Gå til innhold

Er dette "frekt" Eller er vi sære?

Anbefalte innlegg

Gjest Ski-tull

Et nært vennepar av oss har noen utenlandske venner som jeg og min mann ikke kjenner, og heller aldri har møtt.

For et par år siden hadde våre venner invitert disse til Norge for å dra på fjellet og gå på langrennski og stå slalom.

Siden de ikke hadde eget skiutstyr,( logisk nok) så spurte vårt vennepar om å få låne vårt skiutstyr til sine gjester.

Vi stusset litt over dette. Men siden vi ikke skulle bruke det selv den helgen, og vi ønsket å være greie, så lot vi dem låne det - om enn litt motvillig, fordi vi regnet med at dette var et engangstilfelle.

Så Ifjor ble vi igjen spurt om det samme. Men da ga mannen min utrykk for at han ikke likte så godt å låne bort til "fremmede".

Vennene våre "løste" da dette ved å si at de kunne bruke vårt utstyr, og la gjestene bruke deres. Og siden vi ble litt overrumplet av denne pågåenheten lot vi dem altså låne igjen, men var ganske irriterte over at de ikke tok et hint.

Og nå har spørsmålet kommet for tredje gang!

Men for å være helt ærlig, så har vi egentlig ikke særlig lyst til å låne det bort igjen!

Vi har snakket litt i ettertid om at vi synes det var litt merkelig og "frekt" av dem å spørre om dette. Grunnen er at det føles helt "feil" at vi skal "besørge skigåingen" til totalt fremmede.

Og det hadde nok ikke falt oss inn å spørre om noe tilsvarende.

Både langrenn og slalom utstyret vårt er/var ganske nytt og lite brukt. Og har tross alt kostet oss ganske mye penger i innkjøp, så anskaffelsene er en investering som er tenkt å vare i mange år fremover.

Så selvom vi ikke er reelt bekymret for at det skal bli ødelagt,

(det ville de nok erstattet) så er jo risikoen selvsagt der, og all bruk medfører jo en viss slitasje.

Et annet poeng er at de faktisk drar til et stort, kjent skisted hvor det er fullt mulig å leie alt man trenger av ski-utstyr. Dermed finnes det altså et alternativ, så hensikten med å låne vårt, er vel hovedsakelig å spare utgiftene og bryderiet ved å måtte leie.

Rent banalt sagt: Så blir jo vår rolle at vi hjelper fremmede med å spare penger, ved å la dem slite på vårt, (dyrt innkjøpte), skiutstyr istedet! Og sett fra dette ståsted så synes jeg det er litt urimelig og rart at de ber oss om å låne bort.

Det gir en liten følelse av å bli "utnyttet", selvom vennene våre antagelig ikke tenker på denen måten.

Hadde det vært våre venner som trengte det selv, så ville det vært noe helt annet.

Men når fordelen i bunn og grunn tilkommer en tredjepart som vi ikke har noe forhold til, så synes jeg det er en bismak ved å stille opp for å være "snill"

Så hva synes dere?

Er det vi som er sære her? Er det en selvfølge å stille opp når venner spør, så vi burde låne bort utstyret vårt for å være snille?

Eller er det faktisk litt frekt å be om å låne "dyre" ting av venner og kjente, når det hverken er til eget bruk, eller en "nødsituasjon"?

Nå føler jeg at vi sitter litt i klemma siden vi har lånt bort tidligere, og at det derfor er vanskeligere å si nei denne gang.

Vet heller ikke om begrunnelsen er god / forståelig nok, eller om det er smartere å ty til en liten hvit løgn (om at utstyret er på hytta e.l.)

Det er jo en viss risiko for at de blir fornærmet hvis vi sier ærlig hva vi tenker. Vi ønsker jo helst ikke å bli oppfattet som smålige og lite hjelpsomme..

På en annen side føles det ikke bra å låne bort fordi man føler seg tvunget til det for vennskapets skyld.

Innspill?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

11

• Sara Bernard

8

• laban

6

• Mary Poppins

5

For det første så kunne det ikke falt meg inn å spørre andre om å få låne venners utstyr for at andre skulle bruke det. Hvis jeg ville sluppet å kjøpe meg utstyr selv, ville jeg helt klart ha leid det på skistedet.

Når dere nå har blitt spurt igjen (jeg overraskes stadig over hva andre får seg til å be/spørre andre om, for å gjøre det lettvint for seg selv, og jeg er en ganske raus person) og ikke ønsker å låne det bort mer, ville jeg vært ærlig med vennene og forklart hvorfor.

Nå er det jo en del ting jeg ikke vet her. Pleier dere å låne mye av hverandre ellers også? Er de sånne "lånere" Kan det å låne utstyr av dere være en del av en vennetjeneste? Eller oppfatter de det som en vennetjeneste med tanke på hva dere har kjøpt/lånt etc av dem?

Det virker jo som litt merkelig ordning, men jeg kjenner jo selvsagt ikke deres venner.

Hva med å reise bort selv, eller ha halvveise planer om å reise bort når gjestene kommer, slik at de ikke har mulighet til å låne av dere? Dere kan jo si at dere har planer om å stå på ski når utlendingene kommer også.

Ja, jeg synes det er litt sært av dere å ha vanskeligheter med å låne bort utstyr dere selv ikke skal bruke da. Jeg synes vi skal være raus mot våre medmennesker, kjente eller ukjente.

Noe annet er jo hvis dere selv skal bruke det den aktuelle tiden.

På den annen side ville jeg nok ikke spurt om å få låne andres utstyr.

Gjest Elextra

Jeg synes det må være greit å spørre om å låne én gang, men ikke flere ganger.

Uansett er det jo vennene deres som spør dere, og det er dem dere gjør en tjeneste ved å låne ut, så tankenom at dere 'hjelper fremmede å spare penger' synes jeg er litt sær.

Synes uansett du gjør dette til en litt større sak enn det er, utstyret blir jo ikke så slitt, og dere har full mulighet til å si nei. Jeg vet ikke hvor godt dere kjenner vennene som spør - noe spør jo lett andre om hjelp, og forventer et nei om det ikke passer så godt.

Annonse

Så lenge dere ikke har planer om å bruke utstyret sjøl og er sikre på at det blir erstatta ved evt skade, ser jeg ikke problemet.

Sltasjemomentet må da være begrensa om de ikke skal gå fleire uker i fjellheimen?

Slalomski har jeg ikke greie på mtp slitasje... De få gangene jeg har stått på nedoverski, har jeg leid ski & utstyr :-)

Nå er det jo en del ting jeg ikke vet her. Pleier dere å låne mye av hverandre ellers også? Er de sånne "lånere" Kan det å låne utstyr av dere være en del av en vennetjeneste? Eller oppfatter de det som en vennetjeneste med tanke på hva dere har kjøpt/lånt etc av dem?

Det virker jo som litt merkelig ordning, men jeg kjenner jo selvsagt ikke deres venner.

Hva med å reise bort selv, eller ha halvveise planer om å reise bort når gjestene kommer, slik at de ikke har mulighet til å låne av dere? Dere kan jo si at dere har planer om å stå på ski når utlendingene kommer også.

Nei, vi er absolutt ikke "lånere" selv, og det er heller ingen grunn til at de skal føle at vi skylder dem noe fordi de har gjort oss tjenester tidligere.

Føler at vennskapet er i god i balanse på det området. Og i den grad det er skjevhet, går det vel heller motsatt vei siden vi blant annet har litt eldre barn så deres barn har fått mye klær og utstyr av oss. Vi har tatt dem med på på hytteturer og båtturer osv.

Til gjengjeld er vi kanskje oftere på middagsbesøk hos dem, enn de er hos oss, og vi har stående invitasjon til å låne deres feriested i utlandet hvis vi vil. Så dette er ikke noen reell problemstilling ellers.

Gjest Melis35

Nei jeg synes ikke dere er sære! Greit at de spurte første gangen,men etter 2 og 3 gang,så får vel disse vennene deres enten leie eller kjøpe seg eget utstyr om de har tenkt til å være med flere ganger i fjellheimen. Synes vennene deres er noe frekke her ja!

Jeg synes det er frekkere å spørre faktisk, enn å svare nei... Kunne aldri ramla meg inn å låne slikt utstyr av vnner.. år etter år..

Men hva du skal svare? Har ikke noe godt forslag. Jeg synes dere har vært snille, men at det ikke er noen selvfølge å få et ja også denne gangen.

Kanskje bare "beklager, det passer ikke å låne bort utstyret den helgen". Uten å utdype eller beklage.

Jeg syns ikke det hørtes sært ut i det hele tatt. Det er frekt å spørre om å få låne utstyr, sånn gang etter gang.

Be om å få låne sånne dyre ting, og til og med ikke til seg selv, men til venner, som ikke engang er deres venner, er ganske....spesielt... spør du meg.

Annonse

Gjest Elextra

Jeg syns ikke det hørtes sært ut i det hele tatt. Det er frekt å spørre om å få låne utstyr, sånn gang etter gang.

Be om å få låne sånne dyre ting, og til og med ikke til seg selv, men til venner, som ikke engang er deres venner, er ganske....spesielt... spør du meg.

''Be om å få låne sånne dyre ting, og til og med ikke til seg selv, men til venner, som ikke engang er deres venner, er ganske....spesielt... spør du meg.''

Helt enig. Bør gå bra som et engangstilfelle, f.eks. om det blir praktisk vanskelig å få leid eller lignende. Men å spørre om å låne år etter år, for å kunne gjøre sine venner en tjeneste ved at de kan spare penger, er litt frekt.

Men som jeg sa annet sted - noen er av den holdning at det er bare å spørre, og så regne med at en får nei om det ikke er veldig velkomment.

Nei, vi er absolutt ikke "lånere" selv, og det er heller ingen grunn til at de skal føle at vi skylder dem noe fordi de har gjort oss tjenester tidligere.

Føler at vennskapet er i god i balanse på det området. Og i den grad det er skjevhet, går det vel heller motsatt vei siden vi blant annet har litt eldre barn så deres barn har fått mye klær og utstyr av oss. Vi har tatt dem med på på hytteturer og båtturer osv.

Til gjengjeld er vi kanskje oftere på middagsbesøk hos dem, enn de er hos oss, og vi har stående invitasjon til å låne deres feriested i utlandet hvis vi vil. Så dette er ikke noen reell problemstilling ellers.

Kan de tenke at siden dere har stående invitasjon til å bruke feriestedet deres i utlandet, så kan dere hjelpe til med skiutstyr til deres gjester?

går det opp i opp?

Enig, jeg synes det er frekkere av dem å spørre, enn at TS svarer nei.

Som regel bruker man seg selv og egne meninger som utgangspunkt når man svarer i slike tråder. Jeg gjør i alle fall det, det er m.a.o. vanskelig å svare helt objektivt, hvis det i det hele tatt finnes et objektivt svar på slikt. Men folk er jo forskjellige. Noen ville sikkert blitt sure for at de ikke ble spurt istedenfor at gjestene måtte leie seg utstyr også....

''Be om å få låne sånne dyre ting, og til og med ikke til seg selv, men til venner, som ikke engang er deres venner, er ganske....spesielt... spør du meg.''

Helt enig. Bør gå bra som et engangstilfelle, f.eks. om det blir praktisk vanskelig å få leid eller lignende. Men å spørre om å låne år etter år, for å kunne gjøre sine venner en tjeneste ved at de kan spare penger, er litt frekt.

Men som jeg sa annet sted - noen er av den holdning at det er bare å spørre, og så regne med at en får nei om det ikke er veldig velkomment.

''Men som jeg sa annet sted - noen er av den holdning at det er bare å spørre, og så regne med at en får nei om det ikke er veldig velkomment.''

Du kan så si, men vil det da si at det egentlig ikke er grenser for hva man kan spørre om, for det er jo bare å svare nei?

Gjest Elextra

''Men som jeg sa annet sted - noen er av den holdning at det er bare å spørre, og så regne med at en får nei om det ikke er veldig velkomment.''

Du kan så si, men vil det da si at det egentlig ikke er grenser for hva man kan spørre om, for det er jo bare å svare nei?

''Du kan så si, men vil det da si at det egentlig ikke er grenser for hva man kan spørre om, for det er jo bare å svare nei?''

Ja, har inntrykk av at noen mener det.

Det er jo nettopp dette som er en frekk holdning, i mine øyne. Og saken som trådstarter refererer til gjelder en sak der vennene ikke tok et nei for et nei, men vrei om saken til at de selv kunne bruke utstyret de ville låne til seg, og at de tilreisende lånte vertskapets utstyr.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...