Gå til innhold

Abilify- erfaringer & NHD kjemiske prosesser

Anbefalte innlegg

Gjest er i tenkeboksen

Før jeg tar en beslutning i fht å si ja til å prøve en ny medisin ønsker jeg å vite mest mulig. Jeg kan lese felleskatalogen og jeg kan spørre andre med erfaring. Kryssforhører selvfølgelig psykiateren også, men vil ikke ta noen beslutning kun basert på hans meninger. Vanskelig pasient :o)

Psykiateren min har anbefalt meg å prøve abilfiy. Jeg har forsøkt flere antipsykotika tidligere uten merkbar effekt (ikke for psykose), men dette begynner å bli lenge siden.

Erfaringer:

Å vite hva som skjer i hjernen er viktig for meg, men det er like viktig å høre andres erfaringer. Både positive og negative. Felleskatalogen skal favne alt, og da blir det veldig generelt.

Det kjemiske:

Jeg vil skjønne hvordan medisinen påvirker de kjemiske reaksjone i hjernen. Desom NHD har tid til å forklare hadde jeg satt stor pris på det.

Følgende er veldig forenklet, og godt mulig at jeg har misforstått.

Hvis jeg forstår felleskatalogen riktig så virker Abilify både på serotonin- og dopaminreseptorene i hjernen. Både serotonin og dopamin har flere reseptorer som virker ulikt. Slik jeg har forstått det så har abilify en stabiliserende effekt på serotonin- og dopaminnivået. I områdene i hjernen hvor for høyt nivå av dopamin ville ført til psykose senkes nivået. Andre steder i hjernen påvirkes dopaminreseptorene slik at dopaminnivået ikke blir for lavt. Ulike serotoninreseptorer påvirkes også ulikt, noen områder i hjernen økes nivået mens det i andre områder senkes.

Kunnskap om andres erfaringer kombinert med de kjemiske prosessene gjør at jeg føler at jeg ihvertfall har noe å legge til grunn før jeg sier ja eller nei.

Fortsetter under...

Gjest Svarttrost

Jeg har vært borti mange ulike medisiner gjennom årenes løp, men ingen har gitt meg så negative virkninger som Abilify.

Selv om jeg stod på liten dose ble jeg plaget av svært mye uro/rastløshet, i så stor grad at det etter hvert gikk på psyken løs og faktisk gjorde meg mye dårligere.

Legen ville ikke helt tro på at det var medisinen som var årsaken, de mente det var angst, men etter at den ble seponert gikk det kun tre dager før jeg var helt bra av disse virkningene.

Har hørt mange andre fortelle om lignende plager, men også noen som sier at den fungerer bra for dem.

Håper du er av sistnevnte!

Gjest er i tenkeboksen

Jeg har vært borti mange ulike medisiner gjennom årenes løp, men ingen har gitt meg så negative virkninger som Abilify.

Selv om jeg stod på liten dose ble jeg plaget av svært mye uro/rastløshet, i så stor grad at det etter hvert gikk på psyken løs og faktisk gjorde meg mye dårligere.

Legen ville ikke helt tro på at det var medisinen som var årsaken, de mente det var angst, men etter at den ble seponert gikk det kun tre dager før jeg var helt bra av disse virkningene.

Har hørt mange andre fortelle om lignende plager, men også noen som sier at den fungerer bra for dem.

Håper du er av sistnevnte!

Takk for at du deler dine erfaringer. Jeg vil helst ikke bruke noe, men når psykiateren er så bestemt på at det er det beste blir det vanskelig å si nei.

Hvis det er greit kan jeg printe ut det du skrev og snakke med han om det neste time. Du har jo både egenerfaring og kjennskap til at flere har fått uønskede bivirkninger.

Gjest Svarttrost

Takk for at du deler dine erfaringer. Jeg vil helst ikke bruke noe, men når psykiateren er så bestemt på at det er det beste blir det vanskelig å si nei.

Hvis det er greit kan jeg printe ut det du skrev og snakke med han om det neste time. Du har jo både egenerfaring og kjennskap til at flere har fått uønskede bivirkninger.

Som sagt, sånn var det for MEG. Trenger ikke være sånn for deg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...