Gå til innhold

må alle bilister hjelpe ved ulykker?

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg på

Alle har plikt til å yte den hjelp de evner. Plikten opphører dersom en har forsikret seg om at noen mer kvalifisert yter hjelpen.

Jeg betviler på det aller sterkeste at helsekraven for førerkort er oppfylt hos den personen som omtales.

''Ved gjennomgående utviklingsforstyrrelser, som autisme eller Aspergers syndrom, er forskriftens helsekrav ikke oppfylt når tilstanden er alvorlig eller omfattende, for eksempel når det foreligger språkløshet, eller tilstanden medfører manglende evne til å klare seg selv eller å være i arbeid eller annen vanlig funksjon.''

Det du siterer nå, hvor og når er det hentet i fra? Er dette med autisme/AS noe som har blitt tilført nå?

Kan det ha vært andre regler for noen år siden?

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

15

• Bookworm

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• double

3

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det du siterer nå, hvor og når er det hentet i fra? Er dette med autisme/AS noe som har blitt tilført nå?

Kan det ha vært andre regler for noen år siden?

IS-1437 5.3.1

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00313/IS-1437_F_rerkort___313689a.pdf

Det var en tråd her for en tid siden som sjokkerte meg. Det var visst noen dolere som ikke ville hjelpe til ved ulykker fordi det kunne hende at de fikk blod på seg.

andre ville ikke hjelpe til fordi de ikke sympatiserte med bilisten

Jeg håper det var noe jeg mistolket. En kan ikke klandres for at en ikke klarte å holde en person i live. Men å stå passivt og se på at noen dør må vel føre til bøter og inndraging av førerkort?

Jeg fikk beskjed av sjåførlæreren min at jeg ikke måtte tro jeg var fritatt og at det var strengt hvis man stakk.

Gjest lurer jeg på

Jeg fikk beskjed av sjåførlæreren min at jeg ikke måtte tro jeg var fritatt og at det var strengt hvis man stakk.

Det jeg tror han kan ha ment er vel at du ikke kan stikke av sånn uten videre. Du har plikt til å stoppe og gjøre alt det nødvendige du kan bidra med, før noen andre kan ta over. Er det et sted med flere bilister så vil jo det gå greit.

Ellers må du vel bare sette på nødblink, ringe 113 og rådføre deg med dem.

Det jeg tror han kan ha ment er vel at du ikke kan stikke av sånn uten videre. Du har plikt til å stoppe og gjøre alt det nødvendige du kan bidra med, før noen andre kan ta over. Er det et sted med flere bilister så vil jo det gå greit.

Ellers må du vel bare sette på nødblink, ringe 113 og rådføre deg med dem.

Jeg hadde aldri stukket av heller. Jeg er av den tro at alle kan gjøre et eller annet i en slik situasjon.

Gjest lurer jeg på

Jeg hadde aldri stukket av heller. Jeg er av den tro at alle kan gjøre et eller annet i en slik situasjon.

Den tråden vi hadde sjokkerte meg veldig. Hvordan er det mulig at mennesker lar være å hjelpe til når de ser en ulykke? Det er anderledes å la være å hjelpe i forhold til å ikke kunne hjelpe. Det siste opplever vi alle sammen, det er ikke alt vi kan rå med men vi gjør vårt ytterste likevel.

Men at noen skal stå der og bare glo, for å glo gjør noe med mitt menneskesyn. Jeg er nok naiv ,men trodde ikke at det var så mange slike mennesker, og i hvertfall ikke på DOL.

Annonse

Gjest lurer jeg på

Alle har plikt til å yte den hjelp de evner. Plikten opphører dersom en har forsikret seg om at noen mer kvalifisert yter hjelpen.

Jeg betviler på det aller sterkeste at helsekraven for førerkort er oppfylt hos den personen som omtales.

''Ved gjennomgående utviklingsforstyrrelser, som autisme eller Aspergers syndrom, er forskriftens helsekrav ikke oppfylt når tilstanden er alvorlig eller omfattende, for eksempel når det foreligger språkløshet, eller tilstanden medfører manglende evne til å klare seg selv eller å være i arbeid eller annen vanlig funksjon.''

hvis denne personen skulle bli innblandet i en større ulykke og det blir stilt spørsmål om denne personens rett til å ha førerkort, hvem har ansvaret?

Hvem kan saksøkes?

Er det da biltilsynet eller sensor/kjørelærer?

Nils Håvard Dahl, psykiater

hvis denne personen skulle bli innblandet i en større ulykke og det blir stilt spørsmål om denne personens rett til å ha førerkort, hvem har ansvaret?

Hvem kan saksøkes?

Er det da biltilsynet eller sensor/kjørelærer?

Jeg antar at en person med slike funksjonshemminger har en fastlege. Det er i første rekke fastlegens ansvar å melde fra til Helsetilsynet om at denne personen ikke fyller helsekravene.

Andre som vet at dette ikke er lov, men som ikke melder fra kan muligens også stilles til ansvar.

Gjest lurer jeg på

Jeg antar at en person med slike funksjonshemminger har en fastlege. Det er i første rekke fastlegens ansvar å melde fra til Helsetilsynet om at denne personen ikke fyller helsekravene.

Andre som vet at dette ikke er lov, men som ikke melder fra kan muligens også stilles til ansvar.

Må de ikke ha en attest fra fastlegen om helsetilstand før det i det hele tatt blir snakk om å gi serfikat?

¨¨Hm.... Vil han ikke kunne ha sine egne oppfatninger av trafikkbildet også? Høres litt skummelt ut synes jeg.¨¨

Det vil jeg helst ikke tenke på.. Men siden han har lappen så går jeg ut ifra at dette er noe kjørelærer har godkjent.

Det er jo ikke opp til kjørelæreren om hvem som kan ha førerkort eller ikke da:-)

''En døv person kan også ta frem penn og papir. En utenlandsk person kan også gestikulere for å få frem sitt budskap. De kan også tegne og gjøre rede for seg på den måten, om det skulle bli nødvendig.''

Dette er urealistisk i en ulykkesituasjon.

Så utlendinger som ikke snakker norsk kan ikke kjøre bil i Norge, er det dét du mener?

Det er jo ikke opp til kjørelæreren om hvem som kan ha førerkort eller ikke da:-)

Jo, kjørelæreren kan bestemme at folk ikke er i stand til å kjøre. I hvert fall kunne min det. Han hadde sagt til folk at det ikke var aktuelt hvis de hadde hatt mer enn 80 timer. Men faktisk er det slik at man ikke får mer enn 80 timer heller på HMS

Annonse

Jo, kjørelæreren kan bestemme at folk ikke er i stand til å kjøre. I hvert fall kunne min det. Han hadde sagt til folk at det ikke var aktuelt hvis de hadde hatt mer enn 80 timer. Men faktisk er det slik at man ikke får mer enn 80 timer heller på HMS

Det er riktig at en kjørelærer kan fraråde noen fra å ta oppkjøring fordi det er lite sannsynlig at de vil klare det. Men det er ikke kjørelæreren som bestemmer...

Det er riktig at en kjørelærer kan fraråde noen fra å ta oppkjøring fordi det er lite sannsynlig at de vil klare det. Men det er ikke kjørelæreren som bestemmer...

Man må jo kjøre opp og da regner jeg med at kjørelæreren hadde kommet med et lite hint til sensor.

Man må jo kjøre opp og da regner jeg med at kjørelæreren hadde kommet med et lite hint til sensor.

Jo, men ta i andre tilfeller da, hvor en person blir syk eller hjerneskadet etter at vedkommende har fått førerkort... En kjøreskolelærer kan jo ikke ha ansvaret for sine elever i all evighet... Det er fastlegen som har ansvar for menneskers helsemessige tilstand når det kommer til førerkort...

Jo, men ta i andre tilfeller da, hvor en person blir syk eller hjerneskadet etter at vedkommende har fått førerkort... En kjøreskolelærer kan jo ikke ha ansvaret for sine elever i all evighet... Det er fastlegen som har ansvar for menneskers helsemessige tilstand når det kommer til førerkort...

Da mister man det jo. På Sunnaas er det kjørelærer og han vurderer pasientene. Og får noen et epilepsianfall så mister man det. Jeg tror sykehusleger er flinkere til å ta fra folk kjørekortet enn fastleger.

jeg snakker ikke om norskkunnskaper men om kommunikasjonskunnskaper.

En døv person kan også ta frem penn og papir. En utenlandsk person kan også gestikulere for å få frem sitt budskap. De kan også tegne og gjøre rede for seg på den måten, om det skulle bli nødvendig.

Men en som er autist har problemer med dette. de vet ikke _hvordan_ kommunikasjon foregår. De klarer ofte ikke å forstå at ett ord som er vanlig for dem kan bli misforstått av en person som ikke kjenner han. De klarer ikke å se at vedkommende ikke forstår og at de må gjøre noe annet for å bli forstått.

''Men en som er autist har problemer med dette. de vet ikke _hvordan_ kommunikasjon foregår. De klarer ofte ikke å forstå at ett ord som er vanlig for dem kan bli misforstått av en person som ikke kjenner han. De klarer ikke å se at vedkommende ikke forstår og at de må gjøre noe annet for å bli forstått.''

Hvor i all verden har du fått din "kunnskap" om autister fra?

Gjest Høstløv

Så utlendinger som ikke snakker norsk kan ikke kjøre bil i Norge, er det dét du mener?

Les hele tråden i sammenheng, før du kommer med dine kommentarer.

''Så utlendinger som ikke snakker norsk kan ikke kjøre bil i Norge, er det dét du mener?''

Nei. det mener jeg ikke. Det var evnen til å kommunisere jeg kommenterte.

Døve personer kan kjøre bil og utenlandske personer som ikke behersker norsk, kan også føre bil i Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...