Gå til innhold

Kan man arve samboers gjeld ved død?

Anbefalte innlegg

Gjest hans samboer

Ja, dette lurer jeg altså på en lørdagskveld.

Vi har ikke samboerkontrakt. Jeg eier huset og alt i huset (han flyttet inn til meg). Vi har ingen felles eiendeler, han har ingenting registrert på seg.

Han har en del gjeld fra før. Hvis det værste skulle skje - at han dør, vil jeg måtte stå for hans gjeld på en eller annen måte? Feks ved at vi har felles adresse og står oppført som samboere? (Dvs, han omregistrerte adressen sin til min, og krysset av på "samboer").

Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/361166-kan-man-arve-samboers-gjeld-ved-d%C3%B8d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest hans samboer

siden du ikke vill arve noen formue i samme tilfelle vil du heller ikke arve noe gjeld...

Jeg søkte litt videre og her står det at man arver samboers gjeld:

''Den gjenlevende samboerens rett til å arve 4 G forutsetter at dødsboet etter den avdøde har en nettoverdi som er på minst dette beløpet. Dødsboet etter den avdøde består av alt det samboeren etterlater seg av verdier og gjeld.''

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/tema/arv/rett-til-arv-og-uskifte-for-samboere-med.html?id=560789

Heldigvis ser dette ut for å gjelde kun ved felles barn, noe vi ikke har.

Gjest hans samboer

Samboere arver ikke, så du arver ikke hans gjeld.

''Den gjenlevende samboerens rett til å arve 4 G forutsetter at dødsboet etter den avdøde har en nettoverdi som er på minst dette beløpet. Dødsboet etter den avdøde består av alt det samboeren etterlater seg av verdier og gjeld.''

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/tema/arv/rett-til-arv-og-uskifte-for-samboere-med.html?id=560789

Gjest hans samboer

Det er først og fremst felles boliggjeld som er "problematisk" ved død. Annen type gjeld er i stor grad helt personlig. Antar da at du ikke har skrevet under på noen form for gjeldsbrev eller kausjonsansvar.

Det dreier seg mest om forbrukslån og en erstatningssak, tils. over 500.000. Så det er ikke ubetydelig å arve noe sånt..

Gjest Høstløv

Hvis det ikke er noen verdier men kun gjeld å arve må du frasi deg arv og gjeld, dvs at du lar være å skrive under på å sitte i uskifte bo i tilfelle samboeren din dør (hvis arvereglene er like ved ekteskap og samboerskap).

Boet gjøres opp i henhold til skiftelovens § 80.

Gjest Høstløv

Ektefeller arver ektefellers formue OG gjeld

Ikke nødvendigvis. Hvis gjelden er pådratt før man inngikk ekteskap eller samboerskap er det ikke automatikk i å arve gjeld, men en kan ikke sitte i uskiftet bo. Jevnfør Skiftelovens § 80.

Annonse

Om din samboer etterlater seg et minusbeløp (gjelda er større enn verdiene) trenger vel ingen arve ham. Også hans barn/foreldre/søsken kan frasi seg arven.

Nei det står ikke at du arver samboers gjeld. Det som står er at for å arve noe av samboer så må verdiene være større enn gjelden.

Du arver ikke gjeld.

Man arver aldri gjeld uansett - verken fra foreldre, samboer eller andre. Hvis boet er negativt, er det bare å gi avkall på arven. Men da kan man ikke ta noe som helst ut av boet - det går ikke an å plukke med seg noen gjenstander og kontantene, og la gjelden være.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...