Gå til innhold

psykiater,eller psykolog?

Anbefalte innlegg

Jeg er plaget av sosial fobi, noe som hemmer meg såpass mye i hverdagen, at jeg nå har søkt om hjelp.

Har lest mye om behandling her inne, og sett at kognitiv terapi samt seroxat gir positive resultater.

Feilen er vel at jeg nå har kontaktet en psykolog istedenfor psykiater.

Psykologen er privat og dyr, han tar avstand fra medisinering, og har gruppeterapi å tillby.

Dette er en gruppe, med personer som har forskjellige diagnoser.

En prater sammen og får tilbakemeding.

Men det jeg ønsker er å få være med i en gruppe med personer som har samme type problemer som meg, og som målrettet jobber for å overvinne disse problemene.

Jeg ønsker også medisinering, så jeg føler nå at jeg har kommet til feil adresse.

Hos en psykolog kan en jo selvsagt komme langt med å prate om andre problemer i livet ,men ved en slik lidelse jeg har, må det vel mere til enn bare prat?

Hvor lett er det å få time hos psykiater, og bør jeg kanskje ta kontakt med poliklinikker?

Jeg ønsker å bruke pengene mine på noe jeg vet vil gi riktig resultat, og ikke komme inn på feil spor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35983-psykiatereller-psykolog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville valgt begge deler...

Det er fullt mulig. Selv går jeg til psykolog som jeg har gått til i mange år. I det siste har jeg også jevnlig kontakt med psykiater for oppfølging av medisinering osv.

I og med at de fleste psykologer er noe imot medisinering i utg.punktet, bør du la psykiateren og psykologen ha kontakt med hverandre, så de kan drøfte seg i mellom og finne ut hva som du kan ha best nytte av.

Lykke til, mvh.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror det er relativt uvesentlig om det er psykolog eller psykiater. Det viktige, bortsett fra personlige faktorer, er at du får riktig type behandling.

Gruppeterapi av kognitiv type hvor alle pasientene har sosial fobi, er sannsynligvis ende bedre enn individualterapi.

En kan se medisinspørsmålet på to måter:

1. En tar det sannsynlig beste med en gang dvs. både medisiner og kognitiv terapi fra første dag.

2.Dersom en er kun moderat plaget kan en prøve kognitiv terapi først. Dersom en ikke har betydelig fremgang etter 3-4 mnd, setter en inn Seroxat på det tidspunktet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...