Gå til innhold

Biskop Kvarme må gå av

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

19

• ShitDiddelyDo

16

• Dorthe

6

• Katt-ja

5

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

Det er klart det er ulovlig å antaste personer.

Det er til og med ulovlig i Brasil! (Jeg husker den første mannen noensinne ble dømt for det for noen år siden.)

med vennlig hilsen

Jeg er klar over at det er ulovlig å antaste personer, men i situasjon der f.eks. en mann og en dame sitter og kliner, og mannen legger en hånd på damas bryst - hvorpå dama rabler og hyler antasting (som i tilfelle med disse to KRF-politikerne), er det ikke nødvendigvis antasting. Det kan også være snakk om kommunikasjonsproblemer.

ShitDiddelyDo

Jeg vil og ha ferie og jeg er innesnødd. Tror du Kvarme betaler noen mnd for meg et sted uten snø. Jeg blir bare feitere og feitere for jeg får ikke noe trim :o)

Dette er enkelt.

1. Ring din lokale prest. Si du trenger noen å snakke med.

2. Når han har gått ringer du Kvarme.

3. Si presten tok deg på puppen, og at du trenger ferie.

4. Om noen uker tar du en øl med meg i Thailand. Jeg spanderer første runde! :)

Lett! :)

Gjest tenker jeg

Jeg er klar over at det er ulovlig å antaste personer, men i situasjon der f.eks. en mann og en dame sitter og kliner, og mannen legger en hånd på damas bryst - hvorpå dama rabler og hyler antasting (som i tilfelle med disse to KRF-politikerne), er det ikke nødvendigvis antasting. Det kan også være snakk om kommunikasjonsproblemer.

Men man snakker ikke om kommunikasjonsproblemer når noen er i en slik stilling at de ikke har lov til å kommunisere hverken flørting eller tafsing på noen måter. Med to likeverdige kan slikt oppstå, men er det tafsing er det over streken så lenge det er i en rolle hvor slikt ikke skal forekomme. Det eneste som kan ligge i grenselandet er hvis presten eller psykologen eller lederen er hyggelig, gir et kompliment, mens den som tar i mot det opplever det som flørting eller seksuelt preget på noe vis.

Dette har med roller å gjøre. Man skal kunne være trygg på hva man møter i forhold til mennesker som har potensielt makt over en. Det kan være snakk om meget sårbare mennesker i møte med disse personene..

Men det er vel samme logikk som for voldtekt? Altså, ikke "gjør det" med mindre du er sikker på at vedkommende ønsker det?

Det er minst tre paragrafer jeg tenker kan anvendes, alt ettersom hvor "langt" de gikk:

''§ 193. Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 6 år.

På samme måte straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming.

Endret ved lover 4 juli 1927 nr. 9, 15 feb 1963 nr. 2, 11 aug 2000 nr. 76, 25 juni 2010 nr. 46. ''

og

''§ 200. Den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket til det, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år. ''

samt

''§ 201. Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

B) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller

straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. ''

Med vennlig hilsen

Gjest segunda

Jeg gidder ikke engasjere meg i dette. Like lite som i Geliusgreia. Den boken skal jeg aldri lese, og jeg er møkkalei slik utblåsning av kirkegreier og presteklåing.

Den dagen jeg kan vaske klærne mine på søndager, og handle inn for neste uke så blir jeg glad. Da har den norske stat skilt seg fra kirken.

Annonse

Dette er enkelt.

1. Ring din lokale prest. Si du trenger noen å snakke med.

2. Når han har gått ringer du Kvarme.

3. Si presten tok deg på puppen, og at du trenger ferie.

4. Om noen uker tar du en øl med meg i Thailand. Jeg spanderer første runde! :)

Lett! :)

Innmari god ide. Det eneste er at presten i min kirke som jeg ikke har vært i på 14 år er sykemeldt og dessuten er han en hyggelig kar til å være prest. Men jeg kan jo prøve meg i en annen kirke siden kirken her ikke har prest for øyeblikket ;o)

Gjest segunda

Hva skjer hvis dama legger hånda i mannens skritt og han hyler? Kommer lovparagrafene like tydelig frem?

Hva skjer hvis dama legger hånda i mannens skritt og han hyler? Kommer lovparagrafene like tydelig frem?

Kanskje det er det jeg skal prøve og så kan jeg si etterpå at han har vært nærgående og at jeg ikke har det noe bra etter det.

Nei, det ligner ikke meg å gjøre slikt. Men jeg er lei av å være inne, jeg venter på brøytebilen, den har ikke vært her enda.

Jeg gidder ikke engasjere meg i dette. Like lite som i Geliusgreia. Den boken skal jeg aldri lese, og jeg er møkkalei slik utblåsning av kirkegreier og presteklåing.

Den dagen jeg kan vaske klærne mine på søndager, og handle inn for neste uke så blir jeg glad. Da har den norske stat skilt seg fra kirken.

Her hvor jeg bor er til og med vaskeriet åpent hver søndag og det er lov å bruke.

Gjest segunda

Kanskje det er det jeg skal prøve og så kan jeg si etterpå at han har vært nærgående og at jeg ikke har det noe bra etter det.

Nei, det ligner ikke meg å gjøre slikt. Men jeg er lei av å være inne, jeg venter på brøytebilen, den har ikke vært her enda.

Blir vi kvinner lettere trodd i en slik situasjon?

Gjest segunda

Her hvor jeg bor er til og med vaskeriet åpent hver søndag og det er lov å bruke.

Jeg har fått høre at det finnes en lovparagraf i den norske lov som sier at det ikke er lov å lage lyder på søndager. Dvs. at ifølge loven kan jeg ikke gå rundt i min egen leilighet på søndager siden naboen klager.

Jeg har ikke funnet lovparagrafen og skal i hvert fall finne ut av dette.

Blir vi kvinner lettere trodd i en slik situasjon?

Ja, det tror jeg faktisk. Eller det vet jeg. Det er veldig vanskelig for menn å komme med slike anklager, jeg tror nesten ikke de blir tatt alvorlig. Ikke at jeg synes det er riktig, men jeg tror nok dessverre at det er slik.

Annonse

ShitDiddelyDo

Men det er vel samme logikk som for voldtekt? Altså, ikke "gjør det" med mindre du er sikker på at vedkommende ønsker det?

Det er minst tre paragrafer jeg tenker kan anvendes, alt ettersom hvor "langt" de gikk:

''§ 193. Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 6 år.

På samme måte straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming.

Endret ved lover 4 juli 1927 nr. 9, 15 feb 1963 nr. 2, 11 aug 2000 nr. 76, 25 juni 2010 nr. 46. ''

og

''§ 200. Den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket til det, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år. ''

samt

''§ 201. Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

B) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller

straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. ''

Med vennlig hilsen

''Men det er vel samme logikk som for voldtekt? Altså, ikke "gjør det" med mindre du er sikker på at vedkommende ønsker det?''

I så fall kan så godt som alle menn havne i en utrivelig situasjon. Jeg har aldri spurt noen om det er greit å ta dem på puppen, men jeg har aldri gjort det uten at det har vært naturlig.

Ta f.eks. KRF-politikeren. Hans puppetafsing kom under klining. Nå vet ikke jeg hvordan KRF-politikere kliner (kanskje like greit ...), men dette er en situasjon hvor det kanskje kan føles naturlig å gå et skritt videre.

Og "er det greit at jeg tar deg på puppen nå" tror jeg de fleste er enige med meg i at vil være mindre sjarmerende.

Dette blir derfor også et spørsmål om dømmekraft, og at en prest kanskje ikke er så bevandret i situasjoner der han kanskje tenner, misforstår situasjonen fullstendig og tror det er gjensidig, er vel ikke så rart.

ShitDiddelyDo

''Hva skjer hvis dama legger hånda i mannens skritt og han hyler? Kommer lovparagrafene like tydelig frem?''

Det er egentlig et ganske godt spørsmål.

Jeg har fått høre at det finnes en lovparagraf i den norske lov som sier at det ikke er lov å lage lyder på søndager. Dvs. at ifølge loven kan jeg ikke gå rundt i min egen leilighet på søndager siden naboen klager.

Jeg har ikke funnet lovparagrafen og skal i hvert fall finne ut av dette.

Men du bor i borettslag gjør du ikke og da er det lover og regler der. Men her ble reglene forandret for et par år siden og dermed ble det lov. Gå på neste generalforsamling og legg inn forslag om at vaskeriet skal være åpent, ev at det er lov å vaske på søndager hvis man har maskin i leiligheten. Til og med jeg får ikke klage på klesvask av den gærne damen i etasjen over.

Derimot har jeg samme nabo i etasjen over som tramper med sko inne, skriker faen til meg hvis jeg har besøk på verandaen og nekter meg å bruke mygglys. Det er mye rart som foregår i borettslag.

''Men det er vel samme logikk som for voldtekt? Altså, ikke "gjør det" med mindre du er sikker på at vedkommende ønsker det?''

I så fall kan så godt som alle menn havne i en utrivelig situasjon. Jeg har aldri spurt noen om det er greit å ta dem på puppen, men jeg har aldri gjort det uten at det har vært naturlig.

Ta f.eks. KRF-politikeren. Hans puppetafsing kom under klining. Nå vet ikke jeg hvordan KRF-politikere kliner (kanskje like greit ...), men dette er en situasjon hvor det kanskje kan føles naturlig å gå et skritt videre.

Og "er det greit at jeg tar deg på puppen nå" tror jeg de fleste er enige med meg i at vil være mindre sjarmerende.

Dette blir derfor også et spørsmål om dømmekraft, og at en prest kanskje ikke er så bevandret i situasjoner der han kanskje tenner, misforstår situasjonen fullstendig og tror det er gjensidig, er vel ikke så rart.

''Og "er det greit at jeg tar deg på puppen nå" tror jeg de fleste er enige med meg i at vil være mindre sjarmerende.''

LOL, ja det hadde vært en skikkelig turn off :-P

''Dette blir derfor også et spørsmål om dømmekraft,''

Dette er innlysende uansett stand og stilling.

''og at en prest kanskje ikke er så bevandret i situasjoner der han kanskje tenner, misforstår situasjonen fullstendig og tror det er gjensidig, er vel ikke så rart.''

Her håper og tror jeg du undervurderer prestestanden og evt menn generelt....

Men man snakker ikke om kommunikasjonsproblemer når noen er i en slik stilling at de ikke har lov til å kommunisere hverken flørting eller tafsing på noen måter. Med to likeverdige kan slikt oppstå, men er det tafsing er det over streken så lenge det er i en rolle hvor slikt ikke skal forekomme. Det eneste som kan ligge i grenselandet er hvis presten eller psykologen eller lederen er hyggelig, gir et kompliment, mens den som tar i mot det opplever det som flørting eller seksuelt preget på noe vis.

Dette har med roller å gjøre. Man skal kunne være trygg på hva man møter i forhold til mennesker som har potensielt makt over en. Det kan være snakk om meget sårbare mennesker i møte med disse personene..

''Dette har med roller å gjøre. Man skal kunne være trygg på hva man møter i forhold til mennesker som har potensielt makt over en. Det kan være snakk om meget sårbare mennesker i møte med disse personene..''

Enig, og dette er antakelig sakens kjerne.

Gjest segunda

''Og "er det greit at jeg tar deg på puppen nå" tror jeg de fleste er enige med meg i at vil være mindre sjarmerende.''

''og at en prest kanskje ikke er så bevandret i situasjoner der han kanskje tenner, misforstår situasjonen fullstendig og tror det er gjensidig, er vel ikke så rart.''

Bortsett fra pupper og prester. Fikk du laget fisk i kokos?

ShitDiddelyDo

''Her håper og tror jeg du undervurderer prestestanden og evt menn generelt....''

Med mindre hankjønnet ikke er tørr bak øra tenker jeg ikke på menn generelt nå. Jeg undervurderer ikke menn, og tror de aller fleste er i stand til å lese situasjonen.

Men dette krever kanskje litt erfaring, og mange prester har av naturlige årsaker ikke denne erfaringen. Jeg sier ikke at de lever i sølibat, de kan være gift og i det hele tatt, men de har sannsynligvis ikke vært på så alt for mange stemnemøter (prester kaller det sikkert stemnemøter ... ;)) som har gått spesielt langt.

Mange, ikke alle, har kanskje ikke normal erfaring, og da er det vanskelig å lese situasjonen.

Snakker vi sølibatprester i tillegg må de jo være vandrende bomber av fortrengte- og urealiserte lyster.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...