Gjest slappfia Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Har etter å ha tatt en runde med blodprøver (rutine) fått brev fra legen med beskjed om at jeg har lavt stoffskifte og jeg bes om å bestille ny time for å få mer informasjon. Det står at TSH'en er 7,7 (referanseområde 0,20-4,0) og at anti TPO'en er >1300 mens den egentlig skal være Jeg skal selvfølgelig til legen på nytt, men i mellomtiden er jeg interessert i å finne ut om det kan være aktuelt å ta tabletter for dette? Noen med peiling på dette her? I såfall, takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361147-noen-som-har-greie-p%C3%A5-stoffskifte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zwp Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 I høyeste grad aktuelt med medisin. Du kan google Hashimotos tyreoiditt. Du har høy Anti-TPO og forhøyet Tsh. Alt tyder på at det vil settes i gang medisinering vil jeg tro. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361147-noen-som-har-greie-p%C3%A5-stoffskifte/#findComment-3124159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slappfia Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 I høyeste grad aktuelt med medisin. Du kan google Hashimotos tyreoiditt. Du har høy Anti-TPO og forhøyet Tsh. Alt tyder på at det vil settes i gang medisinering vil jeg tro. Takk for svar! Du tror det altså? Hmmmm. Blir spennende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361147-noen-som-har-greie-p%C3%A5-stoffskifte/#findComment-3124184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zellica Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Ja du har fått hypothyreose og må desverre begynne å bruke Levaxin. Sykdommen du har heter ganske riktig Hashimotos thyreoditt, og er en autoimmun sykdom som gjør at kroppen ødelegger skjoldbrukskjertelen. Du har høye verdier på anti-TPO, og dette medfører med stor sikkerhet at du må bruke Levaxin resten av livet. Men fortvil ikke. De fleste klarer seg helt fint på denne medisinen, og lever som normalt. Jeg antar at du må kjenne deg sliten og trett, og at du har problemer med hukommelse og konsentrasjon? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361147-noen-som-har-greie-p%C3%A5-stoffskifte/#findComment-3124224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slappfia Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Ja du har fått hypothyreose og må desverre begynne å bruke Levaxin. Sykdommen du har heter ganske riktig Hashimotos thyreoditt, og er en autoimmun sykdom som gjør at kroppen ødelegger skjoldbrukskjertelen. Du har høye verdier på anti-TPO, og dette medfører med stor sikkerhet at du må bruke Levaxin resten av livet. Men fortvil ikke. De fleste klarer seg helt fint på denne medisinen, og lever som normalt. Jeg antar at du må kjenne deg sliten og trett, og at du har problemer med hukommelse og konsentrasjon? Takk for svar:) Jeg har ikke hatt noen mistanke om lavt stoffskifte så det var bare tilfeldig av det ble oppdaget. Jeg føler meg ganske tiltaksløs, men merker aller mest at humøret har blitt dårligere de siste årene. Jeg klarer meg fint i jobben som lærer, men blir jo sliten - som alle andre sikkert. Jeg har begynt å føle meg mye trøttere om kveldene de siste årene, og går tidlig hjem når jeg f.eks er på fest. Sovner momentant når hodet treffer puta. Uansett symptomer eller ikke symptomer så kan det vel ikke være bra for kroppen at dette forblir ubehandlet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361147-noen-som-har-greie-p%C3%A5-stoffskifte/#findComment-3124225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zellica Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Takk for svar:) Jeg har ikke hatt noen mistanke om lavt stoffskifte så det var bare tilfeldig av det ble oppdaget. Jeg føler meg ganske tiltaksløs, men merker aller mest at humøret har blitt dårligere de siste årene. Jeg klarer meg fint i jobben som lærer, men blir jo sliten - som alle andre sikkert. Jeg har begynt å føle meg mye trøttere om kveldene de siste årene, og går tidlig hjem når jeg f.eks er på fest. Sovner momentant når hodet treffer puta. Uansett symptomer eller ikke symptomer så kan det vel ikke være bra for kroppen at dette forblir ubehandlet? Nei du må ha behandling. Thyreoiditten ødelegger kjertelen din, og til slutt vil du ikke ha eget stoffskifte. Det er mye bedre å starte med Levaxinbehandling tidlig i forløpet, enn å vente til symptomene har"satt" seg godt. Da er sjansen større for at du blir kvitt alle symptomene. Du har forresten klassiske symptomer på hypothyreose, men fordi du ikke har et veldig lavt stoffskifte enda, klarer du deg rimelig greit i hverdagen. Men uten behandling vil disse symptomene bare bli værre. Jeg håper du har en fastlege som har litt greie på stoffskiftebehandling, eller så finnes det et godt likemannsnettverk i Norsk Thyreoideaforbund. www.stoffskifte.org 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361147-noen-som-har-greie-p%C3%A5-stoffskifte/#findComment-3124230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slappfia Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Nei du må ha behandling. Thyreoiditten ødelegger kjertelen din, og til slutt vil du ikke ha eget stoffskifte. Det er mye bedre å starte med Levaxinbehandling tidlig i forløpet, enn å vente til symptomene har"satt" seg godt. Da er sjansen større for at du blir kvitt alle symptomene. Du har forresten klassiske symptomer på hypothyreose, men fordi du ikke har et veldig lavt stoffskifte enda, klarer du deg rimelig greit i hverdagen. Men uten behandling vil disse symptomene bare bli værre. Jeg håper du har en fastlege som har litt greie på stoffskiftebehandling, eller så finnes det et godt likemannsnettverk i Norsk Thyreoideaforbund. www.stoffskifte.org Takk:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361147-noen-som-har-greie-p%C3%A5-stoffskifte/#findComment-3124231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Takk:) En forum du får mye bedre og mer oppdatert informasjon er http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/ Informasjonen du gir tyder på at sykdommen allerede preger kroppen ganske mye. Få tatt prøve av FT4 og FT3 så fort som mulig for å få et bedre bilde av hvor langt sykdommen har kommet og kom i gang med behandling før det blir for ille. En ting er sikkert, det er ikke så enkelt som å ta en pille og så blir alt bra, spesielt om sykdommen har kommet for langt. Det kan ta LANG tid før optimal dose er funnet, spesielt om det blir ventet for lenge før de setter i gang med behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361147-noen-som-har-greie-p%C3%A5-stoffskifte/#findComment-3124249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zellica Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 En forum du får mye bedre og mer oppdatert informasjon er http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/ Informasjonen du gir tyder på at sykdommen allerede preger kroppen ganske mye. Få tatt prøve av FT4 og FT3 så fort som mulig for å få et bedre bilde av hvor langt sykdommen har kommet og kom i gang med behandling før det blir for ille. En ting er sikkert, det er ikke så enkelt som å ta en pille og så blir alt bra, spesielt om sykdommen har kommet for langt. Det kan ta LANG tid før optimal dose er funnet, spesielt om det blir ventet for lenge før de setter i gang med behandling. Jeg må bare svare på denne selv om innlegget ikke er til meg. Sonjas er et flott forum, men, og det er et stort men, naturlig thyroid entusiastene derinne er sterkt representert og de prediker hardt denne medisinen. Når man kommer som ny pasient derinne og ser all posten om Armour, Erfa ol, blir man usikker på om Levaxin er det rette. Men det er nå en gang slik at Levaxin fungerer helt greit for majoriteten av stoffskiftesyke. Noe annet man må huske på når man oppsøker Sonjas er det faktum at medlemmene derinne er de pasientene som sliter mye med sin stoffskiftesykdom. De aller fleste lever faktisk greit med sin sykdom, og det må man huske slik at man ikke går helt i kjelleren når man får denne diagnosen. Ja man kan slite en del med å finne dose, medisin ol, men igjen går dette stort sett greit for storparten av pasientene. Men det er en del som aldri blir bra og som sliter resten av livet. Men vi må håpe at TS er en av de som finner sin vedlikeholdsdose greit, og som kommer til å fungere bra med sin thyreoideasykdom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361147-noen-som-har-greie-p%C3%A5-stoffskifte/#findComment-3124317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skiftestoff Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Jeg må bare svare på denne selv om innlegget ikke er til meg. Sonjas er et flott forum, men, og det er et stort men, naturlig thyroid entusiastene derinne er sterkt representert og de prediker hardt denne medisinen. Når man kommer som ny pasient derinne og ser all posten om Armour, Erfa ol, blir man usikker på om Levaxin er det rette. Men det er nå en gang slik at Levaxin fungerer helt greit for majoriteten av stoffskiftesyke. Noe annet man må huske på når man oppsøker Sonjas er det faktum at medlemmene derinne er de pasientene som sliter mye med sin stoffskiftesykdom. De aller fleste lever faktisk greit med sin sykdom, og det må man huske slik at man ikke går helt i kjelleren når man får denne diagnosen. Ja man kan slite en del med å finne dose, medisin ol, men igjen går dette stort sett greit for storparten av pasientene. Men det er en del som aldri blir bra og som sliter resten av livet. Men vi må håpe at TS er en av de som finner sin vedlikeholdsdose greit, og som kommer til å fungere bra med sin thyreoideasykdom. Støttes! Jeg gikk inn på en mengde slike sider da jeg fikk diagnosen, og ble jo forferdelig redd. Det som har skjedd er imidlertid at jeg riktignok må gå på medisiner resten av livet, men ellers er det jo ingen ting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361147-noen-som-har-greie-p%C3%A5-stoffskifte/#findComment-3124321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest levaxinbruker med god virkning Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Jeg må bare svare på denne selv om innlegget ikke er til meg. Sonjas er et flott forum, men, og det er et stort men, naturlig thyroid entusiastene derinne er sterkt representert og de prediker hardt denne medisinen. Når man kommer som ny pasient derinne og ser all posten om Armour, Erfa ol, blir man usikker på om Levaxin er det rette. Men det er nå en gang slik at Levaxin fungerer helt greit for majoriteten av stoffskiftesyke. Noe annet man må huske på når man oppsøker Sonjas er det faktum at medlemmene derinne er de pasientene som sliter mye med sin stoffskiftesykdom. De aller fleste lever faktisk greit med sin sykdom, og det må man huske slik at man ikke går helt i kjelleren når man får denne diagnosen. Ja man kan slite en del med å finne dose, medisin ol, men igjen går dette stort sett greit for storparten av pasientene. Men det er en del som aldri blir bra og som sliter resten av livet. Men vi må håpe at TS er en av de som finner sin vedlikeholdsdose greit, og som kommer til å fungere bra med sin thyreoideasykdom. Enig med deg. Det er svært mange som lever helt greit og ubesværet med stoffskiftesykdom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361147-noen-som-har-greie-p%C3%A5-stoffskifte/#findComment-3124324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 En forum du får mye bedre og mer oppdatert informasjon er http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/ Informasjonen du gir tyder på at sykdommen allerede preger kroppen ganske mye. Få tatt prøve av FT4 og FT3 så fort som mulig for å få et bedre bilde av hvor langt sykdommen har kommet og kom i gang med behandling før det blir for ille. En ting er sikkert, det er ikke så enkelt som å ta en pille og så blir alt bra, spesielt om sykdommen har kommet for langt. Det kan ta LANG tid før optimal dose er funnet, spesielt om det blir ventet for lenge før de setter i gang med behandling. Jeg vil ikke anbefale det forumet der til folk. Jeg har vært innom der selv, og jeg fikk et et veldig dårlig inntrykk. Tanken jeg satt igjen med da jeg gikk ut derfra var at de som holder til der aldri kommer til å bli friske. Jeg tror faktisk de trives med å være syke. Jeg skjønte fort at det ikke ville være sunt for meg å lese for mye der inne. Jeg henter heller informasjon andre steder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361147-noen-som-har-greie-p%C3%A5-stoffskifte/#findComment-3124339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg vil ikke anbefale det forumet der til folk. Jeg har vært innom der selv, og jeg fikk et et veldig dårlig inntrykk. Tanken jeg satt igjen med da jeg gikk ut derfra var at de som holder til der aldri kommer til å bli friske. Jeg tror faktisk de trives med å være syke. Jeg skjønte fort at det ikke ville være sunt for meg å lese for mye der inne. Jeg henter heller informasjon andre steder. Det er svært mange der inne som er "friske", men kanskje etter en lang kamp. De aller fleste bruker Levaxin eller tilsvarende, andre kombinasjonsbehandling med Liothyronin og igjen andre Thyriodea. Det viktigste en kan få hjelp og støtte til på dette forumet, er at en ikke skal være fornøyd med halvgod behandling, men gi deg den nødvendige kunskapen til å bli tatt alvorlig i helsevesenet, slik at det er symptomer og ikke blodverdier som er styrende. Min erfaring bare fra min vennekrets et at svært mange som blir behandlet for hypothyreose sliter med å bli "friske". Mange blir gående i alt for mange år med for lav dosering til at de kan fungere optimalt i hverdagen med jobb og familie.Det er generelt alt for dårlig kunnskap blandt legene omkring stoffskifte sykdommene og den allmenne holdningen er at så fort pasienten får Levaxin er problemet løst, så lenge verdiene ligger innenfor "normal"-området. At pasienten har forsatt masse symptomer er underordnet. Etter veldig mange år har jeg skjønt hvor heldig jeg har vært, samtidig gir min historie og informasjonen fra dette forumet meg styrke nå som jeg kjemper en enorm kamp for min egen datter som har gått med subklinisk hypothyreose siden hun var 5-6 år gammel og fått mye av barne og ungdomstiden sin ødelagt pga legen ville vente å se om det bli bedre. At hun samtidig har hele tiden hatt antistoffer og alle blodprøver tyder på betennelse-tilstand i kroppen har vært underordnet for barnelegene og endikrinologene. Det har til og med blitt uttalt at det er bedre for kroppen å gå med for lavt stoffskifte enn å starte med behadling før blodverdiene blir godt utfor normalområdet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361147-noen-som-har-greie-p%C3%A5-stoffskifte/#findComment-3124409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg må bare svare på denne selv om innlegget ikke er til meg. Sonjas er et flott forum, men, og det er et stort men, naturlig thyroid entusiastene derinne er sterkt representert og de prediker hardt denne medisinen. Når man kommer som ny pasient derinne og ser all posten om Armour, Erfa ol, blir man usikker på om Levaxin er det rette. Men det er nå en gang slik at Levaxin fungerer helt greit for majoriteten av stoffskiftesyke. Noe annet man må huske på når man oppsøker Sonjas er det faktum at medlemmene derinne er de pasientene som sliter mye med sin stoffskiftesykdom. De aller fleste lever faktisk greit med sin sykdom, og det må man huske slik at man ikke går helt i kjelleren når man får denne diagnosen. Ja man kan slite en del med å finne dose, medisin ol, men igjen går dette stort sett greit for storparten av pasientene. Men det er en del som aldri blir bra og som sliter resten av livet. Men vi må håpe at TS er en av de som finner sin vedlikeholdsdose greit, og som kommer til å fungere bra med sin thyreoideasykdom. Du har helt rett i at det går ann å leve fint med Hypothyreose, men det forutsetter at en får optimal behandling. En ting vet jeg av erfaring, det er stor forskjell på å være nesten bra og optimalt medisinert.Hvorfor skal da folk være fornøyd med å være nesten bra, bare fordi blodverdiene er innenfor normalområdet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361147-noen-som-har-greie-p%C3%A5-stoffskifte/#findComment-3124417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zellica Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Du har helt rett i at det går ann å leve fint med Hypothyreose, men det forutsetter at en får optimal behandling. En ting vet jeg av erfaring, det er stor forskjell på å være nesten bra og optimalt medisinert.Hvorfor skal da folk være fornøyd med å være nesten bra, bare fordi blodverdiene er innenfor normalområdet? ''Du har helt rett i at det går ann å leve fint med Hypothyreose, men det forutsetter at en får optimal behandling. En ting vet jeg av erfaring, det er stor forskjell på å være nesten bra og optimalt medisinert.Hvorfor skal da folk være fornøyd med å være nesten bra, bare fordi blodverdiene er innenfor normalområdet?'' Selvfølgelig skal man ikke bare godta å være nesten bra, hvis det er slik at en liten endring i dose kan gjøre forskjell. Da skal man selvfølgelig kjempe for å oppnå det. Men så er det ikke alle som noen gang blir bra uansett optimal behandling, og verdier som er under/over de vanlige referanseområdene. Dr Thomas Schreiner sa en gang at det er ikke alle som blir helt bra, uansett hva legene gjør. Og da må man heller bruke kreftene på godta situasjonen, enn å bruke de på en leting etter en løsning som ikke finnes. Jeg er en av disse som er optimalt behandlet. Jeg har prøver som andre bare kan drømme om. Men jeg er fremdeles 100% ufør. I mange år kjempet jeg en bitter kamp for å finne en løsning. Nå har jeg innsett at slik ble livet mitt, og jeg må gjøre det beste ut av det jeg har igjen. Å bruke krefter jeg ikke har, på å lete etter løsninger som ikke eksisterer, er dårlig ressursbruk. Etter at jeg innså dette har jeg fått en mye bedre hverdag:-) Men jeg vil bare en gang til presisere at de aller aller fleste lever bra med sin hypothyreose, og at sannsynligheten for at TS får det helt bra, er stor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361147-noen-som-har-greie-p%C3%A5-stoffskifte/#findComment-3124420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 ''Du har helt rett i at det går ann å leve fint med Hypothyreose, men det forutsetter at en får optimal behandling. En ting vet jeg av erfaring, det er stor forskjell på å være nesten bra og optimalt medisinert.Hvorfor skal da folk være fornøyd med å være nesten bra, bare fordi blodverdiene er innenfor normalområdet?'' Selvfølgelig skal man ikke bare godta å være nesten bra, hvis det er slik at en liten endring i dose kan gjøre forskjell. Da skal man selvfølgelig kjempe for å oppnå det. Men så er det ikke alle som noen gang blir bra uansett optimal behandling, og verdier som er under/over de vanlige referanseområdene. Dr Thomas Schreiner sa en gang at det er ikke alle som blir helt bra, uansett hva legene gjør. Og da må man heller bruke kreftene på godta situasjonen, enn å bruke de på en leting etter en løsning som ikke finnes. Jeg er en av disse som er optimalt behandlet. Jeg har prøver som andre bare kan drømme om. Men jeg er fremdeles 100% ufør. I mange år kjempet jeg en bitter kamp for å finne en løsning. Nå har jeg innsett at slik ble livet mitt, og jeg må gjøre det beste ut av det jeg har igjen. Å bruke krefter jeg ikke har, på å lete etter løsninger som ikke eksisterer, er dårlig ressursbruk. Etter at jeg innså dette har jeg fått en mye bedre hverdag:-) Men jeg vil bare en gang til presisere at de aller aller fleste lever bra med sin hypothyreose, og at sannsynligheten for at TS får det helt bra, er stor. Men det store spørsmålet er jo - hva er optimal behandling? Blodverdier som de fleste kan drømme om gjør meg forsatt syk, men jeg har en fantastisk fastlege som har latt meg doseres etter symptomer og ikke etter blodverdier. Dette gjør at jeg kan fungere i en krevende jobb, trene og forsatt ha overskudd til familien. Jeg blir sliten ja, men på en helt annen måte enn utmattelsen en får når behandlingen er optimal. Hadde det vært andre leger hadde de mest sannsynlig forlangt at jeg skulle redusere på medisinene fordi blodverdiene ligger utenfor referansenivåene, men oppleves normale for min kropp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361147-noen-som-har-greie-p%C3%A5-stoffskifte/#findComment-3124681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zellica Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Men det store spørsmålet er jo - hva er optimal behandling? Blodverdier som de fleste kan drømme om gjør meg forsatt syk, men jeg har en fantastisk fastlege som har latt meg doseres etter symptomer og ikke etter blodverdier. Dette gjør at jeg kan fungere i en krevende jobb, trene og forsatt ha overskudd til familien. Jeg blir sliten ja, men på en helt annen måte enn utmattelsen en får når behandlingen er optimal. Hadde det vært andre leger hadde de mest sannsynlig forlangt at jeg skulle redusere på medisinene fordi blodverdiene ligger utenfor referansenivåene, men oppleves normale for min kropp. ''Men det store spørsmålet er jo - hva er optimal behandling?'' Det kan desverre hverken du eller jeg svare på, for det er individuelt. For noen vil en optimal behandling være å ligge langt utenfor referanseområdene, mens for andre vil det være å ha en TSH som samsvarer med de gjeldende anbefalingene. For noen vil en optimal behandling være å bruke Levaxin i tillegg til kostholdsendringer, mens for andre vil en optimal behandling innebære overgang til naturlig thyroxin. Vi er alle ulike, og trenger forskjellig behandling for å få en best mulig hverdag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/361147-noen-som-har-greie-p%C3%A5-stoffskifte/#findComment-3124752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.