Gå til innhold

- Jeg var eneste norske elev i klassen


megler Smekk

Anbefalte innlegg

'' Jeg tror jammen jeg er enig med Hagen jeg også. ''

Jeg er også enig i utsagnet om unger som er født og oppvokst her og som ikke kan norsk.

Men jeg iler med å legge til at Frp jo har ønsket å øke kontantstøtten betraktelig, og fjerne subsidier til barnehager etc. Mener å huske jeg leste et tall på 70 000 kroner en gang? Og så hører jeg for mitt indre Siv Jensens sure stemme "skal Jens Stoltenberg bestemme hvvordan du skal passe barna dine?" som et argument for "valgfriheten" folk ville få med frp's opplegg....

(men senere har de jo kommet med at man skal språkteste utlendingene og nekte dem som ikke er flinke nok i norsk kontantstøtte, hvilket jo blir kjempebra når man står der og ikke har muligheten for barnehager lenger pga frp's politikk...)

*går ned fra såpekassa*

I tillegg forventer jo Hagen at de som jobber i norske områder i Spania skal lære norsk, mens nordmenn som bor der åpenbart ikke behøver å lære spansk!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    15

  • Dorthe

    15

  • Mrs. Wallace

    8

  • morsan

    7

Mest aktive i denne tråden

'' Jeg tror jammen jeg er enig med Hagen jeg også. ''

Jeg er også enig i utsagnet om unger som er født og oppvokst her og som ikke kan norsk.

Men jeg iler med å legge til at Frp jo har ønsket å øke kontantstøtten betraktelig, og fjerne subsidier til barnehager etc. Mener å huske jeg leste et tall på 70 000 kroner en gang? Og så hører jeg for mitt indre Siv Jensens sure stemme "skal Jens Stoltenberg bestemme hvvordan du skal passe barna dine?" som et argument for "valgfriheten" folk ville få med frp's opplegg....

(men senere har de jo kommet med at man skal språkteste utlendingene og nekte dem som ikke er flinke nok i norsk kontantstøtte, hvilket jo blir kjempebra når man står der og ikke har muligheten for barnehager lenger pga frp's politikk...)

*går ned fra såpekassa*

Det er mange partier som går inn for valgfrihet så lenge folk velger "riktig". I FrPs verden er en viktig forutsetning for å kunne velge at man har masse penger, noe de ikke minner om så altfor ofte. Det er hysterisk morsomt å høre unge FrPere som har vokst opp med velstående foreldre, subsidiert barnehage, gratis skole og Statens Lånekasse, predike at feilen med samfunnet er at det sys for mye puter under armene på folk.

Jeg tror det er Brecht (det er i hvert fall en tysker) som foreslår i et dikt at politkerne burde oppløse folket og velge et nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Hvordan tror du kvaliteten på undervisningen blir i en klasse der elevene har ulikt morsmål?

Det er jo tilfellet i de fleste klasser i Norge, så jeg vet ikke helt hva du refererer til?

Om du mener hvor -flertallet- har et annet morsmål enn norsk, så avhenger dette igjen av norsk-nivået generelt sett, hvor god læreren er og hvilken støtte man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men det er nok en del foreldre som selv er så dårlig i språk (analfabeter, uten skole, uten språk, uten ressurser) at knapt nok forstår problemstillingen.

En annen sak i Norge: Hvis du har nynorsk som morsmål og det finnes nok med samme i klassen, så kan man forlange både det ene og det andre, selv i et bokmålsområde.

Burde nynorskforeldre snakke bokmål med ungene? Man blir nesten skutt for å spørre om slikt i Norge! ;-)

Med vennlig hilsen

''Men det er nok en del foreldre som selv er så dårlig i språk (analfabeter, uten skole, uten språk, uten ressurser) at knapt nok forstår problemstillingen.''

Hvorfor skulle de ikke forstå problemstillinga? Tror du undervurderer ei "gruppe" nå..

Ja, heilt klart at det fins språkfattige og analfabeter i Norge, men de er ikke automatisk mindre intelligente av den grunn - det være seg etniske nordmenn eller andre.

I jobbsammenheng ser jeg det jevnlig, MEN man kan godt se problemstillinger uten å ha skolegang etc.

En av mine "brukere" var en godt voksen etnisk nordmann som viste seg å være analfabet. H*n kunne skrive navnet sitt, men der stansa det. Ergo hadde h*n opparbeida en utrolig evne til å kamuflere dette gjennom et langt yrkesliv og en svært suksessfull karriere. Dette endte godt; da vedkommende etter så mange år spilte med åpne kort fikk h*n litt hjelp, men gjorde en kjempejobb sjøl.

Fremmedspråklige analfabeter kan også fint lære seg muntlig norsk og etter hvert lære seg å skrive. Analfabetisme har svært lite med intelligens å gjøre, men mest med oppvekstvilkår og selvfølgelig evt sterk grad av dysleksi.

Nå skreiv jeg meg litt ut på viddene, føler jeg, men dette er en sak som står meg nær....

Meiner heller ikke å tillegge deg meininger du ikke har, blei bare litt engasjert :-)

''En annen sak i Norge: Hvis du har nynorsk som morsmål og det finnes nok med samme i klassen, så kan man forlange både det ene og det andre, selv i et bokmålsområde.''

Nynorsk er ikke et morsmål, og man har de samme rettighetene i en nynorskkommune om man ønsker bokmål som opplæringsmål.

''Burde nynorskforeldre snakke bokmål med ungene? Man blir nesten skutt for å spørre om slikt i Norge! ;-)''

OK, jeg velger å ikke la meg trigge til måldebatt, for da kunne tråden blitt unødvendig lang ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Hei,

Men det er nok en del foreldre som selv er så dårlig i språk (analfabeter, uten skole, uten språk, uten ressurser) at knapt nok forstår problemstillingen.

En annen sak i Norge: Hvis du har nynorsk som morsmål og det finnes nok med samme i klassen, så kan man forlange både det ene og det andre, selv i et bokmålsområde.

Burde nynorskforeldre snakke bokmål med ungene? Man blir nesten skutt for å spørre om slikt i Norge! ;-)

Med vennlig hilsen

''Burde nynorskforeldre snakke bokmål med ungene?''

Herregud, du er like latterlig så alltid i dine forsøk på å spore av diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det da langt viktigere å se på klassemiljøet som en helhet enn å telle antall med mørk hud og antall med lys hud (hvor på fargeskalaen setter vi skillet?). Hvis barnet mitt trivdes i en slik klasse, så hadde jeg ikke protestert. Om han ikke gjorde det, så måtte vi ha sett på årsakene og deretter gjort tiltak i forhold til hva vi fant ut.

Det er da ikke fargen på huden det er snakk om her. Det er hvor mange i klassen som snakker norsk. Det har med norsktalende barns opplæring i sitt eget språk å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nitty-gritty

Det er da ikke fargen på huden det er snakk om her. Det er hvor mange i klassen som snakker norsk. Det har med norsktalende barns opplæring i sitt eget språk å gjøre.

Jeg ser ikke hvorfor "etnisk norske" skal få dårligere undervisning ene og alene fordi det finnes barn med et annet morsmål i klassen? Det finnes svært mange universiteter hvor nordmenn får undervisnning blant engelsktalende på engelsk - senker de kvaliteten på undervisningen fordi morsmålet deres er norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg er glad de fremmedspråklige elevene på mine barns skole er i absolutt mindretall.

Samtidig er jeg glad for at det finnes barn fra ulike kulturer der, men det er utvilsomt en fordel at flertallet av disse snakker godt norsk før de begynner på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hvorfor "etnisk norske" skal få dårligere undervisning ene og alene fordi det finnes barn med et annet morsmål i klassen? Det finnes svært mange universiteter hvor nordmenn får undervisnning blant engelsktalende på engelsk - senker de kvaliteten på undervisningen fordi morsmålet deres er norsk?

Morsmålet er ikke noe problem hvis de forstår og snakker norsk allikevel. Men det blir fort et problem hvis de ikke forstår språket undervisningen foregår på. Selv om alle ideelt sett burde få individuell opplæring, blir det vanskelig å få til hvis halve førsteklassen snakker og forstår norsk omtrent på en toårings nivå.

På universitetet kan man i større grad ignorere de som ikke har forutsetninger for å følge undervisningen, f.eks. hvis noen har altfor dårlige engelskkunnskaper til å følge forelesningene. Det er litt vanskeligere på barneskolen. Det følger også en viss uro med 10 - 15 seksåringer som ikke forstår noe som helst av hva som foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Som en begynnelse kunne man jo la være å kaste penger etter de som holder barna unna barnehagen i de årene språkutviklingen virkelig skyter fart.

Det hadde vært positivt for mødrene deres også

tror

''Som en begynnelse kunne man jo la være å kaste penger etter de som holder barna unna barnehagen i de årene språkutviklingen virkelig skyter fart.

''

Helt enig, lurer virkelig på hvor lenge ordningen med å premiere de som holder barna hjemme skal beholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Morsmålet er ikke noe problem hvis de forstår og snakker norsk allikevel. Men det blir fort et problem hvis de ikke forstår språket undervisningen foregår på. Selv om alle ideelt sett burde få individuell opplæring, blir det vanskelig å få til hvis halve førsteklassen snakker og forstår norsk omtrent på en toårings nivå.

På universitetet kan man i større grad ignorere de som ikke har forutsetninger for å følge undervisningen, f.eks. hvis noen har altfor dårlige engelskkunnskaper til å følge forelesningene. Det er litt vanskeligere på barneskolen. Det følger også en viss uro med 10 - 15 seksåringer som ikke forstår noe som helst av hva som foregår.

Ok, men da handler det jo om nettopp det at noen ikke KAN snakke norsk. Ikke at de har et annet morsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Som en begynnelse kunne man jo la være å kaste penger etter de som holder barna unna barnehagen i de årene språkutviklingen virkelig skyter fart.

Det hadde vært positivt for mødrene deres også

tror

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da handler det jo om nettopp det at noen ikke KAN snakke norsk. Ikke at de har et annet morsmål.

Ja, det stemmer etter min mening også.

I min sønns klasse er det en gutt som telles som "fremmedspråklig" hvis man bruker definisjonen "begge foreldre har annet morsmål enn norsk". Han er født i Norge av svenske foreldre.

Han er ikke noe stort problem, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'' Jeg tror jammen jeg er enig med Hagen jeg også. ''

Jeg er også enig i utsagnet om unger som er født og oppvokst her og som ikke kan norsk.

Men jeg iler med å legge til at Frp jo har ønsket å øke kontantstøtten betraktelig, og fjerne subsidier til barnehager etc. Mener å huske jeg leste et tall på 70 000 kroner en gang? Og så hører jeg for mitt indre Siv Jensens sure stemme "skal Jens Stoltenberg bestemme hvvordan du skal passe barna dine?" som et argument for "valgfriheten" folk ville få med frp's opplegg....

(men senere har de jo kommet med at man skal språkteste utlendingene og nekte dem som ikke er flinke nok i norsk kontantstøtte, hvilket jo blir kjempebra når man står der og ikke har muligheten for barnehager lenger pga frp's politikk...)

*går ned fra såpekassa*

LOL, jeg lover høytidelig at jeg aldri skal stemme på FrP og Siv Jensen. Heller ikke på Hagen i bystyret i Oslo :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det da langt viktigere å se på klassemiljøet som en helhet enn å telle antall med mørk hud og antall med lys hud (hvor på fargeskalaen setter vi skillet?). Hvis barnet mitt trivdes i en slik klasse, så hadde jeg ikke protestert. Om han ikke gjorde det, så måtte vi ha sett på årsakene og deretter gjort tiltak i forhold til hva vi fant ut.

Ja,selvfølgelig mener jeg at flertallet har ennet språk enn norsk i tråden "Jeg var eneste norske elev i klassen" ;-)

Studier viser svake resultater i slike klasser, og det er flere grunner til dette. En av dem er tid, en annen er uro. I klasser der elever (og lærere) ikke forstår hverandre er det helt innlysende at man lettere får kommunikasjonsvansker, og dette har stor betydning både for det sosiale miljøet og utvikling av læringskultur.

Hvorfor du bringer inn hudfarge skjønner jeg ikke. Det er ulike språk som skaper vanskeligheter for læring, ikke utseende.

Min sønn gikk på en barneskole der det knapt var elever med annet morsmål, og jeg må si jeg er glad på hans vegne at dette ikke er tilfelle på ungdomsskolen. Jeg er imidlertid like fornøyd med at elever med norsk morsmål er i flertall, nettopp fordi jeg tror det er essensielt for godt læringsmiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Ja,selvfølgelig mener jeg at flertallet har ennet språk enn norsk i tråden "Jeg var eneste norske elev i klassen" ;-)

Studier viser svake resultater i slike klasser, og det er flere grunner til dette. En av dem er tid, en annen er uro. I klasser der elever (og lærere) ikke forstår hverandre er det helt innlysende at man lettere får kommunikasjonsvansker, og dette har stor betydning både for det sosiale miljøet og utvikling av læringskultur.

Hvorfor du bringer inn hudfarge skjønner jeg ikke. Det er ulike språk som skaper vanskeligheter for læring, ikke utseende.

Min sønn gikk på en barneskole der det knapt var elever med annet morsmål, og jeg må si jeg er glad på hans vegne at dette ikke er tilfelle på ungdomsskolen. Jeg er imidlertid like fornøyd med at elever med norsk morsmål er i flertall, nettopp fordi jeg tror det er essensielt for godt læringsmiljø.

Poenget mitt er at om man skal snakke om dette, så må man være spesifikk på hva problemet er. Hvis ikke blir det en diskusjon om antall mørkhudede i klassen.

Jeg kjenner mange familier fra Pakistan og Iran som snakker norsk hjemme, men sitt eget språk når de treffer resten av slektningene. Er det da en ulempe å ha disse i klassen? Og hva med gutten med en pappa som er fra Skottland, en mor som er norsk, hvor de snakker engelsk hjemme? Hva teller han som? Er han et problem? Eller jenta som lærer kurdisk hjemme, men som går i norsk barnehage fra hun er tre år?

Jeg synes ikke om upresise diskusjoner hvor det i stor grad handler om å snakke om "dem" i motsetning til "oss".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at om man skal snakke om dette, så må man være spesifikk på hva problemet er. Hvis ikke blir det en diskusjon om antall mørkhudede i klassen.

Jeg kjenner mange familier fra Pakistan og Iran som snakker norsk hjemme, men sitt eget språk når de treffer resten av slektningene. Er det da en ulempe å ha disse i klassen? Og hva med gutten med en pappa som er fra Skottland, en mor som er norsk, hvor de snakker engelsk hjemme? Hva teller han som? Er han et problem? Eller jenta som lærer kurdisk hjemme, men som går i norsk barnehage fra hun er tre år?

Jeg synes ikke om upresise diskusjoner hvor det i stor grad handler om å snakke om "dem" i motsetning til "oss".

Problemet er vel ikke hudfargen, men hvor mange som snakker samme språk og ikke kan norsk. De lærer aldri norsk ordentlig fordi de ikke leker med nordmenn og snakker bare med hverandre. Han med skotsk far ville vært et problem han og dersom han kun snakket engelsk og det gikk 15 andre engelsktalende i klassen som ikke kunne norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Burde nynorskforeldre snakke bokmål med ungene?''

Herregud, du er like latterlig så alltid i dine forsøk på å spore av diskusjonen.

Ja, ikke sant.

For å sammenligne hvordan man behandler folk med forskjellige morsmål er selvsagt en "avsporing" av en diskusjon rundt morsål i skolen.

Har du virkelig ikke noe bedre å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Ja, ikke sant.

For å sammenligne hvordan man behandler folk med forskjellige morsmål er selvsagt en "avsporing" av en diskusjon rundt morsål i skolen.

Har du virkelig ikke noe bedre å komme med?

Det å dra inn bokmål vs nynorsk i denne diskusjonen er bare latterlig. Må du ødelegge alle tråder du deltar i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det er nok en del foreldre som selv er så dårlig i språk (analfabeter, uten skole, uten språk, uten ressurser) at knapt nok forstår problemstillingen.''

Hvorfor skulle de ikke forstå problemstillinga? Tror du undervurderer ei "gruppe" nå..

Ja, heilt klart at det fins språkfattige og analfabeter i Norge, men de er ikke automatisk mindre intelligente av den grunn - det være seg etniske nordmenn eller andre.

I jobbsammenheng ser jeg det jevnlig, MEN man kan godt se problemstillinger uten å ha skolegang etc.

En av mine "brukere" var en godt voksen etnisk nordmann som viste seg å være analfabet. H*n kunne skrive navnet sitt, men der stansa det. Ergo hadde h*n opparbeida en utrolig evne til å kamuflere dette gjennom et langt yrkesliv og en svært suksessfull karriere. Dette endte godt; da vedkommende etter så mange år spilte med åpne kort fikk h*n litt hjelp, men gjorde en kjempejobb sjøl.

Fremmedspråklige analfabeter kan også fint lære seg muntlig norsk og etter hvert lære seg å skrive. Analfabetisme har svært lite med intelligens å gjøre, men mest med oppvekstvilkår og selvfølgelig evt sterk grad av dysleksi.

Nå skreiv jeg meg litt ut på viddene, føler jeg, men dette er en sak som står meg nær....

Meiner heller ikke å tillegge deg meininger du ikke har, blei bare litt engasjert :-)

''En annen sak i Norge: Hvis du har nynorsk som morsmål og det finnes nok med samme i klassen, så kan man forlange både det ene og det andre, selv i et bokmålsområde.''

Nynorsk er ikke et morsmål, og man har de samme rettighetene i en nynorskkommune om man ønsker bokmål som opplæringsmål.

''Burde nynorskforeldre snakke bokmål med ungene? Man blir nesten skutt for å spørre om slikt i Norge! ;-)''

OK, jeg velger å ikke la meg trigge til måldebatt, for da kunne tråden blitt unødvendig lang ;-)

Jeg mener selvsagt ikke at alle analfabeter er ressurssvake, men selvsagt er mange av dem "utenfor", og mange av dem lærer seg ikke godt norsk, fordi det er forbannet vanskelig å lære seg et språk når man knapt kan sitt eget.

Poenget er dog at det er uhørt å påstå at ikke-hvite elever ikke er norske, og at de ikke snakker godt norsk. Jeg antar de mener "eneste hvite elev i klassen", og det er selvsagt ikke verre enn å være eneste svarte elev, i utgangspunktet.

Det som derimot er en diskusjon er om vedkommende var eneste norskspråklige eleven - hvilket er noe helt annet.

Utover det kan man lese om "problemstillingen" her:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=591925

Alt er ikke alltid som man tror! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...