Gå til innhold

Hvorfor er Berserk-saken så spesiell?

Anbefalte innlegg

Gjest dette og fjellklatrere

Er det ikke en gjeng med eventyrere på høyrisikostunt i Sørishavet? Lek, med livet som innsats.

Jeg klarer ikke å engasjere meg, selv om jeg naturligvis har empati med de som sitter i uvisse. Jeg regner i grunnen med av båten ligger på havets bunn.

Fortsetter under...

Tragisk er det selvsagt for de involverte og familie/venner, men er enig med deg - dette er folk som oppsøker risiko, og jeg kan ikke annet enn å tenke at dette måtte skje før eller senere. Når det gjelder basehoppere har jeg overhodet ingen sympati.

Hvorfor mener du den er _så_ spesiell? Det er da ikke noe nytt at norske medier dekker leteaksjoner etter norske båter i utlandet. Og denne gangen kanskje litt ekstra mye pga at båten er kjent fra tv-program mm. Det at selveste Paul Watson deltok i letingen gjør det jo også til en større mediesak, ved at man får hans kommentarer på lufta.

Annonse

Enig med deg.

Hadde vært noe annet om dette var lastebåter med ansatte som forsvant i jobbsammenheng. Ikke gutteturer som selv frivillig velger å utsette seg for denne risikoen...

Det er da ikke underlig at saken har fått oppmerksomhet?

Da nødmeldingen kom, var det 4 nordmenn savnet,- deriblant en ungdom. Et par dager etter kom 2 til rette, men fortsatt er 2 nordmenn og en kamerat av dem savnet under dramatiske omstendigheter. Og personene og båten involvert er profilerte.

Men, jeg tror også at det hadde vært slått stort opp om et nyttefartøy med nordmenn ombord var savnet.

Gjest dette og fjellklatrere

Hvorfor mener du den er _så_ spesiell? Det er da ikke noe nytt at norske medier dekker leteaksjoner etter norske båter i utlandet. Og denne gangen kanskje litt ekstra mye pga at båten er kjent fra tv-program mm. Det at selveste Paul Watson deltok i letingen gjør det jo også til en større mediesak, ved at man får hans kommentarer på lufta.

Nå begynner saken å bli spesiell. Berserk-guttene har brutt enhver regel som finnes, med idiotseilasen i Sørishavet:

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1595829.ece

Nå begynner saken å bli spesiell. Berserk-guttene har brutt enhver regel som finnes, med idiotseilasen i Sørishavet:

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1595829.ece

Hvorvidt selve seilasen var spesiell var ikke tema her - saken gjaldt hvorvidt det var spesielt at man dekker leteaksjonen i media.

jeg har bare såvidt fulgt med på dette. Er det snakk om flere båter som er en del av Berserk? Har det noen sammenheng med jordskjelvet i New Zealand å gjøre ?

''Er det snakk om flere båter som er en del av Berserk? ''

ei, Berserk er navnet på én båt.

''Har det noen sammenheng med jordskjelvet i New Zealand å gjøre ?''

Kan jeg aldri tenke meg.

Annonse

''Er det snakk om flere båter som er en del av Berserk? ''

ei, Berserk er navnet på én båt.

''Har det noen sammenheng med jordskjelvet i New Zealand å gjøre ?''

Kan jeg aldri tenke meg.

Jeg lurte først på om jordskjelvet kunne ha skapt uværet. Jordskjelv kan jo skape sunamier., men det skal ikke ha så stor betydning om en allerde er på havet.

Jeg lurte først på om jordskjelvet kunne ha skapt uværet. Jordskjelv kan jo skape sunamier., men det skal ikke ha så stor betydning om en allerde er på havet.

Ja, tsunamier kan skape problemer for skip, men det er vel mer sannsynlig at de har fått trøbbel pga været i Antarktis.

jeg har bare såvidt fulgt med på dette. Er det snakk om flere båter som er en del av Berserk? Har det noen sammenheng med jordskjelvet i New Zealand å gjøre ?

Nei, det var orkan med 50 effektive minusgrader og 8 meter høye bølger den natta nødsignalet kom. Så jeg tipper de har fått problemer/truffet isfjell og sunket rett til bunn.

Trasig.

Jeg synes jo fryktelig synd på familiene som sitter igjen og med stor sannsynlighet har mistet sine kjære, men utover det...

Det har jo kommet frem at det var minst to som hadde tenkt å være med på turen har trukket seg i siste liten fordi de følte at det ikke var planlagt godt nok. Jeg synes også det hadde vært noe helt annet om det hadde vært et "nyttefartøy" og ikke noen forvokste guttunger på "tøff-i-trynet"-tur.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...