Gå til innhold

Hvilket etternavn skal barnet få?

Anbefalte innlegg

Mannen i forholdet har et veldig sjeldent vakkert etternavn som han alltid har gledet seg til å gi videre til et framtidig barn. Jenta i forholdet har et minst like pent og sjeldent etternavn. Begge vil at barnet skal ha sitt etternavn. Også besteforeldre er svært opptatte av å føre jentas sjeldne navn videre.

Det er helt uaktuelt å kombinere disse to etternavnene. Dette ville bli svært tungvindt å uttale og rett og slett bli så lite pent at det ville ødelegge begge navnene.

Noen alternative forslag til kompromiss?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361045-hvilket-etternavn-skal-barnet-f%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Paret bør snakke sammen for å finne ut om det betyr mer for den ene enn for den andre å føre slektsnavnet videre. Jeg har et ganske sjeldent navn som jeg i utgangspunktet kunne tenke meg å føre videre, men følte det hadde større betydning for min mann.

Om det betyr omtrent like mye for begge to får de bare trekke lodd.

Annonse

det første barnet får det ene etternavnet, nr to får det andre navnet osv.

Hørt om et par som gjorde det slik.

De kan lage et helt nytt navn ut de to navnene. Høres sprøtt ut, men har hørt om noen som har gjort det.

ellers så får de jo bare trekke lodd.

hvis barna får begge navnene i ulik rekkefølge så vet en jo ikke hvilke navn de ender opp med slutt, etter ekteskap, skilsmisse etc...

"Også besteforeldre er svært opptatte av å føre jentas sjeldne navn videre."

Alle besteforeldrene? Eller bare dine? Navnet stopper med deg, du har ingen brødre eller nevøer med samme navn?

La oss se, hvordan har dette vært løst tradisjonellt sett?

Jeg kjenner foreldre som har gitt guttene det ene etternavnet og jentene det andre etternavnet... -kjenner også noen som har snudd etternavnene så barna har dem i ulik rekkefølge.

Gutten sa det slik (han var da 10 år ca): Hos oss heter guttene Hansen Løvli og jentene Løvli Hansen

Var i nesten helt samme situasjon. Vi endte opp med utenforliggende motivasjon, nemlig å ta hensyn til hvor vi skulle bo. Bosatte oss på hans hjemsted, valgte hans etternavn.

NOE måtte vi jo ha som argument! :)

Dessuten blir dørskiltet mye greiere :D

Annonse

hidi, the scorpion

Var i nesten helt samme situasjon. Vi endte opp med utenforliggende motivasjon, nemlig å ta hensyn til hvor vi skulle bo. Bosatte oss på hans hjemsted, valgte hans etternavn.

''Dessuten blir dørskiltet mye greiere :D''

En stund så min postkasse ut som et boligkompleks, stakkars postmann:)

Alle besteforeldrene? Eller bare dine? Navnet stopper med deg, du har ingen brødre eller nevøer med samme navn?

''Alle besteforeldrene? Eller bare dine? Navnet stopper med deg, du har ingen brødre eller nevøer med samme navn?''

Hva har besteforeldrene med barnebarnas navn å gjøre? Husker min mor kom da poden var et par år gammel og var temmelig snurt og mente at vi burde kalt ham noe helt annet enn vi hadde gjort. Hva var vitsen med det?! Ikke hadde jeg kommet til å vurdere det navnet hun kom med uansett, hun ville kalle ham opp etter en slektning jeg aldri har møtt, antagelig for å gjøre min far glad. *sukk*

Nei, dette skal ikke besteforeldrene blande seg i overhodet.

Paret bør snakke sammen for å finne ut om det betyr mer for den ene enn for den andre å føre slektsnavnet videre. Jeg har et ganske sjeldent navn som jeg i utgangspunktet kunne tenke meg å føre videre, men følte det hadde større betydning for min mann.

Om det betyr omtrent like mye for begge to får de bare trekke lodd.

Nettopp dette er det som gjør det hele litt sårbart. Jenta er overbevist om at hennes etternavn betyr mest siden det er hennes del av slekta de har mest med å gjøre. Han har derimot lite kontakt med slekta hvor navnet hans kommer fra. Men nettopp derfor er han ekstra bestemt på å beholde og føre dette navnet videre.

Jentas foreldre. Mannens foreldre og slekt forøvrig er lite inni bilde. Men det er visst nettopp derfor det betyr mye for ham å videreføre navnet.

Smart! :) Begge navnene er av utenlandsk opprinnelse, så om det var planer om å flytte til et av disse landene ville nok dette være avgjørende ja! Men slik er det altså ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...