Gå til innhold

- Jeg var eneste norske elev i klassen


megler Smekk

Anbefalte innlegg

Det å dra inn bokmål vs nynorsk i denne diskusjonen er bare latterlig. Må du ødelegge alle tråder du deltar i?

Som sagt, det er klart det ikke "passer" deg, men det er høyst relevant.

Noe annet som er relevant er hvor bra Oslo-skolene gjør det:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=591925

Og selvsagt, hvem det er som går videre i skolegangen. For eksempel ligger folk fra Sri Lanka på over 60%, mot landsgjennomsnittet på ca 30%:

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3648738.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    15

  • Dorthe

    15

  • Mrs. Wallace

    8

  • morsan

    7

Mest aktive i denne tråden

Jeg mener selvsagt ikke at alle analfabeter er ressurssvake, men selvsagt er mange av dem "utenfor", og mange av dem lærer seg ikke godt norsk, fordi det er forbannet vanskelig å lære seg et språk når man knapt kan sitt eget.

Poenget er dog at det er uhørt å påstå at ikke-hvite elever ikke er norske, og at de ikke snakker godt norsk. Jeg antar de mener "eneste hvite elev i klassen", og det er selvsagt ikke verre enn å være eneste svarte elev, i utgangspunktet.

Det som derimot er en diskusjon er om vedkommende var eneste norskspråklige eleven - hvilket er noe helt annet.

Utover det kan man lese om "problemstillingen" her:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=591925

Alt er ikke alltid som man tror! ;-)

Med vennlig hilsen

Det er 94% minoritetsspråklige elever på den skolen minstemann tilhører. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er glad han går på en annen skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 94% minoritetsspråklige elever på den skolen minstemann tilhører. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er glad han går på en annen skole.

Men 94% ''minoritetsspråklige elever'' er noe helt annet enn "ikke-norske" elever.

En annen sak er at 5% flere av "pakistanerne" enn den gjennomsnittelige befolkningen går videre til høyere utdanning, så de gjør det åpenbart bra.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickless in oslo

Det er 94% minoritetsspråklige elever på den skolen minstemann tilhører. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er glad han går på en annen skole.

'Det er 94% minoritetsspråklige elever på den skolen minstemann tilhører. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er glad han går på en annen skole.''

Det er forståelig. Man ønsker selvfølgelig det beste for sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Det er 94% minoritetsspråklige elever på den skolen minstemann tilhører. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er glad han går på en annen skole.''

Det er forståelig. Man ønsker selvfølgelig det beste for sine barn.

Litt fakta:

''Hun har blant annet funnet ut at elever med minoritetsbakgrunn bruker mer tid på lekser, og har mer positiv holdning til skolen enn majoritetselever.

– Mange elever med minoritetsbakgrunn tiltrekkes av utdanning. Et annet motiv er oppfatningen om at de vil ha problemer med å få seg jobb. I enda mindre grad enn majoritetselever ser minoritetselever arbeid som et alternativ til skolegang.''

Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3648738.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Som sagt, det er klart det ikke "passer" deg, men det er høyst relevant.

Noe annet som er relevant er hvor bra Oslo-skolene gjør det:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=591925

Og selvsagt, hvem det er som går videre i skolegangen. For eksempel ligger folk fra Sri Lanka på over 60%, mot landsgjennomsnittet på ca 30%:

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3648738.ece

''Som sagt, det er klart det ikke "passer" deg, men det er høyst relevant.''

Det er det slettes ikke. Det er direkte latterlig å trekke inn nynorsk/bokmål i denne diskusjonen. Som vanlig prøver du febrilsk å styre diskusjonen over på mindre belastende emner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men 94% ''minoritetsspråklige elever'' er noe helt annet enn "ikke-norske" elever.

En annen sak er at 5% flere av "pakistanerne" enn den gjennomsnittelige befolkningen går videre til høyere utdanning, så de gjør det åpenbart bra.

Med vennlig hilsen

Det er jentene som får opp gjennomsnittet fordi de ikke får lov til å gå ut og sitter hjemme og gjør lekser. Og det er jo flott så de kommer seg ut i arbeidslivet som voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at om man skal snakke om dette, så må man være spesifikk på hva problemet er. Hvis ikke blir det en diskusjon om antall mørkhudede i klassen.

Jeg kjenner mange familier fra Pakistan og Iran som snakker norsk hjemme, men sitt eget språk når de treffer resten av slektningene. Er det da en ulempe å ha disse i klassen? Og hva med gutten med en pappa som er fra Skottland, en mor som er norsk, hvor de snakker engelsk hjemme? Hva teller han som? Er han et problem? Eller jenta som lærer kurdisk hjemme, men som går i norsk barnehage fra hun er tre år?

Jeg synes ikke om upresise diskusjoner hvor det i stor grad handler om å snakke om "dem" i motsetning til "oss".

Jeg greier ikke helt å se svaret ditt i sammenheng med det jeg har skrevet? Jeg har imidlertid svart under feil innlegg fra deg ser jeg, mulig det er derfor det har blitt litt surr her? :)

Jeg har aldri skilt mellom dem og oss, men har argumentert for at språk er viktig for kvaliteten på undervisnngen. I forrige innlegg stusset jeg over at du bragte hudfarge på banen, siden jeg ikke anser det som relevant. Jeg kunne lagt til at jeg heller ikke er enig med deg i at (fritt sitert) klassesammensetning uavhengig av språk ville vært helt ok dersom ditt barn trives. For meg er læringsmiljø viktig, og jeg ville ikke vært tilfreds med at jr gikk i en klasse han trivdes i om han ikke hadde faglig utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jentene som får opp gjennomsnittet fordi de ikke får lov til å gå ut og sitter hjemme og gjør lekser. Og det er jo flott så de kommer seg ut i arbeidslivet som voksne.

Du har helt rett i at det er jentene i hovedsak, men jeg tviler på at det er hele grunnen. Det handler nok mer om at utdanning er "billetten ut".

Og det er jo fælt at så få nordmenn tar doktorgrad, for eksempel. Jeg tror jeg leste at av 95 doktorgradsstudenter i Stavanger så var 94 utlendinger/innvandrere (jeg husker ikke).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener selvsagt ikke at alle analfabeter er ressurssvake, men selvsagt er mange av dem "utenfor", og mange av dem lærer seg ikke godt norsk, fordi det er forbannet vanskelig å lære seg et språk når man knapt kan sitt eget.

Poenget er dog at det er uhørt å påstå at ikke-hvite elever ikke er norske, og at de ikke snakker godt norsk. Jeg antar de mener "eneste hvite elev i klassen", og det er selvsagt ikke verre enn å være eneste svarte elev, i utgangspunktet.

Det som derimot er en diskusjon er om vedkommende var eneste norskspråklige eleven - hvilket er noe helt annet.

Utover det kan man lese om "problemstillingen" her:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=591925

Alt er ikke alltid som man tror! ;-)

Med vennlig hilsen

''Jeg mener selvsagt ikke at alle analfabeter er ressurssvake, men selvsagt er mange av dem "utenfor", og mange av dem lærer seg ikke godt norsk, fordi det er forbannet vanskelig å lære seg et språk når man knapt kan sitt eget.''

Fullstendig enig, poenget mitt var at det er mulig, og at de ikke nødvendigvis mangler evne til å resonnere.

''Poenget er dog at det er uhørt å påstå at ikke-hvite elever ikke er norske, og at de ikke snakker godt norsk. ''

Kjedelig nok enig igjen, har til og med opplevd at adopterte barn fra andre land har fått "statusen" fremmedspråklig slik at skolen skulle få ressurser til støtteundervisning - til tross for at nevnte barn verken kunne det påståtte morsmålet sitt, fikk tilbud om morsmålsundervisning som konsekvens av dette eller hadde lærevansker av noe slag.

''Jeg antar de mener "eneste hvite elev i klassen", og det er selvsagt ikke verre enn å være eneste svarte elev, i utgangspunktet.''

Jeg håper og tror du krisemaksimerer her, problemstillinga er språkferdigheter - ikke hudfarge / etnisk opphav.

''Det som derimot er en diskusjon er om vedkommende var eneste norskspråklige eleven - hvilket er noe helt annet.''

Nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at det er jentene i hovedsak, men jeg tviler på at det er hele grunnen. Det handler nok mer om at utdanning er "billetten ut".

Og det er jo fælt at så få nordmenn tar doktorgrad, for eksempel. Jeg tror jeg leste at av 95 doktorgradsstudenter i Stavanger så var 94 utlendinger/innvandrere (jeg husker ikke).

Med vennlig hilsen

Jeg har hatt unger på skolen i over 20 år med muslimer i klassen hele tida. Til og med på den katolske skolen gikk det muslimer fordi folk ikke ville ha ungene på ghettoskoler.

Jeg vet til dags dato ikke en eneste muslimsk gutt som har tatt videregående skole. Derimot kjenner jeg flere afrikanere som er leger og har gått på skole med eldstemann, men de er ikke muslimer. Oppvokst på Grünerløkka og Grønland. Tror du det er en tilfeldighet at kristne innvandrere oppfører seg nært det norske og de muslimske ikke gjør det. Det klarer ikke jeg å tro.

Og ikke kom med noen danske tall, for nå har de akkurat sagt på tv at danskene har mislyktes fullstendig med sin innvandringspolitikk ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg har hatt unger på skolen i over 20 år med muslimer i klassen hele tida. Til og med på den katolske skolen gikk det muslimer fordi folk ikke ville ha ungene på ghettoskoler.

Jeg vet til dags dato ikke en eneste muslimsk gutt som har tatt videregående skole. Derimot kjenner jeg flere afrikanere som er leger og har gått på skole med eldstemann, men de er ikke muslimer. Oppvokst på Grünerløkka og Grønland. Tror du det er en tilfeldighet at kristne innvandrere oppfører seg nært det norske og de muslimske ikke gjør det. Det klarer ikke jeg å tro.

Og ikke kom med noen danske tall, for nå har de akkurat sagt på tv at danskene har mislyktes fullstendig med sin innvandringspolitikk ;o)

''Jeg vet til dags dato ikke en eneste muslimsk gutt som har tatt videregående skole. ''

Jeg jobber på en stor videregående skole, og det er mange muslimske gutter som går der. Flere av dem gjør det svært godt og er engasjerte i elevaktiviteter for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Poenget mitt er at om man skal snakke om dette, så må man være spesifikk på hva problemet er. Hvis ikke blir det en diskusjon om antall mørkhudede i klassen.

Jeg kjenner mange familier fra Pakistan og Iran som snakker norsk hjemme, men sitt eget språk når de treffer resten av slektningene. Er det da en ulempe å ha disse i klassen? Og hva med gutten med en pappa som er fra Skottland, en mor som er norsk, hvor de snakker engelsk hjemme? Hva teller han som? Er han et problem? Eller jenta som lærer kurdisk hjemme, men som går i norsk barnehage fra hun er tre år?

Jeg synes ikke om upresise diskusjoner hvor det i stor grad handler om å snakke om "dem" i motsetning til "oss".

Godt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Som en begynnelse kunne man jo la være å kaste penger etter de som holder barna unna barnehagen i de årene språkutviklingen virkelig skyter fart.

Det hadde vært positivt for mødrene deres også

tror

Hjertens enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en begynnelse kunne man jo la være å kaste penger etter de som holder barna unna barnehagen i de årene språkutviklingen virkelig skyter fart.

Det hadde vært positivt for mødrene deres også

tror

Jeg tror du er inne på det aller viktigste der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vet til dags dato ikke en eneste muslimsk gutt som har tatt videregående skole. ''

Jeg jobber på en stor videregående skole, og det er mange muslimske gutter som går der. Flere av dem gjør det svært godt og er engasjerte i elevaktiviteter for øvrig.

Men det er bra å høre for jeg kjenner faktisk ingen verken nå eller før som har gjort det. De fleste har begynt å jobbe i sjappa til faren sin og fortsatt der. Til og med Abid Raja begynte med det. Men hvis jeg skriver om han her så blir jeg antagelig anmeldt for injuerier ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt unger på skolen i over 20 år med muslimer i klassen hele tida. Til og med på den katolske skolen gikk det muslimer fordi folk ikke ville ha ungene på ghettoskoler.

Jeg vet til dags dato ikke en eneste muslimsk gutt som har tatt videregående skole. Derimot kjenner jeg flere afrikanere som er leger og har gått på skole med eldstemann, men de er ikke muslimer. Oppvokst på Grünerløkka og Grønland. Tror du det er en tilfeldighet at kristne innvandrere oppfører seg nært det norske og de muslimske ikke gjør det. Det klarer ikke jeg å tro.

Og ikke kom med noen danske tall, for nå har de akkurat sagt på tv at danskene har mislyktes fullstendig med sin innvandringspolitikk ;o)

Jeg jobber sammen med en universitetsutdannet "norsk-pakistansk" muslim. Han er langt fra alene, men ja, de er underrepresentert.

Mye av det går nok faktisk på at "de ikke tror de trenger" og at det "ikke er tøft" osv. I Storbritannia er indere (muslimer og hinduer derfra) blant "toppene".

Vedr. Danmark:

http://politiken.dk/debat/ledere/article1004399.ece

:-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber sammen med en universitetsutdannet "norsk-pakistansk" muslim. Han er langt fra alene, men ja, de er underrepresentert.

Mye av det går nok faktisk på at "de ikke tror de trenger" og at det "ikke er tøft" osv. I Storbritannia er indere (muslimer og hinduer derfra) blant "toppene".

Vedr. Danmark:

http://politiken.dk/debat/ledere/article1004399.ece

:-)

Med vennlig hilsen

Og i USA er somalerne de aller flinkeste innvandrene til å jobbe. Så forskjellen fra land til land er stor og derfor så synes jeg ikke vi skal sammenligne oss med andre land. Vi har våre problemer og de har deres.

Jeg tror ikke jeg gidder å diskutere det noe mer. Jeg diskuterer stort sett med folk som ikke har hatt en muslim inne i leiligheten/huset sitt, som aldri har feiret Eid, som kanskje ser 5 muslimer om dagen uten å veksle et ord med dem. Utgangspunktet blir så forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i USA er somalerne de aller flinkeste innvandrene til å jobbe. Så forskjellen fra land til land er stor og derfor så synes jeg ikke vi skal sammenligne oss med andre land. Vi har våre problemer og de har deres.

Jeg tror ikke jeg gidder å diskutere det noe mer. Jeg diskuterer stort sett med folk som ikke har hatt en muslim inne i leiligheten/huset sitt, som aldri har feiret Eid, som kanskje ser 5 muslimer om dagen uten å veksle et ord med dem. Utgangspunktet blir så forskjellig.

Det er ikke lenge siden jeg var i landet i verden som har flest muslimer, for å besøke kristne venner. Jeg tipper det er flere muslimer der enn i Oslo! ;-)

Uansett har det faktisk lite å gjøre med om de er muslimer eller hinduer eller funksjonshemmede eller homofile, fordi man skal behandle folk som individer uansett. Det er egentlig det som er det essensielle her.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vet til dags dato ikke en eneste muslimsk gutt som har tatt videregående skole. ''

Jeg jobber på en stor videregående skole, og det er mange muslimske gutter som går der. Flere av dem gjør det svært godt og er engasjerte i elevaktiviteter for øvrig.

''Jeg jobber på en stor videregående skole, og det er mange muslimske gutter som går der. Flere av dem gjør det svært godt og er engasjerte i elevaktiviteter for øvrig.''

Det er mitt inntrykk også (gidder ikke å google evt statistikk).

Til og med da jeg var lærer på en vgs i utkant-Norge på 1990-tallet, hadde jeg mange muslimske gutter i klassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...