Gå til innhold

Jeg blir bekymret over dagbladets helsedekkning

serenity777

Anbefalte innlegg

I følge en artikkel så påstås det att influensavaksine er nesten ikke effektiv i det hele tatt. Selv om mange andre artikler sier de er. Hva skal man tro på? NHD? Vet du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagbladet er i hvert fall ikke noen god kilde til balansert helseinformasjon. Knapt nok balansert dekning av noe som helst.

Aviser elsker å komme med absolutte helse"sannheter". Det er enklest å skrive slik og skaper de feteste typene. Men de aller fleste saker har mange nyanser.

Innenfor medisinen må det aller meste sees i en større sammenheng. De aller fleste regler har unntak. Og de fleste "sannheter" kan med hell modifiseres. Klarer man å venne seg til tanken på en viss usikkerhet, blir de fete krigstypene i Dagbladet og VG ganske ufarlige.

Hvor godt de ulike influensavaksinene beskytter vet jeg ikke. Jeg er heller ikke sikker på hvor nøyaktig det er mulig å fastslå hvor godt de virker.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skjer dette??

Poenget er vel at det er forskjell på hvem som får vaksinen. Personer i risikogrupper har mer nytte på gruppenivå enn friske unge personer som ikke er i noen risikogruppe.

Såvidt jeg har forstått, har det her vært store forskjeller i resultater mellom legemiddelfinansierte- og nøytrale studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svineinfluensaen i fjor, men ble heldigvis ikke så veldig syk av det.

Før det kan jeg ikke huske å ha hatt influensa siden helt i starten av 97! Vaksinere meg mot det begynte jeg ikke med før i 05 da jeg tilfeldig spurte legen min, som tilrådde meg å gjøre det fordi jeg har diabetes. Hvor vidt de vaksinene virker eller ikke vet jeg ikke. Noen år har det vært sagt at det ikke har vært effektivt, men jeg har aldri hatt influensa da heller. Ikke godt å si.

De som har normalt god helse, ikke tilhører risikogrupper og ikke i arbeid der smitte kan gå utover sårbare folk (eks. helsevensnet) synes jeg ikke trenger å vaksinere seg. Det er den enkeltes valg, men vanlig influensa er ikke farlig. Noen blir syke av vaksinen...

Såh det må vel bli en avveining den enkelte må ta. Ellers finner man vel mer pålitelig info på forskning.no, tidsskriftet for legeforeningen og andre rent vitenskapelige helsepublikasjner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Før jeg begynte å vaksinere meg fikk jeg influensa nesten hvert år, sengeliggende og med verking i alle ledd.

Da jeg begynte i ny jobb for 10 år siden fikk jeg tilbud om vaksine gjennom jobben og jeg har ikke hatt influensa på de 10 årene, så vaksinen har ihvertfall hatt god virkning på meg.

Influensa er ikke farlig for meg, men jeg synes det utrolig deilig å slippe ødelegge deler av vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Før jeg begynte å vaksinere meg fikk jeg influensa nesten hvert år, sengeliggende og med verking i alle ledd.

Da jeg begynte i ny jobb for 10 år siden fikk jeg tilbud om vaksine gjennom jobben og jeg har ikke hatt influensa på de 10 årene, så vaksinen har ihvertfall hatt god virkning på meg.

Influensa er ikke farlig for meg, men jeg synes det utrolig deilig å slippe ødelegge deler av vinteren.

Yo, wb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...