Gå til innhold

"Lykkepiller"

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min erfaring, etter langvarig bruk av anti-depressiva ( lykkepiller) er at man blir veldig trøtt, sliten, og energiløs. Jeg merker også at konsentrasjonsevnen ikke er som før.

Jeg har brukt Seroxat før, nå går jeg på Efexor.

Som min lege sier, kan man ikke vite om det er tablettene som utgjør dette, eller om det er selve "sykdommen"

Kan man unngå å ta slike medisiner, så er det det beste, etter min mening da. Uansett, lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35947-lykkepiller/#findComment-137886
Del på andre sider

Du vil fungere langt bedre uten angsten.

De har ingen dempende, trøttende eller sløvende effekt.

I USA er det faktisk menge friske leger som tar disse medisinene for å funger enda bedre i arbeid og sosialt.

Ikke skryt for mye av skolemedisinen nå da... Beklager, men jeg er nok noe uenig:

"Du vil fungere langt bedre uten angsten."

SV: Antidepressiva tar ikke bort angst, men demper følelsene, slik at man tar seg mindre nær av saker og ting. Antidepressiva hjalp ikke mot min angst...

"De har ingen dempende, trøttende eller sløvende effekt."

SV: Feil. De demper følelseslivet ditt, slik at alt blir "pakket inn i bomull". Bivirkninger KAN være trøtthet. Jeg fikk konsentrasjonsvansker, svimmelhet og ble "virkelighetsfjern".

"I USA er det faktisk menge friske leger som tar disse medisinene for å funger enda bedre i arbeid og sosialt."

SV: Galskap. Misbruk av medikamenter kaller jeg det. Antidepressiva kan være ok for NOEN i KORTE perioder for å få et mer nyansert syn på saker og ting. For å komme over en "kneik" f.eks.

I det store og det hele bør langvarig psykoterapi danne grunnlaget for en riktig behandling av psykiske problemer.

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35947-lykkepiller/#findComment-137909
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ikke skryt for mye av skolemedisinen nå da... Beklager, men jeg er nok noe uenig:

"Du vil fungere langt bedre uten angsten."

SV: Antidepressiva tar ikke bort angst, men demper følelsene, slik at man tar seg mindre nær av saker og ting. Antidepressiva hjalp ikke mot min angst...

"De har ingen dempende, trøttende eller sløvende effekt."

SV: Feil. De demper følelseslivet ditt, slik at alt blir "pakket inn i bomull". Bivirkninger KAN være trøtthet. Jeg fikk konsentrasjonsvansker, svimmelhet og ble "virkelighetsfjern".

"I USA er det faktisk menge friske leger som tar disse medisinene for å funger enda bedre i arbeid og sosialt."

SV: Galskap. Misbruk av medikamenter kaller jeg det. Antidepressiva kan være ok for NOEN i KORTE perioder for å få et mer nyansert syn på saker og ting. For å komme over en "kneik" f.eks.

I det store og det hele bør langvarig psykoterapi danne grunnlaget for en riktig behandling av psykiske problemer.

Mvh.

Noe får vi fortsette å være uenige om, men..

SSRI kom først på markedet som antidepressiva. Derfor har dette navnet blitt hengende med dem.

Etterhvert har de vist seg effektive også for mange andre lidelser deriblant flere angstlidelser.

Seroxat er det medikamentet som har dokumentert effekt og godkjent indikasjon for flest lidelser. Det er foruten depresjon godkjent for behandling av panikklidelse, tvangslidelse (OCD), sosial fobi, generalisert angstlidelse (GAD) og posttraumatisk stresslidelse (PTSD).

Det er derfor direkte feil når du påstår at SSRIer ikke virker på angst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35947-lykkepiller/#findComment-137916
Del på andre sider

Noe får vi fortsette å være uenige om, men..

SSRI kom først på markedet som antidepressiva. Derfor har dette navnet blitt hengende med dem.

Etterhvert har de vist seg effektive også for mange andre lidelser deriblant flere angstlidelser.

Seroxat er det medikamentet som har dokumentert effekt og godkjent indikasjon for flest lidelser. Det er foruten depresjon godkjent for behandling av panikklidelse, tvangslidelse (OCD), sosial fobi, generalisert angstlidelse (GAD) og posttraumatisk stresslidelse (PTSD).

Det er derfor direkte feil når du påstår at SSRIer ikke virker på angst.

Jeg liker deg, men;

Okay, så er vi uenige. Jeg mener fortsatt at SSRI ikke bør brukes som ren angstdempende uten kombinasjon av samtaler i tillegg.

Dessuten hjalp de fortsatt ikke mot min angst, uansett hvor godkjente de er.

Kanskje fordi jeg er bipolar2? Hvem vet?

Men det er litt dumt å si at de ikke har dempende, trettende, eller sløvende effekter, for for noen vil de ha negativ effekt, mens for andre er det eneste utvei. Det er ikke bra å måtte ta piller, slik som du gir litt uttrykk for.

PS:

Nå skal jeg for første gang spørre en psykiater et par personlige spørsmål:

Har du gått i terapi selv? I så fall, hvor lenge?

Har du det bra?

Fortell litt om barndommen din?

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35947-lykkepiller/#findComment-137922
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...