Gå til innhold

- Jeg var eneste norske elev i klassen


megler Smekk

Anbefalte innlegg

megler Smekk

"- Jeg var eneste norske elev i klassen på ungdomsskolen

Hvor stor andel minoritetsspråklige elever er du villig til å godta på skolen til barnet ditt? Spørsmålet virker politisk ukorrekt og vekker raskt motforestillinger hos noen.

Så hva sier politikerne om dette? Mange av dem virker redde for å svare konkret på denne tematikken. Betegnende nok unnlot byrådslederkandidatene til byens to største partier å gi et klart svar på om de ville latt sine egne barn gå på en skole med 90 prosent minoritetsandel da Aften spurte dem 21. oktober.

Men det finnes unntak. For eksempel sa Jan Bøhler (Ap) til VG sist vinter at vi bør sikre at det på hver skole er minst rundt en fjerdedel etnisk norske elever."

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3973975.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    15

  • Dorthe

    15

  • Mrs. Wallace

    8

  • morsan

    7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nord og ned.

Selvfølgelig. Livsfjerne politikere og akademikere lar andres barn ta støyten i det fargerike og så langt mislykkede eksperimentet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge de store ungene gikk i en klasse med seks nordmenn. Det gikk greit for eldstemann, men for dattera mi med dysleksi var det helt umulig, de fant ikke ut at hun ikke kunne lese før i tredje klasse og hadde ingen hjelp å tilby. Så da byttet hun skole i fjerde klasse og fikk hjelp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Nå er det da langt viktigere å se på klassemiljøet som en helhet enn å telle antall med mørk hud og antall med lys hud (hvor på fargeskalaen setter vi skillet?). Hvis barnet mitt trivdes i en slik klasse, så hadde jeg ikke protestert. Om han ikke gjorde det, så måtte vi ha sett på årsakene og deretter gjort tiltak i forhold til hva vi fant ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det da langt viktigere å se på klassemiljøet som en helhet enn å telle antall med mørk hud og antall med lys hud (hvor på fargeskalaen setter vi skillet?). Hvis barnet mitt trivdes i en slik klasse, så hadde jeg ikke protestert. Om han ikke gjorde det, så måtte vi ha sett på årsakene og deretter gjort tiltak i forhold til hva vi fant ut.

Problemet er at med så mange elever i klassen som ikke snakker norsk så blir det trøbbel. Og i og med at de ikke snakker med de norske og bare snakker med hverandre så lærer de aldri skikkelig norsk heller og det er ikke noe foreldrene er så glad for heller. Det er faktisk endel fremmedspråklig foreldre som sender ungene sine til andre skoler så det er ikke bare norskespråklige som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at med så mange elever i klassen som ikke snakker norsk så blir det trøbbel. Og i og med at de ikke snakker med de norske og bare snakker med hverandre så lærer de aldri skikkelig norsk heller og det er ikke noe foreldrene er så glad for heller. Det er faktisk endel fremmedspråklig foreldre som sender ungene sine til andre skoler så det er ikke bare norskespråklige som gjør det.

''Problemet er at med så mange elever i klassen som ikke snakker norsk så blir det trøbbel.''

Enig! Det er her problemet ligger, språk er alfa og omega. Det blir en håpløs oppgave for skolen / lærerne å gi god og differansiert undervisning til heile klassa om en stor andel i f.eks 1. klasse ikke behersker norsk.

Jeg er ikke enig med Carl I. Hagen i mye, men støtter utsagnet hans om at foreldre med barn som er født i Norge og ikke kan norsk når de begynner på skolen, faktisk grenser til omsorgssvikt. Disse barna (jeg snakker som sagt om de som er født i Norge) møter ufortjent store utfordringer.

Det sagt, kan man sikkert finne andre årsaker og ikke minst løsninger som f.eks gratis barnehageplass for enkelte "grupper". Sistnevnte syns jeg er en god løsning for nyankomne flyktninger / asylsøkere, men meiner likevel at de som har bodd i landet i 6 - 60 år bør sørge for at barna stiller best mulig rusta til skolestart mtp språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Problemet er at med så mange elever i klassen som ikke snakker norsk så blir det trøbbel.''

Enig! Det er her problemet ligger, språk er alfa og omega. Det blir en håpløs oppgave for skolen / lærerne å gi god og differansiert undervisning til heile klassa om en stor andel i f.eks 1. klasse ikke behersker norsk.

Jeg er ikke enig med Carl I. Hagen i mye, men støtter utsagnet hans om at foreldre med barn som er født i Norge og ikke kan norsk når de begynner på skolen, faktisk grenser til omsorgssvikt. Disse barna (jeg snakker som sagt om de som er født i Norge) møter ufortjent store utfordringer.

Det sagt, kan man sikkert finne andre årsaker og ikke minst løsninger som f.eks gratis barnehageplass for enkelte "grupper". Sistnevnte syns jeg er en god løsning for nyankomne flyktninger / asylsøkere, men meiner likevel at de som har bodd i landet i 6 - 60 år bør sørge for at barna stiller best mulig rusta til skolestart mtp språk.

Det er tredje generasjon unger som ikke snakker norsk når de begynner på skolen. Jeg tror jammen jeg er enig med Hagen jeg også. Det er allerede gratis barnehage, 4 timer, for unger som ikke snakker norsk i Groruddalen.

Jeg husker jeg synes foreldremøtene var pyton. Først ble alt sagt på norsk, så på urdu og så på tyrkisk. Jeg kjedet vettet av meg og lurer på hva egentlig ungene synes om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tredje generasjon unger som ikke snakker norsk når de begynner på skolen. Jeg tror jammen jeg er enig med Hagen jeg også. Det er allerede gratis barnehage, 4 timer, for unger som ikke snakker norsk i Groruddalen.

Jeg husker jeg synes foreldremøtene var pyton. Først ble alt sagt på norsk, så på urdu og så på tyrkisk. Jeg kjedet vettet av meg og lurer på hva egentlig ungene synes om det.

''Det er tredje generasjon unger som ikke snakker norsk når de begynner på skolen. Jeg tror jammen jeg er enig med Hagen jeg også. Det er allerede gratis barnehage, 4 timer, for unger som ikke snakker norsk i Groruddalen.''

Tredje generasjon - wow, da tillater jeg meg å kalle det omsorgssvikt, ja! Disse barna får jo de dårligste forutsetningene for å klare seg gjennom skolen.

Det er så synd, for barn tilegner seg språk så lett om forholdene ligger til rette.

Veit at det er tåpelig å genealisere ut fra enkelteksempler, men føler følgende eksempel er representativt:

For noen år siden fikk vi nye naboer som var nyinnflytta kurdere. De har to jenter som den gangen var 5 og 8 år. De flytta inn på våren og jentene snakka naturligvis morsmålet sammen i leik ute. I løpet av sommeren satt jeg på terrassen og hørte at de snakka norsk sammen når de leika aleine ute!

Dette var selvfølgelig et resultat av at foreldrene oppmuntra til samvær med andre barn og foreldre, samt at barn som sagt lærer andre språk forbløffende rask om forholdene ligger til rette.

''Jeg husker jeg synes foreldremøtene var pyton. Først ble alt sagt på norsk, så på urdu og så på tyrkisk. Jeg kjedet vettet av meg og lurer på hva egentlig ungene synes om det.''

Oi! Informasjon på alternative språk på allmenne foreldremøter syns jeg bør være via papir i etterkant. Ser bort fra konferansetimer o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Problemet er at med så mange elever i klassen som ikke snakker norsk så blir det trøbbel. Og i og med at de ikke snakker med de norske og bare snakker med hverandre så lærer de aldri skikkelig norsk heller og det er ikke noe foreldrene er så glad for heller. Det er faktisk endel fremmedspråklig foreldre som sender ungene sine til andre skoler så det er ikke bare norskespråklige som gjør det.

Ja, hvis det er et problem, så tar man tak i det. Det er ikke gitt at det kommer til å være slik.

Jeg ser ingen grunn til å generalisere på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det er et problem, så tar man tak i det. Det er ikke gitt at det kommer til å være slik.

Jeg ser ingen grunn til å generalisere på forhånd.

Dette er 21 år siden og det er fremdeles likedan på de skolene hvor det er få norsketalende unger. Så de har ikke gjort noe på 21 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det er et problem, så tar man tak i det. Det er ikke gitt at det kommer til å være slik.

Jeg ser ingen grunn til å generalisere på forhånd.

Hvordan tror du kvaliteten på undervisningen blir i en klasse der elevene har ulikt morsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Problemet er at med så mange elever i klassen som ikke snakker norsk så blir det trøbbel.''

Enig! Det er her problemet ligger, språk er alfa og omega. Det blir en håpløs oppgave for skolen / lærerne å gi god og differansiert undervisning til heile klassa om en stor andel i f.eks 1. klasse ikke behersker norsk.

Jeg er ikke enig med Carl I. Hagen i mye, men støtter utsagnet hans om at foreldre med barn som er født i Norge og ikke kan norsk når de begynner på skolen, faktisk grenser til omsorgssvikt. Disse barna (jeg snakker som sagt om de som er født i Norge) møter ufortjent store utfordringer.

Det sagt, kan man sikkert finne andre årsaker og ikke minst løsninger som f.eks gratis barnehageplass for enkelte "grupper". Sistnevnte syns jeg er en god løsning for nyankomne flyktninger / asylsøkere, men meiner likevel at de som har bodd i landet i 6 - 60 år bør sørge for at barna stiller best mulig rusta til skolestart mtp språk.

Som en begynnelse kunne man jo la være å kaste penger etter de som holder barna unna barnehagen i de årene språkutviklingen virkelig skyter fart.

Det hadde vært positivt for mødrene deres også

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler ikke spm om antall innvandrere men heller hvordan det påvirker mine barn skoleresultater. I en klasse hvor ca nitti prosent har norsk som andrespråk så gjør de mye med læringsmiljøet.

Jeg er mere opptatt av hvilke signaler og verdier foreldrene til mine barns minoritetvenner har. Har selv gått på skole med barn av pakistansk bakgrunn som har vært flinke på skolen, og barn av minoritetsforeldre som ikke en gang snakket norsk, og ikke var opptatt av at barna skull gå på skolen.

Om jeg hadde sendt mine barn til en engelskspråklig internasjonal skole, så hadde barnet også måtte forholde seg til mange med annen bakgrunn, men nivået ville vært høyere. Foreldre som sender sine barn til slike skoler er ressurssterke og er opptatt av at barna skal gjøre det bra akademisk.

Jeg vet faktisk ikke om barn av foredre som ikke ønsker å integrere seg vil bli lettere integrert av å gå i blandede klasser. Slik jeg ser det så er det holdningen og bakgrunnen hjemmefra som avgjør resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en begynnelse kunne man jo la være å kaste penger etter de som holder barna unna barnehagen i de årene språkutviklingen virkelig skyter fart.

Det hadde vært positivt for mødrene deres også

tror

Amen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en begynnelse kunne man jo la være å kaste penger etter de som holder barna unna barnehagen i de årene språkutviklingen virkelig skyter fart.

Det hadde vært positivt for mødrene deres også

tror

Godt poeng, laban!

Regner med at du sikter til kontanstøtta som ikke kan oppveie inntekt (heldigvis), og slår urettferig ut for de som har barn heilt eller delvis i offentlig barnehage. Benytter man private løsninger, derimot...

Men det var en avsporing i en tidlig morgentime :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det da langt viktigere å se på klassemiljøet som en helhet enn å telle antall med mørk hud og antall med lys hud (hvor på fargeskalaen setter vi skillet?). Hvis barnet mitt trivdes i en slik klasse, så hadde jeg ikke protestert. Om han ikke gjorde det, så måtte vi ha sett på årsakene og deretter gjort tiltak i forhold til hva vi fant ut.

Godt oppsummert, nitty-gritty - signerer på dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn virker det som om en del folk er av den misoppfattelsen at bare "norske elever" (som i etnisk norske) faktisk snakker norsk.

Så man kan være i en klasse hvor alle andre (teoretisk) var samiskspråklige (men "norske"), og likevel er det greit? (Jada, jeg vet at de fleste samer også snakker norsk.)

Men hvis man er et sted hvor man har folk som har forskjellig hudfarge (men snakker norsk) så er det plutselig et "problem"?

Det første skrittet for å forbedre situasjonen er å avskaffe kontantstøtten.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en begynnelse kunne man jo la være å kaste penger etter de som holder barna unna barnehagen i de årene språkutviklingen virkelig skyter fart.

Det hadde vært positivt for mødrene deres også

tror

Helt enig!

Og da kan det vel også passe å legge inn linken til denne artikkelen, om at barn i barnehager har bedre språkferdigheter:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5669&MainLeft_5669=5544:87334::0:5667:2:::0:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tredje generasjon unger som ikke snakker norsk når de begynner på skolen. Jeg tror jammen jeg er enig med Hagen jeg også. Det er allerede gratis barnehage, 4 timer, for unger som ikke snakker norsk i Groruddalen.

Jeg husker jeg synes foreldremøtene var pyton. Først ble alt sagt på norsk, så på urdu og så på tyrkisk. Jeg kjedet vettet av meg og lurer på hva egentlig ungene synes om det.

'' Jeg tror jammen jeg er enig med Hagen jeg også. ''

Jeg er også enig i utsagnet om unger som er født og oppvokst her og som ikke kan norsk.

Men jeg iler med å legge til at Frp jo har ønsket å øke kontantstøtten betraktelig, og fjerne subsidier til barnehager etc. Mener å huske jeg leste et tall på 70 000 kroner en gang? Og så hører jeg for mitt indre Siv Jensens sure stemme "skal Jens Stoltenberg bestemme hvvordan du skal passe barna dine?" som et argument for "valgfriheten" folk ville få med frp's opplegg....

(men senere har de jo kommet med at man skal språkteste utlendingene og nekte dem som ikke er flinke nok i norsk kontantstøtte, hvilket jo blir kjempebra når man står der og ikke har muligheten for barnehager lenger pga frp's politikk...)

*går ned fra såpekassa*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Problemet er at med så mange elever i klassen som ikke snakker norsk så blir det trøbbel.''

Enig! Det er her problemet ligger, språk er alfa og omega. Det blir en håpløs oppgave for skolen / lærerne å gi god og differansiert undervisning til heile klassa om en stor andel i f.eks 1. klasse ikke behersker norsk.

Jeg er ikke enig med Carl I. Hagen i mye, men støtter utsagnet hans om at foreldre med barn som er født i Norge og ikke kan norsk når de begynner på skolen, faktisk grenser til omsorgssvikt. Disse barna (jeg snakker som sagt om de som er født i Norge) møter ufortjent store utfordringer.

Det sagt, kan man sikkert finne andre årsaker og ikke minst løsninger som f.eks gratis barnehageplass for enkelte "grupper". Sistnevnte syns jeg er en god løsning for nyankomne flyktninger / asylsøkere, men meiner likevel at de som har bodd i landet i 6 - 60 år bør sørge for at barna stiller best mulig rusta til skolestart mtp språk.

Hei,

Men det er nok en del foreldre som selv er så dårlig i språk (analfabeter, uten skole, uten språk, uten ressurser) at knapt nok forstår problemstillingen.

En annen sak i Norge: Hvis du har nynorsk som morsmål og det finnes nok med samme i klassen, så kan man forlange både det ene og det andre, selv i et bokmålsområde.

Burde nynorskforeldre snakke bokmål med ungene? Man blir nesten skutt for å spørre om slikt i Norge! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...