Gå til innhold

Vanlig ende opp med tre etternavn ved ekteskap?

Anbefalte innlegg

He he, nå lurte jeg veldig på hvordan dere kunne finne på å ha fem fornavn, om dere var adelig eller noe. Først på slutten gikk det opp for meg at dere er fm petsoner i familien.

Uff, nei vi har heldigvis ikke fem fornavn. Fire av oss har ett fornavn, ett av barna har to fornavn.

Ser det kan misforstås...

Fortsetter under...

Gjest Liza i London

Jeg har et uttall av navn :)

Tre fornavn - som alle brukes av min familie.

Jeg er registrert og har lisens i mitt pikenavn (fordi jeg tok eksamen før jeg giftet meg. Dette er det vanlige her)

Så i jobbsammenheng har jeg et annet etternavn enn privat.

Jeg beholdt etternavnet til min første mann da jeg giftet meg på ny fordi jeg ville ha samme etternavn som barna.

Men, da vi fikk et barn ble det litt "urettferdig" så nå har jeg begge mine menns navn - med bindestrek.

Identitetsproblemer?

nei, egentlig ikke. Alt blir en vane..

Ungene og jeg har mitt pikenavn som mellomnavn - det består av et prefix og etternavn - så har vi mannen sitt etternavn som etternavn. Vi har ingen bindestreker.

Skulle jeg mot formodning gifte meg med en annen, så ser jeg for meg at jeg ikke skifter navn :)

Annonse

Gjest Elextra

Jeg har et uttall av navn :)

Tre fornavn - som alle brukes av min familie.

Jeg er registrert og har lisens i mitt pikenavn (fordi jeg tok eksamen før jeg giftet meg. Dette er det vanlige her)

Så i jobbsammenheng har jeg et annet etternavn enn privat.

Jeg beholdt etternavnet til min første mann da jeg giftet meg på ny fordi jeg ville ha samme etternavn som barna.

Men, da vi fikk et barn ble det litt "urettferdig" så nå har jeg begge mine menns navn - med bindestrek.

Identitetsproblemer?

nei, egentlig ikke. Alt blir en vane..

Haha, dette hørtes komplisert ut!

Ungene og jeg har mitt pikenavn som mellomnavn - det består av et prefix og etternavn - så har vi mannen sitt etternavn som etternavn. Vi har ingen bindestreker.

Skulle jeg mot formodning gifte meg med en annen, så ser jeg for meg at jeg ikke skifter navn :)

*hehe* Jeg hadde en periode 5 navn, men det holder lenge med de fire jeg har nå. Kommer ikke til å ta mannens etternavn ved et evt. bryllup igjen.

Mine barn har fars etternavn og jeg mitt jenteetternavn. Ingen bindestreker og ingen problemer;)

Sånn har vi det hjemme hos oss også.

Nesten bare mine unger som har hatt kun ett fornavn og ett etternavn på klasselistene...

Vi også, men dattera mi har funnet en med dobbelt etternavn så her blir det bråk i framtida har jeg en følelse av. Dessuten så må gutter oppkalles...

Ho-ho, de skal nok få noen festlige diskusjoner når det kommer barn...! :)

Gjest Elextra

Jeg er muligens litt trøtt, men jeg skjønner ikke helt hva du mener? (Jeg vil gjerne ha en god latter, så vær så snill - forklar! :-))

Bare tøv fra min side, neppe verd en god latter.

Mammantil0 = den du var før du giftet deg og tydeligvis skiftet navn.

Bare tøv fra min side, neppe verd en god latter.

Mammantil0 = den du var før du giftet deg og tydeligvis skiftet navn.

Ah, sånn å forstå..! Nei, den epoken er definitivt over, gitt. :-)

Det vil forøvrig heller ikke blir noen "Mammatil4", hvis man ser bort fra de periodene gubben er sjuk. :-/

Annonse

Jeg har et fornavn, min mors pikenavn som mellomnavn (men det brukes så og si aldri, jeg er ikke født med det, men tok det som voksen & etter at mutter og fatter var skilt, litt fordi morra mi synes det var fint om jeg ville ha hennes navn også, og litt fordi det er svært få som heter det, i motsetning til det vanlige etternavvnet mitt) + etternavn. Ingen bindestreker.

Når jeg gifter meg til sommeren bytter vi navn begge to, men vi tar hans navn til slutt (Siden vi først en gang er så tradisjonelle at vi faktisk gjør det..;)) og enten mellomnavnet eller etternavnet mitt i mellom. Jeg velger hvilket, men jeg vet ikke hvilket enda. Tror både muttern & fattern blir litt støtt om jeg velger bort akkurat deres navn, så det står mellom snobbegrunner med å ha med et litt sjeldent familienavn, eller å rett å slette hete det jeg har hett hele tiden. Tror det blir det siste.

:)

Ho-ho, de skal nok få noen festlige diskusjoner når det kommer barn...! :)

Haha, de har allerede begynt å diskutere enda de ikke vil ha barn enda. Jeg tror dattera mi tror at det verste med etternavnet er at jeg synes at unger skal ha moras navn og bare ett navn av hver slag. Jeg har virkelig ikke tenkt å lage noe trøbbel altså, men hun tror at jeg kommer til å bli sur. For i utgangspunktet er hun enig med meg så det passer henne veldig godt hvis jeg sier høyt hva jeg mener.

*hehe* Jeg hadde en periode 5 navn, men det holder lenge med de fire jeg har nå. Kommer ikke til å ta mannens etternavn ved et evt. bryllup igjen.

Sukk, jeg er "velsignet" med 3 forholdsvis lange fornavn så prefixet, pikenavnet og så mannens navn.

Jeg blir alltid veldig glad når man på skjema skal skrive fullt navn, og så er det en linje på 5 cm...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...