Gå til innhold

Uttrykket å svelge en kamel.

Anbefalte innlegg

Ja, jeg også forbinder rosa elefanter med fyllefantasier, mens de hvite er det som er i rommet og blir unngått. Men da jeg googlet begrepene, så ser jeg at det er en del som mener at de som er i rommet og ikke blir snakket om, er rosa.

Hvis det er noe til hjelp:

En rosa elefant http://mrbegbie.files.wordpress.com/2009/06/pink_elephant.jpg

En hvit elefant: http://images.travelpod.com/users/climis/1.1261511267.white-elephant.jpg

(En kamel http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/Chameau_de_bactriane.JPG )

Fortsetter under...

Sannelig ikke så sikker på at det er verst å svelge en kamel lenger etter denne pedagogiske framstillingen.... ;-)

Ja, jeg også forbinder rosa elefanter med fyllefantasier, mens de hvite er det som er i rommet og blir unngått. Men da jeg googlet begrepene, så ser jeg at det er en del som mener at de som er i rommet og ikke blir snakket om, er rosa.

Jeg har hørt at elefantene som representers ved ting det ikke snakkes om forsåvidt er fargeløse, men at de ikke bare er i rommet, men de sitter i mellom de som har noe uoppgjort.

Så kan man si at " Næh, skal vi ikke bare flytte den elefanten", om noen vil ta det opp allikevel.

Når man er inne på dyr & mellommenneskelige relasjoner, hvorfor har man egentlig "en høne å plukke" med noen da? Heller ikke helt selvforklarende?

Gjest Høstløv

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor de skulle sluke kamelen.

Det er en hyperbol

''En hyperbol er en språklig overdrivelse der man legger trykk på sannheten, for å få den til å virke enda større enn den er, for å få fram sitt budskap.''

http://no.wikipedia.org/wiki/Hyperbol

Annonse

Det er en hyperbol

''En hyperbol er en språklig overdrivelse der man legger trykk på sannheten, for å få den til å virke enda større enn den er, for å få fram sitt budskap.''

http://no.wikipedia.org/wiki/Hyperbol

Okei? Nei, jeg får ikke taket på kameler.

Det er bibelsk. Fariseerne og gjengen bebreides i Matteusevangeliet kap. 23 v. 24 for å hykle og henge seg opp i småting og se bort på fra de viktige: "Blinde veiledere, som siler bort myggen, men sluker kamelen!"

Jeg tror rosa elefanter har noe med fyllefantasier å gjøre. Men jeg vet mer om bibelen enn om fyll.

Litt som å se splinten i andres øye, men ikke bjelken i sitt eget? Hva var det de silte bort, forresten? ("mygg")

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor de skulle sluke kamelen.

Jeg oppfatter det som at de (fariseerne og andre hyklere) bebreides for å ikke bry seg om det vesentlige - de pirker på enkelte bagateller (myggen), men "sluker" det viktige (kamelen). Analogt med at politikerne gjør et motsatt vedtak av det som står i programmet deres ("svelger kamelen"), fordi de får med et eller annet forbehold om at dette skal evalueres om X år (de har altså fått "viftet bort myggen").

Uttrykket er vel litt av samme type som bebreidelsen om å "se splinten i sin brors øye, men ikke bjelken i sitt eget".

Jeg oppfatter det som at de (fariseerne og andre hyklere) bebreides for å ikke bry seg om det vesentlige - de pirker på enkelte bagateller (myggen), men "sluker" det viktige (kamelen). Analogt med at politikerne gjør et motsatt vedtak av det som står i programmet deres ("svelger kamelen"), fordi de får med et eller annet forbehold om at dette skal evalueres om X år (de har altså fått "viftet bort myggen").

Uttrykket er vel litt av samme type som bebreidelsen om å "se splinten i sin brors øye, men ikke bjelken i sitt eget".

Så når noen sluker kameler så klarer de å skille viktige fra uviktige ting eller bagateller.

Jeg får det ikke til å stemme helt likevel, for når noen bruker uttrykket at de må sluke noen kameler så høres det ut som de må gjøre noe ubehagelig på en eller annen måte.

Så når noen sluker kameler så klarer de å skille viktige fra uviktige ting eller bagateller.

Jeg får det ikke til å stemme helt likevel, for når noen bruker uttrykket at de må sluke noen kameler så høres det ut som de må gjøre noe ubehagelig på en eller annen måte.

Nei, motsatt - de overser det viktige og godtar saken allikevel, fordi de har fått justert noe betydningsløst småtteri.

Parti X har alltid vært imot å innføre lov Y, men siden de nå sitter i koalisjonsregjering og har lyst til å forsette med det, stemmer de for loven allikevel (svelger kamelen) fordi de får med en fotnote om at de skal se på saken igjen om 5 år (de har viftet bort myggen).

Slik tolker jeg det.

Nei, motsatt - de overser det viktige og godtar saken allikevel, fordi de har fått justert noe betydningsløst småtteri.

Parti X har alltid vært imot å innføre lov Y, men siden de nå sitter i koalisjonsregjering og har lyst til å forsette med det, stemmer de for loven allikevel (svelger kamelen) fordi de får med en fotnote om at de skal se på saken igjen om 5 år (de har viftet bort myggen).

Slik tolker jeg det.

Ok. Så hvis jeg har en indre moral som sier at jeg skal bli nonne, men så møter jeg en superfantastik og rik mann som vil gifte seg med meg, så svelger jeg en kamel og gifter meg med han likevel, fordi da får jeg oppfylt en del materielle behov?

Annonse

Ok. Så hvis jeg har en indre moral som sier at jeg skal bli nonne, men så møter jeg en superfantastik og rik mann som vil gifte seg med meg, så svelger jeg en kamel og gifter meg med han likevel, fordi da får jeg oppfylt en del materielle behov?

Kanskje det, ja. Men i det tilfellet blir det jo mer at du ombestemmer deg :-)

Sett at du har alltid vært veldig mot privatskoler, spesielt de religiøse. Men så viser det seg at nærmeste offentlige skole er både smekkfull og på andre siden av motorveien, mens det er en katolsk skole like ved, som har god plass og mye bedre rykte.

Lukter du kamelgryta nå?

Kanskje det, ja. Men i det tilfellet blir det jo mer at du ombestemmer deg :-)

Sett at du har alltid vært veldig mot privatskoler, spesielt de religiøse. Men så viser det seg at nærmeste offentlige skole er både smekkfull og på andre siden av motorveien, mens det er en katolsk skole like ved, som har god plass og mye bedre rykte.

Lukter du kamelgryta nå?

Aha, jo, for da er det mer praktisk. Da skjønte jeg det! TAKK!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...