Gå til innhold

- Jeg var eneste norske elev i klassen


megler Smekk

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace

''Jeg jobber på en stor videregående skole, og det er mange muslimske gutter som går der. Flere av dem gjør det svært godt og er engasjerte i elevaktiviteter for øvrig.''

Det er mitt inntrykk også (gidder ikke å google evt statistikk).

Til og med da jeg var lærer på en vgs i utkant-Norge på 1990-tallet, hadde jeg mange muslimske gutter i klassene.

Jepp. Mange av dem er langt mer ambisiøse enn sine etnisk norske klassekamerater, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    15

  • Dorthe

    15

  • Mrs. Wallace

    8

  • morsan

    7

Mest aktive i denne tråden

Mrs. Wallace

Men det er bra å høre for jeg kjenner faktisk ingen verken nå eller før som har gjort det. De fleste har begynt å jobbe i sjappa til faren sin og fortsatt der. Til og med Abid Raja begynte med det. Men hvis jeg skriver om han her så blir jeg antagelig anmeldt for injuerier ;o)

Kanskje det handler mer om området de bor i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

'' Jeg tror jammen jeg er enig med Hagen jeg også. ''

Jeg er også enig i utsagnet om unger som er født og oppvokst her og som ikke kan norsk.

Men jeg iler med å legge til at Frp jo har ønsket å øke kontantstøtten betraktelig, og fjerne subsidier til barnehager etc. Mener å huske jeg leste et tall på 70 000 kroner en gang? Og så hører jeg for mitt indre Siv Jensens sure stemme "skal Jens Stoltenberg bestemme hvvordan du skal passe barna dine?" som et argument for "valgfriheten" folk ville få med frp's opplegg....

(men senere har de jo kommet med at man skal språkteste utlendingene og nekte dem som ikke er flinke nok i norsk kontantstøtte, hvilket jo blir kjempebra når man står der og ikke har muligheten for barnehager lenger pga frp's politikk...)

*går ned fra såpekassa*

*applauderer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lenge siden jeg var i landet i verden som har flest muslimer, for å besøke kristne venner. Jeg tipper det er flere muslimer der enn i Oslo! ;-)

Uansett har det faktisk lite å gjøre med om de er muslimer eller hinduer eller funksjonshemmede eller homofile, fordi man skal behandle folk som individer uansett. Det er egentlig det som er det essensielle her.

Med vennlig hilsen

Men det er derfor det er viktig å kjenne folk for da vil man automatisk behandle dem som individer. Og derfor blir det helt håpløst å diskutere med folk som knapt har sett en muslim og aldri snakket med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det handler mer om området de bor i.

Ja, jeg tror ungene som vokser opp i ghettoen som før var her og på Holmlia og nå har blitt Groruddalen, er annerledes enn unger som er vokst opp i utkanten uten mange andre muslimer i klassen.

LOL, svarte jeg på riktig sted nå, jeg har mistet tråden her ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at om man skal snakke om dette, så må man være spesifikk på hva problemet er. Hvis ikke blir det en diskusjon om antall mørkhudede i klassen.

Jeg kjenner mange familier fra Pakistan og Iran som snakker norsk hjemme, men sitt eget språk når de treffer resten av slektningene. Er det da en ulempe å ha disse i klassen? Og hva med gutten med en pappa som er fra Skottland, en mor som er norsk, hvor de snakker engelsk hjemme? Hva teller han som? Er han et problem? Eller jenta som lærer kurdisk hjemme, men som går i norsk barnehage fra hun er tre år?

Jeg synes ikke om upresise diskusjoner hvor det i stor grad handler om å snakke om "dem" i motsetning til "oss".

Godt skrevet! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Ja, jeg tror ungene som vokser opp i ghettoen som før var her og på Holmlia og nå har blitt Groruddalen, er annerledes enn unger som er vokst opp i utkanten uten mange andre muslimer i klassen.

LOL, svarte jeg på riktig sted nå, jeg har mistet tråden her ;o)

Jeg har også mistet tråden, men jeg vet i hvert fall hva du svarte på. Det er mulig at det ser litt annerledes ut i indre by, ja, med høyde for at jeg ikke kjenner noen tall for det.

Men skolen "min" befinner seg også på østsiden av byen, dog et godt stykke lenger ut, og det er mange blandede bo-områder her. De er imidertid godt blandet, altså med veldig mange forskjellige etnisiteter og religioner. Det er nok et pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt motforestillinger til dette. Det må da være positivt og lærerikt for de fleste å få gå i en slik klasse?

Sannheten er at det faktisk finnes flere forskjellige hudfarger i verden. De fleste av dem er født slik som oss selv, dvs. vi er ganske like på innsiden :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også mistet tråden, men jeg vet i hvert fall hva du svarte på. Det er mulig at det ser litt annerledes ut i indre by, ja, med høyde for at jeg ikke kjenner noen tall for det.

Men skolen "min" befinner seg også på østsiden av byen, dog et godt stykke lenger ut, og det er mange blandede bo-områder her. De er imidertid godt blandet, altså med veldig mange forskjellige etnisiteter og religioner. Det er nok et pluss.

Det hjelper at det er godt blandet slik at de ikke har annet felles språk enn norsk. Jeg ser jo kompisene til eldstemann snakker jo perfekt norsk selv om de kom hit etterat de skulle ha startet på skolen. Det samme gjør venninna til dattera mi som gikk i barnehage fra hun var ett år og alltid har hatt venner fra forskjellige land.

Men jeg synes ting har forandret seg. Småjentene går med hijab nå og pakistanske drakter, det gjorde de ikke for 20 år siden og de får ikke lov å leke med norske unger. Guttene banker opp de norske ungene de kommer over og da mener jeg alle. Det er noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt motforestillinger til dette. Det må da være positivt og lærerikt for de fleste å få gå i en slik klasse?

Sannheten er at det faktisk finnes flere forskjellige hudfarger i verden. De fleste av dem er født slik som oss selv, dvs. vi er ganske like på innsiden :-).

''Det må da være positivt og lærerikt for de fleste å få gå i en slik klasse?''

Problemet er bare at de fleste foreldre ikke syntes det.

Og det er forståelig. Med en så høy andel fremmedspråklige så blir læringsmiljøet dårligere. I tillegg så får du alle de andre problemene som bl.a foreldreaktiviteter.

Det som virkelig er ille er at det er mennesker som ikke har anledning eller økonomi til å flytte for å komme til en annen skolekrets som må betale prisen for ”elitepolitikernes” totalt naive innvandringspolitikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange partier som går inn for valgfrihet så lenge folk velger "riktig". I FrPs verden er en viktig forutsetning for å kunne velge at man har masse penger, noe de ikke minner om så altfor ofte. Det er hysterisk morsomt å høre unge FrPere som har vokst opp med velstående foreldre, subsidiert barnehage, gratis skole og Statens Lånekasse, predike at feilen med samfunnet er at det sys for mye puter under armene på folk.

Jeg tror det er Brecht (det er i hvert fall en tysker) som foreslår i et dikt at politkerne burde oppløse folket og velge et nytt.

'' I FrPs verden er en viktig forutsetning for å kunne velge at man har masse penger, noe de ikke minner om så altfor ofte.''

Ja, og det verste er alle dem som IKKE er spesielt bemidlede , men som kjøper disse påstandene om valgfrihet, uten å forstå at mange av valgmulighetene vil bli for dyre for dem i fremtiden, eller at de rett og slett vil forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' I FrPs verden er en viktig forutsetning for å kunne velge at man har masse penger, noe de ikke minner om så altfor ofte.''

Ja, og det verste er alle dem som IKKE er spesielt bemidlede , men som kjøper disse påstandene om valgfrihet, uten å forstå at mange av valgmulighetene vil bli for dyre for dem i fremtiden, eller at de rett og slett vil forsvinne.

Thank you, morsan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg forventer jo Hagen at de som jobber i norske områder i Spania skal lære norsk, mens nordmenn som bor der åpenbart ikke behøver å lære spansk!

Med vennlig hilsen

Ja, det er ganske utrolig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LOL, jeg lover høytidelig at jeg aldri skal stemme på FrP og Siv Jensen. Heller ikke på Hagen i bystyret i Oslo :o)

Jeg hadde aldri trodd du kunne finne på noe slikt heller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det må da være positivt og lærerikt for de fleste å få gå i en slik klasse?''

Problemet er bare at de fleste foreldre ikke syntes det.

Og det er forståelig. Med en så høy andel fremmedspråklige så blir læringsmiljøet dårligere. I tillegg så får du alle de andre problemene som bl.a foreldreaktiviteter.

Det som virkelig er ille er at det er mennesker som ikke har anledning eller økonomi til å flytte for å komme til en annen skolekrets som må betale prisen for ”elitepolitikernes” totalt naive innvandringspolitikk.

Nåja, noen må jo gå på skole og drive dette landet videre akademisk også,

I fjor tror jeg 1 ut av 95 doktorgradstudenter ved universitetet i Stavanger var norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, noen må jo gå på skole og drive dette landet videre akademisk også,

I fjor tror jeg 1 ut av 95 doktorgradstudenter ved universitetet i Stavanger var norsk.

''I fjor tror jeg 1 ut av 95 doktorgradstudenter ved universitetet i Stavanger var norsk'' Her er du grovt feilinformert, noe du kan se av lenken som viser disputaser i Stavanger i fjor og foregående år: http://www.uis.no/article.php?articleID=29535&categoryID=6561

Du har imidlertid rett i at det er en stadig økende andel utenlandske doktorgradskandidater, og for Norge isolert er dette en utfordring i og med at flertallet av disse returnerer tilbake til sine hjemland etter endt studie. Det er imidlertid ikke akademia som lider mest av dette (det er laaaangt færre stillinger i akademia enn det er norske doktorgradskandidater), men norsk næringsliv og industri som dermed får tilgang på færre doktorgradskandidater.

Globalt er dette selvfølgelig positivt, og for kvaliteten på forskningen det samme. De utenlandske kandidatene er ofte svært sterke, de bringer med seg en annen kompeanse, og norske forskningsmiljø får tilgang til kunnskap de ellers ikke ville fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I fjor tror jeg 1 ut av 95 doktorgradstudenter ved universitetet i Stavanger var norsk'' Her er du grovt feilinformert, noe du kan se av lenken som viser disputaser i Stavanger i fjor og foregående år: http://www.uis.no/article.php?articleID=29535&categoryID=6561

Du har imidlertid rett i at det er en stadig økende andel utenlandske doktorgradskandidater, og for Norge isolert er dette en utfordring i og med at flertallet av disse returnerer tilbake til sine hjemland etter endt studie. Det er imidlertid ikke akademia som lider mest av dette (det er laaaangt færre stillinger i akademia enn det er norske doktorgradskandidater), men norsk næringsliv og industri som dermed får tilgang på færre doktorgradskandidater.

Globalt er dette selvfølgelig positivt, og for kvaliteten på forskningen det samme. De utenlandske kandidatene er ofte svært sterke, de bringer med seg en annen kompeanse, og norske forskningsmiljø får tilgang til kunnskap de ellers ikke ville fått.

Hei,

Det var denne jeg tenkte på:

http://www.aftenbladet.no/energi/1147014/1_av_96_oljedoktor-soekere_er_norske.html

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det var denne jeg tenkte på:

http://www.aftenbladet.no/energi/1147014/1_av_96_oljedoktor-soekere_er_norske.html

Med vennlig hilsen

Flere universitet opplever svært stor _søknad_ fra utenlandske kandidater til doktorgradstillinger, og artikkelen beskriver hovedårsaken: Lønn. Imidlertid gjenspeiler ikke søknaden til stillinger den reelle fordelingen av norske/ utenlandske kandidater.

For norske kandidater er lønnen lav (spesielt innenfor tekniske fag), for utenlandskekandidater et fint, lite eventyr. Når arbeidsmarkedet er godt blir dette merkbart på søkelistene. Både min mann og jeg gikk ned i lønn da vi begynte på doktorgradsløpene våre.

I tillegg er det slik at Norge ligger i forskningsfronten innenfor flere felt (eksempelvis petrolium), og vil da selvfølgelig være ytterligere attraktiv for utenlandske kandidater. Som jeg sa i forrige innlegg ser jeg klare fordeler med utenlandske kandidater i disse stillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...