Gå til innhold

Empati for de som sliter med gjeld?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Elextra

"Minnes med gru snobbedamen som havnet i gjekdsfellen fordi hun mente datteren på tre måtte kle seg 'skikkelig' i Burberry og Baby-Dior...."

Var det hun samme som var hjemme et år ekstra fordi hun ikke kunne ha datteren i barnehagen eller noe? De fortsatte å leve på akkurat samme måten som de gjorde da de hadde 2 inntekter.

Det kan godt hende - jeg så ikke hele programmet.

En kan dele inn disse menneskene i 2 hovedgrupper.

1. De som har fått endret forutsetningene for sin personlige økonomi. F.eks. at de er blitt alene, mistet jobben osv.

2. De som har sett for mye på "because you're woth it"-reklamer og mener de har rett på alt de ønsker, selv om de egentlig ikke har råd til. Og bruker forbrukslån og kredittkort for å kjøpe det.

Hvorfor underviser de ikke i privatøkonomi allerede på ungdomsskolen? Absolutt alle har nytte av det. I stedet lærer man å analysere dikt og annet tull.

"Minnes med gru snobbedamen som havnet i gjekdsfellen fordi hun mente datteren på tre måtte kle seg 'skikkelig' i Burberry og Baby-Dior...."

Var det hun samme som var hjemme et år ekstra fordi hun ikke kunne ha datteren i barnehagen eller noe? De fortsatte å leve på akkurat samme måten som de gjorde da de hadde 2 inntekter.

Tror nok dere tenker på samme dama:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4340863

Jeg tenker ofte at de har klippet ganske "skjevt", slik at folk framstår som hakket verre enn de egentlig er, men hun her var ganske - eh - overbevisende.

Jeg har ikke empati med dem på grunn av gjelden alene, men synes jo litt synd på dem fordi de ikke forstår hvor patetiske de fremstår, og fordi de ofte ikke skjønner at de er skyld i det selv.

Minnes med gru snobbedamen som havnet i gjekdsfellen fordi hun mente datteren på tre måtte kle seg 'skikkelig' i Burberry og Baby-Dior....

Det er faktisk den eneste episoden jeg har sett av luksusfellen og jeg husker jeg ble sjokkert. Jeg husker best at de hadde så utrolig dyre møbler, som selvfølgelig var kjøpt på kredittkort.

Gjest Elextra

Det er faktisk den eneste episoden jeg har sett av luksusfellen og jeg husker jeg ble sjokkert. Jeg husker best at de hadde så utrolig dyre møbler, som selvfølgelig var kjøpt på kredittkort.

Ja, tror noe av det som sjokkerte var at dama snakket godt for seg og virket ikke dum - altså bortsett fra at hun manglet enhver bakkekontakt når det gjalt økonomi.

Annonse

Gjest en nabo, anonym nå.

De bor rett i nærheten av meg, og nå har de vel fått unge nr.2. Så da blir det vel enda mer merkeklær der i gården tenker jeg :)

En skikkelig usympatisk dame det der.

Ja, tror noe av det som sjokkerte var at dama snakket godt for seg og virket ikke dum - altså bortsett fra at hun manglet enhver bakkekontakt når det gjalt økonomi.

Jeg lurer på om det er noe man har med seg hjemmenifra. Jeg ser jeg gjør som mora mi og dattera mi og yngstemann gjør som meg.

Men eldstemann er et kapittel for seg selv.

De bor rett i nærheten av meg, og nå har de vel fått unge nr.2. Så da blir det vel enda mer merkeklær der i gården tenker jeg :)

En skikkelig usympatisk dame det der.

Uff, hadde håpet det kanskje ikke var så ille i virkeligheten.

Dette var jo nettopp et luksusdyr, som brukte kredittkort for å kjøpe masse da hun var ung.

Det blir for enkelt å skylde på at man var ung og dum.

Om jeg har empati eller ikke, kommer an på ÅRSAKEN til at de har havnet i situasjonen!

Jeg synes IKKE synd på dem som har bådratt seg gjeld fordi de har levd over evne, og sløst bort masse penger på dyre ting og/eller dyre vaner!

Men det blir en helt annen sak hvis man f.eks har vært uheldig med en investering, mislykkes i en forretningside, eller at omstendighetene har endret seg ved at man f.eks mistet inntekt, blitt syk, eller skilt/alene.

Men i de fleste tilfellene som har vært med i Luksusfellen, dreier det seg om overforbruk, og/eller manglende evne til å forstå at det må være en sammenheng mellom det beløpet som kommer inn på lønnskontoen, og det beløpet man kan bruke hver måned..

Så godt som alle deltagerne har til felles at de bruker svært mye penger på "unødvendige" ting som dyre merkeklær, dyrt sportsutstyr, hyppige restaurant / bar-besøk, taxitransport og dyre ferier.

De fleste har også ganske god inntekt, og burde egentlig kunne klart seg veldig bra hvis de hadde levd litt mere nøkternt og sluttet å "sløse."

Annonse

Jeg greier ikke å synes synd på de som havner på Luksusfellen, de er der nettopp fordi de har brukt penger på luksus.

Jeg greier heller ikke å synes synd på de som får dårlig råd fordi de kjøpte sydentur på avbetaling, eller MÅTTE kjøpe motorsykkel eller MÅTTE ha ny bil, bare for å følge nabolaget/venneflokken.

De aller, aller fleste må skylde seg selv når de havner i økonomiske problemer, for når man bruker mer enn man får inn vil det til slutt gå galt.

hidi, the scorpion

Jeg greier ikke å synes synd på de som havner på Luksusfellen, de er der nettopp fordi de har brukt penger på luksus.

Jeg greier heller ikke å synes synd på de som får dårlig råd fordi de kjøpte sydentur på avbetaling, eller MÅTTE kjøpe motorsykkel eller MÅTTE ha ny bil, bare for å følge nabolaget/venneflokken.

De aller, aller fleste må skylde seg selv når de havner i økonomiske problemer, for når man bruker mer enn man får inn vil det til slutt gå galt.

Litt uenig med deg, mammantil3.

Tenk på alle som lider av narkomani, alkhol, spillegalskap, handlegalskap etc...

Skal vi dømme dem alle fordi de ikke klarer å holde seg borte fra det som ruser dem?

Å vise sine svakheter på TV, er både tøft og modig!

VI kan dømme deres ufattelig forbruk, men vi kan ikke fordømme deres ønske om hjelp!

Jeg beundrer dem for å søke hjelp, og å klare å holde seg til budsjettet!

Litt uenig med deg, mammantil3.

Tenk på alle som lider av narkomani, alkhol, spillegalskap, handlegalskap etc...

Skal vi dømme dem alle fordi de ikke klarer å holde seg borte fra det som ruser dem?

Å vise sine svakheter på TV, er både tøft og modig!

VI kan dømme deres ufattelig forbruk, men vi kan ikke fordømme deres ønske om hjelp!

Jeg beundrer dem for å søke hjelp, og å klare å holde seg til budsjettet!

''Tenk på alle som lider av narkomani, alkhol, spillegalskap, handlegalskap etc...

Skal vi dømme dem alle fordi de ikke klarer å holde seg borte fra det som ruser dem?''

Som jeg skriver først, så er det noen som sliter fordi det skjer ting i livet deres de ikke har kontroll over. Det er allikevel ikke de som havner i Luksusfellen, de gruppene du snakker om vil man aldri se der. Jeg synes også det er forskjell på narkomani og handlegalskap, men i bunn og grunn er man ansvarlig for sine handlinger selv om det etterhvert går over til noe man ikke kan styre. Allikevel, da er man over på sykdom, og ikke luksusforbruk.

''Å vise sine svakheter på TV, er både tøft og modig!''

Absolutt, det er jeg ikke uenig i selv om jeg kanskje synes det er drøyt å gjøre det når man har barn...

''VI kan dømme deres ufattelig forbruk, men vi kan ikke fordømme deres ønske om hjelp!''

Nei, det er jeg helt enig i.

''Jeg beundrer dem for å søke hjelp, og å klare å holde seg til budsjettet!''

Absolutt. Disse som deltar på Luksusfellen har jo heller ingen direkte lidelser, de er bare veldig blinde og sliter med å forstå sin egen økonomi, så de har gode sjanser for å lykkes. Det hadde vært gøy å se sånn "1 år etter"-reportasjer også, for å se hvordan det går med dem på sikt.

hidi, the scorpion

''Tenk på alle som lider av narkomani, alkhol, spillegalskap, handlegalskap etc...

Skal vi dømme dem alle fordi de ikke klarer å holde seg borte fra det som ruser dem?''

Som jeg skriver først, så er det noen som sliter fordi det skjer ting i livet deres de ikke har kontroll over. Det er allikevel ikke de som havner i Luksusfellen, de gruppene du snakker om vil man aldri se der. Jeg synes også det er forskjell på narkomani og handlegalskap, men i bunn og grunn er man ansvarlig for sine handlinger selv om det etterhvert går over til noe man ikke kan styre. Allikevel, da er man over på sykdom, og ikke luksusforbruk.

''Å vise sine svakheter på TV, er både tøft og modig!''

Absolutt, det er jeg ikke uenig i selv om jeg kanskje synes det er drøyt å gjøre det når man har barn...

''VI kan dømme deres ufattelig forbruk, men vi kan ikke fordømme deres ønske om hjelp!''

Nei, det er jeg helt enig i.

''Jeg beundrer dem for å søke hjelp, og å klare å holde seg til budsjettet!''

Absolutt. Disse som deltar på Luksusfellen har jo heller ingen direkte lidelser, de er bare veldig blinde og sliter med å forstå sin egen økonomi, så de har gode sjanser for å lykkes. Det hadde vært gøy å se sånn "1 år etter"-reportasjer også, for å se hvordan det går med dem på sikt.

'' Jeg synes også det er forskjell på narkomani og handlegalskap, men i bunn og grunn er man ansvarlig for sine handlinger selv om det etterhvert går over til noe man ikke kan styre. Allikevel, da er man over på sykdom, og ikke luksusforbruk.''

Handlegalskap, er også en form for "sykdom", når man ikke lenger har kontroll over hva man gjør, så mener jeg at det er form for galskap "sykdom". Tror ikke det gjelder alle som er med i programmet er syke, noen er bare helt ute av kontroll...

Vi er selvfølgelig helt ansvarlige for våre valg, der er jeg helt enig med deg. Men ikke alle mennesker har den kontrollen....(

Du har muligens sett programmer om mennesker som har huset fullt av skrot og rot, og hvor vanskelig det er for dem å kvitte seg med det....! Det er jo ikke normalt.

Så noe, er jo galt med slike mennesker, som ødelegger for seg selv, familie og venner!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...