Gå til innhold

må alle bilister hjelpe ved ulykker?

Anbefalte innlegg

Gjest Høstløv

Jeg er helt sikker på at vi hadde funnet på noe å gjøre. Bare det å holde noen i hånda til noen som kan hjelpe kommer, vil gjøre en stor forskjell. Har jeg hørt da :o)

Det er bare det at jeg har sett flere stygge dødsulykker, hvor bilene har vært spredet over et stort område i ulendt terreng, og hvor jeg ikke har hatt muligheten av å komme frem til bilene. Vi har ikke vært førstemann til ulykkene, men nr 10 og 20 eller noe sånt.

I disse ulykkene har jeg ikke hatt noen mulighet til å bidra med noe som helst konstruktivt. Adekvat hjelp var på stedet i løpet av veldig kort tid.

Men som en annen sa her, er jeg førstemann, kan jeg sette bilen min med nødblink og sperre slik at andre ikke kjører inn i de forulykkede bilene, samtidig som jeg kan ringe etter hjelp.

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

15

• Bookworm

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• double

3

Det er bare det at jeg har sett flere stygge dødsulykker, hvor bilene har vært spredet over et stort område i ulendt terreng, og hvor jeg ikke har hatt muligheten av å komme frem til bilene. Vi har ikke vært førstemann til ulykkene, men nr 10 og 20 eller noe sånt.

I disse ulykkene har jeg ikke hatt noen mulighet til å bidra med noe som helst konstruktivt. Adekvat hjelp var på stedet i løpet av veldig kort tid.

Men som en annen sa her, er jeg førstemann, kan jeg sette bilen min med nødblink og sperre slik at andre ikke kjører inn i de forulykkede bilene, samtidig som jeg kan ringe etter hjelp.

Jeg tenker alltid slik at jeg må se om noen må ha trøst og så må jeg passe på at ingen rører noen, da tror jeg at jeg hadde slått noe hardt i hodet på dem ;o)

Gjest Høstløv

Jeg tenker alltid slik at jeg må se om noen må ha trøst og så må jeg passe på at ingen rører noen, da tror jeg at jeg hadde slått noe hardt i hodet på dem ;o)

Nå kjører jeg aldri alene, så jeg tenker at den personen jeg har med meg kan ivareta den biten av hjelpen.

Nå kjører jeg aldri alene, så jeg tenker at den personen jeg har med meg kan ivareta den biten av hjelpen.

Jeg kjører nok mest alene bortsett fra når det gjelder mathandling. Men du har da lappen du, har du ikke?

Jeg er ikke så veldig glad å kjøre ut av byen alene, men må jeg så gjør jeg det. Jeg liker best å kjøre i Oslo jeg ;o)

Gjest Høstløv

Jeg kjører nok mest alene bortsett fra når det gjelder mathandling. Men du har da lappen du, har du ikke?

Jeg er ikke så veldig glad å kjøre ut av byen alene, men må jeg så gjør jeg det. Jeg liker best å kjøre i Oslo jeg ;o)

Joda, jeg har lappen og kjører småturer her i byen, men er avhengig av å ha med noen pga at heisen er sidemontert og det alltid er en eller annen som parkerer kloss inntil bilen min slik at jeg ikke får ut heisen (Jeg trenger to meters klaring på siden).

En gang iblant sitter heisen fast og må lirkes litt med, og da sitter jeg der på heisplattformen uten å komme hverken opp eller ned, da trenger jeg en hjelper.

Annonse

Joda, jeg har lappen og kjører småturer her i byen, men er avhengig av å ha med noen pga at heisen er sidemontert og det alltid er en eller annen som parkerer kloss inntil bilen min slik at jeg ikke får ut heisen (Jeg trenger to meters klaring på siden).

En gang iblant sitter heisen fast og må lirkes litt med, og da sitter jeg der på heisplattformen uten å komme hverken opp eller ned, da trenger jeg en hjelper.

Jeg trenger 4 meter bak og blir også stengt. Jeg får noen til å ta ut stolen på siden og da skriker jeg til hvem som helst om hjelp. Jeg undrer meg på hvorfor folk ikke kan lese, det står med store bokstavet at man ikke kan parkere nærmere enn 4 meter

Gjest Høstløv

Jeg trenger 4 meter bak og blir også stengt. Jeg får noen til å ta ut stolen på siden og da skriker jeg til hvem som helst om hjelp. Jeg undrer meg på hvorfor folk ikke kan lese, det står med store bokstavet at man ikke kan parkere nærmere enn 4 meter

Stolen min veier 120 kg og ingen greier å løfte den ut og inn av bilen.

Oi, den var lett, den kan hvemsomhelst jo lett flytte på.

De nye manuelle titanstolene er veldig lette, men kanskje ikke like gode å sitte i. Jeg sitter aldri i den en hel dag, men det kan jeg ikke uansett for jeg hovner så innmari opp i beina fortiden.

Gjest Høstløv

De nye manuelle titanstolene er veldig lette, men kanskje ikke like gode å sitte i. Jeg sitter aldri i den en hel dag, men det kan jeg ikke uansett for jeg hovner så innmari opp i beina fortiden.

Min manuelle stol veier ca 15 kg og er veldig god å sitte i, det er en kryssrammestol.

Jeg er veldig forsiktig når jeg sitter, jeg har god arbeidsstol med høyderegulering, slik at jeg kan heve og senke setet så jeg ikke trykkbelaster lårene på samme stedet i løpet av den tiden jeg sitter, for ellers får jeg smerter i leggene om natten.

Min manuelle stol veier ca 15 kg og er veldig god å sitte i, det er en kryssrammestol.

Jeg er veldig forsiktig når jeg sitter, jeg har god arbeidsstol med høyderegulering, slik at jeg kan heve og senke setet så jeg ikke trykkbelaster lårene på samme stedet i løpet av den tiden jeg sitter, for ellers får jeg smerter i leggene om natten.

Jeg synes kanskje du burde prøvd noen av de lettere stolene, jeg tror ikke jeg hadde orket å trille flere km med en femten kg stol. De lette har forskjellige fordeler, en er lettest, den andre er best å sitte i og den tredje lettest å trille. Du ødelegger armene dine på så tunge stoler. Jeg bruker den som er god å sitte i inne og den som er god å trille ute. Jeg bytter nå så ikke jeg skal dra møkka rundt hele huset for selv i garasjen er det mye dritt og det samme utenfor døra mi på svalgangen

Men vi burde kanskje ta en slik diskusjon på pm. Tror ikke andre er interessert i stoler ;o)

Annonse

hvorfor skjer dette??

hvis denne personen skulle bli innblandet i en større ulykke og det blir stilt spørsmål om denne personens rett til å ha førerkort, hvem har ansvaret?

Hvem kan saksøkes?

Er det da biltilsynet eller sensor/kjørelærer?

Om det var meg, så hadde jeg fått virkelig dårlig samvittighet om vedkommende forårsaket en ulykke, som jeg kunne ha forhindret ved å kontakte fastlege, kommunelege, fylkeslege eller politi og varslet om at han ikke burde kjøre bil.

Gjest lurer jeg på

Gud hjelpe meg, hvordan har denne personen fått tillatelse til å ferdes i trafikken??

jeg lurer på det selv. spurte litt om det på jobben " hva gjør han hvis han kommer i en situasjon hvor han må kommuniserer med andre bilister? Fikk bare høre at "han har vel et nummer han kan ringe/smse. Jeg har ikke jobbet der like lenge som dem så det er en sak jeg føler jeg ikke bør gå inn i som ekstravakt.

ringte faktisk biltilsynet og spurte hvilke erfaringer de hadde med sånt. Hun dama jeg snakket med skjønte overhodet ikke at det skulle være noe problemer å være i trafikken uten å kommunisere og anklaget meg for å blande meg borti andres saker. Det var jo ikke mitt problem!

Hvis jeg som bilist kom opp i en situasjon hvor jeg måtte kommunisere med en annen bilist som ikke hadde noen kommunikasjonsevner så hadde jeg blitt skikkelig redd. Hva om jeg feks trengte en vitneforklaring på en ulykke? Om personen så var utenlandsk så hadde man faktisk fått tak i tolk. Med en som er autist så er det jo verre.

Gjest lurer jeg på

Om det var meg, så hadde jeg fått virkelig dårlig samvittighet om vedkommende forårsaket en ulykke, som jeg kunne ha forhindret ved å kontakte fastlege, kommunelege, fylkeslege eller politi og varslet om at han ikke burde kjøre bil.

jeg har tenkt på det samme ja.Følte meg nesten slem da jeg spurte om dette her med han og serfikat. Fikk høre at han var så glad i bilen sin. Han bruker bilen i jobben sin , som er en vernet bedrift. kjører rundt med leveranser.

Har nesten en følelse av at han har fått lappen for at det skal gi han mestringsfølelse, at det er greit i forhold til jobben, da kan han kjøre rundt med ting og tang.

Men jeg må si jeg lurer veldig på akkurat hva som er _begrunnelsen_ for at han regnes som skikket til å kjøre bil? Er det jeg som lager et stort problem her, eller kan det faktisk få store konsekvenser hvis han kommer opp i en situasjon?

Jeg tviler ikke på at han er en flink bilist og kan manøvrere en bil. Problemet er vel heller hvis noen andre skulle bulke i han, eller om han måtte gi noen vitneforklaring på noe vis. hvis han skulle komme opp i en slik situasjon så kan vel ikke folk fra insitusjonen stille opp som tolker?

Eller er det bare jeg som har litt for god fantasi?

hvorfor skjer dette??

jeg har tenkt på det samme ja.Følte meg nesten slem da jeg spurte om dette her med han og serfikat. Fikk høre at han var så glad i bilen sin. Han bruker bilen i jobben sin , som er en vernet bedrift. kjører rundt med leveranser.

Har nesten en følelse av at han har fått lappen for at det skal gi han mestringsfølelse, at det er greit i forhold til jobben, da kan han kjøre rundt med ting og tang.

Men jeg må si jeg lurer veldig på akkurat hva som er _begrunnelsen_ for at han regnes som skikket til å kjøre bil? Er det jeg som lager et stort problem her, eller kan det faktisk få store konsekvenser hvis han kommer opp i en situasjon?

Jeg tviler ikke på at han er en flink bilist og kan manøvrere en bil. Problemet er vel heller hvis noen andre skulle bulke i han, eller om han måtte gi noen vitneforklaring på noe vis. hvis han skulle komme opp i en slik situasjon så kan vel ikke folk fra insitusjonen stille opp som tolker?

Eller er det bare jeg som har litt for god fantasi?

Mitt råd:

Så fort det nå blir hverdag igjen, ringer du til relevant myndighet med en bekymringsmelding vedrørende om denne personen oppfyller helsekravene til å kjøre bil. Det bidrar nok ikke til å bygge et sterkt og godt vennskap, men når det gjelder bilkjøring, er sikkerhet (ikke minst andres sikkerhet) pri 1.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...