Gå til innhold

Faren tok livet sitt etter sakkyndig-feil. Link.

Anbefalte innlegg

To tanker i hodet på en gang.

Vi hjelper ikke de barna som opplever overgrep ved å avdekke overgrep som ikke finnes.

mvh

''To tanker i hodet på en gang.

Vi hjelper ikke de barna som opplever overgrep ved å avdekke overgrep som ikke finnes.''

Jeg savner den ANDRE tanken fra deg.

Altså, hva med alle de (mange flere) overgrepene som finnes?

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

22

• PieLill

18

• ShitDiddelyDo

14

• skal

9

Mest aktive i denne tråden

Vi hjelper ikke de barna som opplever overgrep ved å avdekke overgrep som ikke finnes.

mvh

Nei, men i dag er man så livredd for å undersøke i tilfelle det muligens skulle kunne være feil, at det iallfall er liten vits for barn i si ifra. Hvordan kan man hjelpe de som blir utsatt? Eller må vi som samfunn akseptere at det kan vi ikke?

''To tanker i hodet på en gang.

Vi hjelper ikke de barna som opplever overgrep ved å avdekke overgrep som ikke finnes.''

Jeg savner den ANDRE tanken fra deg.

Altså, hva med alle de (mange flere) overgrepene som finnes?

Med vennlig hilsen

Hmmm, Sør.

Det virker på deg som det kun skal kunne gå an å skrive om det aller, aller verste. Hvis det finnes noe som er verre, skal man ikke skrive om det som er nest-verst. Det blir jo litt begrenset hva man kan skrive om.

Hmmm, Sør.

Det virker på deg som det kun skal kunne gå an å skrive om det aller, aller verste. Hvis det finnes noe som er verre, skal man ikke skrive om det som er nest-verst. Det blir jo litt begrenset hva man kan skrive om.

Nei, men man bør jo presentere det balansert.

Det er ikke slik at tusenvis, eller hundrevis, av voksne blir falskt anklaget og dømt for overgrep mot barn. Det er så få som blir dømt at sjansen er forsvinnende liten. Det er flere som vinner i lotto enn folk som blir dømt. Og enda færre som blir uskyldig dømt.

Derfor blir det meget misvisende når man fremstiller det som om dette er et stort samfunnsproblem, uten å nevne at det er tusenvis av barn som utsettes for overgrep, uten at noen melder fra.

Når man ikke nevner dette får man det jo til å virke som om masse folk blir uskyldig anklaget.

Med vennlig hilsen

mvh

Enig, man bør ha minst to tanker i hodet!

Jeg har sett på deg som DOL's dyktige "barnerepresentant" siden jeg begynte å lese på forumet, bare så det er sagt :-)

I denne tråden syns jeg imidlertid du er svært kategorisk og bruker unødvendig sterke ord.

Selvfølgelig er det er en tragedie for de som blir uskyldig dømt, justismord bør bekjempes i aller høyeste grad.

Men det er ikke til å stikke under en stol at antallet overgrepsutsatte barn som aldri blir "oppdaga" er langt høyere enn domfelte overgripere.

Barnevernet har en viktig rolle her, men er sørgelig underbemanna. Politiet melder om det samme. Mange kompetente personer søker seg vekk fra barnevern, PPT, BUP osv pga dårlige rammebetingelser.

Det er store mørketall mtp overgrep av ulik art. Det viktigste er å ta overgrepsofre på alvor, dernest avgjøre om det er hold i påstandene og deretter straffe overgriperne.

Annonse

Jeg tror de ble tatt på sengen i den perioden. Jeg kjenner en del som jobbet i barnepsykiatrien på den tiden man begynte å ta inn at sånt faktisk skjedde. Vitenskapen om at de gang på gang sendte barna de behandlet hjem på permisjon til et helvete ingen kunne drømme om fikk nok en del til å gå alt for langt i andre retningen.

Kunsten i dag er å skape muligheter for å undersøke mistanker uten å være for redd for at de ikke stemmer. Altfor ofte stopper det i "hvaomvitarfeil". At det må bli ok å ta feil. Bare ved å undersøke ofte nok og ta feil og stå for det kan det bli akseptabelt.

''Kunsten i dag er å skape muligheter for å undersøke mistanker uten å være for redd for at de ikke stemmer. ''

Jeg mener også at det er her kjernen til de beste løsningene ligger. Jeg vet ikke nok om hvordan politi og sakkyndige ivaretar de som blir mistenkt i dag, men mener at dersom terskelen for å si fra om mistanke skal bli lavere, så trengs det også ordninger som ivaretar de som videre undersøkelser gir all grunn til å frikjenne.

Jeg kjenner både tilfeller hvor barn ble utsatt for overgrep uten at noen sa fra - og et eksempel på en far som urettmessig ble beskyldt for overgrep mot sin datter. Konsekvensene for videre liv er blitt ekstreme i begge tilfeller.

ShitDiddelyDo

Altså, det er klart at ingen uskyldige skal anklages, men det er et langt større problem at ingen sier fra om overgrep, enn at folk blir falskt anklaget.

Med vennlig hilsen

''Altså, det er klart at ingen uskyldige skal anklages, men det er et langt større problem at ingen sier fra om overgrep, enn at folk blir falskt anklaget.''

Tviler på at det er det for den som anklages, og jeg forstår godt at denne faren tok livet av seg.

Fatter ikke hvorfor du alltid skal dra inn dette når falske anmeldelser ødelegger noen. Falske anmeldelser er ikke bare et enormt problem for den som urettmessig blir anklaget, men også for jenters troverdighet generelt.

Se mot fotball-England. For noen år siden gikk det sport i å skryte på seg overgrep utført av fotballspillere. Det skjer fortsatt stadig vekk at høyt profilerte fotballspillere anklages for overgrep, men det er ingen som lenger tror kvinnen. Det blir knapt overskrifter lenger. Den mistenkte for til og med sympatien til motstanderlagets supportere.

Dette takket være hauger av kvinner som så sitt snitt til kjapp rikdom ved å påberope seg en voldtekt, og så selge historien til pressen for gigasummer.

Engelske fotballspillere kan sånn sett voldta så mye de vil nå. Ingen vil tro kvinnen uansett.

''Kunsten i dag er å skape muligheter for å undersøke mistanker uten å være for redd for at de ikke stemmer. ''

Jeg mener også at det er her kjernen til de beste løsningene ligger. Jeg vet ikke nok om hvordan politi og sakkyndige ivaretar de som blir mistenkt i dag, men mener at dersom terskelen for å si fra om mistanke skal bli lavere, så trengs det også ordninger som ivaretar de som videre undersøkelser gir all grunn til å frikjenne.

Jeg kjenner både tilfeller hvor barn ble utsatt for overgrep uten at noen sa fra - og et eksempel på en far som urettmessig ble beskyldt for overgrep mot sin datter. Konsekvensene for videre liv er blitt ekstreme i begge tilfeller.

Takk for at du hoppet inn frosk, kjenner meg litt på dypt vann i disse diskusjonene. Men klarer ikke å være stille heller.

''Altså, det er klart at ingen uskyldige skal anklages, men det er et langt større problem at ingen sier fra om overgrep, enn at folk blir falskt anklaget.''

Tviler på at det er det for den som anklages, og jeg forstår godt at denne faren tok livet av seg.

Fatter ikke hvorfor du alltid skal dra inn dette når falske anmeldelser ødelegger noen. Falske anmeldelser er ikke bare et enormt problem for den som urettmessig blir anklaget, men også for jenters troverdighet generelt.

Se mot fotball-England. For noen år siden gikk det sport i å skryte på seg overgrep utført av fotballspillere. Det skjer fortsatt stadig vekk at høyt profilerte fotballspillere anklages for overgrep, men det er ingen som lenger tror kvinnen. Det blir knapt overskrifter lenger. Den mistenkte for til og med sympatien til motstanderlagets supportere.

Dette takket være hauger av kvinner som så sitt snitt til kjapp rikdom ved å påberope seg en voldtekt, og så selge historien til pressen for gigasummer.

Engelske fotballspillere kan sånn sett voldta så mye de vil nå. Ingen vil tro kvinnen uansett.

Jeg tror du bommer litt her.

Saken her er at overgrep begås - dag inn og dag ut. Ikke bare i Alvdal.

Hvis kravet skal være "ingen uskyldige skal bli dømt noensinne" så kan man bare legge ned rettsstaten med en gang. Det gjelder tyveri, mord, og det meste av det folk blir dømt for. Overgrep er selvsagt ikke forskjellig.

At en enkel person tar livet sitt er selvsagt grusomt, men ikke noe "bevis" på at det er noe fundamentalt galt med systemet. Det finnes vel knapt en paragraft i straffeloven som ikke har dømt en uskyldig gjennom tidene.

Så vi er ikke engang i nærheten av å være der hvor "alle blir anklaget for overgrep". Tvertimot, Alvdal-situasjoner er uhyre mye vanligere enn det som skjedde i dette tilfellet, men det er ikke slik det blir presentert.

Det presenteres som om kreti og pleti blir anklaget/dømt, selv om det åpenbart ikke er tilfelle.

Med vennlig hilsen

Klart falske anklager er forgævlig. Og gjør det vanskelig. Men det går ikke an å lene seg tilbake å si ok - ingen grunn til å undersøke vodtektsanklager, de kan jo være falske.

Man må vel heller jobbe på å bli bedre på å skjelde de falske fra de ekte, og dessverre leve med at en ikke alltid kan vite og at en dermed blir nødt å sette terskelen så høyt en del skyldige fri og så få som overhodet mulig dømmes uskyldig.

Ingen uskyldig dømte tror jeg er en illusjon, både når det gjelder voldtekt, spionvirksomhet, tyveri, mord og det meste man kan gjøre galt. Men det er noe vi bør streve etter.

Men man kan ikke bli redd for å undersøke, den veien er livsfarlig!

ShitDiddelyDo

Jeg tror du bommer litt her.

Saken her er at overgrep begås - dag inn og dag ut. Ikke bare i Alvdal.

Hvis kravet skal være "ingen uskyldige skal bli dømt noensinne" så kan man bare legge ned rettsstaten med en gang. Det gjelder tyveri, mord, og det meste av det folk blir dømt for. Overgrep er selvsagt ikke forskjellig.

At en enkel person tar livet sitt er selvsagt grusomt, men ikke noe "bevis" på at det er noe fundamentalt galt med systemet. Det finnes vel knapt en paragraft i straffeloven som ikke har dømt en uskyldig gjennom tidene.

Så vi er ikke engang i nærheten av å være der hvor "alle blir anklaget for overgrep". Tvertimot, Alvdal-situasjoner er uhyre mye vanligere enn det som skjedde i dette tilfellet, men det er ikke slik det blir presentert.

Det presenteres som om kreti og pleti blir anklaget/dømt, selv om det åpenbart ikke er tilfelle.

Med vennlig hilsen

Det har da ingenting med saken å gjøre hvor vanlig det ene er kontra det andre. Det er ingen her som ikke vil at overgripere skal straffes, og det ingen her som forstår hvordan det som skjedde i Alvdal kunne skje.

Det som tas opp i trådstarteres innlegg er høyst reelt for den det angår, han endte opp med å ta livet sitt, det er høyst reelt for barna, der den ene er ødelagt i psykiatrien.

At mange utsettes for overgrep og at mange aldri anmelder det, vet vi alle, men det har da ingenting å gjøre med et overgrep som ledet til en manns død.

Det finnes verre ting i verden enn overgrep også, men det går likevel an å ha to tanker i hodet på engang og enes om at overgrep er forjævlig.

Annonse

Det er også en vesensforskjell her:

I motsetning til voldtektssakene du nevner er barnemisbruk vanligvis snakk om nær familie. Hvis man derfor IKKE foretar seg nok er det ikke bare snakk om at overgriperen ikke straffes (ille nok), men at overgrepene vil fortsette og fortsette og fortsette.

Det er en enorm forskjell!

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo

Klart falske anklager er forgævlig. Og gjør det vanskelig. Men det går ikke an å lene seg tilbake å si ok - ingen grunn til å undersøke vodtektsanklager, de kan jo være falske.

Man må vel heller jobbe på å bli bedre på å skjelde de falske fra de ekte, og dessverre leve med at en ikke alltid kan vite og at en dermed blir nødt å sette terskelen så høyt en del skyldige fri og så få som overhodet mulig dømmes uskyldig.

Ingen uskyldig dømte tror jeg er en illusjon, både når det gjelder voldtekt, spionvirksomhet, tyveri, mord og det meste man kan gjøre galt. Men det er noe vi bør streve etter.

Men man kan ikke bli redd for å undersøke, den veien er livsfarlig!

''Klart falske anklager er forgævlig. Og gjør det vanskelig. Men det går ikke an å lene seg tilbake å si ok - ingen grunn til å undersøke vodtektsanklager, de kan jo være falske. ''

Jeg er selvfølgelig helt enig med deg i dette, men uten å ha lest hele tråden vil jeg anta at ingen har påstått noe så vannvittig heller.

ShitDiddelyDo

Det er også en vesensforskjell her:

I motsetning til voldtektssakene du nevner er barnemisbruk vanligvis snakk om nær familie. Hvis man derfor IKKE foretar seg nok er det ikke bare snakk om at overgriperen ikke straffes (ille nok), men at overgrepene vil fortsette og fortsette og fortsette.

Det er en enorm forskjell!

Med vennlig hilsen

Hva har dette med saken å gjøre? Det er da (vil jeg anta, uten å ha lest hele tråden) ingen som har sagt at en anklage ikke skal etterforskes?

Det har da ingenting med saken å gjøre hvor vanlig det ene er kontra det andre. Det er ingen her som ikke vil at overgripere skal straffes, og det ingen her som forstår hvordan det som skjedde i Alvdal kunne skje.

Det som tas opp i trådstarteres innlegg er høyst reelt for den det angår, han endte opp med å ta livet sitt, det er høyst reelt for barna, der den ene er ødelagt i psykiatrien.

At mange utsettes for overgrep og at mange aldri anmelder det, vet vi alle, men det har da ingenting å gjøre med et overgrep som ledet til en manns død.

Det finnes verre ting i verden enn overgrep også, men det går likevel an å ha to tanker i hodet på engang og enes om at overgrep er forjævlig.

Alle er enige om at overgrep er forjævlig.

Samtidig er det ofte greit med i hvert fall litt "balanse" i trådene. Her blir det fremstilt som om falske domfellelser er et stort samfunnsproblem (i antall), men det er det ikke. Sammenlignet med hvor mange barn blir etterlatt i hjem hvor overgrep fortsetter og fortsetter, så er antallet falske domfellelser minimalt.

Selvsagt er det grusomt for dem som blir falskt domfelt, men de er vanligvis voksne mennesker som har ufattelig mye bedre "redskaper" til å forsvare seg og overleve enn det barn har.

Det eneste alternativet til å akseptere at noen få ganger vil det "gå galt" (og vi gjør det vi kan for å unngå det), er å ikke dømme noen som helst.

Med vennlig hilsen

Hva har dette med saken å gjøre? Det er da (vil jeg anta, uten å ha lest hele tråden) ingen som har sagt at en anklage ikke skal etterforskes?

Det har med å gjøre at konsekvensen av ikke å "gjøre noe" er ufattelig mye større for barnemishandling (hvor barnene ikke kan komme seg vekk), enn i tilfeller hvor kvinner anklager fotballfolk for voldtekt (og kvinnene aldri treffer dem igjen).

Det er åpenbart langt viktigere å gjøre noe i tilfellene hvor man antar at overgrep kan skje igjen og igjen, ikke sant?

Med vennlig hilsen

''Klart falske anklager er forgævlig. Og gjør det vanskelig. Men det går ikke an å lene seg tilbake å si ok - ingen grunn til å undersøke vodtektsanklager, de kan jo være falske. ''

Jeg er selvfølgelig helt enig med deg i dette, men uten å ha lest hele tråden vil jeg anta at ingen har påstått noe så vannvittig heller.

Nei, ikke når det gjelder voksne. Men når det gjelder barn er det en tendens til at man skal være sikker i sin sak før man gjør noe som helst. Altså undersøker. Og hver gang en falsk anklage kommer i avisen, så manes det til større og større forsiktighet.

Noe som er et kjempeproblem fordi mange er livredd for å si noe som helst i tilfelle det ikke er noe i det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...