Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Men Dorthe, det er jo fordi de som ikke klarer seg er døde. Inkl. mange funksjonshemmede. Det var ikke få jeg så i rullestoler i Washington DC (ikke langt fra White House), som var "down and out in a wheel chair". Det var bare nitrist.

Vedr. Norge: jeg lurer på om NAV etc. burde reorganiseres slik at man får en mer helhetlig oppfølging. Altså, tettere oppfølgning når man søker jobb, og tilsvarende oppfølgning for de som trenger leilighet.

Med vennlig hilsen

''Vedr. Norge: jeg lurer på om NAV etc. burde reorganiseres slik at man får en mer helhetlig oppfølging.''

Eh, hæ?

Og hva vet du om hvordan nav er organisert rundt omkring i landets kommuner?

Fortsetter under...

• Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

50

• Mandolaika

27

• Dorthe

10

• hidi, the scorpion

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Du vet veldig godt at det ikke er de jeg snakker om. Men det hadde vært en fordel om vi hadde tatt inn folk med skikkelig utdannelse og som hadde fått jobb. Herregud, landet er jo ikke interessert å gi jobber til sine egne funksjonshemmede engang så hvordan forvente at utenlandske funksjonshemmede skal få jobb. Det er jo absolutt ingen grunn til at de ikke skal få jobb enten de er nordmenn eller utlendinger.

I USA må alle jobbe, funksjonshemmet eller ikke. Og de tar stort sett inn innvandrere med skikkelig utdannelse, leger eller it folk som landet har bruk for. Og ingen får sosialtrygd så somaliere blir regnet som de flinkeste innvandrerne. Hva er det egenlig vi gjør med folk her? Her har vi en mentalitet på å dytte folk lengst ned i søla for at vi skal ha det best sjøl

''I USA må .....

Og ingen får sosialtrygd så somaliere blir regnet som de flinkeste innvandrerne. ''

Synes du ver vel bombastisk i dine uttalelser, men akkurat der tror jeg du har du helt rett.

Da jeg var i USA i fjor traff jeg flere ganger somaliske taxisjåfører som kunne fortelle at de hadde slektninger i Norge - som kunne fortelle om et veldig enkelt liv, de trengte ikke engang jobbe for å bo og ha det bra! ;P

Men Dorthe, det er jo fordi de som ikke klarer seg er døde. Inkl. mange funksjonshemmede. Det var ikke få jeg så i rullestoler i Washington DC (ikke langt fra White House), som var "down and out in a wheel chair". Det var bare nitrist.

Vedr. Norge: jeg lurer på om NAV etc. burde reorganiseres slik at man får en mer helhetlig oppfølging. Altså, tettere oppfølgning når man søker jobb, og tilsvarende oppfølgning for de som trenger leilighet.

Med vennlig hilsen

Det er reorganisert og det skal være tett oppfølging. Det er det samme med innvandrere, men arbeidsgivere gir heller jobb til en innvandrer enn en rullestolbruker.

Jeg har gått på kurs i 9 mnd og de fikk ingen ut i arbeid. Før det hadde de hatt samme kurset for somalere og fått alle ut i arbeid. Det må være noe i den norske folkesjela som gjør at ikke funksjonshemmede blir respektert siden det stort sett er slik at de blir mer respektert i resten av verden. Men ikke alle land da, jeg vet godt hvem jeg skal holde meg unna og hvem som er hyggelige :o)

''Vedr. Norge: jeg lurer på om NAV etc. burde reorganiseres slik at man får en mer helhetlig oppfølging''

En ny reorganisering er vel heller det siste NAV trenger når de ikke engang er ferdig med den forrige ;)

Fra spøk til revolver: Det er vel akkurat dette NAV-reformen dreier seg om - en mer helhetlig oppfølging når alle instanser er samla på ett sted. Så kan jo man diskutere hvorvidt det fungerer i praksis eller ikke...

NAV 2.0 ;-)

Jo, men det er fremdeles slik at noe er statlig, og noe er kommunalt, osv. Og reglene, spesielt innen trygd, er idiotisk strenge, og uten mulighet for skjønn.

Det burde jo være en slags saksbehandler som var advokaten din, og fikk frem en plan mot "bak-kontoret".

Spesielt de som har "større behov" burde kanskje få dette først.

Med vennlig hilsen

Det er reorganisert og det skal være tett oppfølging. Det er det samme med innvandrere, men arbeidsgivere gir heller jobb til en innvandrer enn en rullestolbruker.

Jeg har gått på kurs i 9 mnd og de fikk ingen ut i arbeid. Før det hadde de hatt samme kurset for somalere og fått alle ut i arbeid. Det må være noe i den norske folkesjela som gjør at ikke funksjonshemmede blir respektert siden det stort sett er slik at de blir mer respektert i resten av verden. Men ikke alle land da, jeg vet godt hvem jeg skal holde meg unna og hvem som er hyggelige :o)

Men det med at funksjonshemmede ikke blir ansatt er jo noe som er vanskelig å skylde på Maria Amelia, eller somaliere, for! ;-)

Men ja, det er et stort problem, og jeg vet ikke helt hvordan det skal løses. Kvotering?

Med vennlig hilsen

Annonse

''I USA må .....

Og ingen får sosialtrygd så somaliere blir regnet som de flinkeste innvandrerne. ''

Synes du ver vel bombastisk i dine uttalelser, men akkurat der tror jeg du har du helt rett.

Da jeg var i USA i fjor traff jeg flere ganger somaliske taxisjåfører som kunne fortelle at de hadde slektninger i Norge - som kunne fortelle om et veldig enkelt liv, de trengte ikke engang jobbe for å bo og ha det bra! ;P

Jeg var sju uker i Midtvesten og så ikke en eneste utlending eller afroamerikaner, kun etterkommere av tyskere og engelskmenn. Det eneste jeg så var noe afroamerikanere som sto og sang i Beale Street i Memphis og noen indianere som solgte sølvsmykker i Santa Fe.

Jeg har aldri vært så overrasket i hele mitt liv. Jeg var på baseballkamp for 11-åringer og alle var like blonde som minstemann. Her hjemme er han den blondeste jeg vet om, han har nesten hvitt hår enda. Og alle hadde forengelske tyske navn.

''Nei, grøss! Tenk om vi faktisk fant på å hjelpe noen! For en skandale.''

Lille Norge kan ikke åpne grensene og hjelpe alle. For to år siden innførte den rødgrønne regjeringen kraftige asylinnstramninger. Dog, det er mulig Rødt er enig med deg.

''Lille Norge kan ikke åpne grensene og hjelpe alle. ''

"Lille Norge" er et av verdens rikeste land, med en kjempenasjonalformue. Vi har null problemer med å hjelpe langt flere enn vi gjør i dag.

Videre er det ikke snakk om åpne grenser (selv om det nok vil komme i fremtiden), og uansett vil det tilføre landet folk som kan jobbe og som kan tjene penger og skatte.

Maria Amelie-saken er mye mer graverende. Jeg har ikke noe i mot jenta og hun kunne godt fått bli ut i fra at hun trolig vil være en ressurs for landet og ikke en belastning.

MEN, nå skal hun plutselig være prinsippfast, hun vil ikke gifte seg for å få bli, sånn vil hun ikke ha det, vil ikke gjøre det sånn for hun vil gifte seg av kjærlighet. Men hun kom hit ulovlig, riktig nok med sine foreldre, stakk av fra asylmottak, gikk på skole uten å ha rett til det, jobbet svart og opponert mot de demokratiske lovene vi har og har valgt her. DET kan hun gjøre?....

Det er demokrati i Norge, men det blir så demokratisk at det blir anarki av det, for alle skal ha noe å si så lovene til slutt ikke følges.

Og de fikk avslag på asylsøknaden i Finland, noe hennes foreldre ikke oppga, og de har fått avslag i Norge. Man kan lure på hva de har foretatt seg i Russland som gjør at de ikke kan være der lenger nå?

Jeg vil forøvrig legge til at hvis hun ikke får bli, så er det MANGE andre som også bør ut!

''MEN, nå skal hun plutselig være prinsippfast, hun vil ikke gifte seg for å få bli, sånn vil hun ikke ha det, vil ikke gjøre det sånn for hun vil gifte seg av kjærlighet. Men hun kom hit ulovlig, riktig nok med sine foreldre, stakk av fra asylmottak, gikk på skole uten å ha rett til det, jobbet svart og opponert mot de demokratiske lovene vi har og har valgt her. DET kan hun gjøre?....''

Maria Amelie har satt fokus på ting som ikke fungerer i Norge, bl.a det at hun har kunnet ta utdanning uten å "eksistere" som person i Norge. Sånn jeg forstår det er dette en veldig ressurssterk kvinne som har ønsket å bruke de evnene hun har. Jeg skjønner at hun ikke vil gifte seg for å få bli. Da blir det den lettvindte måten og jeg har skjønt det sånn at hun vil få bli her for sin egen del, ikke fordi hun er gift med en nordmann.

Jeg var sju uker i Midtvesten og så ikke en eneste utlending eller afroamerikaner, kun etterkommere av tyskere og engelskmenn. Det eneste jeg så var noe afroamerikanere som sto og sang i Beale Street i Memphis og noen indianere som solgte sølvsmykker i Santa Fe.

Jeg har aldri vært så overrasket i hele mitt liv. Jeg var på baseballkamp for 11-åringer og alle var like blonde som minstemann. Her hjemme er han den blondeste jeg vet om, han har nesten hvitt hår enda. Og alle hadde forengelske tyske navn.

Jeg var i Brooklyn! ;-)

Jeg var dog også i Washington, West Virginia, Kentucky osv osv.

Problemet med USA er at det er så fragmentert og så delt, at hvis du ikke går inn i det området, så ser du ikke hvem som bor der, eller hvordan de bor. Hvis du besøker "hvite", så er det ikke sikkert de har mye å gjøre med svarte.

Derimot kan du være sikker på at de svarte bor i nærheten, og hvis du går i de fattige strøkene vil du også se funksjonshemmede. Det er ordentlig lett å få feil bilde i USA, altså.

Med vennlig hilsen

''MEN, nå skal hun plutselig være prinsippfast, hun vil ikke gifte seg for å få bli, sånn vil hun ikke ha det, vil ikke gjøre det sånn for hun vil gifte seg av kjærlighet. Men hun kom hit ulovlig, riktig nok med sine foreldre, stakk av fra asylmottak, gikk på skole uten å ha rett til det, jobbet svart og opponert mot de demokratiske lovene vi har og har valgt her. DET kan hun gjøre?....''

Maria Amelie har satt fokus på ting som ikke fungerer i Norge, bl.a det at hun har kunnet ta utdanning uten å "eksistere" som person i Norge. Sånn jeg forstår det er dette en veldig ressurssterk kvinne som har ønsket å bruke de evnene hun har. Jeg skjønner at hun ikke vil gifte seg for å få bli. Da blir det den lettvindte måten og jeg har skjønt det sånn at hun vil få bli her for sin egen del, ikke fordi hun er gift med en nordmann.

Ja, det er noe det står respekt av.

Vi trenger veldig mange flere av hennes kaliber!

Med vennlig hilsen

Men det med at funksjonshemmede ikke blir ansatt er jo noe som er vanskelig å skylde på Maria Amelia, eller somaliere, for! ;-)

Men ja, det er et stort problem, og jeg vet ikke helt hvordan det skal løses. Kvotering?

Med vennlig hilsen

Jeg synes jo kvotering er greit, det er snakk om 90 000 arbeidstagere altså med ordentlig utdannelse, men jeg tror folk tror at det koster masse å ansette funksjonshemmede og at de er mye borte fra jobben. Men staten tjener jo rått på å ha folk i gratisarbeid da, en trygd ligger langt under en vanlig lønning. Det er nok endel som jobber på arbeid med bistand og da er egentlig arbeidsgiver forpliktet til å ansette etterpå, men det gjør de ikke. Man får ikke lettere jobb etterpå, derimot er det stigmatiserende å ha jobbet på attføring eller på arbeid med bistand.

Men dette er en helt annen ting enn Maria Amerlie som antagelig burde fått lov å bli å jobbe her, men noen har med skjønn bestemt at hun skal ut.

Gjest Elextra

Jeg var i Brooklyn! ;-)

Problemet med USA er at det er så fragmentert og så delt, at hvis du ikke går inn i det området, så ser du ikke hvem som bor der, eller hvordan de bor. Hvis du besøker "hvite", så er det ikke sikkert de har mye å gjøre med svarte.

Derimot kan du være sikker på at de svarte bor i nærheten, og hvis du går i de fattige strøkene vil du også se funksjonshemmede. Det er ordentlig lett å få feil bilde i USA, altså.

Med vennlig hilsen

Jeg synes langt fra USA er et idealsamfunn, men det er ikke tvil om at de har vært flinkere til å stille krav til arbeidsføre innvandrere.

Annonse

Jeg var i Brooklyn! ;-)

Med vennlig hilsen

Jeg var på besøk hos helt vanlige folk, enslige mødre under utdannelse og en dame på min alder på trygd og hos et par rikinger med flust med penger, mer enn noen jeg kjenner her ja ;o) Siden jeg bestemte veldig lite hvor vi skulle så har du nok rett i at det er vanskelig å se den siden de ikke vil at du skal se.

Jeg synes langt fra USA er et idealsamfunn, men det er ikke tvil om at de har vært flinkere til å stille krav til arbeidsføre innvandrere.

''Jeg synes langt fra USA er et idealsamfunn, men det er ikke tvil om at de har vært flinkere til å stille krav til arbeidsføre innvandrere.''

Jo, men det er jo fordi det ofte er lettere for arbeidsføre innvandrere å få jobb.

Altså, jeg var ungdom da det var et radiointervju med en eldre kvinne fra Finnmark, som det viste seg under intervjuet trodde "negre" hadde hale. Det er fremdeles langt igjen for enkelte - både i USA og i Norge.

I USA finnes veldig mange 30 kr/timen jobber, og det er sånn nesten mulig å overleve hvis man er heldig. Samtidig så har de satt 1 million (!) mennesker i fengsel for dop, og jeg tror det er 1 million til i fengsel for andre ting.

I Norge har mordraten blitt redusert igjen. I fjor var det kun 29 mord, og det er rekordlavt.

Det er veldig mange vanskelige avveininger her.

Med vennlig hilsen

Jeg var på besøk hos helt vanlige folk, enslige mødre under utdannelse og en dame på min alder på trygd og hos et par rikinger med flust med penger, mer enn noen jeg kjenner her ja ;o) Siden jeg bestemte veldig lite hvor vi skulle så har du nok rett i at det er vanskelig å se den siden de ikke vil at du skal se.

Hei,

Jeg tror ikke nødvendigvis det er planlagt "vi vil ikke du skal se dem", men at de selv aldri kjører/handler i de bydelene. På samme måte som en del folk i Oslo knapt nok er på Grønland noensinne.

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra

''Jeg synes langt fra USA er et idealsamfunn, men det er ikke tvil om at de har vært flinkere til å stille krav til arbeidsføre innvandrere.''

Jo, men det er jo fordi det ofte er lettere for arbeidsføre innvandrere å få jobb.

Altså, jeg var ungdom da det var et radiointervju med en eldre kvinne fra Finnmark, som det viste seg under intervjuet trodde "negre" hadde hale. Det er fremdeles langt igjen for enkelte - både i USA og i Norge.

I USA finnes veldig mange 30 kr/timen jobber, og det er sånn nesten mulig å overleve hvis man er heldig. Samtidig så har de satt 1 million (!) mennesker i fengsel for dop, og jeg tror det er 1 million til i fengsel for andre ting.

I Norge har mordraten blitt redusert igjen. I fjor var det kun 29 mord, og det er rekordlavt.

Det er veldig mange vanskelige avveininger her.

Med vennlig hilsen

''Jo, men det er jo fordi det ofte er lettere for arbeidsføre innvandrere å få jobb.''

Den der skjønte jeg ikke helt. Tror ikke nødvendigvis de amerikanske innvandrerne er mer arbeidsføre enn de norske.

Hei,

Jeg tror ikke nødvendigvis det er planlagt "vi vil ikke du skal se dem", men at de selv aldri kjører/handler i de bydelene. På samme måte som en del folk i Oslo knapt nok er på Grønland noensinne.

Med vennlig hilsen

Jeg så vel egentlig ikke så mange byer. Jeg så downtown Nashville og Oklahoma og Beale street. Nå ser jo omtrent hele midtvesten ut som Alnabru etter min mening bortsett fra downtown. Jeg var mest i forstedene og skikkelig på landet og så dro vi et par ganger ned til downtown for å ta oss noen øl.

Santa Fe var en vanlig by som en småby her, men de andre stedene var det liv kanskje tre kvartal og ellers var det Alnabru, et stort hus i midten og en parkeringsplass rundt

Jeg så vel egentlig ikke så mange byer. Jeg så downtown Nashville og Oklahoma og Beale street. Nå ser jo omtrent hele midtvesten ut som Alnabru etter min mening bortsett fra downtown. Jeg var mest i forstedene og skikkelig på landet og så dro vi et par ganger ned til downtown for å ta oss noen øl.

Santa Fe var en vanlig by som en småby her, men de andre stedene var det liv kanskje tre kvartal og ellers var det Alnabru, et stort hus i midten og en parkeringsplass rundt

Kunne du ikke bare blitt på Alnabru, da? ;-)

Med vennlig hilsen

''Jo, men det er jo fordi det ofte er lettere for arbeidsføre innvandrere å få jobb.''

Den der skjønte jeg ikke helt. Tror ikke nødvendigvis de amerikanske innvandrerne er mer arbeidsføre enn de norske.

Nei, men jeg tror det er mindre fordommer mot somaliere i USA, og jeg mener det er en rekke "jobbtyper", som knapt nok eksisterer i Norge. Altså, veldig dårlig betalte jobber, som fabrikkjobber, agrikultur, osv osv., hvor terskelen for å ansette noen er lav, fordi lønnen er så lav. Det gjør knapt noe om du ikke snakker språket.

Dessuten, etter det jeg husker så bedriver USA utvelgelse for hvilke somaliske flyktninger får komme inn.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...