Gjest Fysikk Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Står mellom valget av kjøp av to støvsugere. Den ene står det at den bruker 12 Volt. Den adre 1500 Watt. Hvordan kan dette sammenlignes? Hvilken støvsuger har best sugingskraft? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358986-volt-vs-watt-n%C3%A5r-det-gjelder-st%C3%B8vsuger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er ingen spesialist... Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 volt er strømspenningen apparatet bruker og sier ingenting om sugeeffekt. 12 voltsapparater pleier å være ypperlige til bil og camping fordi de da gjerne kan få strøm/ lades fra bilens batteri via sigaretttenneruuttaket. Men også via vanlig strømnettverk via en adapter som gir apparatet riktig spenning. Ofte er 12 voltsappararter oppladbare apparater tilpasset 220 volt er tilpasset elnettverket i vanlige hus. Og jeg tror disse må være tilknyttet strøm under bruk.. Det er kun når det oppgis watt at du vet noe om sugeeffekten. Jo høyere watt jo bedre sugeeffekt har støvsugeren. Så hva du bør velge kommer vel mer an på hva støvsugeren skal brukes til(hvor den skal bli brukt, og hvordan) Jeg vil tippe at du vil finne en mye bedre støvsuger( i sugeeffekt) til 220 voltsnettverket enn en som bruker 12 volt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358986-volt-vs-watt-n%C3%A5r-det-gjelder-st%C3%B8vsuger/#findComment-3097954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 volt er strømspenningen apparatet bruker og sier ingenting om sugeeffekt. 12 voltsapparater pleier å være ypperlige til bil og camping fordi de da gjerne kan få strøm/ lades fra bilens batteri via sigaretttenneruuttaket. Men også via vanlig strømnettverk via en adapter som gir apparatet riktig spenning. Ofte er 12 voltsappararter oppladbare apparater tilpasset 220 volt er tilpasset elnettverket i vanlige hus. Og jeg tror disse må være tilknyttet strøm under bruk.. Det er kun når det oppgis watt at du vet noe om sugeeffekten. Jo høyere watt jo bedre sugeeffekt har støvsugeren. Så hva du bør velge kommer vel mer an på hva støvsugeren skal brukes til(hvor den skal bli brukt, og hvordan) Jeg vil tippe at du vil finne en mye bedre støvsuger( i sugeeffekt) til 220 voltsnettverket enn en som bruker 12 volt. Det er korrekt. Støvsugere kan være på f. eks. 2000 Watt. For 230 Volt vil det si at den trekker litt over 8 Ampere, som går i en vanlig ledning. Hvis man derimot ville trekke 2000 Watt fra en 12 Volt støvsuger, måtte man trekke over 160 Ampere, hvilket ville kreve en ledning som var over 20 ganger tykkere enn en vanlig støvsugerledning, og som man knapt kunne løfte. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/358986-volt-vs-watt-n%C3%A5r-det-gjelder-st%C3%B8vsuger/#findComment-3097971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.