Gjest Ski-tull Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Jeg mener ikke at poenget er om feriestedet ligger her eller der, det var ikke jeg som satte den overskriften om "lite raust". Jeg oppfatter det som veldig raust å tilby å låne bort et feriested når man ikke er der selv samtidig, det er hakket over å ta med seg noen dit. Jeg synes det viser litt av hvordan de tenker om å låne ut ting - veldig mange ville ikke tilbudt feriestedet sitt uten at de kunne være der selv samtidig. Men igjen - jeg ville aldri spurt om noe sånt selv. Og antakelig tåler de å få avslag. "Jeg oppfatter det som veldig raust å tilby å låne bort et feriested når man ikke er der selv samtidig," Det er ikke aktuellt for oss å reise dit hvis de ikke er der. Så hvis vi drar dit noengang, så er det i den hensikt å være der sammen med dem, ikke fordi vi vil til akkurat det stedet. Et annet familiemedlem av dem har leilighet i samme kompleks, så saken ville isåfall vært at vi bodde i hver vår leilighet mens vi ferierte der med dem. De skulle gjerne ha fått lånt hytta alene hvis den var vår, men den eies av mine foreldre. Båten krever visse ferdigheter å kjøre, så den kan ikke lånes ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ski-tull Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Jeg er helt enig med deg på alle punktene du nevner her. Pluss at en stående invitasjon til å benytte et feriested skal da ikke være en faktor til dårlig samvittighet for å si nei til å låne andre ting. "Pluss at en stående invitasjon til å benytte et feriested skal da ikke være en faktor til dårlig samvittighet for å si nei til å låne andre ting." Nettopp! Og som jeg skriver andre steder her, så er denne invitasjonen egentlig lite reell for oss, og kan evt. sies å være "gjengjeldt på mange andre måter allerede, ved at vi flere ganger har latt dem nyte godt av "goder" som vi disponerer. Men alt dette er egentlig helt irrelevant for saken det dreier seg om Og det kom frem kun fordi jeg fikk spørsmål om det på andre områder var skjevhet i vennskapet når det gjaldt å "gi og få" Men det synes jeg altså ikke at det er. Så dette dreier seg KUN om tilfellet i hovedinnlegget, der vi føler at vår godvilje/vennskap blir litt misbrukt/utnyttet når vi for tredje gang blir bedt om å holde fremmede mennesker med skiutstyr.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Har du noen gamle ski å låne bort? Jeg hadde lånt bort gamleskia mine. Ikke snakk om at noen fikk låne nyskia mine og ihvertfall ikke noen som ikke kan å gå på ski. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supert å kunne hjelpe! Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Vi er ofte på ferie på min søsters feriested. Da låner min søster ofte fire fine sykler av et vennepar i nærheten, det er supert å sykle der (og syklenes eiere er ofte på ferie et annet sted når vi er hos søsteren min). Det er sykkelutleie der, og vi har råd til å leie, men det er utrolig hyggelig at det er sykler til vår disposisjon når vi kommer, og hvor vi ikke trenger å bestemme hvor mange dager vi skal leie eller føler vi må utnytte leietiden eller komme til sykkelutleiestedet mens det er godt utvalg osv. Syklene står der, og vi kan bruke dem når og hvis vi vil. Jeg synes det er utrolig hyggelig at min søster og hennes venninne ordner dette for oss, vi behandler syklene så pent vi kan, men jeg håper ikke min søsters venninne egentlig tenker det samme som deg og ikke vil låne det bort men føler hun må. Etter å ha lest denne tråden, skal jeg bli enda mer påpasselig med å tilby å låne bort ting, i tilfelle folk ikke tør å spørre selv. Vi låner ofte bort bil, og vi har lånt bort huset til naboens konfirmasjonsgjester ved flere anledninger (flere barn som har konfirmasjon), men vi kan sikkert bli enda flinkere. Det gjør ingen ting om det ikke er de samme man mottar og tilbyr tjenester til, det er jo ikke alltid det passer å låne av de samme man har lånt noe annet bort til. Så hvis jeg låner bort huset til naboens venner, og selv låner sykler fra min søsters venner, så må jo det være veldig bra? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Dere har en stående invitasjon til å bruke deres feriested i utlandet, er oftere på middag hos dem osv.. Da synes jeg dere skal låne bort skiutstyret deres med glede en gang i året, det må da være en veldig fin måte å kunne gjengjelde dine venners raushet? Dere har jo sett at de tar vare på det de låner, og du føler deg trygg på at evt ødelagte ting vil bli erstattet. ''Dere har en stående invitasjon til å bruke deres feriested i utlandet, er oftere på middag hos dem osv '' Det gjør vi også, da det er en stor fordel at noen drar dit og ser over stedet og sjekker at alt er ok. Skiene mine ville jeg vært mer redd for å låne bort og det samme tenker jeg om bøkene mine som fort kan bli borte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Leste du også at de flere ganger har vært med oss på hytteturer, båtturer, fått ri hesten vår, og har arvet masse klær og utstyr gratis?? Sånn sett har vi også vært rause med å la dem få nyte godt av "godene" vi disponerer - som forøvrig er lettere å benytte seg av enn et sted i utlandet som er både dyrt og tidkrevende å reise til. Og som sagt: Vi er gjerne "rause" mot gode venner. Men føler ikke samme glede over å stille opp for en fremmed tredjepart som vi ikke engang kjenner... ''Leste du også at de flere ganger har vært med oss på hytteturer, båtturer, fått ri hesten vår, og har arvet masse klær og utstyr gratis??'' Det er to vidt forskjellige ting å låne bort et feriested, og det å invitere med andre på hyttetur eller båttur. Sistnevnte gjør man vel fordi man synes det er hyggelig med selskap. Det å arve klær og utstyr synes jeg heller ikke er helt sammenliknbart, da alternativet ville kanskje vært fretex. Sånn sett synes jeg derfor det er mye mer korrekt å sammenlikne det at dere får låne deres feriested, med scenariot i hovedinnlegget. Argumentet om slitasje på ski-utstyret er selvfølgelig et legitimt argument, men det samme kan jo sies om feriestedet deres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 "Jeg oppfatter det som veldig raust å tilby å låne bort et feriested når man ikke er der selv samtidig," Det er ikke aktuellt for oss å reise dit hvis de ikke er der. Så hvis vi drar dit noengang, så er det i den hensikt å være der sammen med dem, ikke fordi vi vil til akkurat det stedet. Et annet familiemedlem av dem har leilighet i samme kompleks, så saken ville isåfall vært at vi bodde i hver vår leilighet mens vi ferierte der med dem. De skulle gjerne ha fått lånt hytta alene hvis den var vår, men den eies av mine foreldre. Båten krever visse ferdigheter å kjøre, så den kan ikke lånes ut. Neivel, da misforsto jeg det som sto lenger ned. Dette er uansett ikke en konkurranse, jeg synes bare det forteller litt om hvordan de tydeligvis ser på det å låne / låne ut. Men vil dere ikke, synes jeg dere skal våge å stå for det og si fra, ikke finne på en nødløgn som blir vanskelig å videreføre neste år. På en hyggelig måte, selvsagt. Tror ikke de går av skaftet av den grunn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123612 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Å benytte deres feriested er ikke akkurat noen "gratis-invitasjon" siden det vil koste oss dyrt i reise og oppholdsutgifter. Det blir som en hvilken som helst sydentur. Så jeg synes ikke dette kan sammenlignes med å låne utstyr for å "spare" penger. Uansett økonomi synes jeg det vitner om raushet å tilby lån av feriested. Må innrømme at jeg selv ville vært ørlite skeptisk til å låne ut hytta til andre enn nær familie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Har du noen gamle ski å låne bort? Jeg hadde lånt bort gamleskia mine. Ikke snakk om at noen fikk låne nyskia mine og ihvertfall ikke noen som ikke kan å gå på ski. Enig med deg - har fine langrensski som jeg er forsiktig med, og ville være betenkt på å låne dem ut til hvem som helst. Å låne ut gamleskiene var en god idé . Slalomskiene mine er mer hyllevare som jeg godt kan låne ut. Men ville jo bli litt irritert om samme mennenskene lånte dem år etter år for å spare penger til investering eller leie selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Jeg hadde neppe kommet til å lånt bort mitt skiutstyr verken til venner eller venners venner. Skiutstyr er kostbart, og jeg tar godt vare på mitt i håp om å kunne ha det mange år. Derimot tror jeg ikke det ville gjort noen forskjell for meg om det var venner eller venners venner det var snakk om, hvis relasjonene til vennene i utgangspunktet var preget av mye gjensidig låning eller utveksling av tjenester. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123620 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 ''Dere har en stående invitasjon til å bruke deres feriested i utlandet, er oftere på middag hos dem osv '' Det gjør vi også, da det er en stor fordel at noen drar dit og ser over stedet og sjekker at alt er ok. Skiene mine ville jeg vært mer redd for å låne bort og det samme tenker jeg om bøkene mine som fort kan bli borte. ''Skiene mine ville jeg vært mer redd for å låne bort og det samme tenker jeg om bøkene mine som fort kan bli borte. '' Dette må man kanskje være skientusiast for å forstå;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ski-tull Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Vi er ofte på ferie på min søsters feriested. Da låner min søster ofte fire fine sykler av et vennepar i nærheten, det er supert å sykle der (og syklenes eiere er ofte på ferie et annet sted når vi er hos søsteren min). Det er sykkelutleie der, og vi har råd til å leie, men det er utrolig hyggelig at det er sykler til vår disposisjon når vi kommer, og hvor vi ikke trenger å bestemme hvor mange dager vi skal leie eller føler vi må utnytte leietiden eller komme til sykkelutleiestedet mens det er godt utvalg osv. Syklene står der, og vi kan bruke dem når og hvis vi vil. Jeg synes det er utrolig hyggelig at min søster og hennes venninne ordner dette for oss, vi behandler syklene så pent vi kan, men jeg håper ikke min søsters venninne egentlig tenker det samme som deg og ikke vil låne det bort men føler hun må. Etter å ha lest denne tråden, skal jeg bli enda mer påpasselig med å tilby å låne bort ting, i tilfelle folk ikke tør å spørre selv. Vi låner ofte bort bil, og vi har lånt bort huset til naboens konfirmasjonsgjester ved flere anledninger (flere barn som har konfirmasjon), men vi kan sikkert bli enda flinkere. Det gjør ingen ting om det ikke er de samme man mottar og tilbyr tjenester til, det er jo ikke alltid det passer å låne av de samme man har lånt noe annet bort til. Så hvis jeg låner bort huset til naboens venner, og selv låner sykler fra min søsters venner, så må jo det være veldig bra? Høres ut som du er "ytterligheten" i hjelpsomhet, kanskje? Jeg ville nok ikke lånt bort huset mitt til naboens venner ( med mindre jeg kjente både naboene og gjestene godt.) og det kunne heller ikke falt meg inn å spørre naboen om mine gjester kunne få bo hos dem. Jeg ville heller ikke lånt bort bilen min til "hvemsomhelst" med mindre det var en nødsituasjon. For selvom bilen er forsikret og evt økonomisk tap blir erstattet, så er det tross alt jeg som ville blitt sittende med trøbbelet og konsekvensene hvis noe skulle skje. Og denne risikoen er jeg faktisk ikke villig til å ta bare for å være snill. Det er en fin ting å være generøs og hjelpsom. Men det er også en viss forskjell på å TILBY noen en tjeneste, og det å bli forespurt om en tjeneste. Når man tilbyr har man jo på forhånd tatt stilling til at man ønsker å gjøre tjenesten. Men når man blir spurt kan man havne i situasjonen at det er vanskelig å si nei, selvom man ikke er helt bekvem med å si ja. Det er også en fin balansegang mellom det å være snill og det å være "dumsnill" Folk som alltid stiller opp, og aldri sier nei, har dessverre en tendens til å bli utnyttet og lite respektert. (uten at dette forøvig har noen relevans saken i hovedinnlegget) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ski-tull Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Enig med deg - har fine langrensski som jeg er forsiktig med, og ville være betenkt på å låne dem ut til hvem som helst. Å låne ut gamleskiene var en god idé . Slalomskiene mine er mer hyllevare som jeg godt kan låne ut. Men ville jo bli litt irritert om samme mennenskene lånte dem år etter år for å spare penger til investering eller leie selv. "Men ville jo bli litt irritert om samme mennenskene lånte dem år etter år for å spare penger til investering eller leie selv." Her er du inne på et vesentlig poeng.! Et engangstilfelle er greit nok. Men når det tilsynelatende blir en gjentagende løsning ,og nærmest en forventning, at vi skal bidra med ski-utstyret de trenger, så blir det noe annet! Vi bruker utsyret såpass lite selv at hvis vi låner det bort en helg eller to hvert år, så står faktisk "lånerne" for bortimot 50% av bruken/slitasjen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
WaxonWaxoff Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Ja, dere er sære. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Bedre svar kan de ikke få ) Jeg har lånt bort mine ski en gang, men jeg likte egentlig ikke å gjøre det. Har investert i et par som må vare i mange år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara Bernard Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 "Pluss at en stående invitasjon til å benytte et feriested skal da ikke være en faktor til dårlig samvittighet for å si nei til å låne andre ting." Nettopp! Og som jeg skriver andre steder her, så er denne invitasjonen egentlig lite reell for oss, og kan evt. sies å være "gjengjeldt på mange andre måter allerede, ved at vi flere ganger har latt dem nyte godt av "goder" som vi disponerer. Men alt dette er egentlig helt irrelevant for saken det dreier seg om Og det kom frem kun fordi jeg fikk spørsmål om det på andre områder var skjevhet i vennskapet når det gjaldt å "gi og få" Men det synes jeg altså ikke at det er. Så dette dreier seg KUN om tilfellet i hovedinnlegget, der vi føler at vår godvilje/vennskap blir litt misbrukt/utnyttet når vi for tredje gang blir bedt om å holde fremmede mennesker med skiutstyr.. Og, er de av typen som synes det er naturlig å spørre må de også tåle et "du, det passer dessverre ikke å låne bort utstyret i år". Håper det løser seg fredelig ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 "Slalomski har jeg ikke greie på mtp slitasje... De få gangene jeg har stått på nedoverski, har jeg leid ski & utstyr :-)" Slalomutstyr er faktisk ekstra mye utsatt for riper og slitasje, siden man ofte tråkker på hverandres ski i køen ved heisen.. Slalom støvler har en tendens til å bli litt klamme og ekle hvis man blir svett eller fuktig på beina. Og de får også lett riper når man går med dem.. Dette har riktignok ingen betydning for bruksevnen, men de blir jo stygge å se på etterhvert.. Forsåvidt er ikke dette hovedgrunnen til at vi har motvilje mot å låne bort. Vi reagerer på at vi synes det er litt frekt at de forventer at vi skal bidra med utstyr til deres venner, for at de skal slippe utgiften og bryderiet med å leie.. ''Slalomutstyr er faktisk ekstra mye utsatt for riper og slitasje,'' Det ante meg, ergo forbeholdet mitt! Dessuten er det vel ekstra viktig mht sikkerhet at støvler, ski, staver og hjelm er i riktig størrelse? Jeg har som sagt marginal erfaring med slalom, men har opplevd at nettopp dette er viktig for utleiestedet. Jeg hadde heller ikke latt barna mine låne slalomutstyr av venner av samme grunn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Hvite løgner er sjelden lurt. De kommer og biter deg i baken ved en senere anledning. Når vennene deres er slik at de spør om dette, tåler de antagelig å få avslag også. Tenk ut en vennlig setning, men helt tydelig. Noe a la "Nei, dessverre, vi ønsker ikke å låne ut utstyret vårt." Ikke gå inn i uendelige begrunnelser eller forklaringer. Da gir du dem et krav på en forklaring. Spør de hvorfor, så gjenta setningen som en papegøye. Vær høflig, men tydelig. Våg å stå for avslaget, dere ønsker jo ikke å låne bort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ski-tull Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Jeg låner mer en gjerne bort ting og tang. Om det er nære venner eller bekjente, spiller ingen rolle. Med et smil og med en god følelse om andre kan benytte noe som jeg har. Jeg synes det er helt flott at vi kan låne av hverandre. Mye flott utstyr blir kjøpt og lite brukt. Så du får gjerne låne av meg. "Mye flott utstyr blir kjøpt og lite brukt. Så du får gjerne låne av meg." Tusen takk!! Da kan du bare gi meg ditt tlf nr og adresse, så sender jeg vennene våre til dere for å låne skiutstyret? Passer det at de kommer i helgen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Og, er de av typen som synes det er naturlig å spørre må de også tåle et "du, det passer dessverre ikke å låne bort utstyret i år". Håper det løser seg fredelig ;o) ''Og, er de av typen som synes det er naturlig å spørre må de også tåle et "du, det passer dessverre ikke å låne bort utstyret i år".'' Det vil jo åpne for at de godt kan spørre igjen neste år. Jeg ville sagt at "Dessverre, vi har bestemt oss for at vi ikke vil fortsette å låne bort skiutstyret vårt lenger" og kanskje lagt til at det ikke koster mange kronene å leie ski i bakken om det passer sånn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361080-er-dette-frekt-eller-er-vi-s%C3%A6re/page/4/#findComment-3123711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.