi har ett hormon som lagrer fett og det er insulin og når vi spiser karbohydrater så øker insulinnivået i blodet og fettlagringen starter. Om vi spiser fett skjer ikke dette, derimot forbrennes fett. ''Spiser alle så uante mengder godis da? Ingen jeg kjenner gjør det.'' Tja, det selges da mengder med sukkerholdig godteri, og det betyr vel sannsynligvis at folk spiser det. Jeg er ikke så fantastisk god til å søke opp statistikker, men de som er flinke kan sikkert finne dokumentasjon. Vi trenger mange ulike ingredienser i kostholdet vårt, fett også. Og sukker er heller ikke gift, men for svært mange er det balansen mellom inntak og forbruk som blir feil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358615-spise-sunnere/page/4/#findComment-3093887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 ''Spiser alle så uante mengder godis da? Ingen jeg kjenner gjør det.'' Tja, det selges da mengder med sukkerholdig godteri, og det betyr vel sannsynligvis at folk spiser det. Jeg er ikke så fantastisk god til å søke opp statistikker, men de som er flinke kan sikkert finne dokumentasjon. Vi trenger mange ulike ingredienser i kostholdet vårt, fett også. Og sukker er heller ikke gift, men for svært mange er det balansen mellom inntak og forbruk som blir feil. For den som er insulinresistent er sukker faktisk gift. Jeg fikk bakoversveis da jeg begynte å lese om lavkarbo, f.eks. boka til Sofie Hexeberg og også Annika Dahlqvist. Det er skummelt hvordan sukkeret påvirker kroppene våre, bl.a. kan det kødde noe skikkelig med hormonbalansen vår. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358615-spise-sunnere/page/4/#findComment-3093888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 ''Vi spiser vel atskillig mye mer sukker i dag enn "dengang da", så selv om _maten_ vår er mager, dytter vi i oss uante mengder godis i tillegg.'' Spiser alle så uante mengder godis da? Ingen jeg kjenner gjør det. Og jeg har hørt om flere som har gått over til å spise vanlig majones fremfor lettvarianten, smør fremfor margarin og helmelk fremfor skummet f.eks. og har gått ned i vekt. Vi trenger nemlig fettet! Vi har ett hormon som lagrer fett og det er insulin og når vi spiser karbohydrater så øker insulinnivået i blodet og fettlagringen starter. Om vi spiser fett skjer ikke dette, derimot forbrennes fett. ''Spiser alle så uante mengder godis da? Ingen jeg kjenner gjør det.'' Noen gjør vel det - og selv dem som ikke synes de gjør det, spiser/drikker nok mye mer enn før. Da jeg var barn hadde vi f.eks. brus 2 ganger i året - jul og påske... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358615-spise-sunnere/page/4/#findComment-3093889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Egg er jo frikjent som kolesterolbombe for lenge siden. ) Statens ernæringsråd gjorde en i overkant god jobb da de klarte å overbevise oss om at egg er usunt gitt. ''Egg er jo frikjent som kolesterolbombe for lenge siden. ) '' Jeg vet det, at egg ikke øker kolesterolnivået i blodet, og det er jo fint for de som ikke har problemer med gallestein! Men i dette tilfellet snakker jeg om kolesterol i gallen, ikke i blodet. Og egg inneholder kolesterol, og det havner unektelig i fordøyelsessystemet når man spiser det. Jeg har veldig lave kolesterolverdier, men også gallesteiner. Og jeg VET at egg er dårlig for meg (grusomme smerter, jeg har ikke tenkt å sjekke det ut flere ganger...). Jeg økte mengden egg i kosten det siste halvåret før jeg fikk problemene... Og egg nevnes i de fleste sammenhenger som dårlig i forbindelse med gallestein. Det samme gjør mettet fett og sukker. Overvekt er en annen årsak til gallesteiner, så det er godt mulig at vektnedgang er hovedårsaken til at de/dere som går på lavkarbo ikke har så store problemer med dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358615-spise-sunnere/page/4/#findComment-3093895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 ''Gallesteiner består som oftest av kolesterol.'' Det viser seg at de som spiser lavkarbo, altså mindre karbohydrater og mer fett (og gjerne en god del egg) får mye bedre kolesterolverdier etter en liten stund. ) Og husk at siden margarinet ble innført på 30-tallet + at vi begynte å spise magrere mat så har forekomsten av hjerte/kar-sykdommer og hjerteinfarkt steget vanvittig mye! Da vi spiste naturlig mat, mye mer mettet fett og omtrent ikke sukker og sånt så var vi mye friskere enn i dag. Vi har jo aldri spist så magert som i dag og har heller aldri hatt så mange livsstilssykdommer. ''at vi begynte å spise magrere mat så har forekomsten av hjerte/kar-sykdommer og hjerteinfarkt steget vanvittig mye! Da vi spiste naturlig mat, mye mer mettet fett og omtrent ikke sukker og sånt så var vi mye friskere enn i dag. '' Det er litt uklart for meg hva du mener her med før og nå. Når spiste vi fetere mat og hadde så veldig god helse? 50 år? 200 år? Det er ikke nødvendigvis så enkle sammenhenger som er sannheten. Vi var overhodet ikke "mye friskere" før, levetiden har økt voldsomt de siste hundre år. Og dermed blir både hjertet og kroppens andre celler mye eldre. Økningen av de aller fleste kreftsykdommer, f.eks., skyldes at vi oppnår høyere levealder enn før. (Samt at flere diagnostiseres, ikke bare svinner hen og dør, som i gamle dager.) Et gammelt hjerte får også lettere infarkt enn et ungt. Og vi spiser MYE mer kjøtt nå enn før. Bare fra min barndom på 70-tallet, så tenker jeg at vi hadde en eller max to kjøttmiddager i uka. Før det var det melke- og korn-retter og "spikersuppe" man spiste mest av. Vi spiser også mer sukker enn før. Men først og fremst spiser vi vel mye MER enn før, noe vekten også viser. Vi har mer mat, men vi har også mat som smaker bedre enn i før i tiden. Det er begrenset hvor feit man kan bli av lungemos, torskerogn, vassgraut, flatbrød og suppe med et hint av kjøttsmak, sammenlignet med pizza, pasta, sjokis, brus osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358615-spise-sunnere/page/4/#findComment-3093908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 For den som er insulinresistent er sukker faktisk gift. Jeg fikk bakoversveis da jeg begynte å lese om lavkarbo, f.eks. boka til Sofie Hexeberg og også Annika Dahlqvist. Det er skummelt hvordan sukkeret påvirker kroppene våre, bl.a. kan det kødde noe skikkelig med hormonbalansen vår. ''For den som er insulinresistent er sukker faktisk gift.'' Eh, jada, men da snakker vi jo om en sykdom. For de med cøliaki er jo hvetemel gift, men det betyr jo ikke at det er gift for alle. Poenget mitt er at både sukker og fett er helt greit, men i riktig mengde. Og det er riktig mengde som er problemet for de fleste. Se bare på salget av cola. Det drikkes uhorvelig mye cola, som inneholder sukker i mengder. I "hine, hårde dage" var brus en ting som man kanskje fikk 1-2 ganger i året. Osv., osv. Jeg predikerer verken lavkarbo eller lavkalori, det er opp til hver enkelt å finne ut hva man ønsker å dytte i hue. Det var bare ditt usagn om tidligere tiders kosthold jeg kommenterte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358615-spise-sunnere/page/4/#findComment-3093914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 ''For den som er insulinresistent er sukker faktisk gift.'' Eh, jada, men da snakker vi jo om en sykdom. For de med cøliaki er jo hvetemel gift, men det betyr jo ikke at det er gift for alle. Poenget mitt er at både sukker og fett er helt greit, men i riktig mengde. Og det er riktig mengde som er problemet for de fleste. Se bare på salget av cola. Det drikkes uhorvelig mye cola, som inneholder sukker i mengder. I "hine, hårde dage" var brus en ting som man kanskje fikk 1-2 ganger i året. Osv., osv. Jeg predikerer verken lavkarbo eller lavkalori, det er opp til hver enkelt å finne ut hva man ønsker å dytte i hue. Det var bare ditt usagn om tidligere tiders kosthold jeg kommenterte. ''Jeg predikerer verken lavkarbo eller lavkalori,'' Jeg er enig med deg. Blir litt lei av de som har blitt lavkarbo-frelst, lest litt for mye kvasivitenskapelig litteratur, og mener at alle skal spise "diabetikermat"... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358615-spise-sunnere/page/4/#findComment-3093924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 ''Spiser alle så uante mengder godis da? Ingen jeg kjenner gjør det.'' Noen gjør vel det - og selv dem som ikke synes de gjør det, spiser/drikker nok mye mer enn før. Da jeg var barn hadde vi f.eks. brus 2 ganger i året - jul og påske... ''Da jeg var barn hadde vi f.eks. brus 2 ganger i året - jul og påske... '' Jeg fikk dele en liten brus (0,35 l) med broren min på lørdager :-) "du deler jeg velger" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358615-spise-sunnere/page/4/#findComment-3093925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 ''Jeg predikerer verken lavkarbo eller lavkalori,'' Jeg er enig med deg. Blir litt lei av de som har blitt lavkarbo-frelst, lest litt for mye kvasivitenskapelig litteratur, og mener at alle skal spise "diabetikermat"... For mye og for lite blir alltid feil, og fanatisme er verst av alt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358615-spise-sunnere/page/4/#findComment-3093929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mener nå jeg Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Ehhh... Når ble bacon og fløte sunt? Mettet fett er ikke spesielt sunt, uavhengig av om man legger på seg eller ikke. Bacon er i tillegg røkt og salt. Jeg tror ikke det er så farlig å spise mettet fett. Da er jeg heller mer skeptisk til nitritten som er i de fleste pølser og bacon. Nitritt er ikke fetnede men kreftfremkallende. Så om en vil være sunn bør en først kutt ut nitritten. Vi spiser masse mettet fett men minimalt med nitritt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358615-spise-sunnere/page/4/#findComment-3093930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 ''Egg er jo frikjent som kolesterolbombe for lenge siden. ) '' Jeg vet det, at egg ikke øker kolesterolnivået i blodet, og det er jo fint for de som ikke har problemer med gallestein! Men i dette tilfellet snakker jeg om kolesterol i gallen, ikke i blodet. Og egg inneholder kolesterol, og det havner unektelig i fordøyelsessystemet når man spiser det. Jeg har veldig lave kolesterolverdier, men også gallesteiner. Og jeg VET at egg er dårlig for meg (grusomme smerter, jeg har ikke tenkt å sjekke det ut flere ganger...). Jeg økte mengden egg i kosten det siste halvåret før jeg fikk problemene... Og egg nevnes i de fleste sammenhenger som dårlig i forbindelse med gallestein. Det samme gjør mettet fett og sukker. Overvekt er en annen årsak til gallesteiner, så det er godt mulig at vektnedgang er hovedårsaken til at de/dere som går på lavkarbo ikke har så store problemer med dette. Du har rett i at egg fremdeles inneholder mye kolestrol og kan derfor påvirke gallestein, om det er slik at kolestrolen gjør det i utgangspunktet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358615-spise-sunnere/page/4/#findComment-3093933 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 ''Jeg predikerer verken lavkarbo eller lavkalori,'' Jeg er enig med deg. Blir litt lei av de som har blitt lavkarbo-frelst, lest litt for mye kvasivitenskapelig litteratur, og mener at alle skal spise "diabetikermat"... ''Blir litt lei av de som har blitt lavkarbo-frelst, lest litt for mye kvasivitenskapelig litteratur, og mener at alle skal spise "diabetikermat"...'' Jeg synes ikke du har utpekt deg som spesielt kunnskapsrik eller vitenskapelig i denne diskusjonen. Svært mange som spiser mindre karbohydrater innehar stor kunnskap om emnet. Hva er din definisjon på "kvasivitenskap"? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358615-spise-sunnere/page/4/#findComment-3093946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 ''Blir litt lei av de som har blitt lavkarbo-frelst, lest litt for mye kvasivitenskapelig litteratur, og mener at alle skal spise "diabetikermat"...'' Jeg synes ikke du har utpekt deg som spesielt kunnskapsrik eller vitenskapelig i denne diskusjonen. Svært mange som spiser mindre karbohydrater innehar stor kunnskap om emnet. Hva er din definisjon på "kvasivitenskap"? ''Jeg synes ikke du har utpekt deg som spesielt kunnskapsrik eller vitenskapelig i denne diskusjonen.'' Hva er det jeg har skrevet som er feil? '' Svært mange som spiser mindre karbohydrater innehar stor kunnskap om emnet.'' Jeg har vel heller ikke sagt noe annet. Denne tråden heter "Spise sunnere", ikke "lavkarbo". Lavkarbo er ikke dokumentert som generelt sunt kosthold for alle, men hjelper mange til å gå ned i vekt og blir der. Det er IKKE dokumentert at flesk og fløte er to typiske kandidater for sunne matvarer, generelt sett. ''Hva er din definisjon på "kvasivitenskap"?'' Det kan f.eks. være å legge fram generelle allmenngyldige konklusjoner basert på altfor tynt medisinsk grunnlag eller feil forutsetninger. Lavkarbo-"tilhengerene" er ikke de verste i så måte, bare så det er sagt. pH-balanse-kosthold, blodtypediett osv. er mer typiske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358615-spise-sunnere/page/4/#findComment-3093966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 ''Gallesteiner består som oftest av kolesterol.'' Det viser seg at de som spiser lavkarbo, altså mindre karbohydrater og mer fett (og gjerne en god del egg) får mye bedre kolesterolverdier etter en liten stund. ) Og husk at siden margarinet ble innført på 30-tallet + at vi begynte å spise magrere mat så har forekomsten av hjerte/kar-sykdommer og hjerteinfarkt steget vanvittig mye! Da vi spiste naturlig mat, mye mer mettet fett og omtrent ikke sukker og sånt så var vi mye friskere enn i dag. Vi har jo aldri spist så magert som i dag og har heller aldri hatt så mange livsstilssykdommer. Hjerte-kar sykdommer har vel steget over flere tiår nå, skulle jeg tro. I tillegg til tilgang til MYE mat, så har vi fått biler og redusert mengde mosjon. På 50-70 tallet var det litt status å ha råd til å røyke, og mange begynte med det. Alle disse tingene er jo også faktorer som kan bidra i utviklingen av hjertekar. Ergo blir det for enkelt å si at økningen i slike sykdommer skyldes av vi nå spiser magrere enn før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358615-spise-sunnere/page/4/#findComment-3094152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 ''For den som er insulinresistent er sukker faktisk gift.'' Eh, jada, men da snakker vi jo om en sykdom. For de med cøliaki er jo hvetemel gift, men det betyr jo ikke at det er gift for alle. Poenget mitt er at både sukker og fett er helt greit, men i riktig mengde. Og det er riktig mengde som er problemet for de fleste. Se bare på salget av cola. Det drikkes uhorvelig mye cola, som inneholder sukker i mengder. I "hine, hårde dage" var brus en ting som man kanskje fikk 1-2 ganger i året. Osv., osv. Jeg predikerer verken lavkarbo eller lavkalori, det er opp til hver enkelt å finne ut hva man ønsker å dytte i hue. Det var bare ditt usagn om tidligere tiders kosthold jeg kommenterte. ''Eh, jada, men da snakker vi jo om en sykdom. For de med cøliaki er jo hvetemel gift, men det betyr jo ikke at det er gift for alle.'' Men sukker er gift for de fleste av oss og det påvirker hormonene våre mye mer enn vi tror. Jeg spiser ikke sukker til vanlig, men i jula gikk det ned en del sjokolade, småkaker, brød, poteter og riskrem (alt dette spaltes til sukker i kroppen) og jøjje meg så ømme brystene mine ble! Det var ikke bare ubehagelig - det var rett og slett skikkelig vondt! Jeg begynte faktisk å lure på om noe kunne være galt, men etter et par dager uten sukker er de helt normale igjen. ) Og mange som har pcos opplever også å bli mer eller mindre friske om de går over på lavkarbo... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358615-spise-sunnere/page/4/#findComment-3095129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 ''Eh, jada, men da snakker vi jo om en sykdom. For de med cøliaki er jo hvetemel gift, men det betyr jo ikke at det er gift for alle.'' Men sukker er gift for de fleste av oss og det påvirker hormonene våre mye mer enn vi tror. Jeg spiser ikke sukker til vanlig, men i jula gikk det ned en del sjokolade, småkaker, brød, poteter og riskrem (alt dette spaltes til sukker i kroppen) og jøjje meg så ømme brystene mine ble! Det var ikke bare ubehagelig - det var rett og slett skikkelig vondt! Jeg begynte faktisk å lure på om noe kunne være galt, men etter et par dager uten sukker er de helt normale igjen. ) Og mange som har pcos opplever også å bli mer eller mindre friske om de går over på lavkarbo... Beklager, men sukker er ikke gift. Uansett hvor dårlig du opplever at du blir av å spise det. Jeg blir veldig rar i magen av melk, får smerter og diarè, men det betyr ikke at jeg betegner melk som gift selv om jeg ikke kan innta noe særlig av det. Som jeg har sagt mange ganger, det er viktig å ha et balansert kosthold. Personlig tror jeg Grete Roede er sunnere enn lavkarbo, men jeg har absolutt ingen bevis for at så er tilfelle. Det er bare MIN personlige oppfatning. Og da snakker jeg ikke bare om det å bli slank, men om hva man får i seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358615-spise-sunnere/page/4/#findComment-3095130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.