Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd i Queens i New York og nordmenn som kom og besøkte meg så bare utlendinger i gatene, og noen trodde at jeg bodde i innvandrerområder. Dette var høyt utdannede mennesker fra Norge.

:humrer:

Men USA er ganske spesielt, for de har fremdeles ganske isolerte samfunn, f. eks. sammenlignet med Brasil hvor det er mye mer en "stor blanding", med noen få unntak.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

50

• Mandolaika

27

• Dorthe

10

• hidi, the scorpion

3

Mest aktive i denne tråden

Hva er menneskelig? Dumskapen din? Og hvor skal grensa gå? Hvilke prinsipper skal ligge til grunn/hva må oppfylles? Er det dine meninger og din synsing som skal gjelde?

Hun kom hit på foreldrenes løgn, har fått avslag på sin asylsøknad, men har oppholdt seg her ulovlig i mange år, fått gratis utdanning og jobbet svart. Ærlig talt, Sør, så dum er du ikke.

''Hva er menneskelig? Dumskapen din?''

Og vips var vi over på personangrep igjen.

Les det jeg skrev - det er ingen grunn til å reagere slik.

'' Og hvor skal grensa gå? Hvilke prinsipper skal ligge til grunn/hva må oppfylles? Er det dine meninger og din synsing som skal gjelde?''

Nei, men det kan bli lettere å komme inn.

''Hun kom hit på foreldrenes løgn, har fått avslag på sin asylsøknad, men har oppholdt seg her ulovlig i mange år, fått gratis utdanning og jobbet svart. Ærlig talt, Sør, så dum er du ikke.''

Nettopp. Foreldrene løy. Ikke henne. Hun har gjort en fantastisk jobb med å få seg utdanning. Det er trolig langt mer enn de fleste av oss hadde klart under omstendighetene.

Hva tror du vil skje hvis hun blir utvist med en utdanning fra NTNU? Sannsynligvis at hun vil jobbe for et firma i USA, Kanada, Storbritannia, Sveits, Hong Kong, Brasil som konkurrerer med norsk industri.

Snakk om å skyte seg selv i foten!

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion

Men USA er ganske spesielt, for de har fremdeles ganske isolerte samfunn, f. eks. sammenlignet med Brasil hvor det er mye mer en "stor blanding", med noen få unntak.

Med vennlig hilsen

'' Brasil hvor det er mye mer en "stor blanding", med noen få unntak.''

Hva mener du med det?

'' Brasil hvor det er mye mer en "stor blanding", med noen få unntak.''

Hva mener du med det?

At i USA så har man relativt liten blanding mellom hvite, svarte, latinos, italienere, japanere, tyskere osv osv osv - altså, gruppene holder ofte seg selv for seg selv. (Selv om det er myket mye opp i det siste.)

I Brasil, derimot (med unntak av noen begrensede områder med tyske/italienske innvandrere i sørlige Brasil) er det stort sett "alle med alle", og de fleste menneskene du treffer er litt svart, litt hvit, litt fra europa, litt fra afrika, litt fra asia, og selvsagt fra indianerne. Man var altså ikke så nøye på det.

Sør Afrika var på den helt andre kanten - med hvite, svarte, indere og fargede som ikke engang fikk lov til å gifte seg.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion

At i USA så har man relativt liten blanding mellom hvite, svarte, latinos, italienere, japanere, tyskere osv osv osv - altså, gruppene holder ofte seg selv for seg selv. (Selv om det er myket mye opp i det siste.)

I Brasil, derimot (med unntak av noen begrensede områder med tyske/italienske innvandrere i sørlige Brasil) er det stort sett "alle med alle", og de fleste menneskene du treffer er litt svart, litt hvit, litt fra europa, litt fra afrika, litt fra asia, og selvsagt fra indianerne. Man var altså ikke så nøye på det.

Sør Afrika var på den helt andre kanten - med hvite, svarte, indere og fargede som ikke engang fikk lov til å gifte seg.

Med vennlig hilsen

Jeg er godt kjent med brasiliansk kultur, men Afrika er mer ukjent for meg;)

Joda, men du skrev jo: "Du skal ikke se bort i fra at Russland kunne ha MINST like god bruk for henne."

Og det går altså på "bruk for", som selvsagt er uavhengig av hvilken nasjonalitet folk har. Russland kan ha bruk for 1000 ingeniører, og det er neppe så nøye med nasjonaliteten.

Heldigvis er individenes behov viktigere enn landenes.

Med vennlig hilsen

Jada, men hun er nå en gang russisk statsborger og har fått avslag på asyl i Norge.

Annonse

Nei, du har misforstått hvorfor hun ikke "bare velger den enkle løsningen", og det er selvsagt at hun ønsker å gjøre folk oppmerksom på hvor umenneskelig regelverket er.

Jeg støtter ikke tvangsgifting.

Med vennlig hilsen

"Nei, du har misforstått hvorfor hun ikke "bare velger den enkle løsningen", og det er selvsagt at hun ønsker å gjøre folk oppmerksom på hvor umenneskelig regelverket er.

Jeg støtter ikke tvangsgifting."

Å ja selvfølgelig, det er jo så klart den måten DU har forstått det på som er Den Riktige Måten.

''Hva er menneskelig? Dumskapen din?''

Og vips var vi over på personangrep igjen.

Les det jeg skrev - det er ingen grunn til å reagere slik.

'' Og hvor skal grensa gå? Hvilke prinsipper skal ligge til grunn/hva må oppfylles? Er det dine meninger og din synsing som skal gjelde?''

Nei, men det kan bli lettere å komme inn.

''Hun kom hit på foreldrenes løgn, har fått avslag på sin asylsøknad, men har oppholdt seg her ulovlig i mange år, fått gratis utdanning og jobbet svart. Ærlig talt, Sør, så dum er du ikke.''

Nettopp. Foreldrene løy. Ikke henne. Hun har gjort en fantastisk jobb med å få seg utdanning. Det er trolig langt mer enn de fleste av oss hadde klart under omstendighetene.

Hva tror du vil skje hvis hun blir utvist med en utdanning fra NTNU? Sannsynligvis at hun vil jobbe for et firma i USA, Kanada, Storbritannia, Sveits, Hong Kong, Brasil som konkurrerer med norsk industri.

Snakk om å skyte seg selv i foten!

Med vennlig hilsen

"Nettopp. Foreldrene løy. Ikke henne. Hun har gjort en fantastisk jobb med å få seg utdanning. Det er trolig langt mer enn de fleste av oss hadde klart under omstendighetene."

Har hun gjort en fantastisk jobb med å få seg utdanning? Ja, men det er jammen bra at ikke alle ville greid å snike seg til det samme som hun har greid på den måten der! Det sier litt om hvor mange utro tjenere vi har i dette landet.

"Hva tror du vil skje hvis hun blir utvist med en utdanning fra NTNU? Sannsynligvis at hun vil jobbe for et firma i USA, Kanada, Storbritannia, Sveits, Hong Kong, Brasil som konkurrerer med norsk industri.

Snakk om å skyte seg selv i foten!"

Altså, utdanningen burde ikke være gyldig, rektoren burde ikke latt henne følge undervisningen og arbeidsgivere burde ikke tatt i mot søknader fra henne vel vitende om at hun er ulovlig i landet.

Det er ganske egoistisk at vi vil la henne bli fordi vi selv kan ha så stor nytte av henne. Russland har sikkert også bruk for hennes ressurs, mer enn oss.

Jeg kan ikke forstå at du vil undergrave det norske rettssystemet på en slik måte og hvilke signaleffekter tror du det gir?

"Nei, du har misforstått hvorfor hun ikke "bare velger den enkle løsningen", og det er selvsagt at hun ønsker å gjøre folk oppmerksom på hvor umenneskelig regelverket er.

Jeg støtter ikke tvangsgifting."

Å ja selvfølgelig, det er jo så klart den måten DU har forstått det på som er Den Riktige Måten.

''Å ja selvfølgelig, det er jo så klart den måten DU har forstått det på som er Den Riktige Måten.''

Kan du ikke skrive normalt?

Gaodi har skrevet et innlegg, som du svarte på. Jeg påpekte, helt høflig, at jeg trodde du misforstod hva Gaodi skrev.

''Å ja selvfølgelig, det er jo så klart den måten DU har forstått det på som er Den Riktige Måten.''

Kan du ikke skrive normalt?

Gaodi har skrevet et innlegg, som du svarte på. Jeg påpekte, helt høflig, at jeg trodde du misforstod hva Gaodi skrev.

Hva er normal/ikke normal måte å skrive på? Jeg synes ikke din måte er noe mer normal enn min....

Ja, jeg kan ha misforstått det innlegget, kan også være at du har gjort det.

Ja, men det betyr ikke at hun har noen plikt ovenfor russland.

Med vennlig hilsen

"Ja, men det betyr ikke at hun har noen plikt ovenfor russland."

*overfor*

Neida, det har jeg heller ikke ment. Hun må gjerne prøve et annet sted, eller returnere til Russland og søke seg til Norge som arbeidsinnvandrer. Hun kan bare ikke få oppta en asyl-plass.

"Nettopp. Foreldrene løy. Ikke henne. Hun har gjort en fantastisk jobb med å få seg utdanning. Det er trolig langt mer enn de fleste av oss hadde klart under omstendighetene."

Har hun gjort en fantastisk jobb med å få seg utdanning? Ja, men det er jammen bra at ikke alle ville greid å snike seg til det samme som hun har greid på den måten der! Det sier litt om hvor mange utro tjenere vi har i dette landet.

"Hva tror du vil skje hvis hun blir utvist med en utdanning fra NTNU? Sannsynligvis at hun vil jobbe for et firma i USA, Kanada, Storbritannia, Sveits, Hong Kong, Brasil som konkurrerer med norsk industri.

Snakk om å skyte seg selv i foten!"

Altså, utdanningen burde ikke være gyldig, rektoren burde ikke latt henne følge undervisningen og arbeidsgivere burde ikke tatt i mot søknader fra henne vel vitende om at hun er ulovlig i landet.

Det er ganske egoistisk at vi vil la henne bli fordi vi selv kan ha så stor nytte av henne. Russland har sikkert også bruk for hennes ressurs, mer enn oss.

Jeg kan ikke forstå at du vil undergrave det norske rettssystemet på en slik måte og hvilke signaleffekter tror du det gir?

''Altså, utdanningen burde ikke være gyldig, rektoren burde ikke latt henne følge undervisningen og arbeidsgivere burde ikke tatt i mot søknader fra henne vel vitende om at hun er ulovlig i landet.''

Ja, og hvem vi vinne på det?

Hvor god ingeniør hun er avhenger da ikke på hennes/foreldrenes status.

''Det er ganske egoistisk at vi vil la henne bli fordi vi selv kan ha så stor nytte av henne. Russland har sikkert også bruk for hennes ressurs, mer enn oss.''

Hun har da ikke noen plikt ovenfor Russland (bare fordi hun er russisk statsborger), enn det du eller jeg har.

Foreldrene ble forfulgt i Russland. Hun kommer til å jobbe som ingeniør (eller hva hun er) i et annet land, og Norge kommer til å tape.

''Jeg kan ikke forstå at du vil undergrave det norske rettssystemet på en slik måte og hvilke signaleffekter tror du det gir?''

Jeg vil endre regelverket, slik at det blir lettere å få opphold.

Med vennlig hilsen

Annonse

''Altså, utdanningen burde ikke være gyldig, rektoren burde ikke latt henne følge undervisningen og arbeidsgivere burde ikke tatt i mot søknader fra henne vel vitende om at hun er ulovlig i landet.''

Ja, og hvem vi vinne på det?

Hvor god ingeniør hun er avhenger da ikke på hennes/foreldrenes status.

''Det er ganske egoistisk at vi vil la henne bli fordi vi selv kan ha så stor nytte av henne. Russland har sikkert også bruk for hennes ressurs, mer enn oss.''

Hun har da ikke noen plikt ovenfor Russland (bare fordi hun er russisk statsborger), enn det du eller jeg har.

Foreldrene ble forfulgt i Russland. Hun kommer til å jobbe som ingeniør (eller hva hun er) i et annet land, og Norge kommer til å tape.

''Jeg kan ikke forstå at du vil undergrave det norske rettssystemet på en slik måte og hvilke signaleffekter tror du det gir?''

Jeg vil endre regelverket, slik at det blir lettere å få opphold.

Med vennlig hilsen

Man må følge lover og regler og være konsekvent, det er ikke alltid slik at man vinner noe på noe, Sør.

Du får jobbe videre med å få regelverket endret slik at det passer inn med din rettferdighetssans og synsing, lykke til med det.

Gjest segunda

Med vennlig hilsen

New York og spesielt Queens er et sted hvor "alle" bor. Å se kun utlendinger i gatene er godt gjort;-), eller som min datter sa at siden venninna mi så ingen nordmenn og da var alle utlendinger.

"Ja, men det betyr ikke at hun har noen plikt ovenfor russland."

*overfor*

Neida, det har jeg heller ikke ment. Hun må gjerne prøve et annet sted, eller returnere til Russland og søke seg til Norge som arbeidsinnvandrer. Hun kan bare ikke få oppta en asyl-plass.

Vi har ikke "asyl-plasser" i Norge. Vi har ingen form for plassmangel. Hun kan få seg jobb, og klarer seg fint selv.

Man må følge lover og regler og være konsekvent, det er ikke alltid slik at man vinner noe på noe, Sør.

Du får jobbe videre med å få regelverket endret slik at det passer inn med din rettferdighetssans og synsing, lykke til med det.

Takk. Norge trenger mennesker som står på, slik hun har gjort.

Trolig en jeg ville vurdert å ansette hvis utdanning passet, og hun hadde lov.

Med vennlig hilsen

Vi har ikke "asyl-plasser" i Norge. Vi har ingen form for plassmangel. Hun kan få seg jobb, og klarer seg fint selv.

"Vi har ikke "asyl-plasser" i Norge. Vi har ingen form for plassmangel. Hun kan få seg jobb, og klarer seg fint selv."

Nei, vi har ikke asylinnvilgelse å gi henne, for hun har fått avslag.

Ja, da får hun forsøke å ordne så hun får bli på annen måte. Hun har allerede fått svært mye hun ikke har hatt krav på her.

Takk. Norge trenger mennesker som står på, slik hun har gjort.

Trolig en jeg ville vurdert å ansette hvis utdanning passet, og hun hadde lov.

Med vennlig hilsen

"Takk. Norge trenger mennesker som står på, slik hun har gjort."

Absolutt.

"Trolig en jeg ville vurdert å ansette hvis utdanning passet, og hun hadde lov."

Ja, enig i det.

Som tidligere skrevet, rent isolert sett hadde jeg ikke hatt døyten i mot å la henne få bli, men hun KAN ikke få bli når "alle de andre" har blitt sendt ut. Det er dypt urettferdig.

"Vi har ikke "asyl-plasser" i Norge. Vi har ingen form for plassmangel. Hun kan få seg jobb, og klarer seg fint selv."

Nei, vi har ikke asylinnvilgelse å gi henne, for hun har fått avslag.

Ja, da får hun forsøke å ordne så hun får bli på annen måte. Hun har allerede fått svært mye hun ikke har hatt krav på her.

Det burde være en selvfølge at barn som kommer til Norge også får utdanning og oppholdstillatelse her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...