Gå til innhold

tar dere mannens navn uansett hvordan det låter?

Anbefalte innlegg

Gjest nok en navnetråd

Har dårlig klang noen betydning for om en ønsker å ta mannens navn?

Eller om en har et litt mer sjeldent navn og mannen har et -sen-navn Hansen, Jensen, olsen etc.

Jeg er ikke gift( ennå). Jeg kan ikke se for meg at jeg skulle ta hans navn når jeg har tre navn fra før. vil ikke ende opp med tre etternavn heller. Det blir tungvint. Liker navnene mine også.

Og jeg ser også for meg det byråkratiske med å skifte navn, Alt jeg må endre på. Sikkert en bagatell når en er nygift og lykkelig, men for meg virker det litt unødvendig ;)

Har ønsket om å ta mannens navn også et behov for å vise omverdenen at en er gift? At et navnebytte viser det. Om en har det samme navnet, så vil folk flest ikke tenke på at en en har giftet seg.

Er det også kvinner (her) som velger å ta tilbake navnet sitt selv om det ikke er brudd på noen måte?

Fortsetter under...

Gjest mjauuuuuu

Grunnen til at jeg valgte å bytte etternavn var rent praktisk, så alle i familien (også barna) hadde samme etternavn.

Også lettere å omtale oss: Familien Hansen

i stedet for Familien Hansen/Ludvigsen

(oppdiktede navn seff).

Jeg beholdt dog pikenavnet mitt som mellomnavn og har latt ungene også få det som mellomnavn.

Annonse

Jeg kommer ikke til å ta kjærestens navn om vi skulle gifte oss. Gjorde det da jeg giftet meg med eksen, navnet klang forsåvidt godt sammen med pikenavnet mitt, men jeg var snar til å fjerne det igjen da vi skilte lag.

Jeg kjenner en kvinne som tok tilbake pikenavnet sitt i meget godt voksen alder fordi hun aldri hadde følt seg som mannens etternavn, men de er fremdeles godt gifte med hverandre altså. :o)

Gjest Elextra

''Har ønsket om å ta mannens navn også et behov for å vise omverdenen at en er gift?''

Tror mange mener det, ja. I tillegg er det jo en del som argumenterer med at det er praktisk å ha samme etternavn når man blir en familie med barn. Selv har vi ikke samme etternavn (dvs. jeg har ikke), uten at vi har opplevd noen praktiske vanskeligheter av den grunn.

Gjest nok en navnetråd

''Har ønsket om å ta mannens navn også et behov for å vise omverdenen at en er gift?''

Tror mange mener det, ja. I tillegg er det jo en del som argumenterer med at det er praktisk å ha samme etternavn når man blir en familie med barn. Selv har vi ikke samme etternavn (dvs. jeg har ikke), uten at vi har opplevd noen praktiske vanskeligheter av den grunn.

¨¨tillegg er det jo en del som argumenterer med at det er praktisk å ha samme etternavn når man blir en familie med barn. Selv har vi ikke samme etternavn (dvs. jeg har ikke), uten at vi har opplevd noen praktiske vanskeligheter av den grunn¨¨

Det er vel mest postvesenet og de byråkratiet som opplever de praktiske vanskelighetene vil jeg tro;) Det blir mer arbeid ved at noen skifter navn, og at noen tar tilbake sitt eller endrer på rekkefølgen.

Hadde et postbud en gang som ikke kunne lese. Han kunne da ikke se forskjell på postboksene, Løkke og Lande (oppdiktet sef). Han så bare L-en, og slang alt opp i der, så vi måtte sortere posten etterpå.

Hvis vi hadde hatt flere og mere kompliserte navn så ser jeg for meg forviklingene og problemene det måtte gitt han;)

Gjest Elextra

¨¨tillegg er det jo en del som argumenterer med at det er praktisk å ha samme etternavn når man blir en familie med barn. Selv har vi ikke samme etternavn (dvs. jeg har ikke), uten at vi har opplevd noen praktiske vanskeligheter av den grunn¨¨

Det er vel mest postvesenet og de byråkratiet som opplever de praktiske vanskelighetene vil jeg tro;) Det blir mer arbeid ved at noen skifter navn, og at noen tar tilbake sitt eller endrer på rekkefølgen.

Hadde et postbud en gang som ikke kunne lese. Han kunne da ikke se forskjell på postboksene, Løkke og Lande (oppdiktet sef). Han så bare L-en, og slang alt opp i der, så vi måtte sortere posten etterpå.

Hvis vi hadde hatt flere og mere kompliserte navn så ser jeg for meg forviklingene og problemene det måtte gitt han;)

''Hadde et postbud en gang som ikke kunne lese. Han kunne da ikke se forskjell på postboksene, Løkke og Lande (oppdiktet sef). Han så bare L-en, og slang alt opp i der, så vi måtte sortere posten etterpå.

Hvis vi hadde hatt flere og mere kompliserte navn så ser jeg for meg forviklingene og problemene det måtte gitt han;)''

Måtte jo være praktisk for ham om folk ikke byttet navn når de giftet og skilte seg, da! Med skilsmisseraten i dag vil det vel gå helt i ball for ham. For ikke å snakke om alle med to og tre etternavn grunnet ekteskap eller som slår sammen navn og siden kanskje drar fra hverandre igjen! :P

''Hadde et postbud en gang som ikke kunne lese. Han kunne da ikke se forskjell på postboksene, Løkke og Lande (oppdiktet sef). Han så bare L-en, og slang alt opp i der, så vi måtte sortere posten etterpå.''

*hehe* Søstra mi og jeg bor i samme oppgang med postkasser nede i gangen. Vi har samme etternavn og en av initialene i fornavnene er det samme (min første og hennes siste). Umulig for postbudet å holde styr på så jeg får rett som det er hennes post og hun får min. Heldigvis er vi gode venner. :o)

Annonse

Det finns ikke en eneste grunn i verden til at han ikke skulle ta ditt etternavn, like mye som omvendt. Behold ditt eget navn du, med mindre du liker hans navn enda bedre. Blir han veldig opptatt av at dere skal hete det samme, så kan jo han ta ditt.

Jeg kjenner ganske mange par etterhvert der han har tatt hennes etternavn, fordi det var et mer uvanlig navn, eller for at de ville føre navnet videre (feks fordi hun var enebarn, og han hadde flere brødre el.a.). I to tilfeller jeg kjenner tok begge den andres etternavn som sitt mellomnavn.

Gjest Elextra

Det finns ikke en eneste grunn i verden til at han ikke skulle ta ditt etternavn, like mye som omvendt. Behold ditt eget navn du, med mindre du liker hans navn enda bedre. Blir han veldig opptatt av at dere skal hete det samme, så kan jo han ta ditt.

Jeg kjenner ganske mange par etterhvert der han har tatt hennes etternavn, fordi det var et mer uvanlig navn, eller for at de ville føre navnet videre (feks fordi hun var enebarn, og han hadde flere brødre el.a.). I to tilfeller jeg kjenner tok begge den andres etternavn som sitt mellomnavn.

''Det finns ikke en eneste grunn i verden til at han ikke skulle ta ditt etternavn, like mye som omvendt. ''

For mange betyr tradisjon svært mye og er grunn god som noen.

tzatziki1365380058

Jeg tok ikke mannens navn da jeg giftet meg, og ville ikke gjort det uansett hva slags navn han hadde hatt.

Vi har aldri opplevd at noen har trodd at vi ikke har vært gift, fordi vi har forskjellig navn. Ikke at folk ikke har skjønt at vi har felles barn, heller - eller noe av alt det andre folk påstår blir problematisk om man har to forskjellige navn i familien.

Gjør det du har lyst til, behold navnet ditt eller bytt. Begge deler går helt fint!

Mange mener at en familie med barn bør ha samme etternavn. Noen hevder det er praktiske problemer forbundet med å ikke ha det. Hos oss har jeg mitt opprinnelige etternavn og de tre andre har et annet, og vi har aldri opplevd praktiske problemer. Mulig noen tror vi "bare" er samboere, men det driter vi i.

Mannen min har et etternavn som er sjeldnere enn mitt, men mitt er heller ikke veldig vanlig. Ungene har bare hans, selv om det hadde gått fint med begge. Men jeg liker korte navn uten for mye dill, så de har bare ett fornavn og ett etternavn. De får skifte selv hvis de ønsker det.

Søsteren min har samme etternavn som jeg, men hos henne har både mannen og to barn tatt hennes / vårt. De heter altså det samme alle fire, og det er mannen som har skiftet. Han het riktignok noe veeeldig vanlig (typen Terje Hansen), slik at han flere ganger ble forvekslet med andre personer som het nøyaktig det samme, selv av instanser (f.eks. helsevesenet) som har full tilgang på fødselsnumre.

Gjest den gang da

Jeg tok ikke mannens navn da jeg giftet meg, og ville ikke gjort det uansett hva slags navn han hadde hatt.

Vi har aldri opplevd at noen har trodd at vi ikke har vært gift, fordi vi har forskjellig navn. Ikke at folk ikke har skjønt at vi har felles barn, heller - eller noe av alt det andre folk påstår blir problematisk om man har to forskjellige navn i familien.

Gjør det du har lyst til, behold navnet ditt eller bytt. Begge deler går helt fint!

Jeg tror det var et større "problem tidligere". Mine mor tok ikke min fars navn da de giftet seg. Det var i 1970 om jeg ikke husker helt feil. Tror kanskje de måtte skrive under på noen papirer for at hun skulle få beholde etternavnet sitt til og med. På den tiden var det da folk som trodde de ikke var gift og at jeg ikke kunne være deres felles barn. Også da jeg var blitt eldre og gikk på ungdomsskolen fikk jeg spørsmål om mine foreldre ikke var gift.

Det var imidlertid ellers aldri noen problemer knyttet til det å ikke ha felles etternavn. Ikke engang da. Så at det skal være noen problemer knyttet til det nå skjønner jeg heller ikke.

Gjest Hansen-Bansen

Jeg var så forelsket at jeg ville gjøre ære på ham og ta hans navn. Mitt navn var også vanlig. Det var hans også :o) Jeg syns i tillegg at det er viktig at vi alle heter det samme :o) Mitt etternavn føres alikevel ikke videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...